Tegn en tidslinje, hvor de vigtigste begivenheder i filmen plottes ind.
Hvordan ville plottet kunne beskrives, hvis stoffet i Inside Job skulle bruges til en spillefilm? Er det muligt at lægge f.eks. aktantmodeller og forløbsmodeller ind i filmen? Har filmen et vendepunkt?
Plot underlægningsmusikken ind på tidslinjen og diskuter dens betydning for opfattelsen af de enkelte hændelser og personer.
Hvilken betydning har det for vores opfattelse af historien, at næsten ingen af de "skyldige" optræder i interviewene, men stort set kun kritikerne af systemet?
Filmens titel er Inside Job. Hvad betyder det, og hvilken virkning har det på vores opfattelse af filmens hændelser?
Er Inside Job en moralsk film? Hvorfor/hvorfor ikke?
Er Inside Job en politisk film. Hvorfor/hvorfor ikke?
Er Inside Job en troværdig film? Hvorfor/hvorfor ikke?
Giv en karakteristik af de vigtigste figurer, som de fremtræder i filmen. Bliver de fremstillet som sympatiske/usympatiske, ærlige/uærlige osv.? Hvilken betydning har filmens fortællemåde for vores opfattelse af personerne?
Diskuter hvilke hændelser, der er de vigtigste for handlingen i filmen.
Hvordan bliver de enkelte figurer introduceret? Hvad får vi at vide om dem?
Hvilket kamerasprog anvendes i filmens forskellige episoder? Hvordan påvirker det fortællingen?
Spørgsmål til arbejdet i samfundsfag og historie
Find oplysninger om finanskrisen på internettet. Del jer i to grupper, hvor den ene går ind for teorien om liberalismens fallit, den anden er imod, og gennemfør en diskussion af krisen som et muligt vendepunkt for verdens udvikling.
Hvilken rolle spiller præsidenterne Reagan og Bush ifølge filmen for den historiske udvikling? Og hvilken forskel har de demokratiske præsidenter Clinton og Obama gjort ifølge filmen?
Hvem bærer ifølge filmen skylden for den finansielle krise i 2008? Og hvordan er det siden gået med de skyldige?
Find oplysninger på internettet om krisen i Danmark.
Gør rede for ligheder og forskelle på forløbet i USA og forløbet i Danmark og diskuter, om de to kriser har samme årsager og forløb, og om de er indbyrdes forbundne.
Gør rede for de forskellige finansielle produkter, der nævnes i filmen, relationen mellem dem, gearingen samt konsekvenserne, hvis de underliggende aktiver misligholdes.
Diskuter, hvorfor filmen indledes med historien om Island. Er der en årsagssammenhæng mellem Island og krisen, og hvori består den i så fald? Eller har Island en anden funktion i fortællingen?
5. del af filmen gør status efter krisen. Hvilke konsekvenser har den haft? Skyldes de nuværende problemer krisen, eller er det i virkeligheden globaliseringen, der bærer skylden?