Spørgsmål til arbejdet i dansk og mediefag

  • Tegn en tidslinje, hvor de vigtigste begivenheder i filmen plottes ind.
  • Hvordan ville plottet kunne beskrives, hvis stoffet i Inside Job skulle bruges til en spillefilm? Er det muligt at lægge f.eks. aktantmodeller og forløbsmodeller ind i filmen? Har filmen et vendepunkt?
  • Læs mere om filmanalyse i undervisningsmaterialet "Den gode historie – på film".
  • Plot underlægningsmusikken ind på tidslinjen og diskuter dens betydning for opfattelsen af de enkelte hændelser og personer.
  • Hvilken betydning har det for vores opfattelse af historien, at næsten ingen af de "skyldige" optræder i interviewene, men stort set kun kritikerne af systemet?
  • Filmens titel er Inside Job. Hvad betyder det, og hvilken virkning har det på vores opfattelse af filmens hændelser?
  • Er Inside Job en moralsk film? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Er Inside Job en politisk film. Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Er Inside Job en troværdig film? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Giv en karakteristik af de vigtigste figurer, som de fremtræder i filmen. Bliver de fremstillet som sympatiske/usympatiske, ærlige/uærlige osv.? Hvilken betydning har filmens fortællemåde for vores opfattelse af personerne?
  • Diskuter hvilke hændelser, der er de vigtigste for handlingen i filmen.
  • Hvordan bliver de enkelte figurer introduceret? Hvad får vi at vide om dem?
  • Hvilket kamerasprog anvendes i filmens forskellige episoder? Hvordan påvirker det fortællingen?

Spørgsmål til arbejdet i samfundsfag og historie

  • Find oplysninger om finanskrisen på internettet. Del jer i to grupper, hvor den ene går ind for teorien om liberalismens fallit, den anden er imod, og gennemfør en diskussion af krisen som et muligt vendepunkt for verdens udvikling.
  • Hvilken rolle spiller præsidenterne Reagan og Bush ifølge filmen for den historiske udvikling? Og hvilken forskel har de demokratiske præsidenter Clinton og Obama gjort ifølge filmen?
  • Hvem bærer ifølge filmen skylden for den finansielle krise i 2008? Og hvordan er det siden gået med de skyldige?
  • Find oplysninger på internettet om krisen i Danmark.
  • Gør rede for ligheder og forskelle på forløbet i USA og forløbet i Danmark og diskuter, om de to kriser har samme årsager og forløb, og om de er indbyrdes forbundne.
  • Gør rede for de forskellige finansielle produkter, der nævnes i filmen, relationen mellem dem, gearingen samt konsekvenserne, hvis de underliggende aktiver misligholdes.
  • Diskuter, hvorfor filmen indledes med historien om Island. Er der en årsagssammenhæng mellem Island og krisen, og hvori består den i så fald? Eller har Island en anden funktion i fortællingen?
  • 5. del af filmen gør status efter krisen. Hvilke konsekvenser har den haft? Skyldes de nuværende problemer krisen, eller er det i virkeligheden globaliseringen, der bærer skylden?