Ungeren - Overgi'r sig aldrig elev

Hjem

Om serien

I 1982 overgav Københavns Kommune Ungdomshuset på Jagtvej 69 til en gruppe unge autonome. De unge fik dermed et kulturelt og politisk fristed, hvor de kunne samles om at søge væk fra det samfund, som de oplevede som undertrykkende og autoritært.

Tv-serien ’Ungeren - Overgi’r sig aldrig’, der i det følgende blot vil blive benævnt ‘Ungeren’, følger den 22-årige Iben og hendes kæreste Alex. Begge tager aktivt del i driften af ungdomshuset på Jagtvej 69. Det bliver dog hurtigt tydeligt, at Iben og Alex har hver deres tilgang til, hvordan konflikten mellem de unge og myndighederne bør løses. Iben har en pragmatisk og forhandlingsorienteret tilgang, hvorimod den kompromisløse Alex står for en mere radikal, konfliktsøgende tilgang. Han tilslutter sig derfor en mere militant fraktion af huset, hvilket skaber splid mellem Alex og Iben og sætter deres forhold på prøve. 

Foto: 'Ungeren - Overgi'r sig aldrig' (2024) Frida Karlsson

Seriens fremdrift bliver skabt af tre former for konflikter. Den politiske konflikt mellem de unge og myndighederne, generationskonflikten mellem de unge og deres forældre og endelig den ideologiske konflikt mellem de unge indbyrdes. Seriens vinkel er primært de unges oplevelse af begivenhederne før, under og efter selve rydningen den 1. marts 2007. Dog brydes dette i korte øjeblikke, hvor vi også får politiets blik på den endelige konfrontation mellem demonstranter og ordensmagt.

Serien gør brug af håndholdt kamera, underlægningsmusik og arkivmateriale for at skabe autenticitet og tidsmæssig forankring. Konflikterne mellem karaktererne understøttes af de mange nærbilleder og reaktions-skud, som ligeledes skaber identifikation med de stridende parter og nuancerer de virkelige hændelser. Serien giver ingen entydige svar, men lader seeren danne sin egen holdning til de forskellige konflikter. 

 

De unge stod for driften af Ungdomshuset, mens Københavns Kommune stod som ejendommens reelle ejere. I 2001 blev huset uden de unges accept solgt til Menigheden Faderhuset. Det førte til en langvarig retssag, som de unge tabte. Den 1. marts 2007 ryddede politiet, uden forvarsel, bygningen. Voldsomme kampe mellem politi og demonstranter opstod og over 800 blev anholdt. Få dage efter rydningen blev huset jævnet med jorden, og der er stadig (2025) ikke bygget nyt på grunden.

 

Foto: 'Ungeren - Overgi'r sig aldrig' (2024) Per Arnesen

Opgaver og øvelser

Før serien

To og to

Se traileren og kom med et bud på følgende:

  • Hvad forventer du, at serien handler om? 
  • Traileren og andet materiale om serien blev lanceret på flere platforme, blandt andet Facebook, Vimeo og Instagram. Er der forskel på måden, hvorpå serien præsenteres? Hvor tror du, den rammer sin målgruppe bedst? 

Trailer

 

Opgave 1: Dramaturgisk analyse - ‘Noget værd at kæmpe for’

Opgaver til episode 1

I grupper

Se Episode 1: Noget værd at kæmpe for (28 minutter)

  • Notér undervejs, hvad der kendetegner episodens opbygning og fortællestil.
    • Hvad fortælles, hvordan fortælles det og med hvilken effekt? 
Fig 5: Illustration af den karakterbaserede dramaseries multiplot-struktur (Nordstrøm 2004: 39)

Gruppearbejde efter gennemsyn af episode 1

  1. Beskriv mulige buer, der sættes i søen.
  2. Nævn hvilke konflikter, der antydes.
  3. Beskriv effekten af, at der bruges arkivmateriale.
  4. Nævn de vigtigste filmiske virkemidler og beskriv deres effekt?
  5. Karakterisér de væsentligste personer og deres indbyrdes relationer?
  6. Kom med et bud på, hvad der sker i næste episode. Begrund jeres svar med eksempler. 
Foto: 'Ungeren - Overgi'r sig aldrig' (2024) Per Arnesen

Opgave 2: Serien som ungdomsfiktion – genreanalyse

Før serien

Alene

  1. Læs kapitel 2 i ’Ungdom’ (2017). Tag noter undervejs. Man kan også læse kort om genren På Filmcentralen her.
  2. Se Episode 2: Fuck jer, nu er det krig (24 minutter)

Gruppearbejde efter gennemsyn af episode 2: 

I grupper

  1. Foretag en analyse og fortolkning af episode 2, hvor I på baggrund af teorien fokuserer på:
    1. Hvilke genretræk ses i episoden?
    2. Hvilke fortælleformer benyttes og med hvilken effekt?
    3. Hvilke filmiske virkemidler er dominerende i episoden og hvorfor?
  2. Gense nedenstående uddrag fra serien.
  3. Udvælg dernæst ét af uddragene og lav en filmisk næranalyse, hvor I har fokus på, hvordan det er filmet og med hvilken effekt.
    • På baggrund af næranalysen skal I diskutere og vurdere, hvordan de filmiske virkemidler understøtter genren


KLIP 1: Anslag fra episode 1


KLIP 2: Anslag fra episode 2

 

Opgave 3: Oprør med autoriteter – Serien med et sprogligt fokus

Alene eller to og to

  1. Lav en karakteristik af Ibens og Alex’ syn på og forhold til autoriteter.
  2. Lav en sproglig analyse af én af disse scener. Hav fokus på kommunikationen mellem de unge, deres forældre og andre autoriteter.
  3. Transskribér samtalerne og analysér derefter dialogen med fokus på:
  • Sproghandlinger
  • Argumentation
  • Den non-verbale kommunikation
  • Face og Facework
  • Sociolekt/ungdomssprog


KLIP 3: Iben og mor i køkkenet

 

KLIP 4: Iben og Alex taler med banken

 

Opgave 4: Produktion af video-essay (gruppearbejde) – kan erstatte en skriftlig aflevering

I grupper

På baggrund af det analytiske arbejde med ’Ungeren’ skal I gruppevist lave et video-essay (fx i CapCut eller iMovie), hvor I tager udgangspunkt i dette klip (klip 5).

I jeres besvarelse skal I komme ind på:

  • Hvilke genretræk rummer klippet? Find mindst tre genremarkører
  • Hvordan understøtter de filmiske virkemidler (beskæringer, perspektiver, komposition, kamerabrug, klipning, lyd, lys og farve) disse genretræk?
  • Hvordan bruges virkemidlerne til at fremstille personerne og deres indbyrdes forhold samt til at tydeliggøre konflikter og temaer?
  • Hvilken betydning har det for serien, at der benyttes autenticitetsmarkører såsom arkivmateriale?
  • Hvordan kommer de overordnede temaer til udtryk i klippet?
  • Inddrag Filmmagasinet Ekkos anmeldelse i jeres besvarelse.
    • Er I enige eller uenige i anmeldelsens pointer?

KLIP 5: "Ruth, vi bliver"

 

Opgave 5: ’Ungerens’ brug af sociale medier i deres distribuering af serien

To og to

  1. Undersøg profilen på Instagram. Hvilke virkemidler anvendes til at ramme målgruppen?
  2. Undersøg desuden, hvordan producenten benytter Facebook til at promovere serien.
    • Lykkes det? Hvorfor/hvorfor ikke?
Foto: 'Ungeren - Overgi'r sig aldrig' (2024) Per Arnesen

Links og litteratur

BØGER

  • Larsen, Ole Schultz: ’Håndbog til dansk’. Systime, 2023
  • Lysne, Anders & Schucany, Neel: ’Ungdom’. Lindhardt & Ringhof, 2017
  • Nordstrøm, Pernille: ’Udviklingstendenser i Golden Age, Fra Riget til Bella’. DR Medie. pp. 28-40, 2004
  • Scheuer, Jann: ’Sprogsociologisk samtaleanalyse’. Dansklærerforeningens Forlag, 2007

 

ARTKLER

 

HJEMMESIDER

  • Læs om filmanalyse, filmsprog og filmiske virkemidler i Filmcentralens filmleksikon.