Om filmen
Guy Davidis dokumentarfilm ‘Uskyld’ skildrer en håndfuld unge israelere, der oplever det israelske forsvar indefra. Omdrejningspunktet er modstanden mod den obligatoriske værnepligt og den kollektive fortælling om nødvendigheden af et gennemmilitariseret israelsk samfund.
Israel-Palæstinakonflikten ligger som en vigtig forudsætning, men bliver i filmen kun berørt indirekte. I stedet er fokus på de menneskelige konsekvenser for unge israelere af et samfund, der kræver obligatorisk værnepligt for både kvinder (ca. 2 år) og mænd (3 år). Det højtudviklede israelske forsvar er i den nationale fortælling selve rygraden i statens overlevelse. Men også i den fælles jødisk-israelske identitet. Det er den historie, Guy Davidi fortæller.
På lydsiden udtrykker filmen gennem oplæsning af dagbogsnotater, digte og breve før og under værnepligten de unges frustration, fortvivlelse, vrede og afmagt over at skulle deltage i Israels krigsmaskine. ‘Uskyld’ giver således stemme til en gruppe unge israelere, der af forskellige grunde ikke ønsker at være værnepligtige, og aldrig fuldfører militærtjenesten. Vi møder bl.a. pacifisten Halil og Doroni, der har svært ved at håndtere det psykiske pres i forsvaret.
På billedsiden dominerer de unges institutioner i form af børnehaver, skoler og militære træningslejre samt hjemmevideoer fra dengang de skildrede unge endnu var børn.
Filmens unge bliver mødt med holdningen, at Israel er afhængig af unge kampklare soldater, der ikke stiller spørgsmål ved militærtjeneste. Der hersker med andre ord et voldsomt kollektivt pres på de unge israelere, når de bliver 18 år.
‘Uskyld’ er et på en gang poetisk og grusomt partsindlæg af instruktøren Guy Davidi. Han har i sine tidligere dokumentarfilm ofte skabt debat om Israels bosættelsespolitik i Israel-Palæstinakonflikten og dens konsekvenser for den palæstinensiske befolkning. I ‘Uskyld’ viser instruktøren konsekvenserne af det kollektive pres på den israelske ungdom, der udgør et centralt element i Israels forsvar. Se klip nedenfor.
Klip
Opgaver under filmen
Grupper på fire
Under filmen skal du være opmærksom på følgende spørgsmål:
- Notér konkrete eksempler på, hvilke forventninger om loyalitet og troskab til det israelske forsvar, der møder børn og unge i ‘Uskyld’.
- Notér konkrete eksempler på de unges egne forventninger og syn på forsvaret.
- Notér konkrete eksempler på fortællinger om det israelske forsvar, som børn møder i børnehave og skole.
Opgaver efter filmen
Grupper på fire
1. Kildekritik og historiebrug
- Kildekritik. Lav en overordnet historiefaglig analyse af ‘Uskyld’ med henblik på filmen som kilde til den nationale selvforståelse (kollektiv identitet) i Israel. Kom herunder ind på de tre historiefaglige begreber ophavsmand, hensigt og tendens.
- Erindringshistorie. Hvordan anvender staten Israels nationale fortælling til at skabe opbakning til det israelske forsvar? Og hvor kommer det til udtryk i filmen?
- Funktionelle kildebegreb. Hvad kan filmen bruges til som kilde? Og hvad kan filmen ikke bruges til?
- Giv eksempler på historiefaglige problemstillinger til filmen.
2. Benjamin Netanyahu og historiebrug
I forbindelse med Gaza-krigen 2023-24 har den israelske premierminister Benjamin Netanyahu ofte brugt historien til at legitimere regeringens omfattende angreb på Gaza.
- Baggrund for erindringshistorie. Se interview med Morten Lassen om Putins brug af historien (DR2, Deadline, fra 00:15:40)
- Undersøg på nettet. Find eksempler på taler og udtalelser, hvor Netanyahu bruger det fortidige til at skabe en kollektiv erindring, der styrker hans politik over for Gaza.
- Inddrag interview med instruktøren af ‘Uskyld’, Guy Davidi (DR2, Deadline, fra 00:07:05)
- Hvilken betydning tillægger Davidi i interviewet den kollektive fortælling i Israel i forbindelse med det pres, mange unge i Israel oplever ved militærtjeneste?
- Hvad giver Davidi i interviewet udtryk for er hensigten med filmen?
- Hvordan kommer Davidis hensigter til udtryk i filmen?
3. Israel-Palæstinakonflikten. Konflikten går i arv
I forbindelse med den årelange konflikt mellem Israel og Palæstina peges der ofte på en række punkter, der bidrager til at fastlåse konflikten. Inddrag interview med Guy Davidi i besvarelsen (DR2, Deadline, fra 00:07:05)
- Hvilke problemer i Israel-Palæstina-konflikten udfordrer muligheden for fred?
- Hvordan vil det etablerede politiske system i Israel argumentere for, at en omfattende stående hær (bl.a. værnepligtige) er afgørende for Israels overlevelse som stat?
- Inddrag ‘Uskyld’. I hvor høj grad vil du vurdere, at det opbyggede fjendebillede mellem jøder og palæstinensere bidrager til, at der ikke skabes de rette forudsætninger for fredsforhandlinger. Kom med eksempler fra filmen, hvor det er tydeligt, at konflikten går i arv.
- Vil det efter din vurdering være realistisk at ændre militærtjenesten i Israel under de nuværende forhold?
- Find artikel i Kristeligt Dagblad: ’Ortodokse jøders fritagelse fra hæren vækker harme i Israel: Alle burde gøre deres for at beskytte vores hjem’ (KD. 16.02.24). Hvad er hovedbudskabet i artiklen? Og hvilken betydning har det for de unge ikke-ortodokse jøder, at en stor gruppe israelere er fritaget for militærtjeneste?
Links og litteratur
Bøger
Fafner, Hans Henrik m.fl.: ’Israel-Palæstina – Historie, Samfund, Region’. Systime 2017
Mortensen, Henrik Wiwe: ’Israel – en stat i Mellemøsten’. Systime 2017
Thomsen, Kasper: ’Historiefaglig arbejdsbog’. Systime 2018
Artikler
Kristeligt Dagblad: ’Ortodokse jøders fritagelse fra hæren vækker harme i Israel: Alle burde gøre deres for at beskytte vores hjem’. KD. 16.02.24.
TV
Deadline, DR2: Hærens hovedrolle i det israelske samfund, Interview med Guy Davidi, 6. marts 2024 (00:07:01-00:22:42) https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-haerens-hovedrolle-i-det-israelske-samfund_441667
Deadline, DR2: Putins magtdemonstration, Interview med Morten Lassen (Historien som våben, 2024), 18. marts 2024 (00:15:44-00:25:44) https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-putins-magtdemonstration_444193
Filmiske virkemidler
Læs om filmanalyse, filmsprog og filmiske virkemidler i Filmcentralens Filmleksikon