Ved 5-årsalderen kan det etsprogede barn ca. 1800-2200 ord. Det flersprogede barn kan ofte færre ord. Her styrker vi ordforrådet med modsætninger, så børnene bliver mere opmærksomme på hinanden og modsætningerne i deres omgivelser. Dette vil være med til at nuancere børnenes sprog.
A) Skab små historier og film – med modsætningspar, der involverer bevægelse og følelser (tid: 20-30 min.)
- Udvælg nogle modsætningspar, evt. inspireret af filmen, 'Løve', fx:
- Sove – vågne
- Hurtig – langsom
- Stærk – svag
- Blød – hård
- Grine – græde
- Stor – lille
- Modig – bange
- Vinde – tabe
- Venner – fjender/uvenner
- Tal med børnene om modsætninger, og præsentér de udvalgte ord på billeder eller med rekvisitter, fx en blød bold, en hård bold, et billede af en person, der sover, et billede af en, der vågner osv.
- Børnene skal prøve at finde frem til et ords modsætning på billeder/ved hjælp af rekvisitter.
- Børnene vælger nu de modsætningspar, som de gerne vil have med i en lille historie, de skal digte. Måske inspireret af filmen, 'Løve'.
- Sammen skaber I en lille historie, hvor modsætningsparrene indgår.
- Derefter dramatiserer I historien sammen.
- Når I har øvet jeres lille historie, filmer den voksne forløbet.
- Se filmen sammen, og tal om modsætningsparrene.
B) Tag billeder – med modsætningspar af tilstande (tid: 45-60 min.)
- Udvælg nogle modsætningspar, fx:
- Tyk – tynd
- Stor – lille
- Høj – lav
- Lang – kort
- Hvid – sort
- Sommer – vinter
- Barn – voksen
- Find billeder af ordene, print, og laminer.
- Tal med børnene om modsætninger, og præsenter de udvalgte ord på billederne.
- Læg modsætningerne på gulvet – alle blandet, eller del dem, så "tyk" er i den ene gruppe og "tynd" i den anden.
- Børnene skal nu prøve at finde frem til ords modsætning – et barn vælger et billede og finder modsætningen.
- Børnene deles op i makkerpar, de vælger et modsætningspar og får udleveret en tablet.
- De skal nu gå rundt og tage billeder af motiver, der viser deres modsætningspar.
- Først tager de et billede af det ene motiv, så det andet motiv. Hvis det er muligt, placerer de motiverne ved siden af hinanden og tager et billede, hvor begge motiver ses i billedet.
- OBS: Børnene skal lære, at motiver på billeder ændrer størrelse afhængigt af:
- Hvor tæt børnene er på motivet, når de tager et billede af det. Derfor skal motiverne placeres ved siden af hinanden, hvis det er muligt. Fx kan et barn se højere ud end en voksen, hvis barnet er fotograferet tæt på, og den voksne står langt væk.
- Hvad motivet bliver sammenlignet med. Fx kan en legetøjsbil både være stor og lille. Den er stor, hvis den står ved siden af en rosin. Og den er lille, hvis den står ved siden af en rigtig bil
- Udvælg et par billeder fra hvert makkerpar. Kobl tabletterne til projektoren, eller sæt jer i en rundkreds og lad hvert barn vælge 2 billeder fra sin tablet. Barnet beskriver billederne og det modsætningspar, de handler om.