Filmen kan inspirere til en spændende snak om al den sjov og ballade, som drengen og hans fantasiven, tændstikmanden, laver sammen. I kan også tale om at have legekammerater og om børnenes egne erfaringer med fantasivenner. Tal også om, hvordan det er at være alene uden legekammerater, og om hvordan man får alle med i legen. Endelig kan I bruge filmen til at sætte fokus på samtale med brug af sammensatte ord, som hjælpespørgsmålene lægger op til på billederne nedenfor.
Handling
En finurlig lille historie om glæden ved at have en fantasiven – og ved at have venner i virkeligheden. En dreng laver trylleshow for sine bamser. En lille tændstikmand, som han har tegnet, bliver vakt til live. Sammen laver drengen og tændstikmanden sjov og ballade. Ovre i skolen synes de andre børn, at drengen er lidt sær. Han vil hellere fantasere med tændstikmanden end lege med de andre, men så kommer en bold trillende – og måske er det alligevel sjovt at være med i flokken.
Snak om filmen
Se billeder og hjælpespørgsmål nedenfor.
- Sammensatte ord i filmen:
- Tryllekunstner, tryllestav, lyskæde, trylleshow, tændstikmand, spillekort, børneværelse, fantasiven, morgenmad, badeværelse, tandbørste, tandpasta, skoletaske, solbriller, fodgængerfelt, vejskilt, skolegård, hinkerude, basketbold, basketboldspiller, basketboldkurv, legekammerat.
Aktiviteter
Find forslag til en sjov sprogleg, hvor børnene skal finde sammensatte ord ved at bruge en terning, billeder og rekvisitter. Se aktiviteter til temaet ’Vi leger med sprog – 5+’ nedenfor.