Leg med sammensatte ord – med en terning, billeder og rekvisitter

Det er vigtigt for barnets evne til at kommunikere, at børn kan opdele ord og sætte dem sammen. Sammensatte ord er ofte ret lange og kan være svære at forstå. Men hvis de lærer at adskille ordene i fx "støv-suger", at det er en ting, der suger støvet op, så giver ordet mening for dem.

Der skal indkøbes en stor, blød terning med plastlommer. De kan købes i forskellige legetøjsfirmaer på nettet. 

AKTIVITET A:

  • Den voksne udvælger 6 billeder af sammensatte ord, som indsættes på terningens sider. De kan være inspireret af filmen ’Fantasiven’, eller I kan vælge andre ord, fx: støvsuger, vandkande, trillebør, brødrister, rygsæk, strygejern. 
  • De samme ord findes som rekvisitter i en kuffert. Find rekvisitterne i fx dukkehuset, eller køb dem i en miniaturebutik fra nettet, hvor de ligner "rigtige" ting:

[[{"fid":"1079780","view_mode":"filmcentralen_inline_small","fields":{"format":"filmcentralen_inline_small","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"type":"media","field_deltas":{"3":{"format":"filmcentralen_inline_small","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"class":"media-element file-filmcentralen-inline-small","data-delta":"3"}}]]    [[{"fid":"1080043","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"type":"media","field_deltas":{"5":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"class":"media-element file-default","data-delta":"5"}}]]

  • Børnene sidder i rundkreds.
  • Uden at børnene ser rekvisitterne, siger den voksne: ”Jeg har en ting i min kuffert, som man kan vande blomster med”. Måske gætter børnene, hvad det er, ellers find på mere: ”Den har en tud at hælde med og en hank at holde i”. Bliv ved til, børnene gætter det, eller tag den op til sidst, og sig: ”Det var en vandkande”. Fortsæt med rekvisitterne.
  • Hvis dette er for svært, tager du blot rekvisitterne ud af kufferten, én ting ad gangen, og siger: ”Her har jeg en vandkande. Her har jeg en rygsæk” osv.
  • Rekvisitterne placeres i midten af rundkredsen.
  • Børnene skiftes nu til at kaste terningen. Det billede, der ses øverst på terningen, skal barnet fortælle om og finde rekvisitten, der passer til.
  • Lad børnene sidde med rekvisitten og beskrive, hvordan den ser ud, hvad den bruges til, og om de selv har denne ting derhjemme. 
  • OBS! Hjælp børnene med at sætte ord på, hvis det er svært: ”Du har fået en ting, man kan have på ryggen. Den hedder en rygsæk” osv.
  • Denne leg kan leges en hel uge, hvorefter rekvisitterne og billederne skiftes ud.

Tidsforbrug: 15-45 min. – afhængigt af hvor mange af aktiviteterne, I laver. 

UDVIDELSER AF LEGEN

AKTIVITET B:

  • Sæt en taburet midt i rundkredsen. Sig til barnet, der fandt strygejernet (eller et andet barn): ”Kan du sætte strygejernet ved siden af taburetten?” eller ”Kan du sætte strygejernet på taburetten?” osv. 
  • Fortsæt med alle rekvisitterne. 

AKTIVITET C:

  • Lad 6 børn få hver sin rekvisit. Nu skal de (med den voksnes hjælp) fortælle en lille historie. Fx: ”Min mor rister brød i brødristeren”. 

AKTIVITET D:

  • Leg "Kims leg" med rekvisitterne. Gem dem under et tæppe, fjern en af rekvisitterne. Børnene skal se og fortælle, hvad der mangler.

AKTIVITET E:

  • Giv børnene bind for øjnene, og lad dem føle på rekvisitterne og gætte, hvad det er. 
  • Find selv på flere ideer.
Læs mere

Tid

Deltagere

Alder