- Del børnene op i to-mandsgrupper.
- Grupperne skal tage billeder af hinanden med følgende fokus:
To billeder, hvor børnene er ens. Vælg evt. ét af fokusområderne på forhånd:
- Fx samme farve øjne, hår eller tøj.
- Samme slags tøj og pyntegenstande (fx kjole, sokker, ørenringe, spænder).
- Samme hårtype (fx krøllet, kort, langt).
- Samme kendetegn (fx har tabt en tand, har plaster på, har et ar, fregner).
- Samme følelse på billedet (fx glad, sur, vred).
- Samme interesse (fx ”Vi kan begge lide at”… gynge, tegne, cykle, lege med biler, lego, dukker).
To billeder, hvor børnene er forskellige. Vælg evt. ét af fokusområderne på forhånd:
- Fx forskellig farve øjne, hår eller tøj.
- Forskelligt slags tøj (fx kjole/bukser, kortærmet trøje/langærmet trøje).
- Forskellige hårtyper (fx langt/kort, krøllet/glat).
- Forskellige følelser på billedet (fx glad/vred).
- Forskellige interesser (fx gynge/cykle, tegne/løbe, lege med lego/dukker).
- Tal om afstand til motivet, inden børnene går i gang – de skal fx tæt på motivet, hvis de fotograferer et barns øjne, mens de skal længere væk fra motivet, hvis de fotograferer et barn på gyngestativet.
- Lad børnene præsentere deres billeder for de andre børn. I kan fx koble tabletten til projektoren og se billederne på stort lærred, sætte jer i en rundkreds og lade hver gruppe vise deres billeder for de andre eller printe billederne ud og hænge dem op.
- De andre børn kan evt. gætte, hvad der er ens og forskelligt på billederne.