Vi er ens og forskellige på billeder

  • Del børnene op i to-mandsgrupper.
  • Grupperne skal tage billeder af hinanden med følgende fokus:

To billeder, hvor børnene er ens. Vælg evt. ét af fokusområderne på forhånd:

  • Fx samme farve øjne, hår eller tøj.
  • Samme slags tøj og pyntegenstande (fx kjole, sokker, ørenringe, spænder).
  • Samme hårtype (fx krøllet, kort, langt).
  • Samme kendetegn (fx har tabt en tand, har plaster på, har et ar, fregner).
  • Samme følelse på billedet (fx glad, sur, vred).
  • Samme interesse (fx ”Vi kan begge lide at”… gynge, tegne, cykle, lege med biler, lego, dukker).

To billeder, hvor børnene er forskellige. Vælg evt. ét af fokusområderne på forhånd:

  • Fx forskellig farve øjne, hår eller tøj.
  • Forskelligt slags tøj (fx kjole/bukser, kortærmet trøje/langærmet trøje).
  • Forskellige hårtyper (fx langt/kort, krøllet/glat).
  • Forskellige følelser på billedet (fx glad/vred).
  • Forskellige interesser (fx gynge/cykle, tegne/løbe, lege med lego/dukker).
     
  • Tal om afstand til motivet, inden børnene går i gang – de skal fx tæt på motivet, hvis de fotograferer et barns øjne, mens de skal længere væk fra motivet, hvis de fotograferer et barn på gyngestativet. 
  • Lad børnene præsentere deres billeder for de andre børn. I kan fx koble tabletten til projektoren og se billederne på stort lærred, sætte jer i en rundkreds og lade hver gruppe vise deres billeder for de andre eller printe billederne ud og hænge dem op. 
  • De andre børn kan evt. gætte, hvad der er ens og forskelligt på billederne.
Læs mere

Tid

Deltagere

Alder