Gode spørgsmål

  • Ved I hvad en kortfilm er? Kan I gætte det ud fra ordet kort-film? 
  • Har I været i biografen og se en lang film? 
  • Ser I kortfilm hjemme? Hvilke? 
  • Efter hver film, kommer der noget, der hedder rulletekster/credits. Ved I hvad det er?
  • Hvad handler filmen om?
  • Hvor foregår filmene henne? Hvordan kan I se det?
  • Hvordan ser der ud i filmen (miljø og omgivelser)?
  • Hvilke personer/dyr møder vi i filmen?  
  • Hvad laver de? Kan I genkende det, de laver? Gør I også det derhjemme?
  • Hvordan har de det? Er de fx glade, triste eller sure? Lad børnene bruge kroppen til at gengive følelserne. 
Foto: 'Lili bliver vred' (Siri Melchior)
Foto: 'Lili bliver vred' (Siri Melchior)
  • Kan I genkende dufte og smage i filmen? 
  • Tal om filmens stemning.
  • Hvilke farver bliver der brugt? Hvorfor mon farverne ser sådan ud? 
  • Kan I huske lyden? Hvordan var lyden? Kunne I høre musik? Var der nogen, der talte? 
  • Hvordan ser noget ud, når billedet er taget ’oppefra’ (fugleperspektiv) eller ’nedefra’ (frøperspektiv)?
Frøperspektiv (Foto: 'Hunden Ib gynger højt', Trine Laier)
Fugleperspektiv (Foto: 'Vitello får en klam kæreste', Dorte Bengtson)