Porco Rosso Lærer

Hjem
  • Til læreren
  • Filmens handling
  • Hayao Miyazaki og filmens visuelle stil
  • Få styr på filmens handling
  • Aerodynamik og luftfartens historie
  • Morsealfabetet
  • Referencer og genreleg

Til læreren

”Denne film foregår i luften over Middelhavet i en tid, hvor vandflyvere herskede over bølgerne. Den fortæller historien om en modig gris, som kæmpede mod flyvende pirater, for sin stolthed, sin elskede og sin lykke. Navnet på helten i vores historie er Porco Rosso.”

Sådan præsenterer den japanske instruktør Hayao Miyazaki sin film om en cool gris med Humphrey Bogart-look og en rød flyver, der ikke har kendt sin mage. ”Porco Rosso” er en visuelt storslået fortælling, der med action og underfundig humor appellerer til både børn og voksne. Filmen blev lavet i 1992, men havde først premiere i Danmark i 2009. Og det var en god nyhed, at den efter 17 år endelig fik dansk biografpremiere, for kvalitetsmæssigt er den fuldt på højde med Miyazakis senere succeser såsom ”Chihiro og heksene” (2001) og ”Det levende slot” (2004).

Undervisningsmaterialets opbygning

Afsnittet Filmens handling er et kronologisk referat af filmen. Slutningen bliver afsløret, så vent med at læse det, til I har set filmen! Referatet er tænkt som støtte til arbejdet med de øvrige temaer i undervisningsmaterialet. Afsnittet Hayao Miyazaki og filmens visuelle stil giver information om filmens instruktør, om animé-tegnefilm og om de særlige stilistiske træk, der karakteriserer ”Porco Rosso”. Få styr på filmens handling er primært rettet mod de yngste elever og er tænkt som en hjælp til at tale handlingen igennem, inden det øvrige analysearbejde går i gang. Afsnittene Aerodynamik og luftfartens historie og Morsealfabetet tager afsæt i filmen og lægger herfra op til tværfagligt arbejde i fagene natur og teknik, dansk, historie og billedkunst. I disse to afsnit er der opgaver til både mellemtrin og overbygning. De to sidste afsnit Referencer og genreleg og Mennesket og den indre svinehund fokuserer på indholdsanalyse af filmen. Disse to afsnit er primært rettet mod overbygningen, men en del af opgaverne kan også sagtens præsenteres for mellemtrinnet.

God fornøjelse og arbejdslyst,
Liselotte Michelsen

Filmens handling

Vi er ved Middelhavet i 1920’erne, kort tid efter første verdenskrig. Den dygtige vandflyverpilot og dusørjæger Porco Rosso bliver tilkaldt, da 15 små, frække piger på udflugt bliver kidnappet af luftpirater. Porco redder pigerne og skåner piraternes liv – og resterne af deres flyver.

På Hotel Adriano holder pirat-lederne møde. De vil hyre den dygtige amerikanske pilot Donald Curtis til at få ram på Porco. Han ankommer til baren og råder Curtis til at holde sig fra piraterne. Alle er forelskede i hotellets ejer, sangerinden Gina – men det er Porco, der får lov at spise middag med hende. De er gamle venner. Hendes tredje mand, der var pilot (ligesom de to forrige), er netop død. Vi forstår, at Porco engang har været menneske, men at en forbandelse har forvandlet ham til en gris.

Der er militæroptog i byen i forbindelse med et regeringsskifte. Luftpirater angriber en stor passagerbåd; de stjæler alt af værdi og bekendtgør, at de vil have ram på Porco. Da han er på vej til Milano for at reparere sin flyver, skyder Curtis ham ned. Alle tror, Porco er død, men i hemmelighed når han frem til den lille flyfabrik Piccolo med resterne af flyveren. Piccolos barnebarn Fio er en dygtig ingeniør, der designer en opdateret version af den røde vandflyver. Alle kvinderne i familien hjælper med at bygge den. Men fascisternes hemmelige politi er efter Porco, fordi han er deserteret fra det italienske luftvåben. Porco og Fio stikker af i flyveren via kanalerne i byen.

Curtis vil have Gina med til Hollywood, men hun siger nej. Porco og Fio ankommer til Porcos hemmelige bugt. Her laver piraterne bagholdsangreb på dem. Fio appellerer til deres æresfølelse som vandflyver-piloter, og i stedet for at smadre flyveren og slå Porco ihjel beslutter de at få Curtis til at lave en duel mod Porco. Hvis Curtis vinder, skal Fio gifte sig med ham, og hvis Porco vinder, skal Curtis betale de penge, Porco skylder Fio.

Om aftenen ser Fio Porco som mennesket Marco et øjeblik. Porco fortæller om dengang, han blev gris. Han var i en voldsom luftkamp, hvor alle døde undtagen ham. Han havde en mystisk oplevelse, hvor han svævede i skyerne og så de døde piloter flyve til himmels. Selv sank han ned gennem skyerne og blev til en gris.

En stor folkehob møder op for at overvære og vædde om duellen. Mens duellen foregår, er italienerne på vej for at arrestere Porco. Curtis opbruger sin ammunition, og Porcos maskingevær går i baglås. Det ender med nævekamp i vandet, og Porco vinder.

Fio tager af sted med Gina, mens Porco og Curtis stikker af fra italienerne. Fio vokser op og bliver ejer af Piccolo-virksomheden. Curtis bliver filmstjerne i Hollywood. Hvordan det går med Ginas kærlighedsliv er en hemmelighed. Slutningen lader det stå åbent, om Porco bliver forvandlet til et menneske igen.

Hayao Miyazaki og filmens visuelle stil

Den japanske filminstruktør, animator og tegneserieskaber Hayao Miyazaki (f. 1941) har dannet skole med sine fantasifulde animationsfilm som ”Min Nabo Totoro” (1988), ”Princess Mononoke” (1997), den oscarbelønnede ”Chihiro og heksene” (2001) og ”Det levende slot” (2004).

Historierne foregår alle i fantastiske og magiske universer med deres helt egne naturlove. Her kan alt ske ... og gør det! Mennesker forvandler sig til dyr, dyr forvandler sig til mennesker, her er drager, hekse og forbandelser, mareridt og søde drømme. Det er kendetegnende for Miyazakis personer, at de ikke er ensidigt gode eller onde – heltene gør også dumme eller usympatiske ting, mens skurkene sagtens kan have tiltalende sider.

Blandt Miyazakis tilbagevendende temaer er forholdet mellem mennesker, natur og teknik, og ofte udspiller der sig en ubehagelig krig i baggrunden og truer hovedpersonerne. Desuden har Miyazaki en forkærlighed for flyvende genstande og væsner, og det afspejler sig i alle hans film. Vi genfinder mange af Miyazakis faste temaer i ”Porco Rosso”, der ligger i den mere realistiske ende af spektret, når man sammenligner med hans øvrige film. Den skiller sig ud ved f.eks. at være placeret indenfor en genkendelig historisk og geografisk ramme.

Miyazaki er verdenskendt for sin særlige animationsstil. Den tilhører genren animé, som er en særlig japansk tegnefilmstil, ligesom Miyazakis tegneserier er lavet i den japanske manga-stil. Inden for animé-genren – som er påvirket af bl.a. japansk kalligrafi og japansk maleri – har en række tegnere og instruktører deres egen, personlige stil. Nogle er f.eks. meget vilde, overdrevne eller stiliserede i stregen, mens andre bruger tekst i baggrunden (inspireret af manga-tegneserier).

Kendetegnende for mange animé-tegnefilm er den særlige streg, der er inspireret af den japanske blækpensel, som traditionelt bruges til at skrive kanji og til at male med. En blækpensel skaber en streg af varierende tykkelse, ofte i elegante, bløde strøg. Et andet gennemgående kendetegn ved animé-tegnefilm er personernes store øjne. Efter sigende er det tegneren Osamu Tezuka, der opfandt dette stilistiske træk – inspireret af amerikanske tegnefilmfigurer som Betty Boop og Bambi – idet han syntes, store øjne gjorde det muligt at vise figurernes følelser mere tydeligt.

Animé hører under det, man kalder ’begrænset animation’, dvs. et stiliseret og forenklet design, som ikke gengiver personer og genstande realistisk. ’Begrænset animation’ er inspireret af abstrakt kunst og symbolisme – og i tilfældet animé stærkt påvirket af manga-stil og æstetik.

I ”Porco Rosso” er der stor forskel på animationsstilen i forgrund og baggrund. Figurerne og visse genstande i forgrunden er ’begrænset animation’ – stiliserede og todimensionale – mens baggrundene er tredimensionale, detaljerede og til tider næsten naturalistiske i deres look. Baggrundene skaber atmosfære og er en æstetisk nydelse at betragte, mens figurerne i forgrunden tager sig af handling og dramatik. I øvrigt har ”Porco Rosso” to tydelige vestlige inspirationskilder: amerikansk film fra 30’erne og 40’erne og den belgiske Hergés tegneserier. Læg særlig mærke til skyformationer, bølgesprøjt og naturscenerier samt farvelægning og farvevalg, der i høj grad minder om den visuelle stil i Hergés Tintin-fortællinger.

På DFI’s hjemmeside kan du finde undervisningsmateriale til både ”Min Nabo Totoro”, ”Chihiro og heksene”, "Kiki den lille heks" og ”Det levende slot”.

Læs mere om Miyazaki på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hayao_Miyazaki

Læs mere om animé på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Anime

Få styr på filmens handling

Der er mange personer med i ”Porco Rosso”, og vi befinder os en del forskellige steder i løbet af filmen. Særligt de yngste klasser – dvs. 3. og 4. klasse – kan have brug for at få styr på filmens handling.

Opgaveforslag

  • Besvar de ti spørgsmål nedenfor mundtligt eller skriftligt.
  • Tegn en linje på tavlen og præsenter den som ’handlingslinjen’. Tal om de vigtigste scener og begivenheder i filmen og marker dem på linjen, alt efter hvor i filmen de foregik.
  • Tal om filmens hovedpersoner: Porco Rosso, Fio, Curtis og Gina. Karakteriser dem og tal om deres relationer til hinanden.
  1. Hvad arbejder Porco Rosso med?
  2. Hvem slås han imod i starten af filmen?
  3. Hvem er Gina?
  4. Hvem er Curtis?
  5. Hvorfor går Porcos fly i stykker?
  6. Hvor møder Porco Fio?
  7. Hvad er Fios arbejde?
  8. Hvorfor har piraterne gemt sig i Porcos telt?
  9. Hvorfor slås Porco og Curtis?
  10. Hvad får vinderen til slut?

Aerodynamik og luftfartens historie

En rød vandflyver spiller en central rolle i ”Porco Rosso”. Den er bygget på en lille fabrik i Milano og er helt unik. Men der er også andre flyvere med i filmen: Curtis’ blå vandflyver, piraternes forskellige, større vandflyvere, et sightseeingfly med turister og en række små militærfly, der ser mere seriefremstillede ud.

Opgaveforslag

  • Tal om de forskellige flyvere i ”Porco Rosso” og diskuter, hvordan deres udseende og egenskaber afspejler deres ejer(e). Overvej hvorfor der kun er vandflyvere i filmen – og ingen flyvere med landingshjul.
  • Design og tegn jeres egen flyver. Hvilke egenskaber har den, og hvordan afspejler den jeres egen personlighed? Er det en vandflyver …?
  • Tal om hvilke forskellige slags fly, der findes i virkeligheden – f.eks. passagerfly, kampfly, svævefly etc. I kan også inddrage andre typer luftfart som luftballoner, luftskibe og helikoptere. Vælg en flytype, gå på nettet og find oplysninger om den. Lav en planche med billeder og beskrivelse af flytypen og dens flyveegenskaber.
  • Find oplysninger om flyvningens historie. Gå på biblioteket og find bøger om flyvning eller søg oplysninger på nettet. Lav et kort oplæg i klassen ud fra spørgsmål som: Hvem opfandt flyvemaskinen? Hvornår lykkedes det første gang mennesket at flyve? Hvornår blev jetmotoren opfundet?

”Porco Rosso” er også en oplagt anledning til at undervise i aerodynamik og selv eksperimentere med aerodynamik ved at bygge papirflyvere af forskellige typer.

Opgaveforslag

  • Byg forskellige modeller papirflyvere i klassen. Find instruktioner f.eks. på nettet på følgende hjemmeside:
    http://www.bestpaperairplanes.com/
  • Dekorer flyverne og lav flyvekonkurrence. Hvilke flyver længst, mest præcist etc.
  • Diskuter hvorfor de kan flyve. Kast et stykke A-4 papir gennem luften og se, hvordan det flyver i forhold til en af de foldede stykker papir (dvs. en af papirflyverne). Beskriv forskellen og diskuter hvorfor der er en forskel i flyveegenskaber.

Mod slutningen af ”Porco Rosso” er Porco og Curtis i duel. På et tidspunkt flyver de i cirkler i høj fart og ser underlige ud i ansigtet. De er udsat for g-påvirkning, dvs. en belastning, der opstår pga. accelerationskræfter, f.eks. når et fly retter op fra et dyk eller drejer skarpt. G-påvirkningen måles i enheder af tyngdekraftens acceleration (g). Hvis en genstand udelukkende udsættes for tyngdekraften, er påvirkningen 1 g; ved 0 g er genstanden vægtløs. Et sundt menneskelegeme kan klare op til 10 g i meget kort tid.

Opgaveforslag

  • Tal med udgangspunkt i ”Porco Rosso” med eleverne om tyngdekraft, vægtløshed, centrifugalkraft og g-påvirkning. Find eksempler på situationer, hvor vi bliver opmærksomme på tyngdekraft og accelerationskræfter i dagligdagen – f.eks. når vi cykler og pludselig må bremse op, eller når en bil drejer skarpt.
  • Tal om hvorfor tyngdekraften eksisterer, og i hvilke situationer man kan opleve vægtløshed.

Morsealfabetet

I ”Porco Rosso” kommunikerer luftkaptajnerne til hinanden ved at morse med lygter. Morsealfabetet er det mest udbredte signalsystem til dato. Det er opkaldt efter den amerikanske opfinder Samuel Morse, der konstruerede det til brug for den elektriske telegraf.

Læs mere om morsealfabetet her: http://da.wikipedia.org/wiki/Morsealfabet

Der er ikke sat absolutte værdier på, hvor længe de enkelte prikker og streger skal vare – det overordnede tempo må bero på rutinen hos de operatører, der bruger systemet, samt af kvaliteten af den forbindelse, man sender morsetegnene over. For at kunne skelne mellem prikker, streger, bogstaver og ord i den meddelelse der sendes, opererer man med følgende konventioner:

  1. Signalet for en streg varer 3 gange så længe som prik-signalet.
  2. Mellem de enkelte prikker og streger skal der være en pause svarende til varigheden af et prik-signal.
  3. Mellem morsetegnene for de enkelte bogstaver/tal skal der være en pause med en varighed som en streg.
  4. Mellemrum mellem ord markeres med en pause, der er 3 gange så lang som et streg-signal.

Dertil findes et par "rette-signaler:
Se bort fra det sidste bogstav jeg sendte: • • • • • • • • (8 prikker)
Se bort fra det sidste ord jeg sendte: • • • • • • • • • (9 prikker)

Opgaveforslag

  • Tag lommelygter med i skole og send budskaber til hinanden over længere afstande.
  • Skriv beskeder på papir i morsekode til hinanden.
  • Lav bankesignaler i morsekode til hinanden gennem f.eks. en væg eller en lukket dør.
  • Skriv og besvar enkle spørgsmål om filmen ”Porco Rosso” i morsekode – f.eks ”Hvad hedder filmen?” – ”Hvor foregår filmen?” – ”Hvem er Fio?” etc.
  • Opfind jeres eget hemmelige alfabet. Det kan f.eks. være inspireret af runealfabetet, eller I kan bruge tegn som stjerner, firkanter og lign.

Referencer og genreleg

”Porco Rosso” betyder direkte oversat ”Røde Svin”. Det er på flere måder en ironisk titel. For det første er det et skældsord for kommunister (Miyazaki var selv marxist som ung), og for det andet kan det ses som en henvisning til den tyske flyverhelt Den Røde Baron. Piloten med det borgerlige navn Baron Manfred Freiherr von Richthofen (2. maj 1892 – 21. april 1918) skød under første verdenskrig 80 fjendtlige fly ned. Richthofen nedskød sin sidste modstander d. 20. april, dagen efter blev han selv skudt ned i sin røde Fokker Dr.I. Første verdenskrig var den første krig, hvor man i større stil anvendte fly.

Pilotens eftermæle har givet inspiration til flere fortolkninger og karikaturer af hans personlighed. Bl.a. karikeres han i tegneserien “Radiserne”, hvor hunden Nuser forestiller sig, at von Richthofen er hans fjende, når han flyver rundt på sit hundehus.

Opgaveforslag

  • Læs mere om første verdenskrig med udgangspunkt i Den Røde Baron og hans historie.
  • Find flere eksempler på ‘røde’ helte i bøger og film – f.eks. Den Røde Pimpernel og Den Blodrøde Pirat.
  • Find eksempler på andre navne med ‘rød’ – f.eks. Røde Armé, Røde Kors, Røde Halvmåne, Røde Brigader eller Røde Garde.
  • Diskuter hvad farven rød kan symbolisere. Få inspiration på http://da.wikipedia.org/wiki/Rød

Fascisme

Baggrundstæppet for filmen er, at fascistiske regimer er kommet til magten i de lande ved Middelhavet – bl.a. Italien – som Porco Rosso besøger.

Opgaveforslag

  • Læs om fascismen f.eks. på http://da.wikipedia.org/wiki/Fascisme
  • Diskuter hvad fascisme er, hvordan den opstod, og om den findes i dag.

Den livstrætte helt

Der er en god del Humphrey Bogart og ”Casablanca” over vores hovedperson Porco Rosso og filmens miljø – den kyniske, desillusionerede helt i trenchcoat, den skønne kvinde, natklubben, den umulige romance og baggrundstæppet af krig/militærregime. Med sine ironiske oneliners og sine hårdtslående talenter giver Porco Rosso også mindelser om andre amerikanske filmhelte, f.eks. en række af de figurer, Clint Eastwood har spillet.

I det hele taget er amerikansk film en reference gennem hele filmen. Porco og hans italienske ven ser amerikansk tegnefilm i biografen (og Porco bemærker: ”Den her film er elendig!”). Porcos modstander Curtis er en amerikansk pilot, som drømmer om at blive Hollywood stjerne – og siden præsident! Gina ler af det, men til slut ser vi en plakat, hvor Curtis er blevet helt i en cowboyfilm – og det leder tankerne hen på USA’s tidligere præsident Ronald Reagan, der som ung netop var skuespiller og western-stjerne.

Opgaveforslag

  • Find eksempler på referencer til amerikanske film i ”Porco Rosso”.
  • Diskuter, hvad det betyder for vores oplevelse af filmen, at vi genkender detaljer, persontyper og humor.

Mennesket og den indre svinehund

Replikkerne i ”Porco Rosso” leger ofte med ordspil omkring hovedpersonens menneskeindre bag hans udseende som gris. Her følger nogle eksempler:

Da Porco spiser i Ginas hotel, og hun taler om fotoet af ham som menneske:
Porco: ”Se det i øjnene – jeg er et svin.”

Porco om at være apolitisk og anarkistisk dusørjæger:
”Jeg er et svin. Jeg slås ikke for ære. Jeg slås for lønningschecken.”
”Love betyder ikke noget for et svin. Jeg har gjort det til en regel at komme og gå som det passer mig.”
”Jeg vil hellere være et svin end en fascist.”

Da Curtis første gang er i luft-duel med Porco:
Curtis: ”Hvis du flygter, vil jeg sige til alle, at du er en kylling!”
Porco: ”Kylling, gris ... hvad er forskellen? – Ha ha!”

Da Porco er i banken for at sætte penge ind:
Bankmand: ”Vil du investere i fædrelandets aktier for at tjene nationen?”
Porco: ”Beklager, jeg er et svin – jeg vil overlade den slags til jer mennesker.”

Da Fio og Porco bliver forfulgt af det hemmelige politi:
Fio: ”Er du en spion?”
Porco (ler højlydt): ”Det var det sidste, jeg kunne finde på at være. Jeg ser kun efter mig selv.”

Da Fio overnatter i Porco’s teltlejr:
Fio: ”Porco, hvornår blev du forvandlet til en gris?”
Porco: ”Alle midaldrende mænd er svin.”

Opgaveforslag

  • Tal om Porco Rosso som person. Hvad karakteriserer ham, og hvilke egenskaber har han?
  • Diskuter hans replikker ovenfor. Er det rigtigt, at han er et svin? Er I enige med ham i, at han kun ’ser efter sig selv’, og at han ikke slås for ære men for lønningschecken? Overvej hvorfor han siger de ting om sig selv, som han gør.
  • ”Dumme svin” er et skældsord. Find flere skældsord eller slangudtryk inspireret af dyreriget – f.eks. ’din torsk’ eller ’lækre sild’. Diskuter, hvorfor en torsk er dum og en sild er lækker – og ikke omvendt.
  • Tal om udtrykket ”den indre svinehund”. Hvad betyder det og hvor kommer det fra?
  • Læs nogle af Æsops dyrefabler og tal om, hvordan dyrene her har menneskelige egenskaber.
  • Vi skelner som regel skarpt mellem mennesker og dyr. Men i princippet er mennesket også et dyr – et pattedyr. Diskuter, hvorfor det er så vigtigt for os mennesker at markere en grænse mellem os og dyr. Tal om hvad der adskiller mennesket fra dyrene.