Faderen, Sønnerne og Helligånden Lærer

Hjem

Didaktiske overvejelser

Inddel inden filmen eleverne i tre grupper. Hver gruppe får en person som fokuspunkt, hvor eleverne under filmen forbereder sig på at notere sig de scener og sekvenser, der vedrører deres tildelte fokus. Det er nyttigt for eleverne både at notere sig relevant indhold og relevante filmiske virkemidler vedrørende deres fokuspunkt. 

Efter filmen splittes de tre grupper i mindre grupper på max fire medlemmer. Opsamling kan foregå i enten matrixgrupper eller i plenum. 

Opgave 1 er primært rettet til C-niveau, men kan danne afsæt på alle niveauer. Opgave 2 og 3 er primært til B-niveau. Den skriftlige Opgave 4 er rettet udelukkende til A-niveau. 

På C-niveau bør fokus være på indholdsplanet og de generelle dokumentartræk, mens fokus på B-niveau kan bredes ud til fremstillingsformen, dramaturgien og filmens dynamiske forhold til de dokumentariske undergenrer. 

Endelig er der lejlighed for på A-niveau at arbejde med auteur-begrebet; eventuelt i en skriftlig opgave. Her kan eleven holde de analytiske fund op mod analyser af ‘Side om side’, ‘Munken’ og andre af Christian Sønderby Jepsens dokumentarfilm. Her kan eleven selvstændigt prioritere og vægte blandt emner som dramaturgi og fortælleposition, variationen i filmenes temaer samt på instruktørens særlige tone og tilgang til virkeligheden.

Følgende citat kan være nyttigt at introducere for eleverne i diskussionen af dokumentarens undergenre:

‘Dokumentar er ikke fri fantasi, og adgangen til karakterer og handlinger begrænser sig til den adgang, som instruktøren har opnået. Derudover er der ikke den store forskel. Begge genrer er en abstraktion og kreativ bearbejdelse af virkeligheden.

I min optik er det troværdigheden og sandheden, som er det vigtigste, for selvom en dokumentar er stærkt iscenesat, kan den være mere troværdig og sand end en ‘fluen på væggen’-dokumentar.

Det er instruktørens ansvar at genfortælle virkeligheden gennem sine briller og temperament på en sådan måde, at den sande historie kommer frem. Så den virker følelsesmæssigt sand for publikum, instruktøren selv og ikke mindst de medvirkende.

Filmens sandhed er instruktørens subjektive sandhed.’ 

 

Christian Sønderby Jepsen, cit. efter Dox s. 13


 

Særfagligt

‘Faderen, sønnerne og Helligånden’ egner sig til dokumentarforløb på alle niveauer i mediefag, hvor eleverne får lejlighed til at arbejde med og diskutere, hvordan filmen forholder sig til de forskellige undergenrer inden for dokumentarfilm. 

 

Kernestofområder for C-niveau:

  • grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
  • centrale genrer, medier og medieplatforme
  • film, tv og nyere mediers tværmediale samspil

 

Faglige mål for C-niveau:

Eleverne skal kunne følgende: 

  • anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
  • redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
  • identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
  • foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
  • behandle problemstillinger i samspil med andre fag
  • demonstrere viden om fagets identitet og metoder

 

Kernestofområder for B-niveau:

  • filmiske virkemidler 
  • forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold 
  • forskellige analysemetoder 
  • karakteristika ved fakta, fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
  • genrer, medier, medieplatforme og deres tværmediale samspil

 

Faglige mål for B-niveau:

Eleverne skal kunne følgende: 

  • anvende viden om filmiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
  • redegøre for forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • redegøre for, hvad der karakteriserer fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
  • redegøre for centrale genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
  • anvende forskellige analysemetoder i forbindelse med film, tv og nyere medier
  • redegøre for film-, tv- og mediehistoriske hovedlinjer
  • anvende viden om målgrupper og kommunikation i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
  • redegøre for teori om mediers betydning for hverdagsliv, kultur og samfund
  • foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra valgte kontekster
  • behandle problemstillinger i samspil med andre fag
  • demonstrere viden om fagets identitet og metoder

 

Kernestofområder for A-niveau:

  • filmiske virkemidler
  • et særligt studeret teknisk-æstetisk område
  • forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • forskellige analysemetoder
  • karakteristika ved fakta, fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
  • centrale genrer, medier, medieplatforme og deres tværmediale samspil
  • produktionsforhold i film, tv og nyere medier – nationalt og internationalt
  • medie- og kommunikationsteori 

 

Faglige mål for A-niveau:

Eleverne skal kunne følgende: 

  • anvende viden om filmiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier, herunder for teknisk-æstetiske forhold inden for et særligt studeret område 
  • redegøre for forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold 
  • redegøre for, hvad der karakteriserer fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
  • redegøre for centrale genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
  • anvende forskellige analysemetoder i forbindelse med film, tv og nyere medier
  • anvende viden om målgrupper, kommunikation, tværmedial markedsføring og mediestrategi i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
  • redegøre for teori om mediers betydning for hverdagsliv, kultur og samfund
  • foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra valgte kontekster
  • behandle problemstillinger i samspil med andre fag
  • demonstrere viden om fagets identitet og metoder
     

Tværfagligt

‘Faderen, sønnerne og Helligånden’ er velegnet til fler- og tværfaglige samarbejder med primært dansk. Samarbejder med samfundsfag, religion og psykologi vil også være relevante.

I det tværfaglige vil mediefag primært bidrage med genreforståelse og opmærksomhed på de forskellige fremstillingsformer, mens de øvrige fag kan udfolde filmens temaer - herunder (dysfunktionelle) familieformer, misbrug, social arv samt religionens rolle for det moderne menneske.

Filmen vil desuden kunne anvendes til SRP i samarbejde med dansk eller samfundsfag. Her kan det tematiske passende foldes ud med inddragelse af yderligere tekster.