Busters verden Lærer

Hjem
  • Til læreren
  • Historien
  • Busters verden
  • Skolebilleder
  • Upstairs and Downstairs
  • Klods-Hans og Buster

Til læreren

"Stille, stille, stille nu står solen op," synger Nanna, og sindet er stemt til oplevelse, hvad enten man nostalgisk mindes landeplagen eller hører den for første gang.

'Busters verden' er både som Bjarne Reuters bog (1979) og især som Bille Augusts film (1984) en del af den danske børnekulturarv, og det er filmen, der står i centrum i dette undervisningsmateriale.

'Busters verden' er resultatet af et frugtbart samarbejde mellem instruktør og forfatter. Bille August og Bjarne Reuter havde tidligere samarbejdet om ungdomsfilmene 'Zappa' (1983) og 'Tro, håb og kærlighed' (1984), også efter Bjarne Reuters romaner (den sidste hedder dog i bogform 'Når snerlen blomstrer'). Og nu slog samarbejdet igen gnister med den slagfærdige, ukuelige Buster, der i 1950'ernes København trodser store bøller, den triste hverdag og en endnu mere trist folkeskole ved hjælp af trylleri, fantasi og gå-på-mod.

Filmen opnåede fantastisk popularitet ved premieren og modtog ved Berlin Film Festival, som den anden danske børnefilm (den første var 'Gummi Tarzan' fra 1981), De Forenede Nationers børneorganisation UNICEF's særlige børnefilmpris. Og så var 'Busters verden' end ikke en "rigtig" børnefilm, men oprindelig en børne-tv-serie i seks episoder på 20 minutter hver. Denne tv-serie blev så klippet sammen eller snarere redigeret til en filmhistorie med ny dramaturgi, for man kan ikke "bare" klippe tv-afsnit sammen kronologisk: Det er også nødvendigt at forkorte for at få en passende længde for en biograffilm for børn. Det lille tv-format blev blæst op til 35mm-film, og vupti havde man skabt en i dag kanoniseret nyklassiker for forholdsvis få kroner.

Genremæssigt hører 'Busters verden' til den såkaldte magiske realisme; et begreb, som blev indført i det danske sprog i forbindelse med Søren Kragh-Jacobsens 'Gummi Tarzan'. Det er børnefilm, som realistisk skildrer væsentlige, ofte alvorlige og tunge emner, men som anviser fantasifulde og magiske løsningsmodeller, så publikum ikke efterlades fortabte og handlingslammede. Det er dog værd at bemærke, at Busters tryllerier er snilde og behændige og ikke overnaturlige. Den magiske realisme er blevet et varemærke for nogle af de bedste danske børnefilm, og hvis man har lyst til at stifte bekendtskab med nogle af Busters slægtninge, kan det anbefales at invitere Ivan Olsen ('Gummi Tarzan', 1981), Lasse ('Lad isbjørnene danse', 1990), Anton ('Anton', 1996) og Dennis P. ('Mirakel', 2000) på besøg. Man kunne ligefrem lave et lille emne om børn, der har det svært med at gå i skole, men som alligevel klarer sig, fordi der altid er noget, man er god til – det gælder bare om at finde ud af, hvad det er, som Ivan Olsen udtrykker det.

Foto: Jan Richter-Friis

Fodboldscenen i 'Busters verden', som er beskrevet i handlingsreferatet, og som der er opgaveforslag til i afsnittet 'Skolebilleder', har sin egen historie. Den er nærmest kalkeret over en scene i englænderen Ken Loachs mesterværk 'Kes' fra 1969. Filmen er beregnet for større elever, men man kan med udbytte vise denne ene scene og snakke om ligheder og forskelle, især i toneart.

Undervisningsforslagene i dette materiale er inddelt i fire temaer. Alle temaer indeholder undervisningsideer til både indskolingens yngste og ældste elever – dvs. fra børnehaveklasse til 3. klasse. Det første tema hedder slet og ret 'Busters verden'. Her er det formålet at lade eleverne finde, indkredse og snakke om situationer og scener, der handler om at klare sig i hverdagens trummerum. Især dette afsnit har mange ideer til arbejdet med de yngste elever og filmen.

De tre andre temaer hedder 'Skolebilleder', 'Upstairs and Downstairs' og 'Klods-Hans og Buster'. De handler om henholdsvis skildringerne af skolen, de sociale lag og eventyrlaget i filmens univers. Her er de fleste opgaver og spørgsmål formuleret efter konkrete scener i filmen. Handlingsreferatet og mellemteksterne er henvendt til læreren, men opgaver og spørgsmål er formuleret, så eleverne direkte eller med en let omformulering skulle kunne arbejde med dem.

Man kan naturligvis vælge kun at arbejde med ét tema eller dele af temaerne. Undervisningsforløbet kan således strække sig fra en enkelt lektion – hvor man sætter filmen pædagogisk på plads efter at have set den – til en hel emneuge.

Hvis man vælger en emneuge, kan man også udvide arbejdet med at sammenligne bog og film, og man kan finde flere gamle eventyr, der har samme grundmønster som 'Busters verden'. Vi har valgt 'Klods-Hans', men man kunne også fx se på H.C. Andersens 'Fyrtøjet'. I første tema 'Busters verden' anvises en lille videoøvelse. Den indeholder faktisk verdens første filmtrick, som man også kan arbejde videre med.

God fornøjelse!

Historien

"Jeg bærer med smil min byrde, jeg drager med sang mit læs. Jeg er som den vilde hyrde, der genner sit kvæg på gæs."

Otteårige Buster Oregon Mortensen har det ikke let, når han i klassen skal lære den sang, som skal afsynges til skoleinspektørens 25-årsjubilæum. Til gengæld er han dygtig til at trylle – og så vil han altid det bedste for sine medmennesker. Han tager det derfor for pålydende, da lærerinden siger, at børnene skal liste ned i festsalen, for at inspektøren kan få en overraskelse på sin fødselsdag. Ikke alene tager Buster sine sko af og lister på strømpesokker, men han ser også sit snit til at låse inspektøren inde på dennes kontor. Børnene og lærerne venter og venter i festsalen og starter to gange på sangen. Da sagens rette sammenhæng opdages, bliver Buster sendt hjem og står lidt fortabt i skolegården. Utak er verdens løn.

I skolegården møder Buster sin halte lillesøster Ingeborg, som fortæller, at bøllen Lars har været efter hende hele dagen og drillet hende med handicappet. Buster tager straks affære og vil ordne bissen, indtil han opdager, at Lars er en kleppert på 16 år! Det er en sur dag for Buster.

Hjemme spiller Buster "kort" med sin søster og arbejdsløse far. Spillekortene er postkort og feriebrochurer, og spillet går ud på at trumfe det ene lækre rejsemål med det andet. I den fattige familie Mortensen i Brønshøj drømmer man om et liv i luksus, men man hjælper også den syge Fru Larsen, som bor ovenpå. Hver dag bringer Buster mad til hende, selv om hun helst blunder i sengen og ikke rigtigt rører bakken med mad.

Foto: Jan Richter-Friis

"Pålideligt bud søges." Skiltets ord fanger Buster, der kort tid efter på longjohn er på vej ud med varer, selv om købmanden synes, at Buster er en anelse klejn til jobbet. Buster slingrer da også lidt og kan ikke bære hele to ølkasser op ad havegangen, og da slet ikke da den hidsige hund Nero springer frem. Fra et fint hus lyder den dejligste klavermusik, og ud på altanen træder en pige. Buster er solgt til stanglakrids.

Om aftenen tager Buster og Ingeborg hævn over Lars. Buster binder Lars' knallert fast, og på passende afstand af Lars råber Ingeborg, at han er et stort, møgbeskidt hundehoved! Lars kaster sig på knallerten, giver den gas og suser af sted efter dem – indtil tovet strammes, og han ryger af knallerten for i en pæn bue at lande i en barnevogn!

Næste dag kommer Buster i skole iført trylledragt og -hat. Han optræder for to drenge med at trække metervis af kulørte bånd ud af munden. Drengene er imponerede, men det er skoleinspektøren ikke. Han beordrer Buster med på kontoret, hvor Buster med gentagne brækbevægelser bliver ved med at hale bånd frem. Inspektøren opgiver til sidst og får sekretæren til at smide en lettet Buster ud.

Buster er ude med varer, da blærerøven Stig-Ole dukker op på en ny racercykel med håndbremse. Sådan én er svær at køre, mener Stig, men Buster svarer, at det er meget sværere at være cykelbud. Stig-Ole hopper i med begge ben og overtager både longjohn og varelevering med det resultat, at han ikke alene gør det tunge arbejde, men også har et skæbnesvangert møde med hunden Nero, der flår hans tøj i stykker.

I idrætstimen skal drengene spille fodbold. Eller rettere: Det skal læreren! Buster, der ikke rigtigt begriber det ædle spil, vælges til sidst og ender ufrivilligt på lærerens hold. Læreren giver bolden op og vil selv det hele. Men Buster tager bolden fra ham og vinder også denne duel ved at tackle læreren så effektivt, at han må ned og bide i græsset.

Da Buster kommer hjem, er en ambulance ved at hente Fru Larsen, der fra båren opfordrer Buster til at vedblive med at trylle. Det lader han sig ikke sige to gange. Buster finder sin farfars kunstige arm frem af gemmerne, tager den på og opsøger Lars for at udfordre ham igen. Lars tæver løs på Buster med en pind, men standser lamslået, da Busters arm falder af. Lars er chokeret – og Buster har igen trukket det længste strå.

Til præstegårdsfesten stikker Buster i en bod drilsk hovedet frem gennem huller i en plade, som man skal kaste bolde igennem. Men spøgen bliver til alvor, da Lars opdager det og tyrer bolde i hovedet på Buster, der må have førstehjælp af Ingeborg. Ingen bold kan dog for alvor vælte Buster, som har fået øje på Joanna – den rige drømmepige fra altanen – og byder hende på kakao og kage. Joannas snobbede mor fjerner hurtigt sin datter fra den upassende socialgruppe, men Buster har fået kontakt.

Om natten sover Fru Larsen stille ind på hospitalet. "Farvel Fru Larsen og ha' det godt," siger Buster stille ved sit første møde med døden.

Der er fest hos Joanna, og Buster møder op i fuld tryllemundering til det fornemme gardenparty foran millionærvillaen. Joanna skal spille på klaver, men Buster overtager scenen og udfører et behændigt trylletrick med et af herrernes slips og et genialt nummer, hvor han knuser et dyrt armbåndsur – og vupti er det helt igen. Stort bifald! Bagefter udfører Joanna sit klaverstykke og er så sammen med Buster i måneskin, hvor den lille helt får sit første kys. "Livet er fan'me til at holde ud!"

Foto: Jan Richter-Friis

Busters verden

Buster er hovedpersonen og absolut ikke nogen helt almindelig dreng. Det er hans verden, som også er filmens titel.

  • Fortæl om Buster. Hvad er han for en dreng? Nævn ting, som gør Buster anderledes. Snak også om de ting, som Buster finder på. Hvad er Buster god til? Og hvad er Buster ikke god til?
  • Se på billederne nedenfor, og fortæl, hvordan Buster har det på de to billeder.
  • Find også alle de steder, hvor Buster har problemer. Hvordan klarer han sine kriser?
Foto: Jan Richter-Friis
Chrone Film
I Busters og Ingeborgs værelse er der en figur af en balletdanserinde, som kan dreje rundt til musik. Buster fortæller Ingeborg en godnathistorie om en prinsesse, der bliver balletdanserinde, selv om hun er halt.
  • Hvorfor fortæller Buster den historie? Hvorfor vil Ingeborg ikke høre den færdig?
  • Fortæl mere om Busters og Ingeborgs forhold: Hvordan har de det sammen? Hvordan er de over for hinanden?.
  • Find de steder i filmen, hvor Ingeborg er ked af det. Prøv at forklare, hvorfor hun er trist. Hvad trøster hende og giver hende håb?
  • Lav et rollespil over en situation med en bror og en søster.

Én scene skiller sig ud fra de andre "problemscener". Ved præstegårdsfesten får Buster en hård medfart af Lars, der tyrer bolde i hovedet på ham.

  • Snak om den scene. Hvorfor flytter Buster sig ikke bare?
  • Hvorfor er Lars, som han er? Hvorfor er han ude efter de små og svage?
  • Fortæl om en ubehagelig situation, som du har været i. Fik du hjælp? Hvordan endte historien?
  • Lav et lille rollespil, hvor en stor mobber en lille. Find ideer til, hvordan konflikten kan løses.

Tryllekunster

Fru Larsen opfordrer Buster til at vedblive med at trylle, da hun køres på hospitalet. Hun giver ham et testamente, et livsråd fra en døende, der ser klart i den sidste stund.

  • Hvorfor siger Fru Larsen, at Buster skal blive ved med at trylle?
  • Hvad betyder trylleriet for ham?
  • Se på billedet nedenfor med Buster i færd med at trylle til havefesten. Ligner Buster en rigtig tryllekunstner?
Foto: Jan Richter-Friis

Buster tryller i flere scener. Og der er forskel på, hvordan han bruger sit trylleri.

  • Nævn alle de scener, hvor Buster tryller. Hvordan bruger han sine evner? Hvilket tryllenummer synes du bedst om? Er det rigtige tryllekunster, eller er det filmtricks?
  • Kan du lave nogen tryllekunster? Kender du en tryllekunster? Hvilket er det bedste nummer, du nogensinde har set?
  • Hvad bruger en tryllekunstner? Tegn tryllekunstnerens redskaber, og tegn en tryllekunstner.

Du kan også prøve at lave en forestilling med trylleri.

  • Hvis du har et videokamera, kan du også prøve at lave trylleri med filmtricks. Du kan for eksempel tage en bold og lægge den på et bord. Film bord og bold, og sig et trylleord. Stands kameraet. Fjern bolden. Film bordet. Voila! Sturt, sturt nummer!

Skolebilleder

Skolen fylder ikke meget i Busters liv, og det er lidt svært at få øje på, hvad han egentlig lærer.

For Buster er skolegangen et spørgsmål om overlevelse. Han er hverken en ørn til at læse eller en gigant på boldbanen. Buster egner sig måske slet ikke til at gå i skole. Eller måske er skolen slet ikke beregnet til en dreng som Buster. Kan man overhovedet gå i skole og være speciel og alligevel få noget ud af det? Det hører også med til forståelsen af skolescenerne, at skolen i 1950'erne var langt mere autoritær og traditionsbunden end i dag.

I den første skolescene har inspektøren 25-årsjubilæum, og alle skolens klasser skal overraske ham i festsalen med den sang, som Buster kæmper med at lære. Buster lister på strømpesokker og låser inspektøren inde.

  • Hvordan er Buster i skolen? Hvad er det, som Buster har så svært ved? Hvorfor tror du, at Buster har problemer? Hvad skal man gøre for at hjælpe Buster?
  • Hvorfor lister Buster på strømpesokker? Hvorfor låser Buster inspektøren inde? Synes du, at det er rigtigt, at Buster bliver smidt hjem?

Buster har svært ved at lære sangen i skolen. Han synger "gæs" i stedet for "græs".

  • Hvordan lærer du nye sange? Kender du også sange, hvor man synger noget andet, end der står i sangbogen? Kender du nogen, hvor man gør det med vilje?

Her er teksten til sangen 'Jeg bærer med smil min byrde' (tekst: Jeppe Aakjær, musik: Carl Nielsen):

Jeg bærer med smil min byrde,
jeg drager med sang mit læs;
jeg er som den vilde hyrde,
der genner sit kvæg på græs.

Se, duggen driver fra norden
hen over det bøjede korn,
men solen stiger af jorden
imellem oksernes horn.

Jeg ser over tindrende marker
og langt mod den blånende fjord,
jeg stirrer på sejlende arker,
men finder ej tolkende ord.

Jeg slænger skalmejen for munden,
jeg trækker så lang dens lyd,
at kilderne klukker i lunden,
og bukkene bræger af fryd.

Hvor kan I dog gruble og græde,
så længe Guds himmel er blå!
Mit hjerte skælver af glæde,
blot duggen dynker et strå.

  • Læs den, og syng den. Tag vers ét og fem, og snak om de svære ord og deres betydning. Hvad betyder sangen? Siger den noget om Buster?

Skoleinspektøren & gymnastiklæreren

Buster kommer i filmens anden skolescene for sent i skole i sin trylledragt. Han underholder to drenge, der er sendt uden for klassen, og ender hos inspektøren.

  • Hvorfor tror du, at Buster har trylledragt på i skole? Hvorfor tryller han for de to drenge? Hvorfor ender han på inspektørens kontor?
  • Fortæl, hvordan inspektøren er? Hvorfor er han sådan?
Foto: Jan Richter-Friis

Se på billedet fra skoleinspektørens kontor ovenfor, og fortæl om de tre personer.

  • Hvordan ser de ud? Hvad sker der? Hvordan er skoleinspektøren klædt på? Hvordan ser din skoleinspektør ud?

Den sidste skolescene er idrætstimen, hvor læreren helt dominerer og glemmer, at det er drengene, der skal lære noget og være i centrum.

  • Hvordan har Buster det med fodbold? Kunne han blive god til det? Hvordan? Hvordan vælger man hold? Er det en god måde?
  • Hvordan er læreren? Hvad synes du om ham? Prøv at finde nogle ting, som han skulle have gjort anderledes?
  • Se på billedet af drengene, der varmer op til gymnastiktimen. Hvordan er de klædt? Hvordan er deres frisurer? Hvad synes du om Busters gymnastiktøj? Hvorfor er Busters tøj mon anderledes?
Foto: Jan Richter-Friis

Upstairs and Downstairs

I 1950'erne var de sociale skel meget tydelige. Man var i høj grad lig sit erhverv og dets sociale status. I filmen beskrives forskellige miljøer. Busters familie og Joannas familie lever mildest talt meget forskelligt.

  • Prøv at opstille to lister. Hvordan bor Buster, og hvordan bor Joanna? Hvordan taler man i Busters familie, og hvordan taler man i Joannas?
  • Hvad får man dagen til at gå med i Busters familie? Hvordan tror du, at dagen forløber i Joannas familie?
  • Hvad laver Busters far? Hvordan er han? Hvordan ser de voksne på ham?
  • Hvad laver Joannas forældre? Hvordan er de? Hvordan opfører andre voksne sig over for Joannas far og mor?

Busters far har tid til at spille "kort" med sine børn. Spillekortene er dog postkort og feriebrochurer.

  • Kan du fortælle reglerne for spillet? Hvad går det ud på? Hvad fortæller det om Busters familie?
  • Hvad spiller de mon i Joannas familie?
  • Hvad mangler Busters familie? Mangler Joannas familie noget?

Buster hører musik og ser Joanna. Han synes, at hun er underskøn. Hun kan lokke smukke toner frem og er så fin som figuren af balletdanserinden i Ingeborgs og hans værelse.

  • Hvad sker der med Buster, da han ser Joanna? Lægger han en plan?

Til præstegårdsfesten, hvor Frivilligt Drenge- og Pigeforbund spiller, mødes Buster og Joanna.

  • Hvad laver Buster til præstegårdsfesten? Hvad laver Joanna?
  • Hvordan er Joanna klædt? Hvordan er Busters tøj? Hvad synes Joannas mor om Buster? Hvorfor fjerner hun Joanna fra Buster?
  • Hvad synes I om hende? Hvad synes I om Busters far?
Foto: Jan Richter-Friis

Den fine havefest hos Joannas forældre skal ifølge moderen have et højdepunkt. Joanna skal spille på flygel for gæsterne. Buster sørger for, at der er mindst ét højdepunkt mere. Man kan sige, at Buster og Joanna kommer fra to verdener – en fattig og en rig – og at Buster med sit fantastiske tryllenummer forener de to verdener og derved bliver dagens helt.

  • Prøv at beskrive, hvad der foregår til festen fra det tidspunkt, hvor Buster ankommer. Del scenen op i tre afsnit: en begyndelse, et midterafsnit og en slutning.
  • Hvordan er gæsterne klædt? Hvad laver de? Er det en sjov fest? Prøv at forestille dig, hvordan en fest hjemme hos Buster ville have set ud?
  • Hvad synes de fine gæster om Buster? Hvad synes de om hans tryllerier? Hvor er det mest spændende?
  • Hvordan udvikler Busters tryllenumre sig? Kan du fortælle, hvor Buster viser sig som en sand mester?

Klods-Hans og Buster

"Livet er fan'me til at holde ud!" Med denne kække sætning fra Buster er filmen slut. Buster har oplevet sejre og nederlag, men mest det første, for han er som folkesjælen: Den kan ikke knægtes. Hver gang, man forsøger at vælte den, rejser den sig op igen.

Dette smukke, solidariske syn på de små i samfundet gennemsyrer filmen, og det vil være naturligt i behandlingen af filmen at snakke i klassen om, hvordan det er muligt at overleve i en verden, der kan virke uretfærdig, skræmmende og uoverskuelig, selv om Busters verden behandler disse store hverdagstrusler med venlig forståelse og i klog børnehøjde.

Men Buster er også eventyrets ædle ridder (endog ofte med kappe og hjelm), der som Kong Arthur angriber drager, fælder sorte riddere, redder skønne møer og til sidst vinder prinsessens hjerte. Eller også er han troldmanden Merlin, for han bruger magi og trylleri til både at glæde og fornøje, trøste, bekæmpe Lars, besejre Joannas familie og vinde hendes hjerte.

Eventyret handler ofte om kampen mellem det gode og det onde og om at vinde prinsessen.

  • Hvem er god, og hvem er ond i 'Busters verden'? Hvordan besejrer Buster det onde? Hvem får han hjælp af?
  • Hvad ønsker Buster sig allermest? Hvordan får han det?
  • Tegn en prinsesse. Ligner Joanna en prinsesse?
Foto: Jan Richter-Friis

Buster Oregon Mortensen er også i lige linje i slægt med en anden herlig dansk folkehelt, nemlig Klods-Hans, som vel egentlig kunne være Busters tipoldefar. Læs H.C. Andersens eventyr højt for børnene i klassen.

Klods-Hans rider på sin gedebuk og siger "Halehoj, her kommer jeg". Buster kører på longjohn og har sine trylleformularer: "Tredive tønder torskerogn, rustne søm og skruer, Bussemænd i bølgepap går tur i deres stuer. Juleand med gåsehud, vandpistol med vådeskud!" Klods-Hans er ikke lærd, og Buster kan ikke følge med i skolen.

  • Snak om Klods-Hans og Buster. De ligner hinanden, men de er også forskellige. Hvad har de tilfælles? Og hvordan er de forskellige?
  • Digt selv en trylleformular, og find på sjove ord, der rimer.

"Det er nok herskabet!" sagde Klods-Hans, "så må jeg give oldermanden det bedste!" og så vendte han sine lommer og gav ham pludderen lige i ansigtet, hedder det i slutningen af eventyret om Klods-Hans. Han tager sandelig fusen på de kloge og de fine.

Buster møder også kloge og fine mennesker: skoleinspektøren, Stig-Ole, Joanna, hendes forældre og gæster.

  • Nævn alle de kloge og fine, som Buster tager fusen på.
  • Hvordan tager Buster fusen på dem?
  • Hvordan tager de det?

Finalen, hvor Klods-Hans rider ind på slottet, kan også sammenlignes med Busters entré til havefesten.

  • Hvordan vinder Klods-Hans prinsessen? Hvordan vinder Buster prinsessen?
  • Hvordan er prinsessen i Klods-Hans? Hvorfor vælger hun Klods-Hans? Hvorfor vælger Joanna Buster?
  • Fortæl selv et eventyr om en dreng eller pige, som er anderledes, og som finder måder til at klare sig på.