Find på jeres historier
Før I skal ind i FILM-X studierne og optage jeres film, skal I finde på jeres historie.
Vi har lavet en historie til hvert af de fire studier. Der er bare et problem. Det er en temmelig kedelig historie!
I skal nu sammen med jeres filmhold sørge for, at historien bliver lidt mere spændende.
Der skal være en konflikt med i jeres film. Konflikten er det der gør, at skuespillerne har svært ved at nå deres mål.
- Klik jer ind på det studie, I skal optage jeres film i, og læs historien.
- Derefter arbejder I med de spørgsmål, der findes til jeres historie.
I må meget gerne skrive jeres idéer ned. Det det gør det nemmere for jer at huske, hvad I har aftalt.
STUDIE 1 – TASKEN
I er en gruppe venner der leger sammen i skolegården i et frikvarter.
I får øje på en taske, og I skal blive enige om, hvad I skal gøre.
Nogen åbner tasken og finder noget uventet.
Det ringer ind, og gruppen går ind i klassen igen.
Spørgsmål til jeres historie:
- Hvem er vennerne?
- Er de enige om, hvad de skal gøre med tasken, eller bliver de uvenner?
- Hvad er der i tasken? Noget sjovt, farligt, værdifuldt, levende…
- Hvad gør I med det I finder i tasken?
- Hvordan er stemningen gennem filmen?
- Og hvordan kan I vise at stemningen skifter undervejs på grund af konflikten? Tænk både i lyd og billeder…
Studie 1
I er en gruppe venner der leger sammen i skolegården i et frikvarter.
I får øje på en taske, og I skal blive enige om, hvad I skal gøre.
Nogen åbner tasken og finder noget uventet.
Det ringer ind, og gruppen går ind i klassen igen.
Spørgsmål til jeres historie:
- Hvem er vennerne?
- Er de enige om, hvad de skal gøre med tasken, eller bliver de uvenner?
- Hvad er der i tasken? Noget sjovt, farligt, værdifuldt, levende…
- Hvad gør I med det I finder i tasken?
- Hvordan er stemningen gennem filmen?
- Og hvordan kan I vise at stemningen skifter undervejs på grund af konflikten? Tænk både i lyd og billeder…
Studie 2
I er en familie, der er på tur sammen.
I har taget en madkurv med, og nu er det blevet tid til at spise.
Børnene er rigtig sultne og har glæder sig meget til maden.
Da I åbner madkurven venter en ret stor overraskelse.
Turen slutter og I tager hjem.
Spørgsmål til jeres historie:
- Hvor er I taget hen på tur? Hvilken baggrundsfilm vil I bruge?
- Hvem er med i på turen?
- Hvad kan gå galt undervejs? I skal finde på en spændende konflikt
- Hvordan er stemningen gennem filmen?
- Og hvordan kan I vise at stemningen skifter undervejs på grund af konflikten? Tænk både i lyd og billeder…
Studie 3
I er en familie på vej på ferie.
I har taget toget for at prøve noget nyt.
Hver person i familien har haft ansvaret for noget, de skulle tage med.
Konduktøren kommer forbi med en vigtig meddelelse til jer.
Til sidst kommer I frem til en station.
Spørgsmål til jeres historie:
- Hvor er I på vej hen?
- Hvem er med i filmen?
- Hvad kan gå galt undervejs? I skal finde på en spændende konflikt
- Har konflikten måske noget at gøre med den vigtige meddelelse fra konduktøren?
- Hvordan er stemningen gennem filmen?
- Og hvordan kan I vise at stemningen skifter undervejs på grund af konflikten? Tænk både i lyd og billeder…
Studie 4
I er en familie på vej til en bedsteforældres fødselsdag.
I er kørt hjemmefra i god tid, så I ikke kommer for sent.
Hver person i bilen har haft ansvaret for hver sin ting, de skulle huske.
Personerne på bagsædet finder noget overraskende i en taske.
I kommer frem og får bilen parkeret.
Spørgsmål til jeres historie:
- Hvor foregår filmen? Hvilken baggrundsfilm vil I bruge?
- Hvem er med i bilen?
- Hvad kan gå galt undervejs? I skal finde på en spændende konflikt
- Hvordan er stemningen gennem filmen?
- Og hvordan kan I vise at stemningen skifter undervejs på grund af konflikten? Tænk både i lyd og billeder…