• Elev
  • Studie 1
  • Studie 2
  • Studie 3
  • Studie 4

Find på jeres historier

Før I skal ind i FILM-X studierne og optage jeres film, skal I finde på jeres historie.

Vi har lavet en historie til hvert af de fire studier. Der er bare et problem. Det er en temmelig kedelig historie!

I skal nu sammen med jeres filmhold sørge for, at historien bliver lidt mere spændende.

Der skal være en konflikt med i jeres film. Konflikten er det der gør, at skuespillerne har svært ved at nå deres mål.

  1. Klik jer ind på det studie, I skal optage jeres film i, og læs historien.
  2. Derefter arbejder I med de spørgsmål, der findes til jeres historie.

I må meget gerne skrive jeres idéer ned. Det det gør det nemmere for jer at huske, hvad I har aftalt.

STUDIE 1 – TASKEN

I er en gruppe venner der leger sammen i skolegården i et frikvarter.

I får øje på en taske, og I skal blive enige om, hvad I skal gøre.

Nogen åbner tasken og finder noget uventet.

Det ringer ind, og gruppen går ind i klassen igen.

Spørgsmål til jeres historie:

  • Hvem er vennerne?
  • Er de enige om, hvad de skal gøre med tasken, eller bliver de uvenner?
  • Hvad er der i tasken? Noget sjovt, farligt, værdifuldt, levende… 
  • Hvad gør I med det I finder i tasken?
  • Hvordan er stemningen gennem filmen? 
  • Og hvordan kan I vise at stemningen skifter undervejs på grund af konflikten? Tænk både i lyd og billeder…

Studie 1

I er en gruppe venner der leger sammen i skolegården i et frikvarter.

I får øje på en taske, og I skal blive enige om, hvad I skal gøre.

Nogen åbner tasken og finder noget uventet.

Det ringer ind, og gruppen går ind i klassen igen.

Spørgsmål til jeres historie:

  • Hvem er vennerne?
  • Er de enige om, hvad de skal gøre med tasken, eller bliver de uvenner?
  • Hvad er der i tasken? Noget sjovt, farligt, værdifuldt, levende… 
  • Hvad gør I med det I finder i tasken?
  • Hvordan er stemningen gennem filmen? 
  • Og hvordan kan I vise at stemningen skifter undervejs på grund af konflikten? Tænk både i lyd og billeder…

Studie 2

I er en familie, der er på tur sammen.

I har taget en madkurv med, og nu er det blevet tid til at spise.

Børnene er rigtig sultne og har glæder sig meget til maden.

Da I åbner madkurven venter en ret stor overraskelse.

Turen slutter og I tager hjem.

Spørgsmål til jeres historie:

  • Hvor er I taget hen på tur? Hvilken baggrundsfilm vil I bruge?
  • Hvem er med i på turen?
  • Hvad kan gå galt undervejs? I skal finde på en spændende konflikt
  • Hvordan er stemningen gennem filmen? 
  • Og hvordan kan I vise at stemningen skifter undervejs på grund af konflikten? Tænk både i lyd og billeder…

Studie 3

I er en familie på vej på ferie. 

I har taget toget for at prøve noget nyt.

Hver person i familien har haft ansvaret for noget, de skulle tage med.

Konduktøren kommer forbi med en vigtig meddelelse til jer.

Til sidst kommer I frem til en station.

Spørgsmål til jeres historie:

  • Hvor er I på vej hen?
  • Hvem er med i filmen?
  • Hvad kan gå galt undervejs? I skal finde på en spændende konflikt
  • Har konflikten måske noget at gøre med den vigtige meddelelse fra konduktøren?
  • Hvordan er stemningen gennem filmen? 
  • Og hvordan kan I vise at stemningen skifter undervejs på grund af konflikten? Tænk både i lyd og billeder…

Studie 4

I er en familie på vej til en bedsteforældres fødselsdag. 

I er kørt hjemmefra i god tid, så I ikke kommer for sent. 

Hver person i bilen har haft ansvaret for hver sin ting, de skulle huske. 

Personerne på bagsædet finder noget overraskende i en taske.

I kommer frem og får bilen parkeret.

Spørgsmål til jeres historie:

  • Hvor foregår filmen? Hvilken baggrundsfilm vil I bruge?
  • Hvem er med i bilen?
  • Hvad kan gå galt undervejs? I skal finde på en spændende konflikt
  • Hvordan er stemningen gennem filmen? 
  • Og hvordan kan I vise at stemningen skifter undervejs på grund af konflikten? Tænk både i lyd og billeder…