Karla og Katrine Lærer

Hjem
  • Til læreren
  • Filmens handling
  • Karla og Katrine
  • Under mistanke
  • Venskaber

Til læreren

Karla inviterer sin klassekammerat Katrine med i sommerhuset med et brændende ønske om, at de igen skal blive bedste veninder. Her møder de drengen Jonas og en spirende kærlighed vokser frem mellem Karla og Jonas. Katrine bliver jaloux, men inden de får set sig om, står pigerne overfor at skulle efterforske en lokal tyvebande og rense Jonas for mistanke.

”Karla og Katrine” er en varm og hjertelig fortælling om to 12-årige pigers venskab. En historie om udvikling og store følelser. Om hvor nemt det er at komme til at såre hinanden uden at ville det. Fortællingens omdrejningspunkt er budskabet om at sætte ord på sine følelser. Forløsningen kommer, da pigerne bliver følelsesmæssigt genforenet. Selvom nye udfordringer venter forude, kan intet komme imellem to bedste veninder. Katrine kaster sin jalousi bort og tager del i Karlas forelskelsesglæde.

Filmen er en velkomponeret, realistisk børnefilm anno 2009. I skildringen af Karlas spirende kærlighed til Jonas, der bor på ”døgner” og gemmer på et krøllet fotografi af sin unge mor, nuancerer filmen sine karakterer og problemstillinger. Skildringen af Jonas er både forfriskende og perspektiverende. For synes vi, at Karla er havnet i en broget og sammenbragt familie med en alkoholiker til far, er forholdene dog værre for Jonas. Han kender ikke sine forældre, har ikke noget hjem og oplever mistænkeliggørelse i lokalsamfundet alene på grund af sin baggrund.

At ”Karla og Katrine” indeholder elementer af spænding i plottet, løfter historien ind i en underholdende ramme. Børnenes karakterer og indbyrdes relationer tegner sig i mødet med knallertbøllerne og det dramatiske opklaringsarbejde med indbruddene.

Filmen tegner desuden et humoristisk og realistisk billede af voksnes til tider skæve og problematiske relationer. Meget morsomt skildres morens veninde, Dolly, der under familiens sommerhusferie i den grad får lagt beslag på Karlas fortravlede mor. I skildringen af morens mand, Leif, og forældrenes indbyrdes forhold sender filmen en kærlig og varm hilsen til kønsroller og kønsidentitet - der får smilebåndene på gled hos den voksne tilskuer.

”Karla og Katrine” bygger på Renée Toft Simonsens roman af samme navn. Efter en international karriere som fotomodel uddannede Renée Toft Simonsen sig til psykolog og i 2003 debuterede hun som børnebogsforfatter med ”Karlas Kabale” (Politikens forlag). Bogen blev efterfulgt af flere historier om pigen Karla: ”Karla og Katrine”, ”Karlas svære valg” og ”Karla og Jonas”. Manuskriptet er skrevet af Ina Bruhn, der desuden står bag en række manuskripter til succesfulde tv-serier, som fx DR 1´s ”Hotellet” og Nicolaj og Julie”. ”Karla og Katrine” er, som ”Karlas kabale”, instrueret af Charlotte Sachs Bostrup, kendt som instruktør til film som ”Anja & Viktor” og ”Familien Gregersen”.

Om undervisningsmaterialet

Temaerne og opgaverne er tænkt som inspiration til arbejdet med filmen i klassen. Da undervisningsmaterialet henvender sig til 2. – 5. klasse, vil der være forskel på, hvor omfattede man kan arbejde med de forskellige dele. Det er således op til læreren at plukke relevante afsnit ud.

Materialet bygger på dialog og analyse, og den musisk-kreative dimension er tænkt ind i opgaverne. Eleverne vil få mulighed for at arbejde med mindre skriftlige udfordringer, tegneopgaver, mundtlige fremlæggelser, dramatiseringer og meddigtningsopgaver. Arbejdet er organiseret selvstændigt, parvis, i grupper og i klassen.

Handlingsreferatet er en håndsrækning til læreren – en hjælp til at holde styr på filmens forløb undervejs i arbejdet.

Materialet består af tre temaafsnit: Det første afsnit, Karla og Katrine, beskæftiger sig med pigernes indbyrdes relation og den udfordring pigerne står overfor, da Karla og Jonas forelsker sig i hinanden. I andet afsnit, Under mistanke, får eleverne mulighed for at beskæftige sig med Jonas, knallertbøllerne og indbruddene. Tredje og sidste afsnit, Venskaber, beskæftiger sig med morens og Dollys venskab og andre relationer, som filmen viser.

Hvis du vil arbejde videre med emner omkring venskaber, har DFI lavet temapakken ”Gode og dårlige kammerater” – seks film og et gratis undervisningsmateriale om venskab og mobning.

Det er også en god ide – hvis I har tiden – at læse en eller flere af bøgerne i serien og måske sammenligne bogen og filmen.

God fornøjelse!
Hanne Probst

Filmens handling

Sommerferien står for døren. Karla ønsker sig brændende, at hendes veninde Katrine kommer med familien i sommerhuset. Men pigerne er ikke længere bedste veninder og Katrine har travlt med andre piger fra klassen. Derfor må Karla vente spændt på Katrines afgørelse.

Samme morgen hvor familien skal af sted, kommer Leif pludselig i tanker om, at han har talt med Katrines far og at hun kommer med. Karla bliver superglad. Mor har glemt at fortælle Leif, at hende veninde Dolly også kommer med. Dolly har nemlig kærestesorger og trænger til at blive trøstet.

Vel ankommet i sommerhuset forærer Karla Katrine et lille sovedyr og spørger hende, om hun vil være bedste veninder igen, men Katrine ved ikke rigtig.

Karla og Katrine bliver spået af Dolly, som har forstand på auralæsning og tarokkort. Tarokkortene viser, at pigerne vil møde nye mennesker, at de skal passe på ikke at blive uvenner, og at en spirende kærlighed venter forude.

Pigerne går til købmanden gennem skoven og bliver overfaldet af byens to knallertbøller. Pludselig dukker drengen Jonas op, som pigerne har mødt tidligere på dagen hos købmanden. Jonas får skræmt de ældre drenge væk og sammen fortsætter de til købmanden. Her overhører Karla en samtale mellem købmanden, Gerda, og en kunde. De mistænker Jonas for at stå bag en række indbrud hos købmanden, fordi han bor på en døgninstitution og er plejebarn. Karla synes, det er uretfærdigt overfor Jonas.

Senere samme dag viser Jonas Karla og Katrine et forladt hus, hvor tyvekosterne fra købmandsbutikken viser sig at ligge gemt. Imens børnene opholder sig i huset, kommer knallertbøllerne fra skoven. Børnene tager flugten og drengene forfølger dem, men må opgive da knallerten kører fast.

Karlas mor foreslår, at de inviterer Jonas til bål om aftenen. Det bliver en dejlig aften for Karla og Jonas, de griner og hygger sig omkring bålet, så Karla næsten glemmer Katrine. Katrine bliver jaloux og går i seng. Pigerne har aftalt med Jonas, at de om natten vil gå gennem skoven og møde ham hos købmanden for at holde øje med indbruddene og tage billeder af tyvene med deres mobiltelefoner. Nu er Katrine sur og vil ikke med alligevel. Karla er på den, for hun tør ikke gå alene gennem skoven og må næste dag undskylde overfor Jonas, at hun svigtede deres aftale.

Næste dag er pigerne uvenner og Katrine går med Karlas lillebror, Mads Morten, om på den anden side af søen for at fange den store fisk, Kurt. Karla taler med Dolly om, at Katrine er sur på hende og hun ved ikke hvorfor. Dolly siger, at det kan være at Karla har gjort eller sagt noget, der har gjort Katrine ked af det. Katrine kan ikke komme i tanker om, hvad det kunne være. Hun tager alligevel imod rådet om at sige undskyld mange gange til Katrine.

På den anden side af søen løber Katrine væk fra Karla. Karla er stædig og indhenter hende og giver sig til at vente på, at Katrine fortæller hende, hvad der er galt.

Katrine fortæller, at hun er ked af, at Karla glemte hende aftenen før, hvor hun kun var optaget af Jonas. Katrine er også ked af, at Karla den gang de var bedste veninder, pludselig holdt op med tale med hende. Karla siger undskyld for sin opførsel og forklarer Katrine, at det var dengang, hvor hendes forældre skulle skilles og hun var ked af det og ikke ønskede at tale med nogen. Katrine græder og Karla siger undskyld mange gange. Pigerne aftaler at være bedste veninder igen og begynder at gå hjem igennem skoven.

Pludselig opdager Karla og Katrine, at de er faret vild. Der er ingen forbindelse til mobiltelefonen og pigerne når at blive ængstelige. Da hører Karla lyden af biler fra vejen og løber af sted. Meget heldigt kommer Karlas far, Frank, kørende. Han er på vej til sommerhuset for at besøge dem. Pigerne kører med ham tilbage til huset.

Om natten løber Karla og Katrine gennem skoven og vækker Jonas. Sammen iagttager de, hvordan knallertbøllerne fra skoven begår indbrud hos købmanden. Katrine og Jonas spærrer for tagvinduet, så tyvene ikke kan komme ud. Karla henter hjælp og får alarmeret politiet. Indbruddene bliver opklaret og Jonas bliver endelig renset for mistanke. Jonas skal tilbage til døgneren, han skriver sit mobilnummer på Karlas hånd og giver hende et kys på munden. Karla er lykkelig.

Hjemme i sommerhuset går alt op i en højere enhed, da Dolly forelsker sig lidt i Frank og bliver helt glad igen. Mor, der ellers ikke har været interesseret i Leifs byggeprojekt, roser hans indsats. Mads Morten fanger gedden Kurt. De to bedste veninder Karla og Katrine løber med hinanden i hænderne ud ad badebroen og springer i søen.

Karla og Katrine

Karla og Katrine er ikke længere bedste veninder. Da Karlas forældre blev skilt, havde Karla ikke lyst til at være sammen med nogen. Bagefter ville Katrine hellere være sammen med alle mulige andre. Karla savner sin bedste veninde og mener, at alle andre i klassen har en bedste veninde.

  • Tal i klassen om forholdet mellem Karla og Katrine. Tal om årsagerne til at de ikke længere er bedste veninder. Hvorfor er Karla bange for at spørge Katrine, om hun vil med i sommerhuset? Hvad frygter Karla, der vil ske? Har du selv oplevet situationer, hvor du har været bange for at blive afvist? Hvilke følelser havde du?
  • Tal i klassen om det forholder sig således, at alle børn har en bedste ven/veninde. Diskuter fordele og ulemper ved at have en bedste ven/veninde og have flere gode venner. Hvordan bliver man en god ven? Hvorfor har nogen mange venner og andre få? Hvordan har I det selv i klassen med venskaber?

Karla har besluttet sig for at spørge Katrine, om hun vil med i sommerhuset, men har svært ved at tage sig sammen. Hun øver sig i, hvad hun skal sige, og hun forsøger også at skrive et brev til Katrine. Hun kan næsten ikke holde ventetiden ud, indtil hun får svaret fra Katrine.

  • Hjælp Karla med at spørge Katrine om hun vil med i sommerhuset og om hun vil være bedste veninder igen. Gå sammen i mindre grupper og skriv mulige spørgsmål og svar fra henholdsvis Karla og Katrine. Put spørgsmålene fra Karla og svarene fra Katrine i hver sin kasse. Læs på skift spørgsmålene og svarene op i klassen og diskuter dem.

I sommerhuset er Karla optaget af at blive bedste veninder med Katrine igen. Hun har købt en gave til hende, hun vælger den samme is som Katrine og hun forsøger at beskytte Katrine fra sine irriterende småbrødre. Da Dollys spådom viser, at pigerne måske vil blive uvenner, bortforklarer Karla Dollys forudsigelser.

  • Diskuter i klassen hvorfor Karla er så optaget af at gøre Katrine tilpas. Hvorfor opfører Karla sig som hun gør? Hvordan virker Karlas bestræbelser på Katrine? Har du selv oplevet en situation, hvor det har været vigtigt for dig, at gøre din bedste ven/veninde tilpas? Beskriv situationen og de følelser du havde.

Om aftenen foran bålet er Karla optaget af Jonas og glemmer næsten Katrine. Katrine bliver sur og jaloux og går i seng. Hun svigter deres aftale om at udspionere indbrudstyvene foran købmanden om natten.

  • Leg ”Den varme stol” i klassen. Diskuter Karla og Katrines opførsel foran bålet. Vær på skift Karla og Katrine i den ”varme stol”, hvor I svarer på spørgsmål fra klassen.
  • Spørgsmålene til Karla kunne fx være: ”Hvorfor talte du ikke til Katrine, da I hyggede jer foran bålet?” ”Er du forelsket i Jonas?”
  • Spørgsmål til Katrine kunne være: ”Hvorfor blev du sur på Karla og Jonas?” ”Hvordan havde du det med at svigte en aftale?” ”Er du selv forelsket i Jonas?”
  • Skriv et brev til din bedste ven/veninde. Skriv et brev på en A4 side som du dekorerer med små flotte tegninger. I brevet skal du skrive, hvorfor din ven/veninde betyder noget ganske særligt for dig. Fortæl om de ting I gør sammen, som du holder af. Fortæl også hvilke egenskaber du værdsætter hos din ven/veninde.

I filmens slutning har Katrine accepteret, at Karla og Jonas er forelsket i hinanden. Katrine opfordrer Karla til at gå tilbage til Jonas for at sige farvel. Bagefter jubler Katrine sammen med Karla, da Jonas har skrevet sit mobilnummer på Karlas hånd og kysset hende på munden. Katrine er blevet bedste veninder med Karla igen og føler derfor ikke længere Jonas som en trussel for venskabet.

  • Diskuter i klassen. Hvordan opfører Katrine sig i forhold til Jonas og Karlas forelskelse? Hvordan og hvorfor ændrer Katrine sin opførsel? Har I selv oplevet jalousi i et venskab? Hvad skyldtes jalousien? Hvad skete der, og hvordan føltes det?
  • Digt videre på filmens slutning. Du kan vælge at dramatisere, skrive et digt, en novelle eller et lille filmmanuskript. Inden du går i gang med at digte, så overvej følgende spørgsmål: Kommer Karla og Jonas til at mødes igen? Bliver Jonas boende på døgneren? Kommer Jonas tilbage til sin plejefamilie? Bliver Karla og Katrine ved med at være bedste veninder efter ferien?

Under mistanke

Jonas er plejebarn hos en landmand i sommerferien. Han har ikke et sted, han kan kalde ”sit hjem”, da han til daglig bor på døgninstitution i København. I lommen har han et krøllet billede af sin mor, der var meget ung, da hun fik ham. Sin far har han ikke kontakt til.

  • Skriv Jonas historie. Arbejd sammen to og to. I skal skrive en avisartikel om drengen Jonas. Fortæl hans baggrundshistorie i artiklen og hvorfor han er under mistanke for indbrud. Sæt artiklen op som en rigtig artikel med et billede af Jonas og en billedtekst. Læs evt. mere om aviser og undervisning på Avisen i Undervisningens hjemmeside: www.aiu.dk.
  • Lad eleverne skrive lister med ord de forbinder med Jonas. De yngste elever kan tegne tegninger af Jonas. Fremlæg listerne/tegningerne i klassen.
  • Tegn en tegning med overskriften: ”Mit hjem.” I tegningen kan du vise udpluk fra dit hus/lejlighed, rummene, dit værelse og dine familiemedlemmer. Prøv at tegne den stemning du holder særligt af i dit hjem. Tegn også aktiviteter du kan lide at lave sammen i familien.

Da købmanden bliver udsat for en række indbrud, kommer Jonas under mistanke. Jonas har nemlig en gang, for længe siden, stjålet penge fra en pædagog til et nyt skateboard. Karla og Katrine gør en stor indsats for at forklare købmanden, Gerda, at det ikke er Jonas, der står bag indbruddene, men derimod de to knallertbøller. Men Gerda tror ikke på pigerne før til sidst, da de har fanget tyvene.

  • Diskuter i klassen. Er det rimeligt, at de voksne og politiet beskylder Jonas for indbruddene? Hvorfor gør de det? Er der noget om ordsproget: ”En gang tyv altid tyv?” Hvad gør de voksne for at finde ud af, om Jonas står bag tyverierne? Hvad skulle de voksne efter din mening have gjort? Har du selv prøvet at blive beskyldt for noget, du ikke havde gjort? Hvordan føltes det?
  • Forestil dig, at du er Jonas. Skriv et brev til Jonas mor eller far. Fortæl om dit liv på døgninstitutionen og som plejebarn. Hvad er godt, hvad er skidt? Du kan også fortælle om din forelskelse i Karla. Om dit savn af forældrene og dine ønsker for fremtiden. Dekorerer brevet med små tegninger.
  • Lad de yngste elever tegne tegninger, der udtrykker Jonas følelser. Fremlæg tegningerne i klassen.

Allerede inden Karla lærer Jonas at kende, overhører hun en samtale mellem købmanden og en dame, hvor de mistænker Jonas for indbruddene. Karla bliver forarget på Jonas vegne. Hun tager Jonas i forsvar og indleder sammen med Katrine et opklaringsarbejde, der skal få Jonas renset.

  • Lav en tegneserie, der i billeder og ord beskriver Karlas opklaringsarbejde. Begynd fx med at tegne og fortælle om mødet mellem Karla og Jonas hos købmanden, derefter om indbruddene, fundet af tyvekosterne i det forladte hus, indespærringen af knallertbøllerne og anholdelsen. I kan evt. finde inspiration i andre tegneserier – enten nogen I selv har, eller nogen I finder på biblioteket.

Det viser sig, at indbruddene i købmandsbutikken bliver begået af to lokale knallertbøller. Da Karla og Katrine går gennem skoven til købmanden, bliver pigerne overfaldet af drengene. Drengene har også et lager med tyvekoster i et forladt hus.

  • Forestil dig at drengene har en dagbog, som de skriver i. Skriv en side i drengenes dagbog. Skriv fx om den dag hvor drengene overfaldt Karla og Katrine i skoven. Hvorfor gjorde de det? Kedede de sig? Hvad følte de? Eller fortæl om den dag hvor drengene begik indbrud i købmandsbutikken og blev spærret inde og senere ført væk af politiet. Hvad skete der? Hvor blev de ført hen?
  • Skriv en efterlysning af drengene. Tegn en tegning af drengene og karakteriser dem, så godt som du husker dem. Kig evt. på billedet af de to drenge herunder. Hvad havde drengene på, hvordan så de ud og hvilke særlige kendetegn havde de? Hvad er de eftersøgt for?

Stillfoto: Jens Juncker Jensen / Nordisk Film

Venskaber

Karlas stedfar Leif har glædet sig til ferien i sommerhuset sammen med familien. Han bliver en smule skuffet, da mor fortæller ham, at hendes veninde Dolly kommer med. Endnu værre går det i sommerhuset, hvor det viser sig, at mor mest koncentrerer sig om Dolly og hendes kærestesorger. Leif har set frem til sit byggeprojekt på grunden, men mor har slet ikke tid til at følge med i byggeriet.

  • Diskuter i klassen hvordan mor og Leif opfører sig overfor hinanden i sommerhuset. Hvorfor ser mor slet ikke til Leifs side? Hvorfor forstår Leif ikke, at Dolly er ulykkelig og har brug for mors hjælp og omsorg? Skriv en liste med gode råd til alle tre voksne, så de i fremtiden undgår gnidninger.

Dolly og mor er bedste veninder og mor strækker sig langt for at hjælpe Dolly over sine kærestesorger. Mor tilsidesætter næsten sin egen familieferie, for at koncentrere sig om Dolly.

  • Diskuter i grupper hvor langt man skal strække sig for sine bedste venner. Opstil lister med eksempler. Overskrider Dolly mors grænser? Hvorfor siger mor ikke fra overfor Dolly? Fylder Dolly for meget i familiens ferie? Giv mor gode råd til hvordan hun kunne have tacklet situationen uden, at forsømme familien.

Dolly er en af filmens morsomme karakterer. Hun har sjove replikker og selvom hun græder meget, så kommer vi nemt til at grine af hende.

  • Diskuter i klassen. Hvilken rolle spiller Dolly i filmen? Hvordan ville filmen have fungeret uden Dolly? Hvorfor kommer vi nemt til at grine af Dolly? Hvorfor er det vigtigt, at kunne grine i film, der handler om alvorlige emner?

Dolly siger til Leif, at hun har det svært med ”mandlige energier” for øjeblikket. Da Leif kommer til skade med sin fod under byggeriet, kommer mor og Dolly ilende. Leif afviser hjælpen og siger til Dolly, at han har det svært med kvindelige energier for tiden. Da Karlas far, Frank, ankommer til sommerhuset, falder Leif ham om halsen og trækker ham væk fra damerne til sit byggeri.

  • Diskuter i klassen. Hvorfor bliver Leif så glad for se Frank? Hvad har Leif savnet? Hvordan tror I, at Frank reagerer, da Leif viser ham byggeriet? Har I selv oplevet at savne en ven i andres selskab og blive glad for at se vennen?
  • Diskuter i klassen. Er det en forudsætning, at ens bedste ven skal være af samme køn? Opstil fordele og ulemper ved at have en bedste ven af samme køn - og af modsat køn.

Karlas lillebror, Mads Morten, er ikke helt uinteresseret i Katrine. Han spørger, om hun vil være med til at fange Kurt og sammen hygger de sig på den anden side af søen. Da Katrine giver Mads Morten et kys som tak for lån af lommelygten, falder han om på sengen af benovelse og henrykkelse. Katrine synes godt om Mads Morten og hans projekt med at fange Kurt, men hun er jo veninde med Karla og det spirende venskab mellem de to udvikler sig derfor ikke.

  • Diskuter i klassen. Er Mads Morten en irriterende lillebror, fordi han kontakter pigerne hele tiden? Hvorfor er Karla irriteret på Mads Morten? Giv eksempler på hvordan I oplever at jeres søskende reagerer, når I har venner med hjemme. Tegn en tegning, der viser en konflikt mellem søskende og venner.
  • Gå sammen i mindre grupper. Dramatiser et venskab med udfordringer og forhindringer. Forbered et lille rollespil, som fx kan begynde således: ”Tobias har sin bedste ven Kristoffer på besøg. De har bare lyst til at sidde på værelset og spille kort. Men Tobias lillebror kommer ustandseligt brasende. Mor insisterer på, at drengene spiser pandekager i køkkenet sammen med resten af familien. Bagefter vil far have drengene med ud og lege med den nye fjernstyrede bil …”. Vis rollespillene for hinanden i klassen.