Målgruppe
Målgruppen er kursister på Danskuddannelse 1, modul 3-6 (kursister med ingen eller meget lidt skolebaggrund fra deres hjemland), men materialet kan med fordel tænkes til Danskuddannelse 2, modul 2-4. Materialet henvender sig til lærere og kursister på Danskuddannelse 1 og 2 på sprogcentre, men kan også bruges i andre undervisningssammenhænge, hvor der er fokus på mundtlighed.
Min far er bokser
Credits
Titel: Min far er bokser
Land og år: Danmark 2004
Instruktion: Morten Giese
Længde: 25 min.
Handlingsreferat
Stefan har ikke set sin far i flere år. Han ved kun, at faren er bokser og rejser rundt i verden. Stefan bokser ligesom sin far og savner ham meget. Da Stefan ikke får den sædvanlige gave fra faren på sin 10-års fødselsdag, bestemmer han sig for at opsøge ham. Med sin 5-årige lillebror Tobias på slæb, begiver han sig af sted ud i byen. Drengene finder deres far, som er kok på et hotel og slet ikke ligner en bokser. Mødet med ham bliver ikke, som Stefan havde forestillet sig. Faren vil give Stefan penge i fødselsdagsgave, men dem vil Stefan ikke tage imod. I stedet for begynder Stefan at bokse/slås med sin far. Tobias er også med i slagsmålet, og til sidst ligger de alle tre på vejen. ”Boksekampen” løser op for nogle følelser og bagefter tilbringer drengene dagen med deres far. Han kører dem hjem og fortæller Stefan og Tobias lidt mere om sit liv. Han forærer Stefan en miniatureudgave af det skib, som han har sejlet på som kok. Da han til slut afleverer drengene hos deres mor, tilbyder han Stefan at komme til boksestævne den følgende weekend. Stefans mor siger, at han ikke skal love mere end han kan holde. Da Stefan står tilbage på gaden og ser sin far køre væk, er han stadigvæk ikke helt glad. Men man kan se håb i hans øjne.
Om lærervejledningerne
I lærervejledningerne kan man læse, hvordan man kan arbejde med filmen i undervisningen.
Der bliver udelukkende fokuseret på mundtlig undervisning. Materialet er struktureret sådan, at der bliver vekslet mellem klassearbejde og pararbejde/gruppearbejde. Dermed får kursisterne den bedste mulighed for at producere sprog og bruge det samme ordforråd gentagne gange på forskellige måder.
Materialet er lavet sådan, at kursisterne kan tale med om filmen på mange forskellige niveauer. Selvom kursisternes dansksproglige niveau ikke rækker til at diskutere alle temaerne i filmen, kan filmen sagtens bruges i undervisningen alligevel.
Filmen er opdelt i 5 afsnit. Se ét afsnit ad gangen. Filmen kan ses i sin helhed, når alle afsnit er gennemarbejdede. Ét afsnit giver stof til en eller to lektioner. Til hvert afsnit er der opgaveark med billeder, som man kan printe og bruge i undervisningen. Der ligger links til opgavearkene inden i og neden for hver enkelt lærervejledning.
Materialet til 'Min far er bokser' er skrevet af Christina Helleshøj, Hanna Niemann og Kirsten Andersen Thun.
Afsnit 1 – lærervejledning
00:00-05:30
Gruppe/Klasse
|
Tal sammen før I ser afsnit 1. Brug opgaveark 1a. Opgaven kan løses på klassen. Kursisterne kan også arbejde sammen i grupper og tale om billedet og de tilhørende spørgsmål på opgavearket. Spørgsmål
|
Klasse |
Se afsnit 1 (00:00-05:30) Spørgsmål
|
Klasse |
Se afsnittet igen. Denne gang uden lyd for udelukkende at have fokus på, hvad personerne i filmen laver. Stop filmen tit. Gerne på de steder, der er udvalgt i billedmaterialet. Spørg hver gang: Hvad laver hun/han/de? Øvelsen kan eventuelt gentages. |
Par |
Kursisterne arbejder i par med opgavearkene. Den ene kursist sidder med opgaveark 1b (opgavearket med tal). Kursisten angiver et tal (1-8) og beskriver, hvad der sker på billedet. Den anden kursist sidder med opgaveark 1c (opgavearket uden tal) og skriver det rigtige tal til det rigtige billede. Øvelsen forsætter til alle 8 billeder er beskrevet. Bagefter kan kursisterne sammenligne deres ark og tale om eventuelle forskelle. |
Klasse |
Se afsnittet igen. Denne gang med fokus på, hvad der bliver sagt. Kursisterne kan prøve at lytte til særlige dele af dialogen og fx gentage visse passager. Man kan også vælge at gå mere ind i, hvad det er, personerne i filmen siger. For at øge fokus på, hvad der bliver sagt, kan man høre visse passager uden at se filmen (dæk skærmen til), fx: 02:54 Stefan: |
Klasse |
Tal om afsnit 1 igen. Brug spørgsmålene som inspiration. Spørgsmål
|
Par/Gruppe
|
Print opgaveark 1c og klip billederne ud, så man kan arbejde med ét billede ad gangen. Kursisterne sidder i par eller grupper med et sæt af de printede billeder. Kursisterne skiftes til at tage et billede og stille spørgsmål til det. De printede billeder kan eventuelt også lægges i rigtig rækkefølge af kursisterne og bruges til at genfortælle hele afsnittet. |
Gruppe/Klasse
|
Kursisterne arbejder i grupper. Hver gruppe får opgaveark 1d med billeder af de tre personer, man ser i første afsnit. Kursisterne snakker sammen om de tre personer. Hver gruppe skal fortælle om én af de tre personer for klassen. |
Opgaveark
Afsnit 2 – lærervejledning
05:31-10:03
Gruppe/klasse |
Tal sammen før I ser afsnit 2. Brug opgaveark 2a. Opgaven kan løses på klassen. Kursisterne kan også arbejde sammen i grupper og tale om billedet og de tilhørende spørgsmål på opgavearket. Spørgsmål
|
Klasse |
Se afsnit 2 (5.31-10:03) Spørgsmål
|
Klasse |
Se afsnittet igen. Denne gang uden lyd for udelukkende at have fokus på, hvad personerne i filmen laver. Stop filmen tit. Gerne på de steder, der er udvalgt i billedmaterialet. Spørg hver gang: Hvad laver hun/han/de? Øvelsen kan eventuelt gentages. |
Par |
Kursisterne arbejder i par med opgavearkene. Den ene kursist sidder med opgaveark 2b (opgavearket med tal). Kursisten angiver et tal (2-8) og beskriver, hvad der sker på billedet. Den anden kursist sidder med opgaveark 2c (opgavearket uden tal) og skriver det rigtige tal til det rigtige billede. Øvelsen forsætter til alle 8 billeder er beskrevet. Bagefter kan kursisterne sammenligne deres ark og tale om eventuelle forskelle. |
Klasse |
Se afsnittet igen. Denne gang med fokus på, hvad der bliver sagt. Kursisterne kan prøve at lytte til særlige dele af dialogen og fx gentage visse passager. Man kan også vælge at gå mere ind i, hvad det er personerne i filmen siger. For at øge fokus på, hvad der bliver sagt, kan man høre visse passager uden at se filmen (dæk skærmen til), fx: 07:17 |
Klasse |
Tal om afsnit 2 igen. Brug spørgsmålene som inspiration. Spørgsmål
|
Par/klasse
|
Print opgaveark 2c og klip billederne ud, så man kan arbejde med ét billede ad gangen. Kursisterne sidder i par eller grupper med et sæt af de printede billeder. Kursisterne skiftes til at tage et billede og stille spørgsmål til det. De printede billeder kan eventuelt også lægges i rigtig rækkefølge af kursisterne og bruges til at genfortælle hele afsnittet. |
Gruppe/klasse |
Kursisterne kigger på farver i afsnit 2 og fortæller hvad de synes om dem. Kursisterne lytter til musikken i afsnit 2 og fortæller hvad de synes om den. |
Opgaveark
Afsnit 3 – lærervejledning
10:04-14:35
Gruppe/klasse |
Tal sammen før I ser afsnit 3. Brug opgaveark 3a. Opgaven kan løses på klassen. Kursisterne kan også arbejde sammen i grupper og tale om billedet og de tilhørende spørgsmål på opgavearket. Spørgsmål
|
Klasse |
Se afsnit 3 (10:04 - 14:35) Spørgsmål
|
Klasse |
Se afsnittet igen. Denne gang uden lyd for udelukkende at have fokus på, hvad personerne i filmen laver. Stop filmen tit. Gerne på de steder, der er udvalgt i billedmaterialet. Spørg hver gang: Hvad laver hun/han/de? Øvelsen kan eventuelt gentages. |
Par |
Kursisterne arbejder i par med opgavearkene. Den ene kursist sidder med opgaveark 3b (opgavearket med tal). Kursisten angiver et tal (1-8) og beskriver, hvad der sker på billedet. Den anden kursist sidder med opgaveark 3c (opgavearket uden tal) og skriver det rigtige tal til det rigtige billede. Øvelsen forsætter til alle 8 billeder er beskrevet. Bagefter kan kursisterne sammenligne deres ark og tale om eventuelle forskelle. |
Klasse |
Se afsnittet igen. Denne gang med fokus på, hvad der bliver sagt. Kursisterne kan prøve at lytte til særlige dele af dialogen og fx gentage visse passager. Man kan også vælge at gå mere ind i, hvad det er personerne i filmen siger. For at øge fokus på, hvad der bliver sagt, kan man høre visse passager uden at se filmen (dæk skærmen til), fx: 11:08 11:28 11:43 12:04 |
Klasse |
Tal om afsnit 3 igen. Brug spørgsmålene som inspiration. Spørgsmål
|
Par/gruppe
|
Print opgaveark 3c og klip billederne ud, så man kan arbejde med ét billede ad gangen. Kursisterne sidder i par eller grupper med et sæt af de printede billeder. Kursisterne skiftes til at tage et billede og stille spørgsmål til det. De printede billeder kan eventuelt også lægges i rigtig rækkefølge af kursisterne og bruges til at genfortælle hele afsnittet. |
Opgaveark
Afsnit 4 – lærervejledning
14:36-19:42
Gruppe/klasse |
Tal sammen før I ser afsnit 4. Brug opgaveark 4a. Opgaven kan løses på klassen. Kursisterne kan også arbejde sammen i grupper og tale om billedet og de tilhørende spørgsmål på opgavearket. Spørgsmål
|
Klasse |
Se afsnit 4 (14:36 - 19.42) Spørgsmål
|
Klasse |
Se afsnittet igen. Denne gang uden lyd for udelukkende at have fokus på, hvad personerne i filmen laver. Stop filmen tit. Gerne på de steder, der er udvalgt i billedmaterialet. Spørg hver gang: Hvad laver hun/han/de? Øvelsen kan eventuelt gentages. |
Par |
Kursisterne arbejder i par med opgavearkene. Den ene kursist sidder med opgaveark 4b (opgavearket med tal). Kursisten angiver et tal (1-8) og beskriver, hvad der sker på billedet. Den anden kursist sidder med opgaveark 4c (opgavearket uden tal) og skriver det rigtige tal til det rigtige billede. Øvelsen forsætter til alle 8 billeder er beskrevet. Bagefter kan kursisterne sammenligne deres ark og tale om eventuelle forskelle. |
Klasse |
Se afsnittet igen. Denne gang med fokus på, hvad der bliver sagt. Kursisterne kan prøve at lytte til særlige dele af dialogen og fx gentage visse passager. Man kan også vælge at gå mere ind i, hvad det er personerne i filmen siger. For at øge fokus på, hvad der bliver sagt, kan man høre visse passager uden at se filmen (dæk skærmen til), fx: 12:43 17:29 19:25 |
Klasse |
Tal om afsnit 4 igen. Brug spørgsmålene som inspiration. Spørgsmål
|
Par/gruppe
|
Print opgaveark 4c og klip billederne ud, så man kan arbejde med ét billede ad gangen. Kursisterne sidder i par eller grupper med et sæt af de printede billeder. Kursisterne skiftes til at tage et billede og stille spørgsmål til det. De printede billeder kan eventuelt også lægges i rigtig rækkefølge af kursisterne og bruges til at genfortælle hele afsnittet. |
Opgaveark
Afsnit 5 – lærervejledning
19:43-24:33
Gruppe/klasse |
Tal sammen før I ser afsnit 5. Brug opgaveark 5a. Opgaven kan løses på klassen. Kursisterne kan også arbejde sammen i grupper og tale om billedet og de tilhørende spørgsmål på opgavearket. Spørgsmål
|
Klasse |
Se afsnit 5 (19:43-24:33) Spørgsmål
|
Klasse |
Se afsnittet igen. Denne gang uden lyd for udelukkende at have fokus på, hvad personerne i filmen laver. Stop filmen tit. Gerne på de steder, der er udvalgt i billedmaterialet. Spørg hver gang: Hvad laver hun/han/de? Øvelsen kan eventuelt gentages. |
Par |
Kursisterne arbejder i par med opgavearkene. Den ene kursist sidder med opgaveark 5b (opgavearket med tal). Kursisten angiver et tal (1-8) og beskriver, hvad der sker på billedet. Den anden kursist sidder med opgaveark 5c (opgavearket uden tal) og skriver det rigtige tal til det rigtige billede. Øvelsen forsætter til alle 8 billeder er beskrevet. Bagefter kan kursisterne sammenligne deres ark og tale om eventuelle forskelle. |
Klasse |
Se afsnittet igen. Denne gang med fokus på, hvad der bliver sagt. Kursisterne kan prøve at lytte til særlige dele af dialogen og fx gentage visse passager. Man kan også vælge at gå mere ind i, hvad det er personerne i filmen siger. For at øge fokus på, hvad der bliver sagt, kan man høre visse passager uden at se filmen (dæk skærmen til), fx: 20:20 20:49 21:33 22:05 |
Klasse |
Tal om afsnit 5 igen. Brug spørgsmålene som inspiration. Spørgsmål
|
Par/gruppe
|
Print opgaveark 5c og klip billederne ud, så man kan arbejde med ét billede ad gangen. Kursisterne sidder i par eller grupper med et sæt af de printede billeder. Kursisterne skiftes til at tage et billede og stille spørgsmål til det. De printede billeder kan eventuelt også lægges i rigtig rækkefølge af kursisterne og bruges til at genfortælle hele afsnittet. |
Gruppe/klasse |
Arbejd med genfortælling af filmens handling. Brug opgaveark 5d Kursisterne arbejder sammen i par og genfortæller filmen for hinanden ud fra opgavearket. Derefter kan filmen genfortælles på klassen. |
Gruppe/klasse |
Tal sammen om hvordan det efterfølgende går med Stefan. Brug opgaveark 5e. Kursisterne kan arbejde sammen i grupper og tale om billedet og de tilhørende spørgsmål på opgavearket. Opgaven kan også løses på klassen. Spørgsmål
|
Klasse | Kig på farverne i filmen. Hvad synes I om dem? Kig på lyset i filmen. Hvordan er lyset fx indenfor og udenfor? |
Klasse |
Lyt til musikken i filmen. Er det fx glad / sørgelig / mærkelig / moderne musik? Hvornår kommer der musik? Fx: |
Gruppe/klasse |
Kursisterne kan arbejde sammen i grupper. Opgaven kan også løses på klassen. Kig på billederne på opgaveark 5f. Tal om personernes følelser. Hvordan har de det? Er de fx vrede / skuffede / glade / sure? Hvorfor? |
Opgaveark
To kvinder
Credits
Titel: To kvinder
Land og år: Danmark 2001
Instruktion: Amir Rezazadeh
Længde: 22 min.
Handlingsreferat
Karima er en ung indvandrerpige, der får arbejde som hjemmehjælper hos en ældre dansk kvinde, Elisabeth. Elisabeth har mange fordomme over for Karima, og hun holder godt øje med hende. Hun tror fx, at hun ikke kan gøre ordentlig rent, og at hun stjæler. Men Elisabeth elsker klassisk musik, og da hun hører, at Karima er et naturtalent på klaver, bliver deres forhold efterhånden bedre. Til sidst bliver de veninder. Elisabeth giver Karima klaverundervisning og de lægger planer om, at Karima skal søge ind på konservatoriet. Men så fortæller Karima en dag, at hun skal indgå et arrangeret ægteskab. Hun skal giftes med en fætter i Marokko. Elisabeth opmuntrer hende til at følge sit hjerte. Hun vil gerne hjælpe hende med at blive koncertpianist. Filmen ender med at de går arm i arm langs en stor allé. Til slut ser de ud over havet og slutningen forbliver åben.
Materialet til 'To kvinder' er skrevet af Christina Helleshøj og Hanna Niemann.
Om lærervejledningerne
I lærervejledningerne kan man læse, hvordan man kan arbejde med filmen i undervisningen.
Der bliver udelukkende fokuseret på mundtlig undervisning. Materialet er struktureret sådan, at der bliver vekslet mellem klassearbejde og pararbejde / gruppearbejde. Dermed får kursisterne den bedste mulighed for at producere sprog og bruge det samme ordforråd gentagne gange på forskellige måder.
Materialet er lavet sådan, at kursisterne kan tale med om filmen på mange forskellige niveauer. Selvom kursisternes dansksproglige niveau ikke rækker til at diskutere alle temaerne i filmen, kan filmen sagtens bruges i undervisningen alligevel.
Filmen er opdelt i 5 afsnit. Se ét afsnit ad gangen. Filmen kan ses i sin helhed, når alle afsnit er gennemarbejdede. Ét afsnit giver stof til en eller to lektioner. Til hvert afsnit er der opgaveark med billeder, som man kan printe og bruge i undervisningen. Der ligger links til opgavearkene inden i og neden for hver enkelt lærervejledning.
Afsnit 1 – lærervejledning
00:00-03:52
Gruppe/klasse |
Tal sammen før I ser afsnit 1. Brug opgaveark 1a. Opgaven kan løses på klassen. Kursisterne kan også arbejde sammen i grupper og tale om billedet og de tilhørende spørgsmål på opgavearket. Spørgsmål
|
Klasse |
Se afsnit 1 (00:00 - 03:52) Spørgsmål
|
Klasse |
Se afsnittet igen. Denne gang uden lyd for udelukkende at have fokus på, hvad personerne i filmen laver. Stop filmen tit. Gerne på de steder, der er udvalgt i billedmaterialet. Spørg hver gang: Hvad laver hun/han/de? Øvelsen kan eventuelt gentages. |
Par Opgaveark 1b / 1c |
Kursisterne arbejder i par med opgavearkene. Den ene kursist sidder med opgaveark 1b (opgavearket med tal). Kursisten angiver et tal (1-8) og beskriver, hvad der sker på billedet. Den anden kursist sidder med opgaveark 1c (opgavearket uden tal) og skriver det rigtige tal til det rigtige billede. Øvelsen forsætter til alle 8 billeder er beskrevet. Bagefter kan kursisterne sammenligne deres ark og tale om eventuelle forskelle. |
Klasse |
Se afsnittet igen. Denne gang med fokus på, hvad der bliver sagt. Kursisterne kan prøve at lytte til særlige dele af dialogen og fx gentage visse passager. Man kan også vælge at gå mere ind i, hvad det er personerne i filmen siger. For at øge fokus på, hvad der bliver sagt, kan man høre visse passager uden at se filmen (dæk skærmen til), fx: 02:41 |
Klasse |
Spørgsmål
|
Par/gruppe Opgaveark 1c
|
Print opgaveark 1c og klip billederne ud, så man kan arbejde med ét billede ad gangen. Kursisterne sidder i par eller grupper med et sæt af de printede billeder. Kursisterne skiftes til at tage et billede og stille spørgsmål til det. De printede billeder kan eventuelt også lægges i rigtig rækkefølge af kursisterne og bruges til at genfortælle hele afsnittet. |
Gruppe/klasse |
Kursisterne arbejder i grupper. Hver gruppe får opgaveark 1d med billeder af de to personer, man ser i første afsnit. Kursisterne snakker sammen om de to personer. Hver gruppe skal fortælle om én af de to personer for klassen. |
Opgaveark
Afsnit 2 – lærervejledning
03:53-04:45
Gruppe/klasse |
Tal sammen før I ser afsnit 2. Brug opgaveark 2a. Opgaven kan løses på klassen. Kursisterne kan også arbejde sammen i grupper og tale om billedet og de tilhørende spørgsmål på opgavearket. Spørgsmål
|
Klasse |
Se afsnit 2 (03:53-04:45) Spørgsmål
|
Klasse |
Se afsnittet igen. Denne gang uden lyd for udelukkende at have fokus på, hvad personerne i filmen laver. Stop filmen tit. Gerne på de steder, der er udvalgt i billedmaterialet. Spørg hver gang: Hvad laver hun/han/de? Øvelsen kan eventuelt gentages. |
Par |
Kursisterne arbejder i par med opgavearkene. Den ene kursist sidder med opgaveark 2b (opgavearket med tal). Kursisten angiver et tal (1-8) og beskriver, hvad der sker på billedet. Den anden kursist sidder med opgaveark 2c (opgavearket uden tal) og skriver det rigtige tal til det rigtige billede. Øvelsen forsætter til alle 8 billeder er beskrevet. Bagefter kan kursisterne sammenligne deres ark og tale om eventuelle forskelle. |
Klasse |
Se afsnittet igen. Denne gang med fokus på, hvad der bliver sagt. Kursisterne kan prøve at lytte til særlige dele af dialogen og fx gentage visse passager. Man kan også vælge at gå mere ind i, hvad det er personerne i filmen siger. For at øge fokus på, hvad der bliver sagt, kan man høre visse passager uden at se filmen (dæk skærmen til), fx: 04:00: |
Klasse |
Tal om afsnit 2 igen. Brug spørgsmålene som inspiration. Spørgsmål
|
Par/gruppe |
Print opgaveark 2c og klip billederne ud, så man kan arbejde med ét billede ad gangen. Kursisterne sidder i par eller grupper med et sæt af de printede billeder. Kursisterne skiftes til at tage et billede og stille spørgsmål til det. De printede billeder kan eventuelt også lægges i rigtig rækkefølge af kursisterne og bruges til at genfortælle hele afsnittet. |
Gruppe/klasse |
Kursisterne arbejder i grupper. Hver gruppe får opgaveark 2d med et billede af sønnen. De beskriver ham. Derefter fortæller de om ham for klassen. |
Opgaveark
Afsnit 3 – lærervejledning
04:46-10:21
Gruppe/klasse |
Tal sammen før I ser afsnit 3. Brug opgaveark 3a. Opgaven kan løses på klassen. Kursisterne kan også arbejde sammen i grupper og tale om billedet og de tilhørende spørgsmål på opgavearket. Spørgsmål
|
Klasse |
Se afsnit 3 (04:46-10:21) Spørgsmål
|
Klasse |
Se afsnittet igen. Denne gang uden lyd for udelukkende at have fokus på, hvad personerne i filmen laver. Stop filmen tit. Eventuelt på de steder, der er udvalgt i billedmaterialet. Spørg hver gang: Hvad laver hun/han/de? Øvelsen kan eventuelt gentages. |
Par |
Kursisterne arbejder i par med opgavearkene. Den ene kursist sidder med opgaveark 3b (opgavearket med tal). Kursisten angiver et tal (1-8) og beskriver, hvad der sker på billedet. Den anden kursist sidder med opgaveark 3c (opgavearket uden tal) og skriver det rigtige tal til det rigtige billede. Øvelsen forsætter til alle 8 billeder er beskrevet. Bagefter kan kursisterne sammenligne deres ark og tale om eventuelle forskelle. |
Klasse |
Se afsnittet igen. Denne gang med fokus på, hvad der bliver sagt. Kursisterne kan prøve at lytte til særlige dele af dialogen og fx gentage visse passager. Man kan også vælge at gå mere ind i, hvad det er personerne i filmen siger. For at øge fokus på, hvad der bliver sagt, kan man høre visse passager uden at se filmen (dæk skærmen til), fx: 05:12 |
Klasse |
Tal om afsnit 3 igen. Brug spørgsmålene som inspiration. Spørgsmål:
|
Par/gruppe |
Print opgaveark 3c og klip billederne ud, så man kan arbejde med ét billede ad gangen. Kursisterne sidder i par eller grupper med et sæt af de printede billeder. Kursisterne skiftes til at tage et billede og stille spørgsmål til det. De printede billeder kan eventuelt også lægges i rigtig rækkefølge af kursisterne og bruges til at genfortælle hele afsnittet. |
Opgaveark
Afsnit 4 – lærervejledning
10:22-14:17
Gruppe/klasse |
Tal sammen, før I ser afsnit 4. Brug opgaveark 4a. Opgaven kan løses på klassen. Kursisterne kan også arbejde sammen i grupper og tale om billedet og de tilhørende spørgsmål på opgavearket. Spørgsmål
|
Klasse |
Se afsnit 4 (10:22-14:17) Spørgsmål
|
Klasse |
Se afsnittet igen. Denne gang uden lyd for udelukkende at have fokus på, hvad personerne i filmen laver. Stop filmen tit. Gerne på de steder, der er udvalgt i billedmaterialet. Spørg hver gang: Hvad laver hun/han/de? Øvelsen kan eventuelt gentages. |
Par |
Kursisterne arbejder i par med opgavearkene. Den ene kursist sidder med opgaveark 4b (opgavearket med tal). Kursisten angiver et tal (1-8) og beskriver, hvad der sker på billedet. Den anden kursist sidder med opgaveark 4c (opgavearket uden tal) og skriver det rigtige tal til det rigtige billede. Øvelsen forsætter til alle 8 billeder er beskrevet. Bagefter kan kursisterne sammenligne deres ark og tale om eventuelle forskelle. |
Klasse |
Se afsnittet igen. Denne gang med fokus på, hvad der bliver sagt. Kursisterne kan prøve at lytte til særlige dele af dialogen og fx gentage visse passager. Man kan også vælge at gå mere ind i, hvad det er personerne i filmen siger. For at øge fokus på, hvad der bliver sagt, kan man høre visse passager uden at se filmen (dæk skærmen til), fx: 11:48 13:14 |
Klasse |
Tal om afsnit 4 igen. Brug spørgsmålene som inspiration. Spørgsmål
|
Par/gruppe |
Print opgaveark 4c og klip billederne ud, så man kan arbejde med ét billede ad gangen. Kursisterne sidder i par eller grupper med et sæt af de printede billeder. Kursisterne skiftes til at tage et billede og stille spørgsmål til det. De printede billeder kan eventuelt også lægges i rigtig rækkefølge af kursisterne og bruges til at genfortælle hele afsnittet. |
Opgaveark
Afsnit 5 – lærervejledning
14:18-21:00
Gruppe/klasse |
Tal sammen, før I ser afsnit 5. Brug opgaveark 5a. Opgaven kan løses på klassen. Kursisterne kan også arbejde sammen i grupper og tale om billedet og de tilhørende spørgsmål på opgavearket. Spørgsmål
|
Klasse |
Se afsnit 5 (14:18 - 21:00) Spørgsmål
|
Klasse |
Se afsnittet igen. Denne gang uden lyd for udelukkende at have fokus på, hvad personerne i filmen laver. Stop filmen tit. Gerne på de steder, der er udvalgt i billedmaterialet. Spørg hver gang: Hvad laver hun/han/de? Øvelsen kan eventuelt gentages. |
Par |
Kursisterne arbejder i par med opgavearkene. Den ene kursist sidder med opgaveark 5b (opgavearket med tal). Kursisten angiver et tal (1-8) og beskriver, hvad der sker på billedet. Den anden kursist sidder med opgaveark 5c (opgavearket uden tal) og skriver det rigtige tal til det rigtige billede. Øvelsen forsætter til alle 8 billeder er beskrevet. Bagefter kan kursisterne sammenligne deres ark og tale om eventuelle forskelle. |
Klasse |
Se afsnittet igen. Denne gang med fokus på, hvad der bliver sagt. Kursisterne kan prøve at lytte til særlige dele af dialogen og fx gentage visse passager. Man kan også vælge at gå mere ind i, hvad det er personerne i filmen siger. For at øge fokus på, hvad der bliver sagt, kan man høre visse passager uden at se filmen (dæk skærmen til), fx: 14:59: 17:19 |
Klasse |
Tal om afsnit 5 igen. Brug spørgsmålene som inspiration. Spørgsmål
|
Par/gruppe |
Print opgaveark 5c og klip billederne ud, så man kan arbejde med ét billede ad gangen. Kursisterne sidder i par eller grupper med et sæt af de printede billeder. Kursisterne skiftes til at tage et billede og stille spørgsmål til det. De printede billeder kan eventuelt også lægges i rigtig rækkefølge af kursisterne og bruges til at genfortælle hele afsnittet. |
Gruppe/klasse |
Tal om den afsluttende scene på alléen og ved havet. Spørgsmål
|
Gruppe/klasse |
Tal sammen om hvordan det efterfølgende går med Karima og Elisabeth. Brug opgaveark 5d. Kursisterne kan arbejde sammen i grupper og tale om billedet og de tilhørende spørgsmål på opgavearket. Opgaven kan også løses på klassen.
|
Klasse |
Se eventuel hele filmen igen. Lyt til musikken i filmen. |
Opgaveark
Småpenge
Credits
Titel: Småpenge
Originaltitel: Kleingeld
Land og år: Tyskland 1999
Instruktion: Marc-Andreas Bochert
Længde: 15 min.
Handlingsreferat
Filmen forgår midt i Berlin i skyggen af høje, anonyme kontorbygninger. Her giver forretningsmanden Hoffmann hver dag nogle småpenge til en tigger, der står foran den kontorbygning Hoffmann arbejder i. En dag ser Hoffmann fra sit kontor, at den dårligt gående tigger vasker Hoffmanns dyre bil, som står på den nærliggende parkeringsplads. Næste gang Hoffmann ser tiggeren på gaden, forbyder han ham at vaske bilen og truer ham med at hente sikkerhedsvagten. Alligevel fortsætter tiggeren med at vaske Hoffmanns bil og Hoffmann bliver ved med at give ham småpenge hver dag. Nogle gange kører Hoffmann endda en ekstra gang gennem mudderet på parkeringspladsen og iagttager bagefter, hvordan tiggeren vasker bilen. Der udvikler sig et komplekst afhængighedsforhold mellem de to mænd.
Men en dag har Hoffmann ikke nogen småpenge. Han prøver at gemme sig, men tiggeren opdager ham og løber efter ham hen til parkeringspladsen. Hoffmann ser ikke, at tiggeren er fulgt efter ham og rammer ham, da han bakker ud fra parkeringspladsen. I stedet for at stoppe bilen og hjælpe tiggeren, stikker Hoffmann af. Næste dag står tiggeren ikke mere på sin vanlige plads. Bilen bliver heller ikke vasket. Efter arbejde kører Hoffmann gennem byen for at finde tiggeren. Endelig finder han ham, går hen til ham og vil give ham 100 tyske d-mark (cirka 375 kroner). Tiggeren ser i lang tid på Hoffmann, men vender sig til sidst om og går sin vej. Hoffmann bliver tilbage alene.
Materialet til 'Småpenge' er skrevet af Christina Helleshøj og Hanna Niemann.
Om lærervejledningerne
I lærervejledningerne kan man læse, hvordan man kan arbejde med filmen i undervisningen.
Der bliver udelukkende fokuseret på mundtlig undervisning. Materialet er struktureret sådan, at der bliver vekslet mellem klassearbejde og pararbejde / gruppearbejde. Dermed får kursisterne den bedste mulighed for at producere sprog og bruge det samme ordforråd gentagne gange på forskellige måder.
Materialet er lavet sådan, at kursisterne kan tale med om filmen på mange forskellige niveauer. Selvom kursisternes dansksproglige niveau ikke rækker til at diskutere alle temaerne i filmen, kan filmen sagtens bruges i undervisningen alligevel.
Filmen er opdelt i 4 afsnit. Se ét afsnit ad gangen. Filmen kan ses i sin helhed, når alle afsnit er gennemarbejdede. Ét afsnit giver stof til en eller to lektioner. Til hvert afsnit er der opgaveark med billeder, som man kan printe og bruge i undervisningen. Der ligger links til opgavearkene inden i og neden for hver enkelt lærervejledning.
Afsnit 1 – lærervejledning
00:00-03:55
Gruppe/klasse |
Tal sammen, før I ser afsnit 1. Brug opgaveark 1a. Opgaven kan løses på klassen. Kursisterne kan også arbejde sammen i grupper og tale om billedet og de tilhørende spørgsmål på opgavearket. Spørgsmål
|
Klasse |
Se afsnit 1 (00:00-03:55) Spørgsmål Intro – gennem byen
På kontoret
På gaden
|
Klasse |
Se afsnittet igen. Denne gang uden lyd for udelukkende at have fokus på, hvad personerne i filmen laver. Stop filmen tit. Eventuelt på de steder, der er udvalgt i billedmaterialet. Spørg hver gang: Hvad laver hun/han/de? Øvelsen kan eventuelt gentages. |
Par |
Kursisterne arbejder i par med opgavearkene. Den ene kursist sidder med opgaveark 1b (opgavearket med tal). Kursisten angiver et tal (1-8) og beskriver, hvad der sker på billedet. Den anden kursist sidder med opgaveark 1c (opgavearket uden tal) og skriver det rigtige tal til det rigtige billede. Øvelsen forsætter til alle 8 billeder er beskrevet. Bagefter kan kursisterne sammenligne deres ark og tale om eventuelle forskelle. |
Klasse |
Tal om afsnit 1 igen. Brug spørgsmålene som inspiration. Spørgsmål På gaden
Ved parkeringspladsen
|
Par/gruppe |
Print opgaveark 1c og klip billederne ud, så man kan arbejde med ét billede ad gangen. Kursisterne sidder i par eller grupper med et sæt af de printede billeder. Kursisterne skiftes til at tage et billede og stille spørgsmål til det. De printede billeder kan eventuelt også lægges i rigtig rækkefølge af kursisterne og bruges til at genfortælle hele afsnittet. |
Opgaveark
Afsnit 2 – lærervejledning
03:56-06:13
Gruppe/klasse |
Tal sammen, før I ser filmen. Brug opgaveark 2a. Opgaven kan løses på klassen. Kursisterne kan også arbejde sammen i grupper og tale om billedet og de tilhørende spørgsmål på opgavearket. Spørgsmål
|
Klasse |
Se afsnit 2 (03:56-06:13) Spørgsmål På gaden
På parkeringspladsen
Telefonen
På gaden
På parkeringspladsen
|
Klasse |
Se afsnittet igen. Denne gang uden lyd for udelukkende at have fokus på, hvad personerne i filmen laver. Stop filmen tit. Eventuelt på de steder, der er udvalgt i billedmaterialet. Spørg hver gang: Hvad laver hun/han/de? Øvelsen kan eventuelt gentages. |
Par |
Kursisterne arbejder i par med opgavearkene. Den ene kursist sidder med opgaveark 2b (opgavearket med tal). Kursisten angiver et tal (1-8) og beskriver, hvad der sker på billedet. Den anden kursist sidder med opgaveark 2c (opgavearket uden tal) og skriver det rigtige tal til det rigtige billede. Øvelsen forsætter til alle 8 billeder er beskrevet. Bagefter kan kursisterne sammenligne deres ark og tale om eventuelle forskelle. |
Par/gruppe |
Print opgaveark 2c og klip billederne ud, så man kan arbejde med ét billede ad gangen. Kursisterne sidder i par eller grupper med et sæt af de printede billeder. Kursisterne skiftes til at tage et billede og stille spørgsmål til det. |
Par/gruppe Opgaveark 2d |
Arbejd sammen i par eller i grupper. Print opgaveark 2d. Snak sammen om personerne på billederne. |
Opgaveark
Afsnit 3 – lærervejledning
06:14-10:00
Gruppe/klasse |
Tal sammen, før I ser afsnit 3. Brug opgaveark 3a. Opgaven kan løses på klassen. Kursisterne kan også arbejde sammen i grupper og tale om billedet og de tilhørende spørgsmål på opgavearket. Spørgsmål
|
Klasse |
Se afsnit 3 (06:14-10:00) Spørgsmål På parkeringspladsen
På kontoret
På gaden
På parkeringspladsen
|
Klasse |
Se afsnittet igen. Denne gang uden lyd for udelukkende at have fokus på, hvad personerne i filmen laver. Stop filmen tit. Eventuelt på de steder, der er udvalgt i billedmaterialet. Spørg hver gang: Hvad laver hun/han/de? Øvelsen kan eventuelt gentages. |
Par |
Kursisterne arbejder i par med opgavearkene. Den ene kursist sidder med opgaveark 3b (opgavearket med tal). Kursisten angiver et tal (1-8) og beskriver, hvad der sker på billedet. Den anden kursist sidder med opgaveark 3c (opgavearket uden tal) og skriver det rigtige tal til det rigtige billede. Øvelsen forsætter til alle 8 billeder er beskrevet. Bagefter kan kursisterne sammenligne deres ark og tale om eventuelle forskelle. |
Par/gruppe
|
Print opgaveark 3c og klip billederne ud, så man kan arbejde med ét billede ad gangen. Kursisterne sidder i par eller grupper med et sæt af de printede billeder. Kursisterne skiftes til at tage et billede og stille spørgsmål til det. De printede billeder kan eventuelt også lægges i rigtig rækkefølge af kursisterne og bruges til at genfortælle hele afsnittet. |
Opgaveark
Afsnit 4 – lærervejledning
10:01-14:57
Gruppe/klasse |
Tal sammen, før I ser afsnit 4. Brug opgaveark 4a. Opgaven kan løses på klassen. Kursisterne kan også arbejde sammen i grupper og tale om billedet og de tilhørende spørgsmål på opgavearket. Spørgsmål
|
Klasse |
Se afsnit 4 (10:01-14:57) Spørgsmål På parkeringspladsen
På kontoret
På parkeringspladsen
På gaden
Mødet med tiggeren
|
Klasse |
Se afsnittet igen. Denne gang uden lyd for udelukkende at have fokus på, hvad personerne i filmen laver. Stop filmen tit. Eventuelt på de steder, der er udvalgt i billedmaterialet. Spørg hver gang: Hvad laver hun/han/de? Øvelsen kan eventuelt gentages. |
Par |
Kursisterne arbejder i par med opgavearkene. Den ene kursist sidder med opgaveark 4b (opgavearket med tal). Kursisten angiver et tal (1-8) og beskriver, hvad der sker på billedet. Den anden kursist sidder med opgaveark 4c (opgavearket uden tal) og skriver det rigtige tal til det rigtige billede. Øvelsen forsætter til alle 8 billeder er beskrevet. Bagefter kan kursisterne sammenligne deres ark og tale om eventuelle forskelle. |
Par/gruppe
|
Print opgaveark 4c og klip billederne ud, så man kan arbejde med ét billede ad gangen. Kursisterne sidder i par eller grupper med et sæt af de printede billeder. Kursisterne skiftes til at tage et billede og stille spørgsmål til det. |
Klasse
|
Se filmen igen i sin helhed.
|
Par/klasse |
Arbejd med genfortælling af filmens handling. Brug opgaveark 4d. Kursisterne arbejder sammen i par og genfortæller filmen for hinanden ud fra opgavearket. Derefter kan filmen genfortælles på klassen. |