Elevopgaver
Dansk
Formål: at udtrykke egne meninger i diskussioner og vurdere, hvad der er saglig argumentation. At lytte aktivt og forholde sig analytisk og vurderende til andres mundtlige fremstilling.
- Sæt filmen ind i to aktantmodeller: en som afspejler første halvdel af filmen, og en som afspejler anden halvdel af filmen. Diskuter, hvad Marisas mål i tilværelsen er i begyndelsen og slutningen af filmen. Hvorfor ændrer det sig?
- Lav en liste over filmens bipersoner og deres relation til hovedpersonen. Tal om deres funktioner i forhold til hovedpersonen (fokuser på kontrastkarakter, skyggekarakter, støttekarakter og offer). Ændrer Marisas forhold til bipersonerne sig i løbet af filmen? Hvordan og hvorfor?
- Tal om nynazisternes tatoveringer. De har bl.a. tatoveret 88, 14, 14 Words, Blut und Ehre og hagekors på kroppen. Undersøg, hvad tatoveringerne betyder. Diskuter, hvorfor nynazisterne i filmen har så mange tatoveringer. Tal også om signalværdien i deres frisurer og halskæderne med Thors hammer.
- Marisa dækker en tatovering på brystkassen med et plaster. Hvorfor gør hun det? Diskuter symbolikken i slutscenen, hvor hun bliver skudt netop i brystet.
- ”Kriger” er en tragedie. Det er sjældent, vi ser film, der ender så mørkt. Nævn andre eksempler på tragedier (film, teater, litteratur mv.). Diskuter, hvad I synes om filmen og dens slutning.
- Afsluttende opgave
Skriv en anmeldelse af filmen. Find vejledning i at skrive filmanmeldelse her.
Samfundsfag
Formål: at reflektere over, hvad egne og andres forhåndsopfattelser af mennesker med anderledes vilkår, levevis og gruppeidentitet betyder for gensidig accept og samspil i arbejdslivet, det politiske liv og hverdagslivet.
- Hvilke associationer får I ved ordene ”nationalsocialisme”, ”nynazisme”, ”højreradikal” og ”ekstremisme”? Skriv hurtigt svarene ned. Sammenlign og diskuter betydningen af ordene. Søg på nettet og skriv korte definitioner på 5-10 linjer af hvert begreb.
- Hvilke associationer får I ved ordene ”demokrati”, ”humanisme” og ”fascisme”? Skriv hurtigt svarene ned. Sammenlign og diskuter betydningen af ordene. Søg på nettet og skriv korte definitioner på 5-10 linjer af hvert begreb.
- Hvordan kommer henholdsvis ”humanisme” og ”nynazisme” til udtryk i ”Kriger”? Diskuter, hvad der driver nynazisterne i filmen: hvorfor er de blevet nynazister? Karakteriser den nynazistiske gruppe i filmen: hvad er deres syn på verden, og hvordan har gruppemedlemmerne det sammen?
- Find via Infomedia.dk (fx på biblioteket) interview med instruktør David Wnendt i Politiken 2. maj 2013. Referer de 10 vigtigste pointer, Wnendt og ”Kriger” fortæller om det tidligere Østtyskland.
- Musik spiller traditionelt en stor rolle i forbindelse med politiske manifestationer, fx marchmusik, hippie-tidens musik osv. Nævn eksempler på musik, som er brugt politisk eller propagandistisk. Tal om nazi-punken, vi hører i ”Kriger”. Den har titler som ”Deutschland, mein Vaterland” og ”Holocaust Reloaded”. Hvilken stemning og hvilke følelser er musikken præget af? Hvordan bruger personerne i filmen musikken?
- Afsluttende opgave
Skriv et essay med titlen ”Nynazisme og humanisme – er der en grænse for, hvem der skal være plads til i samfundet?”. Tag udgangspunkt i ”Kriger” og bred teksten ud til en mere generel diskussion.