Tsatsiki, moren og politimanden Lærer

Hjem
  • Til læreren
  • Historien
  • Den fraværende far
  • Den unge mor
  • En voksen kammerat
  • De jævnaldrende venner
  • At være forelsket

Til læreren

'Tsatsiki, moren og politimanden' er en sødmefuld, legende let og velfortalt børnefilm om kærlighed, længsel og venskab. Den otteårige stockholmerdreng Tsatsiki har meget at tænke på: Han er resultatet af et ferieeventyr og drømmer om at møde sin græske far, der vistnok lever i sus og sol med at fange blæksprutter. Hans mor har et stormfuldt forhold til bassisten i sit rockband, men skulle hun ikke hellere have Tsatsikis ven, politimanden Göran? Og så er Tsatsiki forelsket for første gang i den søde klassekammerat Maria.

'Tsatsiki, moren og politimanden' er en film, der tager enkle, grundlæggende og vigtige temaer op. En film, der med sin blanding af uskyldig charme og alvor inviterer til at sætte ord på nogle af de tanker, børnene tumler med.

I afsnittene 'Den unge mor' og 'Den fraværende far' er det især forældreroller og savnet af en far eller mor, der behandles, mens værdien af voksne venner er omdrejningspunktet i 'En voksen kammerat'.

I 'De jævnaldrende venner' lægges op til en samtale om venskabets betydning. Men der lægges også, med udgangspunkt i filmens hårde negl Mårten, op til at tale om, hvordan børn reagerer, når de bliver svigtet af forældrene. Endelig er den første forelskelse og kærlighedens veje og vildveje temaet i afsnittet 'At være forelsket'.

Materialet kan bruges i sin helhed, eller enkelte afsnit kan plukkes ud. Spørgsmålene er ment som en inspiration til arbejdet med filmen, der enten kan bruges direkte eller danne grundlag for andre elevaktiviteter end samtale.

God arbejdslyst!

Historien

Den otteårige Tobias Johansson, også kaldet Tsatsiki, bor sammen med sin enlige mor, Tina, i et rækkehus uden for Stockholm. Han drømmer om at rejse til Grækenland for at møde sin far, der er blækspruttefisker. For at kunne dykke sammen med faderen forbereder Tsatsiki sig ved at besøge svømmehallen, selv om den er lukket for offentligheden. Alene i det store bassin øver han sig i at blive længe under vandet. I hele 42 sekunder lykkes det ham at holde vejret, inden han bliver trukket op af vandet af en politimand, der ikke synes, at små drenge skal bade alene. Politimanden hedder Göran, og han kører Tsatsiki hjem på sin motorcykel.

Hjemme i rækkehusets garage er Tsatsikis mor i gang med at øve sammen med sit rockband. Hun er oprørt over det, Tsatsiki har gjort, men viser alligevel stor ømhed for sin søn. Inden Göran forlader Tsatsikis hus, river han en lap om "Værelse til leje" af et opslag, som Tsatsikis mor har sat op på postkassen.

Nogle dage senere flytter Göran ind med sine ting. Göran bliver både et aktiv og en belastning i husholdningen. Han bager boller og lærer Tsatsiki politigreb, der kan være gode at kunne, hvis man skulle blive nødt til at forsvare sig. Men Tsatsikis mor synes, at Göran tager sig for store friheder i huset, når han rydder op i køleskabet og smider gammel mad ud, der er blevet dårlig. Tsatsiki er resultatet af mor Tinas korte romance med en græsk fisker, da Tina var 19 år gammel. Tsatsiki har aldrig mødt sin far. Tsatsiki har opbygget sit billede af faderen omkring et slidt fotografi, som han har sat op på sit værelse. Hver aften inden han går i seng, veksler Tsatsiki nogle få ord med faderen på billedet.

I Tsatsikis skole er der den søde Maria Grynwall og kammeraten Per Hammar. I skolen er der også ballademageren Mårten, der går i sjette og mobber dem, der er mindre. En dag, da Mårten er efter en af Tsatsikis skolekammerater, beslutter Tsatsiki at bruge et af de politigreb, Göran har lært ham. Tsatsiki får stoppet mobningen, men bliver selv slået ned af Mårten.

Den næste dag går moderen med Tsatsiki til skolens rektor. Hun ikke vil acceptere, at eleverne i skolen mobber hinanden. Da moderen ser, hvordan Mårten hærger i skolegården, skælder hun ham ud. Moderen og Mårten er lige ved at komme op at slås, men det ender med, at moderen og Mårten falder hinanden om halsen. Det viser sig, at Mårtens far er alkoholiker. Tina forstår, at Mårten har brug for en voksenkontakt, og hun begynder at give ham guitartimer. Det fører til, at Tsatsiki og Mårten lærer hinanden at kende.

Hjemme bliver Tsatsiki og Göran stadig mere fortrolige. Göran er tryg og pålidelig. Tsatsiki synes, det er godt, at Göran er i huset, og han håber, at Göran vil skræmme bassisten Niklas væk, fordi han efter Tsatsikis mening begynder at indtage alt for stor en plads i moderens liv. Tsatsiki prøver at finde på forskellige måder at føre Göran og Tina sammen på. Men Tina viser sig uimodtagelig for flirt, og da Göran bliver rigtigt forelsket i hende, bliver Tsatsiki også lidt jaloux. Göran prøver at forklare, at voksne kan holde af hinanden på en anden måde end som venner.

Samtidig begynder Tsatsiki at opdage kærligheden. Han er blevet "dødforelsket" i klassekammeraten Maria. Han fører diskussioner med sin bedste ven Per Hammar om, hvordan kærligheden skal håndteres. Og Tsatsiki synes at have større succes end Göran. Da Maria holder fest, spørger Tsatsiki, om de skal være kærester, og Maria svarer ja. Göran derimod har store problemer. Det virker flere gange, som om Tina vil forlade Niklas, men da bandet endelig får sin længe ventede pladekontrakt, blusser hendes kærlighed til Niklas op igen. Det hjælper ikke, at Tsatsiki, hjulpet af Mårten, lokker den spændende ildslugerske Elin til en af bandets indspilninger for at føre hende sammen med Niklas. Alt går galt, og Elin begynder i stedet at komme sammen med Göran, som flytter fra rækkehuset.

Tsatsiki føler sig svigtet og længes mere end nogen sinde efter sin far. Han plager om at få lov til at rejse til Grækenland, og til sidst giver Tina modstræbende efter. Men i Grækenland bliver det første glimt af faderen et chok for både Tsatsiki og Tina. Faderen viser sig at være en skægget og hærget flipper, fjernt fra billedet af den solbrændte og atletiske blækspruttefisker på fotografiet. Tsatsiki bliver alligevel nysgerrig og opsøger sin far, uden at Tina ved noget om det. Eftersom han har set Göran bikse med motorcyklen derhjemme, lykkes det ham at hjælpe faderen med at få gang i bådmotoren, der gør knuder. Som tak for hjælpen får Tsatsiki lov til at tage med ud og harpunere blæksprutter.

Tsatsiki afslører ikke for faderen, hvem han er, men det gør Tina. En aften, da Tsatsiki sover, opsøger hun faderen. Tsatsiki vågner og sniger sig ud for at spionere. Han ser, at Tina viser faderen et billede af Tsatsiki. Faderen ler, da han på billedet genkender den dreng, han har mødt tidligere på dagen. Da Tsatsiki og Tina forlader Grækenland, kommer faderen for at sige farvel. Faderen vil give Tsatsiki den harpun, han selv fik af sin far som barn, men Tsatsiki synes, den skal blive hos faderen, indtil han kommer tilbage.

Under rejsen er det gået op for Tina, at det er Göran, hun vil have, og hun har så travlt med at komme hjem fra lufthavnen, at hun bliver stoppet i en fartkontrol. Politimanden viser sig at være Göran, som har to spørgsmål at stille: "Er værelset stadig ledigt?" og "Kan man flytte ind allerede i dag?" Mens Göran eskorterer Tinas bil hjem til rækkehuset, går solen op over Stockholm.

Den fraværende far

Tsatsiki har aldrig mødt sin far, men i fantasien er billedet af ham meget tydeligt. I de fortrolige aftensamtaler med faderen på fotografiet kommer det frem, hvad det er for en skikkelse, Tsatsiki savner – en person, der kan forstå alt det, en otteårig dreng tænker på, nemlig kammeraterne i skolen, piger, og hvordan han skal få lidt orden på sin elskede, men temmelig rodede mor. Tsatsiki elsker at høre mor Tina fortælle historien om, hvordan hun og faderen mødtes, og han plager om at få lov til at rejse til det sted, hvor han blev til. Tsatsiki vil møde sin far. Derimod synes han ikke at nære nogen længsel efter, at Tina og hans græske far skal bo sammen. Tsatsiki synes at være tilfreds med at have sin mor for sig selv.

Da Tsatsiki til sidst får mulighed for at møde sin far, bliver han skuffet. "Han så jo slet ikke ud, som du sagde," udbryder Tsatsiki anklagende til sin mor. Den virkelige far minder ikke spor om hverken fantasibilledet eller manden på det slidte fotografi.

  • Tænk over, hvilken rolle den "fraværende" far spiller i Tsatsikis liv. Hvad er det, Tsatsiki længes efter – han forlanger jo aldrig, at moderen og den græske far skal flytte sammen? Hvordan bruger Tsatsiki sin fantasi omkring faderen på fotografiet?
  • Hvilke forskellige roller spiller forældrene? I hvilke situationer er det godt at have en far? Hvornår er det bedre at have sin mor ved hånden? Kan forældre være perfekte?
  • Diskutér, hvordan Tsatsiki føler, da han endelig får lov til at se sin far i det virkelige liv. Hvad slags forventninger har Tsatsiki? Hvilke forventninger har vi, der ser filmen?
  • Under sit besøg i Grækenland står Tsatsiki over for et valg, som de fleste børn aldrig har. Han kan selv bestemme, om han vil lukke blækspruttefiskeren ind i sit liv som far eller ikke. Bestemmer han sig for at lade være, kan han bare rejse hjem igen uden at kontakte faderen. Nysgerrigheden driver Tsatsiki til at finde ud af mere, og det viser sig, at faderen er både rar og heltemodig. Alligevel vælger Tsatsiki at lade være med at afsløre, hvem han er. Hvorfor?

Den unge mor

Tina bor alene sammen med sin søn Tsatsiki. Nøjagtigt som virkelighedens enlige mødre prøver hun at overkomme både arbejde, opdragelse, leg, kærlighed og ikke mindst at realisere sig selv. Hun ernærer sig ved at foretage banale statistiske undersøgelser pr. telefon, men drømmer om succes og pladekontrakt med sit rockband. I filmen opstår der en komisk modsætning mellem moderens telefon-interviews, der altid drejer sig om andres rengøringsvaner i hjemmet, og hendes eget hjem, der både er snavset og rodet. Moderen har et heftigt temperament og et stormfuldt forhold til Niklas, bandets bassist.

"I virkeligheden har hun brug for en ny fyr. En som er mere ordentlig," siger Tsatsiki, der tit virker mere fornuftig end sin mor. Tina blev mor, da hun var 19, og trods sin ungdom har hun fundet sin rolle som forælder. Hendes lydhørhed og store kærlighed til Tsatsiki betyder, at de to lever i et naturligt og tæt forhold. Det er også Tina, der er den, der tager sig af den uregerlige Mårten og bliver den voksenkontakt, han har brug for.

At være enlig mor er et stort ansvar. Så længe Tina er den eneste vigtige person i Tsatsikis liv, er han meget afhængig af hende. Derfor søger han flere trygge voksenrelationer og bliver vred på moderen, da hun ikke forstår dette. "Hvorfor gør du altid noget, så dem jeg godt kan lide forsvinder?" spørger han hende, da Göran ikke orker at blive boende i rækkehuset.

For Tsatsiki og hans mor bliver rejsen til Grækenland en revolutionerende begivenhed, der forandrer livet for dem begge. Tsatsiki får endelig lov til at møde sin far, og for Tina bliver det en mulighed for at gense den græske fisker, hun mødte for otte år siden, og fortælle ham, at han har en søn i Sverige. Under rejsen bliver Tina også klar over, at det er Göran, hun vil leve sammen med.

  • Tænk over, hvordan Tsatsikis mor er som forælder. Hvornår har hun svært ved at holde øje med Tsatsiki og passe huset? Hvornår er hun altid tilstede for at forsvare og tage sig af Tsatsiki? Hvad er en god forælder?
  • Hvad kan der være for grunde til, at moderen tøver med at tage Tsatsiki med til Grækenland, så han kan møde sin far? På hvilken måde kan moderen føle, at det er kompliceret at opsøge den mand, der er Tsatsikis far, og som hun heller ikke selv har haft kontakt med i alle årene?
  • Under besøget i Grækenland vælger Tsatsiki og moderen hver for sig at opsøge faderen. De fortæller ikke hinanden om deres møder med ham. Tænk over, hvorfor Tina og Tsatsiki begge tager mørke solbriller på, når de forlader det græske turiststed i bus. Hvorfor taler hun og Tsatsiki ikke med hinanden? Har forholdet mellem moderen og Tsatsiki på en eller anden møde ændret sig på grund af mødet med faderen? Findes der visse øjeblikke i livet, som man vil have for sig selv? Hvorfor?

En voksen kammerat

Politimanden Göran bliver hurtigt en positiv kraft i Tsatsikis liv. Allerede ved deres første møde, i filmens begyndelse, fremgår det tydeligt, at Göran er en handlekraftig person, som man kan stole på. Göran er tryg, rolig, stærk, og han kan bage boller og rode med sin motorcykel.

For Tsatsiki bliver Göran både en ven og en faderskikkelse – en der er der, når mor Tina ikke har tid. Med Göran bliver der en smule orden i det rodede hus, hvad Tsatsiki er glad for. Göran kan også lære Tsatsiki anvendelige politigreb og andet, som mødre ikke interesserer sig for. "Jeg håber, han skræmmer den bassist væk, som mor render rundt med," siger Tsatsiki i sin samtale med faderen på fotografiet aftenen efter Görans ankomst. Men da Göran bliver forelsket i Tina, er det ikke helt så sjovt længere. "Det var ikke meningen, at du skulle blive mere glad for hende end for mig," udbryder Tsatsiki fuld af jalousi.

Det lykkes Göran at forklare Tsatsiki, at mennesker kan holde af hinanden på forskellige måder. Tsatsiki opmuntrer også Göran til at erklære moderen sin kærlighed. Men da øjeblikket er inde, bliver både Göran og Tsatsiki vidne til, hvordan moderen danser og kæler med bassisten Niklas. Så går Göran ud i garagen og roder med sin motorcykel. Göran viser Tsatsiki, at det er vigtigt at holde orden på de adskilte motordele.

  • Hvad betyder timerne sammen med Göran for Tsatsiki? Hvad betyder de for Göran? Hvorfor kan det af og til være dejligt at have en voksen kammerat at tale med, der ikke er ens forælder? Hvad er det, Göran kan give Tsatsiki, som hverken mor Tina eller far blækspruttefanger kan give?
  • Göran prøver at forklare, hvilken forskel der er på hans følelser for Tina og for Tsatsiki, men det lykkes ham ikke rigtigt at formulere sig. Tænk over, hvad det egentlig er, Göran prøver at sige. Hvorfor er Tsatsiki så glad for Göran, at han bliver jaloux, da Göran forelsker sig i hans mor.
  • På samme måde som Göran udgør en vigtig voksen i Tsatsikis liv, bliver Tsatsikis mor Tina en vigtig voksen i den uregerlige Mårtens liv. Måske kan man sige, at Tsatsikis mor og Mårten etablerer et forhold, der minder om forholdet mellem Göran og Tsatsiki. Tænk over, hvad det er, der mangler i Mårtens liv, og hvad det er, Tina kan give ham.

De jævnaldrende venner

Udover fantasierne om faderen og det inderlige forhold til moderen og Göran består Tsatsikis verden først og fremmest af venner og skolekammerater, som han har forskellige relationer til. Med klassekammeraterne kan han spille bold, lege og sætte gang i fantasien – alt det, der er vigtigt for et barn.

Tsatsikis bedste ven hedder Per Hammar. De to taler meget om livets store spørgsmål, mest om kærlighed og følelser. De har et jævnbyrdigt forhold og hjælper hinanden. Vist er piger søde, men det vigtigste er nu alligevel at holde sammen med sin bedste ven. Da Tsatsiki beslutter sig til at vente med at spørge Maria, om de skal være kærester, har Per Hammar pludselig heller ikke så travlt med at spørge Sara.

Tsatsiki og Per Hammar har et trygt forhold, der bygger på tillid og forståelse. De har intet behov for at vise sig over for hinanden. I den rørende og sjove scene, hvor Tsatsiki lærer Per Hammar at danse, bliver deres tillid til hinanden tydelig.

Forholdet til den barske Mårten er helt anderledes. Mårten er en farlig karl udadtil, men inderst inde er han lille og bange. Mårten bor alene sammen med sin far, der er alkoholiker, men det ved ingen fra skolen noget om. I skolen fører Mårten sig frem i den barske stil, og flere at konflikterne omkring Mårten har baggrund i, at han er bange for, at folk skal tale dårligt om hans far.

Allerede ved det første møde trænger mor Tina igennem Mårtens barske skal, og hun bliver hans ven. Og da Mårten begynder at tage guitartimer hos Tina, bliver Tsatsikis og Mårtens forhold omgående bedre. De savner begge på hver sin måde vigtige voksenkontakter, og de finder hinanden i en slags stiltiende fællesskab. Det er Mårten, som Tsatsiki tyr til for at få ham med i undergrundstoget ind til byen, da han skal opsøge ildslugersken Elin og invitere hende til en koncert med moderens rockband.

  • Er det almindeligt, at børn har et så fortroligt forhold som Tsatsiki og Per Hammar? Kan det være vigtigere af have en bedste ven end en kæreste – og i så fald hvorfor? Diskutér, hvordan en bedste ven skal være. I hvilke situationer er jævnaldrende kammerater vigtigere end voksne?
  • Hvorfor er Mårten så uregerlig? Hvorfor reagerer Mårten så voldsomt, da Tsatsiki siger, at Mårtens far er en lort? Hvad kan et barn, som føler sig sårbart, gøre? Hvad er det hos Tina, der gør, at Mårten accepterer hende?

At være forelsket

Forelskelse og kærlighed er store og vigtige spørgsmål for både voksne og børn. Det første barnlige sværmeri for en idealiseret partner kan optage meget af ens tanker. Da Maria spørger Tsatsiki, om han vil komme til hendes fødselsdagsfest, får han svært ved at koncentrere sig om det, der foregår i klasseværelset. Forberedelserne inden festen er store: tøjet, frisuren og dansetrinene. Det er vigtigt, at alt er helt rigtigt inden den store aften. Den, der bliver ramt af den første forelskelse, er fuld af spørgsmål. Hvordan skal det håndteres? Kan hun lide mig? Hvad skal jeg gøre for at vise, at jeg godt kan lide hende? Hvad er det, der gør, at man bliver forelsket?

Tina foreslår, at Tsatsiki skal tegne et hjerte og forære det til den, han holder af. Af Tina får Tsatsiki også at vide, at stemmen er en vigtig detalje, som folk "falder for", når man bliver forelsket. Tsatsiki tager alle tips meget alvorligt. Han lægger et hjerte i Marias skolepult, og da Tsatsiki og Per Hammar bruger moderens båndoptager til at lave en stemmeprøve for at se om deres stemmer egner sig, kommer de til at overspille den demo, som moderens rockband arbejder på. Til Marias fest går alt nemmere, end Tsatsiki havde turdet tro: Maria beder ham ganske simpelt om at spørge hende, om de skal være kærester. Hun svarer ja, og så skåler de for deres kærlighed.

Men kærlighed kan også være svær som for den voksne Göran. Hvordan skal han vise, at han holder af Tina? Han tegner et hjerte af ketchup ved spisebordet, men er det virkelig den bedste måde? Han giver Tina gaver og foreslår, at de skal gå ud og danse. Alligevel har han svært ved at besejre bassisten Niklas. For den, der er ulykkeligt forelsket, kan livet være svært, og ganske rigtigt kan Göran ikke bo under samme tag som Tina, da han forstår, at hun ikke vil have ham.

  • Diskutér scenen, hvor Tsatsiki kommer hen på skolen ekstra tidligt for at kunne lægge en tegning af et hjerte i Marias pult. Hvilke forskellige måder kan man benytte, hvis man vil fortælle, at man er glad for nogen? Hvordan føler Tsatsiki, mens han venter på, at Maria skal opdage hjertet?
  • Göran har et motto, som lyder: "Når den rigtige dukker op, siger hjertet til, og så må hovedet sige, hvad det vil." Diskutér, hvad mottoet kan betyde. Har kærligheden noget med fornuft at gøre? Hvad indebærer det at være ulykkeligt forelsket?
  • Göran er lidt klodset, når det gælder om at erklære Tina sin kærlighed. Hvorfor kan det somme tider være pinligt at tale om, at man holder af nogen? Er det sværere at være forelsket som voksen end som barn?