Introduktion til opgaver

INTRODUKTION TIL OPGAVER


I skal arbejde med at: 

  • Undersøge, hvad et børnehjem er
  • Tænke over, hvad en familie er
  • Sammenligne jeres hverdag med hverdagen på et børnehjem
  • Tale om forskellige følelser
  • Undersøge, hvordan man laver film med rigtige mennesker
Foto: Plus Pictures

Før filmen

HVAD ER ET BØRNEHJEM?

1) Lav i fællesskab en liste på et stort stykke pap med overskriften: Hvad ved vi?

  • Hvorfor tror I, at børn kommer på børnehjem?
  • Hvordan ser et børnehjem ud? Er det et godt eller dårligt sted at være?
  • Hvad har I fået fortalt om børnehjem fra jeres forældre eller fra andre?
  • Har I set film eller læst bøger, der handler om børnehjem? Hvordan er børnehjem beskrevet der? Handler de om i dag?

2) Lav en ny liste med overskriften: Hvad ønsker vi at vide?

  • Hvad vil I gerne vide om børnehjem?
  • Hvilke spørgsmål vil I gerne have svar på?

Mens I ser filmen, skal I lægge mærke til:

  • Hvordan er børnenes hverdag forskellig fra jeres?
  • Hvordan er den ens?

HVAD ER EN FAMILIE?

3) Tal om:

  • Hvad er en familie?
  • Hvad gør en familie til en familie? Er bonussøskende eller -forældre ens familie?
  • Hvad laver en familie sammen i hverdagen? I fritiden?
Foto: Plus Pictures

Handling

HANDLING

1) Hvilke børn bor på Skovgården?
2) Hvorfor er de der?
3) Tal om – hvad laver børnene på Skovgården:

  • Om morgenen?
  • I skolen?
  • Om eftermiddagen/i fritiden?
  • Om aftenen/ved sengetid?
  • På særlige dage: til fødselsdag, juleaften, fastelavn, grillaften?

4) Hvad er forskelligt fra jer?
5) Hvad er ens?

Foto: Plus Pictures

Temaer

BØRNEHJEM OG FAMILIER

1) Lav i fællesskab en liste på et stort stykke pap med overskriften: Hvad har vi lært? Se på jeres spørgsmål fra ”Hvad vil vi gerne lære”.

  • Skriv jeres svar ned.
  • Skriv ned, hvad I ellers har lært om børnehjem.

2) Tal om:

  • Er børnene på Skovgården en slags familie, som de voksne siger?
  • Er de voksne på Skovgården familie for dem?

FØLELSER

At være sur – skolen Afsnit 9

  1. Hvad sker der med Thais i matematiktimen? Hvorfor?
  2. Hvad gør Thais, da han bliver sur? Er det godt eller skidt?
  3. Hvad sker der med ham, da pedellen henter ham?
  4. Hvad gør pedellen, som er godt?
  5. Hvad synes I, at læreren kunne have gjort anderledes?

At være sur – drilleri Afsnit 8

  1. Hvorfor bliver Josua sur på Annabella?
  2. Hvad gør Josua, da han bliver sur? Er det godt eller skidt?
  3. Er Joshua og Annabella venner?
  4. Kan man være venner, selvom man driller hinanden?
  5. Kan I blive sure på hinanden derhjemme?
  6. Hvad kan I selv blive sure over?
  7. Hvad gør I, hvis I er sure? Hjælper det?
  8. Kan I komme til at sige dumme ting, I ikke mener til jeres familie eller venner?
  9. Har du selv prøvet at drille eller at blive drillet?
  10.  Hvad kan man selv gøre, hvis man er sur?
  11.  Hvordan kan man hjælpe en, der er sur?

At være sur – fodbold Afsnit 2

Tobias siger: ”Når jeg taber en kamp, bliver jeg lidt ærgerlig, men det er jo bare for sjov, at vi spiller det. Man spiller jo bare godt sammen, og så scorer man nogen mål.”  

  1. Er I enige med Tobias?
  2. Hvordan spiller I selv fodbold i frikvartererne?
  3. Er der forskel på at spille i skolen og i klubben? Hvor diskuterer I mest?
  4. Hvorfor tror I, at der er forskel?
  5. Hvad kan I gøre, hvis I bliver sure, når I spiller fodbold?

At være bange Afsnit 4

  1. Hvorfor er Lærke bange, inden hun skal ride, selvom hun glæder sig til det?
  2. Hvad gør hun for ikke at være bange? Hvem hjælper hende?
  3. Synes I, at Lærke er modig?
  4. Har I prøvet at være bange? Hvornår/hvorfor?
  5. Hvad kan man gøre, hvis man er bange for noget?

At savne/være ked af det Afsnit 3 og afsnit 5

  1. Hvorfor savner børnene deres forældre mere til fastelavn? Eller til jul?
  2. Har du prøvet at savne nogen? Har du prøvet at savne en af dine forældre?
  3. Hvad kan man gøre, hvis man savner nogen?
  4. Tobias siger: ”Jeg er ked af det indeni, men ikke udenpå”. Hvad betyder det?
  5. Kan man godt være ked af det, uden at det kan ses på en?
  6. Er man mindre ked af det, hvis man ikke viser det?
Foto: Plus Pictures

Filmsprog

FILMSPROG

Se på billederne nedenfor og tal om:

  1. Hvad kan man se på billederne?
  2. Hvordan kan vi se, hvad Thais arbejder med?
  3. Hvordan kan man, at han er sur?
  4. Hvordan kan man se, hvor han er?
  5. Hvor tæt er kameraet på Thais og hans ting på de forskellige billeder? Hvorfor?
  6. Viser filmens handling en helt almindelig dag fra morgen til aften? Hvorfor/hvorfor ikke?
  7. Hvordan kan man se, at det ikke er skuespillere, der er med i filmen?
halvnaer_-1120_0.jpg
halvtotal-1120_0_0.jpg
naer_1-1120_1.jpg
naer_3_-1120.jpg
naer_4-1120.jpg
naer_5-1120.jpg