Flyde eller synke

Dette forløb består af to aktiviteter, hvor børnene skal eksperimentere med forskellige ting og erfare, hvad der flyder, og hvad der synker. Måske er der endda ting, der kan begge dele? 

I kan med fordel optage små videoer af de to aktiviteter og klippe dem sammen til en lille film. Når børnene bagefter ser aktiviteterne på filmen, har de lettere ved at sætte ord på, hvad de har undersøgt og fundet ud af. Del også filmen med børnenes forældre.

A. Flyde eller synke?

Om aktiviteten:
Børnene skal gætte og afprøve, hvad der flyder, og hvad der synker. Aktiviteten varer ca. 1 time.

I skal bruge:
En balje, gerne så stor som muligt. En kasse til at samle ting i, som børnene tror, der kan flyde eller synke – fx plastiklegetøj, æbler, søm, duploklodser, bestik, papir, sokker osv. 

Sådan gør I:

  • Spørg børnene, om de har tænkt over, hvorfor nogle ting kan flyde, og andre ikke kan. Lad børnene tænke frit, og lyt til deres hypoteser uden at rette på dem.
  • Bed børnene om at finde 1-2 ting, de tror kan flyde, og 1-2 ting, de tror, der vil synke. 
  • Fyld beholderne ¾ op med lunken vand, og smøg ærmerne godt op.
  • Inden børnene går i gang med forsøget, skal de gætte, hvad de tror, der synker og flyder.
  • Tag én ting ad gangen. Lad børnene tælle ned, indtil pædagogen forsigtigt lader tingen falde ned i vandet. På den måde sikrer man, at alle er opmærksomme og skaber et spændingsmoment ved eksperimentet. 
  • Tal om, hvad der mon gør, at en ting er god til enten at flyde eller synke. Børnene kan også trække de flydende ting ned til bunden for at se, hvad der sker. 
  • Når alle ting er afprøvet i fællesskab, er der fri leg for børnene. 

B. Æbler med søm og minitømmerflåder

Om aktiviteten:
Børnene skal finde ud af, hvor mange søm et æble kan bære, inden det synker. De kan også bygge deres egne minitømmerflåder af små grene og elastikker og afprøve, om de kan bære et æble fuld af søm. Aktiviteten varer ca. 1 time.

I skal bruge:
En balje og et æble pr. barn – gerne små æbler. En masse meget store søm (eller skruer) – gerne en hel pakke. En masse kviste eller tynde grene. Elastikker og/eller garn.

Sådan gør I:

  • Fyld baljen ¾ op med lunkent vand.
  • Børnene skal gætte, om et æble mon flyder eller synker. 
    • Tæl ned fra tre, og lad pædagogen smide et æble i vandet.
    • Lad nu børnene gætte på, om søm mon flyder eller synker.
    • Tæl ned fra tre, og lad pædagogen smide et søm i vandet.
    • Pædagogen stikker et søm i æblet. Børnene skal gætte på, om det nu flyder eller synker. Tæl ned og afprøv.
    • Afprøv gradvist med flere og flere søm, indtil æblet synker. Lyt til børnenes forslag. Sømmene kan fx placeres som arme, ben og hoved, indtil der er en æblemand.
    • Hvor mange søm kan æblet bære? 
       
  • Fri leg til at bygge et lille skib af grene og elastikker, som kan holde lige så mange søm som æblemanden. Skal skibene være trekantede for at holde sømmene? Giv evt. også børnene et æble hver, så de kan afprøve eksperimentet igen.
Se mere

Tid

Deltagere

Alder

Temaforløb