Ved 4-årsalderen kan det etsprogede barn ca. 1200-1500 ord. Det flersprogede barn kan ofte færre ord. Derfor er det vigtigt, at børn bliver præsenteret for mange ord i løbet af en dag. Her styrker vi ordforrådet med navneord og rim i sange.
- Vælg en sang, fx 'Hvis du ser en krokodille…'.
- Indsaml rekvisitter, der indgår i sangen: Krokodille, gorilla, løve, banan, cykel, billede af et cykelskur, ting fra dukkehus – badekar, kaffekop, bord.
- Print billeder ud af disse rekvisitter, som de ser ud i virkeligheden.
- Læg rekvisitterne i en pose og billederne på gulvet. Lad børnene trække en rekvisit fra posen og finde billedet af rekvisitten på gulvet.
- Tal med børnene om rekvisitterne/billederne – hvordan de ser ud, hvor de kender dem fra, hvad de bruges til (døde ting), hvor de lever (dyr), hvordan de smager/dufter (mad, drikke) osv.
- OBS! Hjælp børnene med at sætte ord på, hvis de ikke kender genstandene/motiverne: ”Uh, du fandt en gorilla” osv.
- Giv børnene hver en rekvisit eller et billede i hånden.
- Nu er børnene klar til at lære sangen:
- Først fortælles sangen (uden at synge): 'Hvis du ser en krokodille…'.
- Barnet med krokodillen i hånden viser den osv.
- Nu er I klar til at synge sangen. Syng den i et langsomt tempo.
- Hver gang rekvisitten/billedet nævnes i sangen, skal børnene holde deres rekvisit/billede i vejret.