Krokodille

Fra 3 år, 4 min.
Se forsmag

Filmen kan inspirere til en god snak om krokodillernes udfordringer. I kan også tale om at hygge sig, om venskaber og om at hjælpe hinanden. Brug også filmen til at sætte fokus på samtale med brug af navneord, som hjælpespørgsmålene lægger op til i billedfrisen.

Handling 
En krokodille gør klar til at hygge sig i sofaen og se tv. Men da den skal til at spise sine saltstænger, får den problemer. Armene er for korte til at nå munden. Den prøver på alle mulige måder, men det lykkes ikke. Ved siden af sidder en anden krokodille, der synes, det er lige så svært. Måske kan de hjælpe hinanden.

Snak om filmen
Se billeder og hjælpespørgsmål fra filmen til temaerne 'Vi hjælper hinanden' og 'Vi leger med sprog – 4+' nedenfor.

  • Navneord i filmen:
    • Arm, ben, billede, blad, bord, fjernsyn, fod, gulv, hale, hoved, hånd, krokodille, krop, kys, læbe, mund, pude, saltstang, skammel, sløjfe, sofa, tand, tv, væg, øje.

Aktiviteter til temaet 'Vi hjælper hinanden'
Find forslag til sjove lege med fokus på samarbejde og tillid: Kæde-tagfat, Den blinde og førerhunden og Ø-hop. Se aktiviteter til temaet ’Vi hjælper hinanden’ nedenfor.

Aktiviteter til temaet 'Vi leger med sprog – 4+'
Find forslag til en sjov sprogleg med fokus på navneord og rim i sange. Her skal børnene finde navneord ved hjælp af rekvisitter og billeder. Se aktiviteter til temaet ’Vi leger med sprog – 4+’ nedenfor.

Temaforløb

Læreplanstema