Leg med navneord og rim – med rekvisitter og billeder

Ordene i rim og remser udtales ofte tydeligere end i almindelig tale (lydlig opmærksomhed) og kan være en hjælp, når børn lærer nye ord. I rim og remser er der en rytmisk tilgang til sproget, som hjælper børn til at få en kropslig fornemmelse for sproget. Desuden synes børn ofte, at det er sjovt at rime, hvilket fanger deres interesse. 

Når børnene skal lære at rime, er det en god idé at bruge rekvisitter og billeder, fordi det lejrer sig som en kropslig hukommelse at have noget visuelt i hånden.

  • Indsaml rekvisitter/billeder, der kan danne rimpar.
  • Laminér billederne.
  • Placér den ene del af rimparret i en sæk.
  • Placér den anden del af rimparret – rekvisit eller billede – ved siden af hinanden på gulvet.
Her er nogle eksempler på rimpar:
Rekvisitter/billeder i sækken: Rekvisitter/billeder på gulvet:
  • Gris
  • Stol
  • Mus
  • Spand
  • Ko
  • Hat
  • Bi
  • Får
  • Kage
  • Snor
  • Sten
  • Fugl
  • Bjørn
  • Svane
  • Ble
  • Is
  • Sol
  • Hus
  • Vand (tand, mand)
  • Sko, to
  • Kat
  • 10 (9, ski, si)
  • Hår
  • Hage
  • Bord
  • Ben
  • Hjul
  • Ørn
  • Hane
  • Ske
  • Sid i rundkreds, hvis der er mange børn.
  • Hvis børnene ikke har prøvet at rime før, anbefales det at starte med fx 3-5 rimpar.
  • Lad børnene på skift trække en rekvisit/et billede i sækken.
  • Barnet skal nu fortælle, hvad rekvisitten/billedet forestiller og derefter finde den rekvisit/det billede på gulvet, der rimer på rekvisitten/billedet fra sækken.
  • Notér, hvis børnene finder på flere ord, der rimer på rimparrene. De skal med næste gang som rekvisit eller billede, hvis muligt.
  • Børnene skal nu sidde i en række (eller hvis der er mange børn, i to rækker over for hinanden). 
  • Læg rimparrene i hver sin ende af lokalet, fx ”gris” i den ene ende og ”is” i den anden, osv. 
  • Børnene skiftes til at udvælge en rekvisit/billede i den ene ende, og den voksne siger: ”Kan du hinke (hoppe, kravle, gå baglæns osv.) ned i den anden ende og finde, hvad ordet rimer på”? 
  • OBS! Hjælp de børn, der endnu ikke kender ordene ved at sætte ord på for dem: ”Du har fundet en hat”. Og igen, hvis de endnu ikke har knækket koden med at rime: ”Jeg tror, den rimer på kat. Kan du finde en kat?” osv. 
Læs mere

Tid

Deltagere

Alder