Hvordan skal vores planter leve, så de har det godt og vokser? Det skal børnene undersøge i denne aktivitet, hvor de laver mikroforskerforløb med planter. De skal vande en basilikum med forskellige væsker eller ingenting. Aktiviteten strækker sig over flere dage.
I skal bruge:
- 1 basilikumplante (anbefales, da den hurtigt vil vise tegn på trivsel eller mistrivsel).
- 3 urtepotter og pottemuld.
- Vand og cola eller andre væsker som fx mælk.
Sådan gør I:
- Spørg børnene, hvad de tror, der gemmer sig under jorden på basilikumplanten. Hvis de gætter på rødder, så spørg dem, hvordan de ser ud, og hvor store de mon er.
- Del forsigtigt basilikumplanten i 3, og inddrag børnene i at plante dem i urtepotter med pottemuld. Skriv skilte på urtepotterne, så I kan huske, hvad I vander med.
- Lad børnene tage fotos af de 3 planter.
- Og nu begynder eksperimentet:
- Den ene plante vandes med vand.
- Den anden vandes med cola (eller anden væske som fx mælk).
- Den tredje vandes ikke.
- Tal med børnene om, hvad de tror, der vil ske, og hvornår det vil ske.
- Følg planternes trivsel. En gang om dagen skal I samles, så I kan se og vande planterne. Lad igen børnene tage fotos af planten, så de kan se, hvordan den har udviklet sig.
- Tal om, hvad der er sket med planten og hvorfor mon.
- Tal om, om det samme mon sker med andre planter eller anden væske.
- Print billederne ud, og lad børnene lave fine billedcollager sat op efter "før" og "efter".