Hvordan skal vores planter leve, så de har det godt og vokser? Det skal børnene undersøge i denne aktivitet, hvor de laver mikroforskerforløb med planter. De skal vande en basilikum med forskellige væsker eller ingenting. Aktiviteten strækker sig over flere dage.

I skal bruge:

  • 1 basilikumplante (anbefales, da den hurtigt vil vise tegn på trivsel eller mistrivsel). 
  • 3 urtepotter og pottemuld.
  • Vand og cola eller andre væsker som fx mælk.

Sådan gør I:

  • Spørg børnene, hvad de tror, der gemmer sig under jorden på basilikumplanten. Hvis de gætter på rødder, så spørg dem, hvordan de ser ud, og hvor store de mon er.
  • Del forsigtigt basilikumplanten i 3, og inddrag børnene i at plante dem i urtepotter med pottemuld. Skriv skilte på urtepotterne, så I kan huske, hvad I vander med.
  • Lad børnene tage fotos af de 3 planter.
  • Og nu begynder eksperimentet:
    • Den ene plante vandes med vand. 
    • Den anden vandes med cola (eller anden væske som fx mælk). 
    • Den tredje vandes ikke. 
       
  • Tal med børnene om, hvad de tror, der vil ske, og hvornår det vil ske.
  • Følg planternes trivsel. En gang om dagen skal I samles, så I kan se og vande planterne. Lad igen børnene tage fotos af planten, så de kan se, hvordan den har udviklet sig.
  • Tal om, hvad der er sket med planten og hvorfor mon. 
  • Tal om, om det samme mon sker med andre planter eller anden væske. 
  • Print billederne ud, og lad børnene lave fine billedcollager sat op efter "før" og "efter".
Læs mere

Tid

Deltagere

Alder

Temaforløb