Drum songs

Jette Bang, Kaj Mogens Jensen, 1973, 10 min
Se forsmag

Odin Maratse (1905-1974) bor på bopladsen Sermiligaaq i Østgrønland (eller i Ammassalik-området). Han gør klar til et rollespil uaajerneq, her kaldet "Song of a murder", (se Jens Rosing i sin bog Kimilik s. 79, han kalder det en skæmtevise, en tippalersiit)
Først binder Odin en rem over sin hals og øjenlåg og binder den om halsen Derefter placerer han en træpind over munden (for at forvrænge hans ansigt og stemme). Så gennemvæder han skindet med sin rammetromle (qilaat), så den får den rigtige, smukke tone. "Skindet" er fra isbjørnens mave som man har skrabet alt af undtagen bindevævsmembranen. Den er elastisk og giver en fin lyd når den er fugtig. Så begynder han at synge mens han sidder. Han ser bange ud, han har dræbt en mand og nu frygter han at Tuuiis sjæl er kommet for at tage hævn. Han kigger rundt i rummet, han kigger under sine såler, han kigger og kigger overalt Så rejser han sig og begynder at kigge ind i rummet, han snurrer rundt flere omgange, han undersøger sin tromme, han bøjer sig ned og kigger under bænken, hvor han har satte. Inden han sætter sig ned igen læner han baghovedet mod væggen, vugger med hovedet fra side til side og bryder ud i et afsluttende sss sss sss med lukkede øjne.

Odin opbygger en truende og ildevarslende atmosfære i rummet, han er en fantastisk sanger og skuespiller. Morderen er bange for, at ofrets sjæl er kommet for at tage hævn. Et sted i rummet ligger den og venter.

I Næste klip begynder han at synge igen, men nu lyder sangens dimaa, og han ændrer trommerytmen til sangkampens rytme.

I det næste kllp optræder Noa Maratse født 1924 . Han er bror til Odin, og fremfører deres bedstefar Maratses sang kampsang (piseq) mod Piilakkaat, (den er dikteret i 1893)
(Odin og Rasmus Maratse synger med uden for billedet, og retter Noah når han synger forkert)
Noah bevæger sig på traditionel vis under sangen. Denne sang er meget lang, men Noah synger kun den smukke poetiske indledning, hvor Maratse fortæller om hvordan han taber pusten og bliver magtesløs når han ser ud over sit land, han ser hvordan det er blevet til store åbninger i isen (hvor man kan jage sæler). Han ser, hvordan tågen letter og bjergene dukker op, og han tænker: dette er min far, dette er mine forfædres land, hvor de roede i kajak langs kysterne. .