Pletsoen Stine

2006, 42 min, DK/Dokumentarfilm, Børnefilm

Den økologiske gris Stine føder for første gang. Halvdelen af hendes pattegrise er døde, men hun undgår selv slagtning på et hængende hår. Ved en følgende sommerfødsel overlever alle 12 pattegrise, selvom hun er tæt på at mase nogle ihjel. Måske har hun en skidt karakter! Da hun bliver træt af deres moslen rundt og biden i ørerne, reagerer hun arrigt og uden synligt moderinstinkt. Hendes virkelige krise kommer dog, da hun køres til endnu en inseminering, hvor hun møder andre store søer. Hun er nu den lille, som skal finde sin plads i hierarkiet, og det kommer til kamp. Filmen viser også mudderbadningens velsignelser; ornegale søer; den uafvendelige skæbne, der venter den lille gris, der bryder ud af indhegningen; og om hvordan livet for de nyfødte bliver helt anderledes, da de kommer til opfedning inde i stalden. Stine sætter tredje kuld grise i verden ude på marken.

Instruktør:

Adam Schmedes

Emneord: 

Undervisningsmaterialer

  • Bondegårdens dyr

    Bondegårdens dyr

    Et temamateriale til seks film om husdyr til indskoling og mellemtrin. Udarbejdet i samarbejde med Skoletjenesten i Zoologisk Have i København

    • 2. klasse
    • 3. klasse
    • 4. klasse
    • 5. klasse
    • 6. klasse

Egnet Til

Undervisningstrin: 

  • Mellemtrin
  • Udskoling

Fag: 

  • Biologi
  • Natur/teknologi

Undervisningsvejledning

Filmene med titlerne "Tyrekalven Baldur", "Pletsoen Stine" og "Fåret Colette" er lange versioner (på cirka 40 minutter) af i alt seks dokumentarfilm om bondegårdens dyr. De tre film findes også i kortere versioner (på hver cirka 15 minutter), som er rettet mod elever i indskolingen. Filmene er velegnede til undervisningsforløb i natur/teknik på mellemtrinnet, hvor fokus er faglige områder, der vedrører de tre husdyr: koen, grisen og fåret. Under det faglige område "Den nære omverden" kan man fx arbejde med emner om dyrenes levesteder, levevilkår, adfærd, livsbetingelser og fødekæder. Under det faglige område "Menneskets samspil med naturen" kan man fx arbejde med produktionsprocessen af et dyr fra fødsel til produkt. Filmene kan også anvendes i en danskfaglig sammenhæng eller i et tværfagligt samarbejde mellem fagene natur/teknik og dansk. I en danskfaglig sammenhæng kan det være interessant at bruge filmene som eksempler på klassiske dokumentarfilm, der på lydsiden har en alvidende, gennemgående fortællestemme. Men det er også relevant at komme ind på, at filmene har mange tydelige fiktive træk. Filmene har fx form af fortællinger, der udvikler sig over et tidsforløb - et kalenderår - og med et navngivet dyr som en gennemgående hovedkarakter. Desuden indeholder filmene også flere filmiske virkemidler på både billed- og lydsiden, der er hentet fra fiktionsfilmens univers. På lydsiden har fx underlægningsmusikken og forholdet mellem reallyd og musik stor betydning for stemningen og de mange hurtige stemningsskift i filmene.

Af samme instruktør

  • Se Filmen Edderskønne edderkopper 4 - Vandedderkoppen

    Edderskønne edderkopper 4 - Vandedderkoppen

    Vandedderkoppen har fundet en virkelig smart måde at leve under vand på. Med en luftklokke hun selv spinder og fylder luft i. En anden særlig heldig edderkop bor i et forladt sneglehus, men hun...

    Instruktør: Adam Schmedes

    2018, 7 min, DK/Dokumentarfilm, Børnefilm, Danmark

  • Se Filmen Edderskønne edderkopper 3 - Korsedderkoppen

    Edderskønne edderkopper 3 - Korsedderkoppen

    Korsedderkoppen er kendt for sit hvide kors. Men det hvide kors er slet ikke hvidt, det er gennemsigtigt, og det vi ser, er edderkoppelort. De smukke hjulspind kender vi alle. De bruges...

    Instruktør: Adam Schmedes

    2018, 7 min, DK/Dokumentarfilm, Børnefilm, Danmark

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle