Til læreren
Bjarne Reuters forfatterskab har flere gange dannet grundlag for filmatiseringer, ofte med forfatteren selv som manuskriptforfatter eller medskribent. Det er i samarbejde med instruktøren Sven Methling blevet til de to Bertram-film 'Kidnapning' (1982) og 'Tre engle og fem løver' (1982), mens et unægtelig mere frugtbart samarbejde med Bille August førte til nyklassikerne 'Zappa' (1983), 'Busters verden' (1984) og 'Tro, håb og kærlighed' (1984) – sidstnævnte efter romanen 'Når snerlen blomstrer'. Bjarne Reuter har også skrevet manuskript til John Hilbards fortolkning af 'Suzanne og Leonard' (1984), og et samarbejde med Søren Kragh-Jacobsen blev til storfilmen 'Drengene fra Sankt Petri' (1991). Hans Kristensens 'Bertram & co' (2003) efter romanen 'Abdullahs juveler' har han dog ikke haft fingrene i, og det har han heller ikke i nærværende film, Henrik Ruben Genz' 'En som Hodder' (2003), der har Bo Hr. Hansen som manuskriptforfatter. Sidstnævnte bygger på Bjarne Reuters roman af samme navn fra 1998.
'En som Hodder' gør sin entré på børnefilmscenen med bravour og både besværger og fornyer det enestående koncept og de dyder, der har gjort dansk børnefilm til de førende i verden. Filmen handler om en dreng, hvis verdensbillede er ved at krakelere, men som alligevel klarer sig ved hjælp af en smule magi og overlever på trods af alle odds, fordi der er en hjælpende hånd på rette tid og sted. Der er alvorlige ting på spil og tyngde i problemkomplekset, men der er også befriende humor og lethed i tonefaldet. 'En som Hodder' tilhører den særlige børnefilmgenre, som kaldes magisk realisme, og som blev opfundet, da man skulle rubricere Søren Kragh-Jacobsens 'Gummi Tarzan' i 1981:
"For at karakterisere filmens dobbelte indhold af hverdagsrealisme og magi opfandtes til lejligheden navnet magisk realisme, der ellers er en betegnelse, som man bruger om sydamerikanske forfatteres værker, og der blev også skævet lidt til ordet poetisk realisme, der var fransk films store nummer i 1930'erne. Men uanset inspirationskilderne er magisk realisme efterhånden blevet et varemærke, måske ligefrem et kvalitetsstempel for nogle af de bedste danske børnefilm, der fortæller børn noget genkendeligt fra hverdagen, ofte med alvorlige eller ligefrem tragiske undertoner, men filmene har samtidig det magiske skær, som giver håb, lidt styrke og livsmod og derfor ikke efterlader de små tilskuere fortabte og handlingslammede. Den magiske realismes dobbelthed er desuden ofte medvirkende til, at også voksne elsker filmene, og at børn og voksne sammen kan få en god oplevelse", som der så fint står i antologien om dansk børnefilm, 'De pokkers unger' (Høst & Søn, 2002).
Hermed er også sagt, at Hodder Emanuel Jacobsen – hvilket frydefuldt navn – har en række meget fornemme slægtninge i dansk børnefilms nyere historie: Ivan Olsen i Søren Kragh-Jacobsens allerede nævnte 'Gummi Tarzan' (1981), Topper i Rumle Hammerichs 'Otto er et næsehorn' (1983), Buster Oregon Mortensen i Bille Augusts 'Busters verden' (1984), Lasse i Birger Larsens 'Lad isbjørnene danse' (1990), Anton i Aage Rais' 'Anton' (1996), Dennis P. i Natasha Arthys 'Mirakel' (2000) og Aksel i Pia Bovins 'Kald mig bare Aksel' (2002). Et broderskab af små ensomme drenge, som næsten alle savner en faderfigur eller ligefrem en afdød far (Hodder savner dog sin afdøde mor), og som også har skole og mobning at brydes med, men som på forunderlig vis står distancen. Måske fordi de i virkeligheden dybest set er folkesjælen. De kan muligvis nok forhånes, forhutles og ydmyges, men de kan aldrig helt og aldeles væltes omkuld!
'En som Hodder' er en rig film, der som alle gode filmhistorier kan ses af både små og store, og den har derfor en stor målgruppe. Derfor er dette undervisningsmateriale lagt meget bredt an. Der er opgaver til de yngste klasser, og der er undervisningsforslag til de lidt større elever. Materialet falder i tre afsnit: 1) 'En som Hodder', der sætter personen Hodder og hans verden i centrum – 2) Den store mission, hvor man kan arbejde med og snakke om Hodders mission her i livet, der i løbet af filmen når bibelske dimensioner – 3) Filmen og bogen, hvor man kan se på de to forskellige medier og deres fortællemekanismer. Især første tema har opgaver, som er velegnede for de yngste klasser, men der er også i de to andre temaer og undervisningsmuligheder for de små, hvis man vel at mærke foretager en let filtrering. Det sidste tema er dog primært henvendt til mellemtrinnet. Man kan plukke i opgaverne og indrette sit undervisningsforløb til en enkelt lektions efterbehandling eller et længere forløb, hvor man også kan inddrage nogle af de ovennævnte film i undervisningen.
God fornøjelse!
Judith & Ulrich Breuning
Historien
Hodder Emanuel Jacobsen går i tredje klasse. Han bor sammen med sin far i en lille lejlighed og tænker meget på sin mor, der døde, da han var tre år. Faderen tjener til dagen og vejen ved at hænge plakater op om natten, og han har givet Hodder en fin bilplakat. Far synes, at firmaets logo ligner en fugl, men Hodder mener bestemt, at det forestiller en fe.
I skolen underviser Asta K. i menneskets indre organer, og Hodder fanger den pointe, at udvendig er vi alle forskellige, men inden i er vi ens. Men ellers er Hodder lidt af en outsider, en venlig og imødekommende, men lidt kikset elev, som den smarte Alex er på nakken af og hele tiden korrekser. Den stærke fodboldspiller Filip har problemer, da hans far og mor altid skændes, og Kamma fra Island kværner hele tiden og fremviser madkassens indvolde fra får, som for hende er en delikatesse, men som gør Asta K. lettere utilpas. Kamma mener at være født under en uheldig stjerne, fordi hun er havnet sammen med Hodder, men Hodder, der altid tror det bedste om folk og deres hensigter, svarer, at han er født på Rigshospitalet. Med navlestrengen syv gange rundt om halsen, så jordmoderen mente nok, at han skulle blive noget stort!
Hodder elsker romsnegle og gæster ofte bagerbutikken, hvor bagerdamen sidder og venter på kærligheden, og hjemme synes far med rette, at køkkenet trænger til at sættes i stand. Hodder mener dog også, at far trænger til en ny kone, men det slår han hen. Det med en ny kone er heller ikke så let endda, for mulighederne ligger og sover, når far er på arbejde i byen med at hænge plakater op!
I skolen prøver Asta K. at fortælle om bugspytkirtlen og fordøjelsen, men Kamma fører sig frem med røget fårehjerne, hvilket får Asta K. til at forlade klassen. Alex giver som sædvanlig Hodder skylden, og da Hodder sætter efter Asta K. for at sige undskyld, gør han blot sagen værre ved at sige, at hun lugter, for desværre hører Asta K. ikke, at han også siger det lille ord "godt"!
Det kører ikke rigtigt for Hodder, men da han ligger og sover, kommer der en fe svævende til ham. Feen siger, at Hodder er den udvalgte, der skal frelse verden. Hodder tror på feen, men den skrøne er der ikke rigtig nogen, der hopper på og slet ikke, da han fortæller det i klassen. Asta K. mener, at det nok er en drøm. Hun bliver irriteret på Hodder og skælder ud og fortæller, at han helst ikke skal sige noget som helst og slet ikke om hendes lugte. Senere besinder hun sig og fortæller Hodder, at hun bruger en parfume, der hedder 'Harem Dreams'! Det misforstår Hodder til "et køkken fuld af kvinder", og det må da være noget for far!
Far og Hodder besøger mors grav på hendes fødselsdag, og om natten kommer feen igen til Hodder, der mener, at verden er for stor en mundfuld for en lille dreng, men feen gentager, at verden ikke er for stor for Hodder.
Far giver Hodder det gode råd at samle nogle venner til en ekspedition, og bagerdamen siger, at hvis hun skulle frelse verden, ville hun begynde i det små. Hodder finder verdens mindste ø, Guambilua, og sender et brev foldet som en papirflyver af sted til øen, der fortæller, at han vil frelse den. I klassen vinder Filip en afstemning om at være den stærkeste, Alex den smarteste – og Hodder får også en pris og en pose spejderhagl. For at være den grimmeste! Da far hører det, tager han Hodder med ud at sætte plakater op og fortæller ham, at hans mor var meget smuk, og det er Hodder også. Far fortæller også, at man kan køre til Guambilua, men Hodder smiler, for øen ligger midt ude i havet. Far fortæller så, at man sagtens kan køre på havet, når det er sølvfarvet, for så tænker det, og vinden lægger sig. Når havet er grønt, er det ked af det, og når det er blåt, så drømmer vi alle!
I skolen er Filip i klammeri, fordi man siger, at hans forældre skal skilles, men han vil gerne med på Hodders ekspedition, hvis Hodder fortæller skoleinspektøren, at det var ham, der var oppe og slås. Alex vil også med, og det vil den mystiske Lola, som går i rød frakke og ryger cigaretter, også. Lola ser Hodder om natten, når hun tager en taxa. Hodder inviterer til møde klokken tre. Lola kan ikke, og de to andre kommer ikke. De tog bare gas på Hodder!
Filip har store problemer, fordi hans far er flyttet hjemmefra, hvilket Hodder har set. Filip truer ham med bank, hvis han fortæller det til nogen. Det kunne Hodder ikke drømme om, men da det slipper ud i klassen, får han alligevel skylden. Filip er nu efter Hodder for at give ham bank, og Hodder er bange for den stærke dreng. Filip følger efter Hodder og står en aften foran hans dør i silende regn. Hodder giver ham en paraply, og drengene finder fælles forståelse og forsoning, men Filip får alligevel lungebetændelse, og i skolen får kammeraterne at vide, at han først kommer tilbage til jul. Asta K. fortæller tappert videre om kroppens funktioner, men Kammas særlige madpakke får hende til at besvime. Hodder får som sædvanlig skylden og ryger til skolepsykolog.
Hodder er svigtet og på et nulpunkt. Hans ekspedition kan ikke gennemføres. Hans eneste håb er Lola, som om natten inviterer ham med til boksekamp, hvor Big Mac Johnson skal kæmpe, men bokseren er mere optaget af at sige rim og får en på skallen. Men både Lola og Big Mac vil gerne med på Hodders ekspedition. Bagerdamen skifter mening og siger, at hvis hun skulle frelse verden, ville hun alligevel ikke starte i det små, men med sig selv, og feen siger, at det var en idé, at hvis det er for svært med Guambilua, så må Guambilua komme til Hodder.
Det er sidste skoledag før jul. Alle skal have et stearinlys med, men det har Hodder ikke og mobbes ud af klassen. Hodder er helt fortvivlet og forsøger at gå på vandet, som han mener er sølvfarvet, men reddes i sidste øjeblik af Filip. Og det er også Filip, som tager Hodder med tilbage til klassen og sørger for, at han får et lys og oprejsning.
Det er lige før juleaften, og nu kører det endelig for Hodder. Høvdingen William Ludo fra Guambilua har fået Hodders brev og er kommet for at sige tak. Nu ved de, at de ikke er glemt. Han vil have Hodder med til øen, men Hodder afslår, og så tager Big Mac Johnson og Lola med. Hodder vinker farvel til sin fantasiverden, men Lola er ikke kun fri fantasi. Hun kommer tilbage og siger ja tak til at spise dessert sammen med Hodder og far. Hodder er godt på vej til at have skaffet far en ny kone og sig selv en mor. Hodders ekspedition er på trods af alle odds alligevel blevet en succes. Den store mission er fuldført.
En som Hodder
Hodder Emanuel Jacobsen hedder den 9-årige hovedperson. Det er hans verden, vi præsenteres for, og det er hans tanker og refleksioner, vi hører på lydsporet. Han er på en måde fortælleren, og det er med hans øjne, vi ser på begivenhederne. 'Verden ifølge Hodder' eller 'Hodders verden' kunne man også have kaldt filmen. Man kan sige, at filmen er en rejse, som vi skal ud på sammen med Hodder. En rejse, der fører os gennem genkendelige og konkrete steder som fx skolen, men som også fører ind i sindets kroge og en lille sårbar drengs inderste ønskebrønd og skjulte overlevelsesmekanismer. Vi skal på opdagelse med en person, der har mål, som han skal nå, og han skal også gerne have lært noget undervejs. Hodder skal bevæge sig fra usikkerhed til erkendelse, og der er meget på spil. Det gælder nemlig selve livet.
- Giv nogle bud i stikordsform på, hvordan Hodders verden er. Hvordan bor han? Hvordan er hans familie? Hvordan har han det i skolen? Hvem er hans venner? Hvem er hans fjender?
- Hodders far mener, at de er et godt team – der behøver måske ikke at være flere i det team. Hvornår og hvor tit er Hodder sammen sin far?
- Hvordan har de det sammen?
- Hvordan hjælper faderen Hodder?
- Er det tydeligt, at det er far og søn? Kan du finde nogle lighedspunkter? Ligner de hinanden af sind?
- Prøv at beskrive den scene, hvor far og Hodder sidder på taget, og faderen fortæller om vandets forskellige farver. Hvad betyder de forskellige farver? Og hvilken betydning får det for Hodder? Hvorfor tager faderen ham med netop den nat for at sætte plakater op? Hvad er der sket om dagen? Ved faderen, hvordan Hodder har det med skole og kammerater?
Far synes, at firmaets logo på bilplakaten ligner en fugl, men Hodder mener bestemt, at det forestiller en fe. Feer hører til i eventyr og kan have flere udseender og magiske evner.
- Hvad er en fe? Hvad kan feer? Er feer altid gode?
- Prøv at tegne en fe, som du synes, at den skal se ud, og fortæl, hvilke evner den har. Sammenlign din tegning med andre tegninger af feer, og snak om ligheder og forskelle.
- Kan logoet på plakaten ligne eller betyde andre ting?
- Prøv at finde symboler for det mandlige og det kvindelige i filmen.
Hodder er det centrum, som filmens forskellige personer møder og påvirker, og han påvirker også dem. Man kan sige, at Hodder er planeten i centrum, som de andre kredser om som satellitter.
- Skriv navnet 'Hodder' i en cirkel på tavlen eller i dit hæfte, og kom med forslag til navnene på satellitterne/personerne. Diskutér, hvor tæt de er på Hodder, eller hvor tæt på de kommer gennem filmen. Man kan også prøve at dele navnene op i de, der er uden for Hodders cirkel, og de, der er indeni. De fra den virkelige verden og de fra Hodders fantasiverden.
- Prøv at sætte ord på din oplevelse af, hvordan Hodder er. Hvordan ser han ud? Hvordan er han klædt?
- Hvorfor hedder filmen og bogen 'En som Hodder'? Hvad ligger der bag titlen? Er det en positiv eller en negativ titel?
- Hvad betyder det, at Hodder er født med navlestrengen syv gange rundt om halsen?
Vi lærer tre af Hodders klassekammerater at kende – Filip, Alex og Kamma.
- Prøv at beskrive de tre personer. Hvordan ser de ud? Hvordan er de klædt? Hvordan taler de? Hvad er de gode til? Hvorfor handler de, som de gør?
- Beskriv Hodder fra de tre børns synsvinkel. Hvordan synes de, at han er?
- Hvad er det, som gør, at Hodder får Filip som ven?
- Hvad sker der i scenen mellem Filip og Hodder, da Filip opdager, at Hodder har et dameur?
- Hvordan hjælper Hodder Filip, og hvordan hjælper Filip Hodder?
- Hvis Hodder var din klassekammerat, hvad ville du så synes om ham?
Den store mission
Hodder bor alene sammen med sin far. Moderen døde, da Hodder var tre år. Nu går han i tredje klasse, men de savner hende begge stadigvæk. Faderen foreslår, at køkkenet skal sættes i stand, at noget nyt skal ske, men Hodder har gennemskuet problematikken. Han har en idé om, at en ny kone til faderen ville være et skridt i den rigtige retning, men faderen er endnu ikke klar til et nyt forhold.
At give faderen en ny kone – og selv få en mor – er Hodders konkrete plan. Og her spiller læreren Asta K. en rolle.
- Fortæl om Asta K. Hvordan er hun? Hvordan tror du, at Asta K.'s liv er? Hvordan tror du, at hun oplever Hodder?
- Asta K. har selv haft en drøm. Fortæl om drømmen, og hvad hun mener om den.
- Synes du, at Asta K. er et godt bud på en kone til Hodders far? Hvorfor og hvorfor ikke?
Hodder ser på sin bilplakat et billede, som han synes ligner en fe, og han ser bokseren Big Mac Johnson på en havregrynspakke. Disse to konkrete billeder bliver en del af hans fantasiverden, og da den ydre verden byder på for mange forhindringer og nederlag, synker han længere og længere ind i en fantasien med en mission om at frelse verden. Det starter med, at feen opsøger ham.
- Prøv at snakke om, hvorfor Hodder får eller påtager sig den store mission at frelse verden.
- Det er unægtelig en stor mundfuld for en lille dreng. Hvordan tackler han opgaven? Hvem spørger han til råds og søger hjælp hos?
- Hvem ligner – eller ligefrem er – feen?
Hodders ekspedition er som et eventyr. Der er en helt, som har en mission. Der er hjælpere og modstandere. Hodders mission er intet mindre end at skulle redde verden, og denne udfordring har eventyrets tre traditionelle prøver, hvor helten skal vise, hvad han kan og derved bestå prøverne:
- Start med det store: hele verden.
- Start i det små: verdens mindste ø Guambilua.
- Start med dig selv: Og lad Guambilua komme til dig.
- Hvordan synes du, at Hodder klarer prøverne? Kan man sige, at han består prøverne? (Prøv at fortælle, hvordan Hodder griber sagen an).
- Bagerdamen er en af hjælperne. Hvordan hjælper hun Hodder?
- Hvem andre hjælper ham – og hvordan?
- Hvem er Hodders modstandere? Hvorfor er de hans modstandere?
- Fantasien spiller en stor rolle for Hodder. Hvordan kan man i filmen se, hvornår det er virkelighed, og hvornår det er fantasi? Læg mærke til filmens brug af farver. Læg mærke til, hvordan personerne taler, og hvordan de ser ud. Hvilke filmtricks bruges der?
Missionen lykkes. Hodder redder verden – Hodders verden – for han redder sig selv. Han har valget mellem helt at forsvinde i sin fantasiverden eller acceptere virkeligheden. Han tager ikke med på fantasiekspeditionen, for Hodders verden har heldigvis ændret sig. Han har fået en ven, og muligvis får faderen en ny kone.
Filmen kulminerer lige før jul, som fejres i mange hjem, fordi en frelser blev født. I skolen synger eleverne femte vers af Grundtvigs julesalme 'Et barn er født i Betlehem': "Forsvundet er nu al vor nød, os er i dag en frelser fød"! I første linje ser man en tilfreds Alex (Hodder er forsvundet) – og så: Da anden linje begynder, kommer Hodder ind i klassen! Hodder som person kædes direkte sammen med frelserbudskabet.
- Kan du nævne andre steder i filmen, hvor der er ting, som henviser til Jesus?
- Hodder hedder også Emanuel. Emanuel betyder: "Gud med os" på hebraisk. Hvad siger det om Hodder? Er han en lille Jesus? Prøv at finde argumenter for, at Hodder er en frelserskikkelse. Er det en rigtig tolkning, der holder vand?
Bogen og filmen
Bjarne Reuter har skrevet romanen 'En som Hodder', manuskriptforfatteren Bo Hr. Hansen har skrevet bogen om til en filmhistorie, og instruktøren Henrik Ruben Genz har lavet en fortælling i levende billeder. Processen fra det trykte ord til de levende billeder kræver mange overvejelser og tanker. Man tænder på bogen og ser filmmuligheder i historien, men hvordan kan man få en film ud af det? Hvordan kan man være tro mod bogens historie og budskab og samtidig skabe et nyt selvstændigt værk: Filmen 'En som Hodder'?
Ofte kræver en filmhistorie forkortelser i forhold til bogen, men man kan også digte ting til for at gøre budskabet tydeligere. Det er også svært på film at forholde sig til for mange personer, hvorfor man ofte ser persongalleriet reduceret i forhold til romanen. Fx har Hodder i bogen en brevveksling med sin farfar, hvilket er temmelig ufilmisk og derfor helt udeladt. Farfar og farmor eksisterer simpelthen ikke i filmversionen. I bogen vil Hodder også have Kamma med på ekspeditionen, men det vil han ikke i filmen.
Bogen starter således:
"Det hændte en nat, at der kom en fe til en ganske almindelig dreng ved navn Hodder. Feen sagde til Hodder, at han var udvalgt, og Hodder, som ikke før havde fået at vide, han var udvalgt, og som aldrig havde set en fe, satte sig op i sengen, gned øjnene og spurgte stilfærdigt, om der mon ikke var tale om en misforståelse? Feen svarede med en stemme, som var dæmpet og dog fast, præcis som den regn, der kunne falde i oktober: – Du er den udvalgte Hodder, du er den udvalgte. Hodder tog sine briller på og stirrede på feen, som med et lille hop gled hen i vidueskarmen for gardinet, der duvede i nattevinden." (side 7).
Filmen starter helt anderledes. Feen introduceres på en helt anden måde, og titelsangen lyder: "Som sendt fra himlen / til en som dig / til en som Hodder / til en som mig".
- Snak om, hvordan filmen starter, og diskutér, hvilken stemning sangen har, og hvad den siger.
- Hvordan indføres feen i filmens start?
- Snak også om, hvorfor filmen vælger fra start at præsentere far og Hodder og Hodders fantasi. Hvad og hvor meget får vi at vide om Hodder i filmens første minutter?
"Han var ret lille af sin alder. Lille og spinkel med en meget tynd hals og nogle meget tynde arme. De andre sagde, han knap nok kunne løfte en vatpind, men det var en overdrivelse. Han havde prøvet, og det gik over al forventning. Hans far havde sagt, at i dag var det lige meget, om man er stærk. Ja, havde Hodder svaret, bare man har nerver af stål" (side 15).
Hvordan ser filmens Hodder ud? Prøv at lave en tegning af bogens Hodder, og sammenlign den med Hodder i filmen.
Big Mac Johnson siger digte både i bogen og filmen, men det er ikke de samme digte, og han rimer som død og helvede i filmen. Fx lyder hans filmdigt i bokseringen:
"I dag vil jeg vinde / jeg vil stå på en tinde / mine slag de vil vokse / jeg er bedst til at bokse / Kom bare an / det er mig der kan"! – Og senere laver han rim, da Hodder spørger: "Kender du øen, der hedder Guambilua"? – "Er det en sang med Shubidua"?
Filmen har indført rimene, fordi det giver Big Mac et ekstra kendetegn, og det er faktisk lidt sjovere – også fordi alle synes, at det lyder så forfærdeligt. Men både bog og film har samme udgangspunkt: Det er helt skørt, at en bokser siger digte, hvis han ikke har samme format som Muhammed Ali.
- Hvorfor tror du, at bokseren siger digte? Hvorfor er han så dårlig til at rime?
- Prøv at lave et digt om Hodder og Asta K. med rim, som Big Mac ville fremføre det.
- Lad også Big Mac lave et digt om feen, faderen og Filip.
Filmen har ændret en del på drengen Filip. I bogen får vi intet at vide om forældrenes skilsmisse, hvilket fylder en del i filmen.
- Prøv at læse om lejrskoleopholdet i kapitel 16 i bogen (side 114-118), og sammenlign denne Filip med filmens person.
- Hvorfor tror du, at filmen indfører en skilsmisseproblematik? Hvad betyder denne tildigtning for vores forståelse af Hodders og Filips forhold?
- Kan du finde andre steder, hvor der er digtet videre på Filips og Hodders forhold?
- Når havet er sølvfarvet, så tænker det, og vinden lægger sig; når havet er grønt, er det ked af det; og når det er blåt, så drømmer vi alle, siger far i filmen. Læs i bogen på side 49, hvad der dér står om havets forskellige farver. Hvad er anderledes, og hvorfor kan man i filmen modsat bogen gå på vandet, når det er sølvfarvet?
- Bogen og filmen slutter også forskelligt. Læs fra side 134 midt på siden til slutningen på side 140, og sammenlign med filmens slutning.
- Hvordan er Lolas rolle i bog og film?
- Hvilken slutning kan du bedst lide?
Elisabeths sang lyder igen: "Som sendt fra himlen / til en som dig / til en som Hodder / til en som mig / som sendt fra himlen / ned til alle der kunne ønske sig / en lille ønskefe / en lille ønskedrøm / en lille ønskefe / som følger os på vores vej / det kunne være din lillebror / din svømmelærerinde / mor / klokkeblomst / en ven / et postbud / eller bagerdamen lige om hjørnet / hvor du bor / som sendt fra himlen ..."
- Film skaber blandt andet stemninger med musik og sang. Hvordan synes du, at disse ting passer til historien om Hodder?
- Prøv at skrive ti sætninger, der siger sandheden om Hodder.