Hvad kan film lære os om virkeligheden - om vores samtid og vores historie?
Fra filmen blev opfundet i 1895 opstod fiktionsfilmen med fokus på dramatiserede historier og dokumentarfilmen med fokus på at vise os et udsnit af den verden, der omgiver os. Og lige fra starten opstod en gråzone omkring, hvor autentisk en film rent faktisk kan være, og hvilke kritiske spørgsmål man bør stille til film og visuelle medier som historisk kilde.
I dette forløb undersøger eleverne, hvordan man kan skabe en film, der tager udgangspunkt i en virkelig hændelse, men hvor filmholdets beslutninger om alt fra dramaturgi til virkemidler afgør, hvad publikum får at vide, og hvilke følelser der aktiveres hos dem.
Forløbet består af følgende faser:
- Hjemme på skolen arbejder eleverne med at forberede deres film baseret på en artikel og nogle arbejdsspørgsmål, som I finder i elevmaterialet
- I kan derudover vælge at arbejde mere teoretisk og analytisk med dokumentarfilmen i vores undervisningsmateriale her på Filmcentralen.
- Under FILM-X forløbet får klassen et oplæg, hvor vi har dialog omkring udvalgte filmeksempler indenfor både fakta og fiktion
- Derefter producerer filmholdene deres film i de valgte studier med støtte fra FILM-X guiderne - det bruger vi ca. 2 timer på
- Forløbet afrundes i vores biograf, hvor vi ser og evaluerer dagens produktioner
Denne vejledning guider jer igennem den praktiske forberedelse omkring filmene, der produceres i FILM-X studierne, og giver anbefalinger til det mere teoretiske arbejde.