Film og sociale medier

Film og sociale medier

– Mellem virkelighed og virkemidler

Om undervisningsmaterialet

Undervisningsmaterialet giver indsigt i visuel kommunikation, og hvordan filmanalyse kan bruges på sociale medier. 

Materialet retter sig mod 8.-10. klasse. Det er webbaseret og har en selvstændig lærerdel og en del til eleverne. 

Analyseopgaverne er fordelt på tre forløb (YouTube, Instagram, Snapchat), hvor eleverne både skal arbejde film- og kommunikationsfagligt. Dertil kommer en produktions- og præsentationopgave, hvor klassen skal give hinanden feedback og evaluere. Der er imidlertid også mindre produktionsopgaver undervejs i forløbet til Snapchat

Forud for analyserne skal eleverne læse et introduktionskapitel på fire afsnit; kapitlet er vigtig forforståelse for at kunne arbejde med emnet. Et lignende kapitel er lavet til læreren, der også skal læse en introduktion til temaet.

grundskolen

Materialets opbygning

Da de fleste film- og videoklip ligger online, skal eleverne arbejde online. Alle opgaver er linket op til
Filmcentralens Filmleksikon, som bliver inddraget løbende.

Hvert forløb til eleverne bliver indledt med en intro til mediet, efterfulgt af et antal undersider med analyseeksempler og -opgaver. Opgaverne er inddelt i forforståelse og analyse.

Alle eksempler er analyseret for læreren i vejledningerne, og læreren kan ellers orientere sig i introerne efter behov.

Materialets struktur giver mulighed for at plukke i eksemplerne eller arbejde med bare et eller to forløb. Dog er det en god idé at have berørt alle tre medier til den afsluttende produktion, hvor eleverne skal reflektere over nuancerne og forskellene i de tre visuelle universer. 

Opbygningen af lærer- og elevdel (se også menuen til venstre):

TIL LÆREREN

  • Introduktion til læreren
    • 1) Visualisering og vinkling 
    • 2) Film og kommunikation
    • 3) Formatet, der blev sprængt 
  • Vejledninger til læreren
    • 1) YouTube: Vlog amok
      • Johan Jensen: Kærestetur – lækker mad i Berlin 
      • MyLifeAsEva: How to be a girl
      • Virale videoer 
    • 2) Instagram: Kanye, kattene og kampagnerne
      • ​realdonaldtrump: Thanks Kanye! #MAGA 
      • taylorswift: Happy National Cats Day 
      • johansjensen: #HBOMonday
      • tiff_net: Edge of Seventeen #teenlife  
    • 3) Snapchat: Snap it, don't tell it!
      • Nyhedshistorie eller storytelling? (En snapstory fra netavisen VG) 
      • Snapkultur: DR's 'Doggystyle'
      • Film på Snapchat, Snapchat på film ('VHS: Rearview Window')
    • 4) Produktion og præsentation 

TIL ELEVERNE

  • Introduktion til eleverne
    • 1) Det nye filmsprog
    • 2) Kommunikation på sociale medier
    • 3) Algoritmer 
    • 4) Deling og lovgivning 
  • Opgaver til eleverne 
    • 1) YouTube: Vlog amok
      • Analysevinkler 
      • Johan Jensen: Kærestetur – lækker mad i Berlin 
      • MyLifeAsEva: How to be a girl
      • Virale videoer
    • 2) Instagram: Kanye, kattene og kampagnerne
      • Analysevinkler 
      • realdonaldtrump: Thanks Kanye! #MAGA
      • taylorswift: Happy National Cats Day
      • johansjensen: #HBOMonday
      • tiff_net: Edge of Seventeen #teenlife  
    • 3) Snapchat: Snap it, don't tell it!
      • Analysevinkler 
      • Nyhedshistorie eller storytelling? (En snapstory fra netavisen VG)
      • Snapkultur: DR's 'Doggystyle'
      • Film på Snapchat, Snapchat på film ('VHS: Rearview Window')
    • 4) Produktion og præsentation 

Kontakt

Martin Brandt-Pedersen, Lisbeth Juhl Sibbesen

Det Danske Filminstitut, Gothersgade 55, 1123 København K. Copyright ©2017.

Kontakt os for spørgsmål vedr. undervisningsmaterialer

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle