Film og sociale medier

Film og sociale medier

– Mellem virkelighed og virkemidler

2) Kommunikation på sociale medier

Frontstage og backstage

Erving Goffman var en berømt forsker i, hvordan mennesker opfører sig over for hinanden. Ifølge ham kan man sammenligne en social situation med en teaterscene. Her spiller vi en rolle over for andre mennesker, der er vores "publikum". Men mest ude i det offentlige rum, hvor vi er "fremme på scenen" eller frontstage. Det er vi fx, når vi er i skole eller på arbejde – situationer, hvor folk forventer noget af os, og vi ikke bare kan opføre os, som vi har lyst til. 

Til gengæld hopper vi ud af rollen i vores privatliv, fx på værelset derhjemme. Hjemme er der mere plads til at være sig selv, da man ikke skal leve op til andres forventninger. Vi kan bryde ud i sang, bøvse eller bande, uden at nogen kigger skævt til os. Det private område kalder han derfor backstage: der, hvor en skuespiller klæder om og smider ”masken”. 

Iscenesat virkelighed 

Frontstage og backstage er billeder på, hvordan folk iscenesætter sig på sociale medier. Filmverdenen har til hver en tid leget med virkeligheden i sine fortællinger. Det, man på filmsprog kalder virkelighedsplan (se nøgleord nederst). Et realistisk plot er ofte mere troværdigt, og omvendt vil vi måske grine eller slukke, hvis handlingen er alt for langt ude.

Men sociale medier leger endnu mere med virkelighedsplanet. Mange vloggere virker, som om de er personlige og private (backstage), selv om det er ren (selv)iscenesættelse. Når de foregiver, at de er backstage, føler vi os genkendt og i øjenhøjde – som deres gode venner. Vi identificerer os nemlig med andre, der er helt almindelige, og vil i så fald være mere tilbøjelige til at blive følgere. 

Samtidig elsker vi youtubere, der ser ud til at leve på en lyserød sky. I mange vlogs er hverdagen så fantastisk, at det umuligt kan være virkeligt, alt sammen. Alligevel køber vi præmissen om "den perfekte krop" eller "den perfekte rejse". Også selv om vloggeren svarer til en skuespiller, der står på en scene, frontstage. Vlog-livet er en fantasi. En fortælling, vi kan lide at drømme os væk i. Derfor kan man ikke bare konkludere, at iscenesættelse er problematisk for seerne. Er man bevidst om det iscenesatte, så glemmer man til gengæld ikke, at virkeligheden altid har flere sider. 

Det, man ikke ser, når vi er hjemme i Danmark, er, at vi ligger på sofaen i flere dage, sidder og spiser leverpostejsmadder og bare ser noget dårligt tv. Det er ikke alt, der er tropical juices og vandfald. Selvfølgelig er det virkelighed, men det er bare kun en del af den.
- Johan Jensen, influencer

Over for hinanden kan vi nemt vurdere, om vi er frontstage eller backstage. Men lidt sværere er det på telefonskærmen og sociale medier, hvor de to "scene-områder" nogle gange smelter sammen: 

grundskolen
Illustration: Sara Hammelev Krogsgaard, DFI 

AFSENDER-MODTAGER 

Sociale medier er en kommunikationsform, hvor man ikke behøver at være fysisk til stede. Man kan kommunikere på mange forskellige måder, fx via skriftsprog, emojis, billeder – og ikke mindst levende billeder. Almindelig kommunikation består som regel af en afsender og en modtager. Men på sociale medier er afsenderen ikke altid én person.

På en populær profil er det sjældent kun ejeren, der bestemmer, hvad der skal lægges ud. En influencer har ofte en manager og et agentur bag sig, ligesom professionelle sportsudøvere og musikere. Derudover tjener de penge på samarbejder og sponsorater. Manager, agentur og sponsor har alle indflydelse på det indhold, der bliver afsendt.
Man kan dermed sige, at de er medafsendere, når en video bliver delt, fx på Instagram.

Mange likes viser, at mange synes godt om indholdet. For at blive professionel instagrammer, vlogger eller lignende er det vigtigt at have både likes og følgere. Derfor kan afsenderne finde på at tilpasse videoerne efter det, der typisk får mest opmærksomhed fra brugerne. På den måde bliver også seerne til medafsendere.

Det er ikke altid klart, hvem der er afsender(e) på sociale medier. Af samme årsag er det vigtigt at undersøge kommunikationssituationen, når man analyserer en video. Især for at vurdere intentionen:

Er videoen et par uskyldige tips til din garderobe? Eller er den skjult reklame, betalt af en skjult sponsor?

Refleksionsspørgsmål

  • Beskriv en situation, hvor I var frontstage, og en, hvor I var backstage:
    Hvad var forskellen?
  • Har I prøvet at set en video, hvor I var i tvivl om virkelighedsplanet –altså hvor tæt den var på virkeligheden?
    (Brug frontstage-backstage-begreberne til at forklare hvorfor) 
  • Hvad kan gøre det svært at gennemskue afsender på sociale medier? 

Nøgleord

FRONTSTAGE

Når man er frontstage, er man ude i det offentlige rum og bevidst om at være ”på”. Man påtager sig en rolle, som man tror, andre forventer af én. På sociale medier kunne det være en fitnessguru, der lægger en video op af sin perfekte krop. Eller at man stiliserer sine omgivelser og aftensmad, så følgerne tror, man lever det perfekte liv. 

BACKSTAGE

Når man er backstage, er man privat, ”ufiltreret” og sig selv. Det er her, man bøvser, prutter, bander og generelt ikke tilpasser sig sociale regler. På sociale medier bliver det mere og mere udbredt, at man inviterer følgerne backstage, fx ved at filme på sit soveværelse eller toilet. Men ofte er backstage iscenesat – et opdigtet privatliv – for at få følgerne til at identificere sig med afsenderen.

Virkelighedsplan

Alle film har et virkelighedsplan, der kan henvise til noget genkendeligt som bynavne, kendte personer eller andet, der gør fortællingen realistisk. Det samme gælder videoer på sociale medier. En vlog eller en snap kan virke tættere på virkeligheden end både spille- og dokumentarfilm. Men igennem virkemidlerne, frontstage og backstage-lagene vil man få øje på, at de er mindst lige så iscenesatte som fiktionsfilm. 

Kontakt

Martin Brandt-Pedersen, Lisbeth Juhl Sibbesen

Det Danske Filminstitut, Gothersgade 55, 1123 København K. Copyright ©2017.

Kontakt os for spørgsmål vedr. undervisningsmaterialer

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle