Elevopgaver
Find på en handling
Inden I skal ind i FILM-X, skal I finde på en handling til jeres film. Start med at beslutte filmens HVEM-HVAD-HVOR:
- HVEM er med i jeres film? Hvem er filmens hovedperson, som publikum skal holde med? Og hvem er hovedpersonens modstandere og hjælpere?
- HVAD vil hovedpersonen opnå? Find på et mål, som publikum kan leve sig ind i, og som virker vigtigt.
- HVOR foregår filmen? Se de baggrundsfilm, der findes til jeres studie og vælge den, I synes giver jer gode idéer til en uhyggelig handling.
- Se: Studie 1, Studie 2, Studie 3 og Studie 4.
Og så skal I finde på det allervigtigste: filmens konflikt. Filmens konflikt er det, der forhindrer hovedpersonen i at nå sit mål.
Notér: baggrundsfilm, personer, mål, konflikt.
Virkemidlerne i jeres film
Allerede hjemmefra kan I overveje, hvilke virkemidler I kan bruge til at bygge jeres film op.
Tænk over:
- Hvordan I kan slå tonen an i filmen lige fra første billede.
- Hvordan får I etableret konflikten, så den er både tydelig og interessant for publikum?
- Hvordan bygger I historien op med spænding og klimaks?
- Hvordan får I afsluttet historien?
Mens I optager, kan I fx bruge disse virkemidler:
- Skuespillet: Replikker, kropssprog, mimik.
- Scenografien: Baggrundsfilmen, kostumer og rekvisitter. Husk selv at tage ting med, der er vigtige for handlingen.
- Billedbeskæring: Veksle mellem totalbilleder og nærbilleder.
- Brug også nærbilledestudiet til at optage ekstra billeder og skift mellem flere baggrundsfilm for at klippe mellem forskellige locations og bygge spændingen op.
Notér de virkemidler, I vil bruge under optagelserne.
Mens I klipper, kan I bruge disse virkemidler:
- Indklipsbilleder, der hører til jeres baggrundsfilm, sættes ind – både totalbilleder og nærbilleder.
- Musik bruges til at opbygge og skifte i stemningen.
- Effektlyde bruges til at forstærke det, vi ser – og måske antyde noget, der sker uden for billedet.
- Tekster kan hjælpe publikum til at forstå handlingen.
- Filtre kan ændre billedet – fx gøre det mørkere.
- Tempoet er vigtigt – skal I fx øge tempoet for at skabe spænding?
- Husk også at bruge pauser, hvor publikum har tid til at tænke selv.
Notér de virkemidler, I vil bruge under klipningen.