FILM-X – Brug filmens virkemidler: 7.-9. klasse elev

Hjem

Elevopgaver

Foto: Filminstituttet

Find på en handling

Inden I skal ind i FILM-X, skal I finde på en handling til jeres film. Start med at beslutte filmens HVEM-HVAD-HVOR:

  • HVEM er med i jeres film? Hvem er filmens hovedperson, som publikum skal holde med? Og hvem er hovedpersonens modstandere og hjælpere?
  • HVAD vil hovedpersonen opnå? Find på et mål, som publikum kan leve sig ind i, og som virker vigtigt.
  • HVOR foregår filmen? Se de baggrundsfilm, der findes til jeres studie og vælge den, I synes giver jer gode idéer til en uhyggelig handling.

Og så skal I finde på det allervigtigste: filmens konflikt. Filmens konflikt er det, der forhindrer hovedpersonen i at nå sit mål.

Notér: baggrundsfilm, personer, mål, konflikt.

Virkemidlerne i jeres film

Allerede hjemmefra kan I overveje, hvilke virkemidler I kan bruge til at bygge jeres film op.

Tænk over:

  • Hvordan I kan slå tonen an i filmen lige fra første billede.
  • Hvordan får I etableret konflikten, så den er både tydelig og interessant for publikum?
  • Hvordan bygger I historien op med spænding og klimaks?
  • Hvordan får I afsluttet historien?

Mens I optager, kan I fx bruge disse virkemidler:

  • Skuespillet: Replikker, kropssprog, mimik.
  • Scenografien: Baggrundsfilmen, kostumer og rekvisitter. Husk selv at tage ting med, der er vigtige for handlingen.
  • Billedbeskæring: Veksle mellem totalbilleder og nærbilleder.
  • Brug også nærbilledestudiet til at optage ekstra billeder og skift mellem flere baggrundsfilm for at klippe mellem forskellige locations og bygge spændingen op.

Notér de virkemidler, I vil bruge under optagelserne.

Mens I klipper, kan I bruge disse virkemidler:

  • Indklipsbilleder, der hører til jeres baggrundsfilm, sættes ind – både totalbilleder og nærbilleder.
  • Musik bruges til at opbygge og skifte i stemningen.
  • Effektlyde bruges til at forstærke det, vi ser – og måske antyde noget, der sker uden for billedet.
  • Tekster kan hjælpe publikum til at forstå handlingen.
  • Filtre kan ændre billedet – fx gøre det mørkere.
  • Tempoet er vigtigt – skal I fx øge tempoet for at skabe spænding?
  • Husk også at bruge pauser, hvor publikum har tid til at tænke selv.

Notér de virkemidler, I vil bruge under klipningen.