FILM-X filmhold i studie 3

FILM-X - Lav film i Cinemateket

Filmøvelser til undervisningen

Her på siden kan du finde inspiration og vejledning til at arbejde praktisk med film i undervisningen.

Se følgende filmaktiviteter

Se også FILM-X Animation med inspiration og konkrete forløb til at producere stopmotion film.

Læg lyd på stumfilm

Niveau: 1.-9. klasse. Varighed: 2-4 lektioner. Gruppe: 1-4 personer.
I skal bruge: Computer eller tablet med klippeprogram. Evt. rekvisitter til at lave jeres egne effektlyde og / eller musik.

Lyd er et fantastisk virkemiddel i film! Men før 1927 var der ikke lyd på film. I denne øvelse downloader I et klip fra en dansk stumfilm, som I selv lægger lyd på. I kan lave dialog (stemmer), effektlyde, musik - eller lidt af det hele.

grundskolen grundskolen
En Urolig Vagt, 1912, Ukendt instruktør                          Filmens Helte, 1928, Lau Lauritzen Sr

DOWNLOAD EN UROLIG VAGT
DOWNLOAD FILMENS HELTE

Både "En Urolig Vagt" og "Filmens Helte" er komediefilm, hvor handlingen fortælles tydeligt i billederne. Faktisk var de to hovedpersoner i "Filmens Helte" - Fyrtårnet og Bivognen - nogle af tidens allerstørste verdensstjerner!
Men hvad kunne personerne egentlig sige til hinanden? Og hvordan lyder slagsmålet i Filmens Helte?

Begge klip er ca. 5 minutter, så find evt. 30-60 sekunder, som I vil lægge lyd på - eller klip noget ud af scenen, så den bliver lidt kortere.

NB. De to filmklip må bruges rettighedsfrit, men husk at det er forbudt at dele filmene, hvis I bruger musik, I ikke har rettighederne til!

I eksemplerne nedenfor er der lagt stemningsmusik på slutningen af "En Urolig Vagt" for at bygge spænding op, og i "Filmens helte" er der lagt effektlyde på slagsmålet samt stemmer og musik.

  

Find inspiration til selv at lave effektlyde i denne video af Nana Torp.

Se et væld af danske stumfilm på stumfilm.dk

Tilbage til toppen

Lav et videoportræt

Niveau: 3.-9. klasse. Varighed: 4-6 lektioner. Gruppe: 1-4 personer
I skal bruge: Kamera og klippeprogram, fx smartphone eller tablet

Brug videoformatet til at fortælle om en person med billeder og lyd. Det kan både være personer, man kender, er inspireret af, eller har en vigtig betydning for samfundet / historien.

I filmen følger vi Lua, der går i 4. klasse. Han laver et portræt af sin far og har valgt at filme tre situationer, hvor hans far gør noget, han rigtig godt kan lide, og som derfor siger noget særligt om ham.

I kan også vælge at gøre portrættet mere uddybende med fx interviews og / eller baggrundsmateriale om personen, som i finder frem til på nettet.

Tilbage til toppen

Lav skuespil på hovedet

Niveau: 3.-7. klasse. Varighed: 2-4 lektioner. Gruppe: 1-4 personer
I skal bruge: Kamera, klippeprogram og fx garn, vat, tusch, sminke osv. til at lave jeres ansigt.

Skab en sjov karakterer på jeres hage – en så kaldt ”chinface” figur. Aktiviteten er både sjov og kreativ – og samtidigt giver den mulighed for at lege med fortælling, dialog og øve helt enkel klipning.

Lav filmen med en enkelt karakter, der fortæller en historie, synger en sang osv., eller optag en dialog mellem to eller flere karakterer. Det kan være én person, der spiller flere roller, eller I kan lave filmen sammen flere personer. Vi anbefaler, at I skriver replikker ned i et manuskript, hvis I skal lave en længere dialog eller fortælling. På den måde kan I optage først den ene karakters replikker og så den næste – og måske optager I dem to forskellige steder.

Når I skal optage, bør I beskære billedet, så man kun ser hagen lige forfra. Vend billedet om bagefter og beskær evt. ekstra, hvis omgivelserne kommer med. Det kan du enten gøre direkte på mobilen eller i et klippeprogram.

Optager I dialog, skal den klippes sammen bagefter, og I kan lægge ekstra billeder samt lyd og musik på for at skabe stemning og en ramme for jeres fortælling.

Tilbage til toppen

få superkræfter med filmmagi

Niveau: Indskoling/mellemtrin Tid: 1-2 lektioner. Gruppe: Individuelt eller to og to.
I skal bruge: Kamera / smartphone med stativ og klippeprogram.

I den her filmøvelse kan alle klassekammerater forvandle sig til superhelte, når de hopper ind i filmens magiske verden afprøver simple filmtricks. 

I kan lave filmen som en stafet med små klip, der samles til sidst.

   

I filmene er der følgende tricks:

  • Bliv usynlig: Optag to klip - først et hvor du hopper og derefter et, hvor du lader et stykke tøj dale ned, hvor du stod. Når du klipper det sammen, ser det ud som om, kroppen forsvinder.
  • Magnetkræft: Sug et æg, legetøj eller kugler op i hånden eller en bøtte ved at spille din optagelse baglæns.
  • Hop højt - baglæns: Optag at du hopper ned fra et sted, som du normalt ikke lige kan hoppe op på. Afspil klippet baglæns og pludselig kan du hoppe meget højt.
  • Tryl maden om: Film at du siger en trylleformular over en skål havregryn evt. med en tryllestav i hånden. Film et nyt klip fra præcis samme position, hvor du har skiftet havregrynene i skålen ud med Coco Pops. Klip de to optagelser sammen.
  • Skift tøj / kostume: Drej hurtigt rundt foran kameraet - først med et sæt tøj og derefter med et andet. Når du klipper det sammen i den rette bevægelse, ser det ud som om, tøjet skifter på magisk vis.

NB. Det er vigtigt at kameraet er på et stativ i de optagelser, der skal klippes sammen, så baggrunden og billedbeskæringen er ens.

Tilbage til toppen

lav en thermatrope

Niveau: 1.-6. klasse. Tid: 1-2 lektioner. Gruppe: Individuelt eller to og to
I skal bruge: Karton, saks, tegneredskaber, to køkkenelastikker (eller kraftig snor) og en hullemaskine eller hæftemaskine. Og så børnenes gode fantasi!

Denne øvelse viser filmens grundlæggende illusion med at billeder smelter sammen, når de afspilles hurtigt. Øvelsen er egnet både i billedkunst, natur- og teknik samt dansk.

Se i videoen, hvordan I gør:

NB. Det er vigtigt at elastikkerne placeres i midten af figuren, så den ikke drejer "skævt" - så virker illusionen ikke optimalt.

Tilbage til toppen

film-manuskriptet

I denne øvelse ser eleverne eksempler på, hvordan man bygger et filmmanuskrift op. Der er små praktiske elementer lagt ind, som vil klæde dem på til selv at skrive et manuskript senere hen.

Opgaven er egnet til dansk og kan løses individuelt eller to og to på 1-2 lektioner.

Øvelserne er differentierede med en øvelse til mellemtrinnet og en øvelse til udskolingen.

Tilbage til toppen

guide: Filmklipning

Videoen nedenfor hjælper dig som lærer med at rammesætte filmklipning på skolen.

Videoen indeholder:

  • Overvejelser omkring faglige mål for klipningen, fx proces eller produkt?
  • Konkrete råd til, hvordan du kan stilladsere klippeprocessen med eleverne
  • Inspiration til at understøtte varierende læringspotentialer: Fortælling, samarbejde, erfaring med filmiske virkemidler som musik, lyd, billedbeskæring og andre visuelle effekter.

Tilbage til toppen

Kontakt

Kari Eggert Rysgaard
tlf: 33743669

Det Danske Filminstitut, Gothersgade 55, 1123 København K. Copyright ©2017.

Send en mail vedr. Film-X

 

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle