Print materialer
Praktisk forberedelse
Den praktiske forberedelse på skolen er vigtig for, at eleverne kender deres ramme og rolle, inden de kommer til FILM-X.
Vi anbefaler, at I starter med at se vores introduktionsfilm til FILM-X-studierne fælles på klassen.
Herefter inddeles klassen i filmhold på 4-7 elever. Holdene kommer til at optage film i to forskellige studier, så to hold deles om studie 1 og 4 og de andre to hold deles om studie 2 og 3. Hvert filmhold ser begge introfilm til de studie, de skal arbejde i. Filmene viser mulighederne og desuden får eleverne en introduktion til de funktioner, der skal varetages på hvert filmhold.
Se introduktionsfilmene under beskrivelsen af hvert studie på hjemmesiden: Studie 1, Studie 2, Studie 3, Studie 4.
Introduktionsfilmene viser mulighederne i de enkelte studier og introducerer til de funktioner, eleverne skal fordele mellem sig hjemme på skolen.
På hvert hold skal der være en Instruktør, en fotograf/scenograf og 3-5 skuespillere. Vi anbefaler, at holdene sammensættes således, at eleverne varetager en funktion, de har særlig interesse for eller kompetence til at varetage. Det er fx vigtigt, at instruktøren er motiveret for at lede sit hold, de tekniske funktioner varetages af elever, der kan lide at fordybe sig med en computer, og at skuespillerne har mod på at tage en rolle på sig.
Ud over de fire optagestudier, som eleverne fordeles i, kan alle benytte sig af Nærbilledstudiet, hvor holdene kan optage nærbilleder som klippes ind i filmen, samt Lydstudiet, hvor man kan optage både realistiske og fantasifulde effektlyde.
Se også meget gerne introfilmen til Nærbilledestudiet, så eleverne kan tænke dette studie ind i deres historier under forberedelsen på skolen.
Faglig forberedelse
Den faglige forberedelse inkluderer, at eleverne forbereder deres fortællinger på forhånd. Men for at have de rette forudsætninger for dette, anbefaler vi, at I ser og analyserer nogle filmeksempler og får talt om, hvordan karaktererne og deres følelser fremstilles.
Har I adgang til at streame film på Filmcentralen, kan I vælge at se en af følgende kortfilm:
En eftermiddag (Danmark, 2008, 8 minutter)
Mathias og Frederik er på vej hjem fra skole. De er gode venner, men for Mathias er der mere end venskab på spil. Han står i et dilemma: Skal han fortælle Frederik, at han er forelsket i ham og måske risikere venskabet, hvis følelserne ikke er gengældt.
Kald mig Dolapo (Storbrittanien, 2020, 15 minutter)
Dolapo er en ung, farvet kvinde, der står ved udgangen af sin skolegang i England. Hun drømmer om et job i finansverdenen. Hun får hjælp af en karrierevejleder, der råder hende til at ændre sit udseende og give sig selv et andet navn, som er nemmere at udtale. På den anden side siger hendes veninde, at Dolapo ser cool ud som hun er. Dolapo står i et dilemma og skal finde ud af, hvad hun selv vil.
Uanset hvilken af filmene I ser, kan I anvende nedenstående spørgsmål i analysen
- Hvilket dilemma står hovedpersonen i?
- Hvilke valgmuligheder har hovedpersonen?
- Hvordan udvikler hovedpersonen sig gennem filmen?
- Hvilken modstand oplever / frygter hovedpersonen?
- Er der nogle fordomme i samfundet, som gør det sværere for hovedpersonen at vælge?
- Hvilke virkemidler blev brugt til at vise, hvilke følelser dilemmaet skaber hos hovedpersonen? (fx billedbeskæring, lyd, klipning, farver eller filtre)
- Hvilke andre karakterer er vigtige for handlingen?
- Hvordan påvirker de hovedpersonens beslutninger?
Andre egnede eksempler
I foråret udkom Netflix serien Reservatet, og i kølvandet blomstrede en debat, der dels drejede sig om, hvordan rige mennesker ofte fremstilles stereotypt som kolde og uempatiske, dels drejede den sig om au pair ordningen, og hvorvidt den reelt tjener formålet om kulturudveksling, eller om den nærmere misbruges til udnytte unge kvinder som billig arbejdskraft. I kan gå på jagt efter artikler og debatindlæg om serien og se den officielle trailer.
Forberedelse af filmfortællinger
Efter det analytiske arbejde, skal eleverne i gang med deres egne filmfortællinger. Til denne del af forberedelsen bruger filmholdene elevarkene fra hjemmesiden. Ud fra dem vælger de et dilemma, de vil arbejde med i deres film, og de får stillet en række spørgsmål, som hjælper dem til at udvikle en grundfortælling og karakterer, der har nuancer og ikke bliver til stereotyper. De har også mulighed for at vælge deres eget dilemma - et de selv eller nogen de kender har stået i.
I denne fase skal holdene have adgang til at se deres baggrundsfilm på vores hjemmeside, så de kan vælge deres scenografi, overveje hvilke ekstra klip, de vil bruge og planlægge en overordnet handling.
Det er muligt at kombinere flere baggrundsfilm fra samme studie. Det fungerer godt at kombinere to eller tre baggrunde, så de skifter mellem flere locations.
Forløbet i FILM-X
Forløbet i FILM-X varetages af to undervisere. De introducerer til teknik, udfordrer eleverne filmfagligt og coacher dem i at varetage deres funktion på filmholdet.
Din rolle som lærer er først og fremmest at forberede og efterbearbejde FILM-X besøget med klassen, og under forløbet i FILM-X er der behov for, at du:
- Støtter elevernes samarbejde og fokus på den faglige vinkel, I arbejder med på skolen
- Laver aftaler med elever, der evt. har brug for en pause undervejs i forløbet
- Er til stede og observerer dine elever i nye roller og omgivelser
- Hjælper med at guide elever, der optager i lydstudiet og nærbilledestudiet under klipningen – med støtte fra underviserne i FILM-X
Derudover kan du dokumentere elevernes arbejdsproces, hvilket vil være en super indgang til evalueringen hjemme på skolen.
Oplæg i biografen
I biografen bydes klassen velkommen af de to FILM-X guider. De taler med eleverne om, hvad I har forberedt hjemme. Herefter gennemgår guiderne nogle klip og en kortfilm, hvor personerne står i forskellige dilemmaer, som eleverne så skal tage stilling til. Vi ser på, hvordan de filmiske virkemidler er brugt til at vise karakterernes følelser og skifte synsvinkler.
Optagelse af billede og lyd i FILM-X
Under selve FILM-X forløbet samarbejder eleverne i deres filmhold om at bringe deres egen fortælling til live. De vil være tid til at eksperimentere med handlingen og undervejs kommer guiderne med indspark, således at karaktererne bliver nuancerede bl.a. ved hjælp af de filmiske virkemidler.
Klipning i FILM-X
I filmklipningen reflekterer eleverne over filmens særlige virkemidler, når de skal indsætte ekstra billedmateriale, bearbejde deres dialog og træffe beslutninger omkring f.eks. effektlyd og musik.
Det er primært klipperen, der sidder med musen. To elever kan evt. dele rollen og skiftes undervejs. Resten af holdet deltager med idéer.
Det er under klipningen, at 2-3 elever evt. optager ekstra klip i Nærbilledestudiet.
Holdene fra studie 1 og 2 starter klippeprocessen med at indspille deres dialog med mikrofon ved klippecomputeren.
Filmpræsentation i biografen
Vi slutter forløbet af med, at holdene præsenterer deres proces og færdige film for klassen i vores biograf. Underviserne samler op på, hvordan dilemmaerne er behandlet og løst og hvilke virkemidler, der er brugt.