Reklamefilm findes i mange afskygninger. Formatet tilpasses oftest platformen – fx skal en reklame på YouTube helst fænge på de 5 sekunder der går, inden man kan skippe, mens en biografreklame har tid til at underholde og servere budskabet med et twist.
Endelig sniger reklame sig ind i videoer på sociale medier, som vi opfatter som personlige og autentiske, når influencere fremhæver bestemte produkter. Her kan reklamefilmene nemt vare 5 minutter eller mere, og selvom der skal gøres opmærksom på, at indholdet er sponsoreret, kan påvirkningen være temmelig usynlig for publikum.
I dette forløb skal klassen producere reklamefilm til en given medieplatform, og herefter skal de forholde sig til reklamens målgruppe, virkemidler, budskab og etik.
Forløbet har særlig relevans for danskundervisningen, men kan fint indgå i valgfag inden for drama, film og medier. Aktiviteterne kobler teori og praksis og understøtter primært kompetenceområderne fremstilling og kommunikation.
FILM-X forløbet består af nedenstående faser:
Denne vejledning støtter i de faser, der foregår på skolen, og beskriver aktiviteterne for netop dette forløb.