FILM-X – Skab reklamefilm: 5.-6. klasse elev

Hjem

Durazell

Illustration: Filminstituttet

Hvem skal I reklamere for?

Durazell er et af landets førende firmaer indenfor energidrikke.

Hvem er målgruppen?

Durazell ønsker at få fat i forældre til småbørn. Forældre til småbørn har ofte ikke den store energi i hverdagen pga. manglende søvn.

Hvad er produktet?

Durazell har fremstillet en ny slags energidrik. De har hidtil solgt energidrikke med et højt koffeinindhold og andre tilsætningsstoffer, der ikke er sunde for kroppen. De har nu valgt at bytte dette ud med druesukker og vitaminer, der giver mere naturlig energi.

Hvad skal jeres reklamefilm?

Jeres reklame skal henvende sig til målgruppen.

Jeres reklame må gerne lægge vægt på, at der er tale om en sundere form for energidrik. At den ikke er lige så skadelig for kroppen som almindelig energidrik.

En undersøgelse viser, at småbørnsforældre drikker omkring tre kopper kaffe om dagen. Durazell
mener, at en kop kaffe kan erstattes med en energidrik.

Reklamen skal fange småbørnsforældrenes opmærksomhed på sociale medier, eller når de ser fjernsyn efter børnene er lagt i seng.

Arbejdsspørgsmål

  • Forstå jeres målgruppe: Hvorfor tænker I, at det kan være svært at være småbørnsforældre?
  • Hvordan vil I ramme målgruppen med jeres reklamefilm? Hvordan kan I vise, at en energidrik kan hjælpe målgruppen? Skal jeres reklame fortælle en historie? Skal jeres reklame vise stemningsbilleder?
  • Vælg en baggrundsfilm, og overvej jeres handling. I kan lave et storyboard og skrive replikker ned. Er der særlige rekvisitter, I vil have med? Bemærk: I kan klippe jeres logo ind i filmen.
  • Se: Studie 1, Studie 2, Studie 3 og Studie 4.

Fidgetfabrikken

Illustration: Filminstituttet

Hvem skal I reklamere for?

Fidgetfabrikken er et gammelt legetøjsfirma. De har tidligere haft stor succes med at sælge fidgetspinnere.

Hvem er målgruppen?

Fidgetfabrikken ønsker at skabe et marked hos målgruppen 6-10 år.

Hvad er produktet?

Fidgetspinnere, der er gode til afhjælpe stress og urolig energi. De kan være fremstillet af forskellige typer af plastik og metal.

Hvad skal jeres reklamefilm?

Jeres reklame skal fange opmærksomheden hos en ny målgruppe, der på forhånd ikke
kender til produktet.

I må gerne gøre opmærksom på hvilke fordele, der er ved brugen af produktet.

I må gerne producere en kort reklame, der gør det relevant at bruge produktet igen. Jeres reklame må gerne være sjov og kunne blive et viralt hit.

I kan bruge influencers til at sælge produktet.

Reklamen skal først og fremmest vises på YouTube og lignende.

Arbejdsspørgsmål

  • Forstå jeres målgruppe: Hvorfor fanger I og fastholder opmærksomheden hos målgruppen? Hvilken stil i lyd, billede og klippetempo, tænker I der skal til for at fange målgruppen?
  • Hvordan vil I ramme målgruppen med jeres reklamefilm? Skal jeres reklame fortælle en historie? Skal jeres reklame vise stemningsbilleder? Skal jeres reklame have en forklarende voiceover?
  • Vælg en baggrundsfilm og overvej jeres handling. I kan lave et storyboard og skrive replikker ned. Er der særlige rekvisitter I vil have med? Bemærk: I kan klippe jeres logo ind i filmen.

Tellie

Illustration: Filminstituttet

Hvem skal I reklamere for?

Tellie er et firma, der sælger telefonabonnementer og mobiltelefoner.

Hvem er målgruppen?

Tellie ønsker at få fat i kunder over 65 år. En gruppe, der ofte har svært ved at betjene teknik, og ofte beder om hjælp til det tekniske.

Hvad er produktet?

Tellie har lavet en nyt mobilabonnement kaldet '65+'. Dette abonnement udmærker sig ved, at Tellie sender en medarbejder hjem til kunden, der hjælper med at gøre telefonen klar til brug. Telefonen er så simpel at bruge, at kunden ikke skal være bange for at ødelægge noget.

Hvad skal jeres reklamefilm?

Jeres reklame skal henvende sig til målgruppen.

Jeres reklame må gerne gøre opmærksom på, at det er et nemt abonnement at have. Det kræver ikke, at man kan en masse tekniske ting.

Målgruppen har typisk svært ved at skulle søge hjælp på nettet og udfylde online-formularer. Det er derfor vigtigt at lægge vægt på, at der er en flink medarbejder, der hjælper med det hele. Medarbejderen kan komme hjem til kunden igen, hvis der er andet, der ikke virker.

Reklamen skal fange pensionisternes opmærksomhed på fjernsynskanaler.

Gerne i en stil, som ikke skræmmer målgruppen væk.

Arbejdsspørgsmål

  • Forstå jeres målgruppe: Hvorfor tænker I, at det kan være svært for målgruppen at anvende en mobiltelefon? Hvilke udfordringer tænker I målgruppen kan have med teknik?
  • Hvordan vil I ramme målgruppen med jeres reklamefilm? Hvordan kan I vise, at abonnementet er det rette til målgruppen? Skal jeres reklame fortælle en historie? Skal jeres reklame vise stemningsbilleder? Skal jeres reklame have en forklarende voiceover?
  • Vælg en baggrundsfilm og overvej jeres handling. I kan lave et storyboard og skrive replikker ned. Er der særlige rekvisitter I vil have med? Bemærk: I kan klippe jeres logo ind i filmen.

Love4Ever

Illustration: Filminstituttet

Hvem skal I reklamere for?

Love4Ever er et firma, der har udviklet en dating-app, som kan hjælpe med at finde en kæreste.

Hvem er målgruppen?

Love4Ever ønsker at få fat i singleforældre, som ønsker en ny kæreste. Forældre der er alene med deres børn, og ikke vil spilde tiden med ligegyldige dates.

Hvad er produktet?

Dating-app'en er produktet, som I skal gøre opmærksom på. Den kan bruges på telefoner, tablets og computere.

Hvad skal jeres reklame?

Jeres reklame skal fange opmærksomheden hos målgruppen.

I må gerne gøre opmærksom på, at der er tale om en app, hvor alle man kommer i kontakt med, også er singleforældre, der heller ikke gider at spilde tiden. Man møder kun folk, der virkelig ønsker en kæreste.

Love4Ever ønsker at være den første og førende platform, hvor singleforældre kan finde hinanden.

Reklamen skal ud på sociale medier som Facebook og Instagram, hvor mange singler i forvejen har deres sociale kontakter.

Arbejdsspørgsmål

  • Forstå jeres målgruppe: Hvorfor tænker I, at det kan være svært som single forældre at finde en ny kæreste? Hvordan kan en app hjælpe dem?
  • Hvordan vil I ramme målgruppen med jeres reklamefilm? Skal jeres reklame fortælle en historie? Skal jeres reklame vise stemningsbilleder? Skal jeres reklame have en fortællerstemme?
  • Vælg en baggrundsfilm og overvej jeres handling. I kan lave et storyboard og skrive replikker ned. Er der særlige rekvisitter I vil have med? Bemærk: I kan klippe jeres logo ind i filmen.