Varighed: 2-4 lektioner
Gruppe: 4-6 elever - kan også samles af klip fra alle elever i en klasse
I skal bruge: Kamera/smartphone, holder til telefonen og klippeprogram. I vores eksempel bruges desuden ”en hjælpende hånd” fra en anden person.

I denne filmaktivitet samarbejder eleverne om at sende en sætning, en genstand eller en bevægelse videre til en person, der fysisk befinder sig på en anden location.

Filmklipningen skaber en sammenhæng, så man kan skabe en fortælling, formidle et budskab eller bare lave en sjov stafet.

Se et eksempel på en action stafet-video som er rigtig godt planlagt og flot udført.

I eksemplet nedenfor sender en gruppe kollegaer fra FILM-X en hilsen videre til hinanden under corona-nedlukningen .

Start med at inddele eleverne i hold. Der aftales et overordnet emne og en rækkefølge for, hvem der skal reagere på hinandens optagelser.

I kan vælge to fremgangsmåder:

  1. Hver elev modtager et klip, som de skal reagere på og sende videre til den næste, så filmen langsomt bygger sig op
  2. Holdet aftaler på forhånd, hvad der skal filmes, og filmen klippes sammen til sidst - et manus kan anbefales

I jeres optagelser skal I huske:

  • Brug blikretningen så det ligner at personerne kigger på hinanden
  • Lav en bevægelse, som den næste skal bygge videre på – fx send en genstand eller en ”high five” ud af skærmen, lav et danse move osv.
  • Brug dialog / lyd til at binde billederne sammen
  • Tip: I kan bevæge jer frem mod kameraet, så billedet går i sort. Her klippes der til næste indstilling, hvor en ny person træder tilbage.

En eller flere elever slutter med at klippe alt sammen. Brug tid på at justere lydniveauerne, så det bliver jævnt og mindre tydeligt, at man springer fra et sted til et andet. Læg evt. musik på for at binde det hele sammen.