Gasolin' Lærer

Hjem
  • Til læreren
  • Filmens handling
  • Henvisninger til litteratur, links og film

Til læreren

"Kvinde min". "Rabalderstræde". "Masser af succes"… Gasolin's største hits har for længst fået status af evergreens og betragtes som nogle af de vigtigste og samtidig mest vellidte numre i den danske pop- og rockhistorie. Vigtige, fordi de – sammen med en stor del af Gasolin's øvrige repertoire – har påvirket og stadig i dag påvirker og inspirerer et hav af andre danske musikere. Vellidte, fordi de både melodisk og tekstmæssigt er svære at sidde overhørige. Komponeret, så man uvægerligt lytter og bliver indfanget af den godt skårne melodi, samtidig med at de tekstmæssigt har en saft og kraft, der gør dem nærværende og vedkommende i dag. Og som i øvrigt betyder, at de vil være lige så fængende i morgen – og sikkert også de næste mange år fremover.

Dokumentarfilmen "Gasolin'" er historien om det største band i dansk rocks historie. Om Kim Larsen, Franz Beckerlee, Wili Jønsson og de to trommeslagere Bjørn Uglebjerg og Søren Berlev. Et band, der fornyede vor hjemlige rockscene igennem 70'erne. Vi har at gøre med et stykke national-klenodie. Men et national-klenodie, hvis historie kun en lille del af danskerne kender. Var man der ikke selv, dengang i 70'erne, har man stort set kun haft andenhåndsberetningerne – og så alle pladerne – til at fortælle historien.

Musikerne bag instrumenterne i Gasolin' har simpelthen ikke haft lyst til eller mod på for alvor at rulle historien ud før nu. Men så kom dokumentarfilminstruktøren Anders Østergaard (f. 1965) på banen. Østergaard er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole og har bl.a. instrueret den prisvindende og internationalt anerkendte "Tintin og mig" (2003). Nu, 25 år efter Gasolin's opløsning, forsøgte han at gøre det, som ellers hidtil har været umuligt for en lang række journalister, tv-tilrettelæggere og andet godtfolk. Og da Anders Østergaard i 2003 spurgte Kim Larsen, Franz Beckerlee og Wili Jønsson, om de ville fortælle Gasolin's historie – én gang for alle – var svaret for første gang et ja.

Anders Østergaards dokumentarfilm "Gasolin'" er først og fremmest historien om bandet Gasolin'. Hvordan det hele – starten, succesen, slutningen – blev oplevet indefra. Men samtidig er det en universel historie om rockbandet, der vælger at ofre alt for at få deres rockdrøm opfyldt. Og ikke mindst om den klassiske interne magtkamp i et band – mellem Kim Larsen og Franz Beckerlee – der både nærer og tærer på bandets kunstneriske virke. "Gasolin'" giver samtidig et godt tidsbillede af 70'erne og den opvågnen til virkeligheden, der så småt indfinder sig her, oven på de flippede sen-60'ere. Og så er Gasolin' endelig også en påmindelse om – og for nogle skoleelever en indførelse i – den perlerække af sange, som bandet nåede at give os på de syv albums, de udsendte, før de valgte at slutte eventyret – på toppen.

Dette undervisningsmateriale lægger op til 1-3 undervisningstimer som opfølgning på en klassevisning af dokumentarfilmen "Gasolin'". Filmen er oplagt at bruge i et tværfagligt forløb med dansk, musik og film & tv. Grundpillerne i undervisningsmaterialet er en analyse af filmen og dens karakterer, en indføring i dokumentarfilmgenren og dens virkemidler, et nærstudie af udvalgte Gasolin'-sange samt slutteligt elevernes placering af bandet i dets samtid – 70'erne.

Filmen og materialet kan også bruges som springbræt til et mere udbygget undervisningsforløb. F.eks. flere undervisningsgange om enten dokumentarfilm generelt eller musikdokumentarfilm specifikt, et undervisningsforløb om popmusik gennem tiden eller som led i en temauge om 70'erne.

"Gasolin'" kan ses i dvd-kvalitet på Filmcentralen - og den er også udgivet på dvd med en del ekstramateriale.

God arbejdslyst.
Erik Hansen

Erik Hansen (f.1973) er cand.mag. i dansk og kulturformidling fra Københavns Universitet. Han har siden 1998 arbejdet som journalist og tv-tilrettelægger for bl.a. DR TV, Politiken, BBC, P3 og TV 2 Zulu.

Filmens handling

"Gasolin'" er historien om, hvordan københavner-orkesteret med den energiske Kim Larsen bag mikrofonen gik fra at være ingenting og til at være 70'ernes mest populære danske band. En kronologisk fortælling, der skildrer bandets historie i overensstemmelse med den virkelige rækkefølge af de forskellige hændelser, episoder og udviklinger.

Filmen er bygget op omkring nye interviews med fire af de fem personer, der udgør bandet igennem Gasolin's karriere: Kim Larsen (sang), Franz Beckerlee (guitar), Wili Jønsson (bas) og trommeslageren Søren Berlev, der tog over efter Bjørn Uglebjerg som den fjerde hjørnesten i orkestret.

Vi starter med at høre om kimen til det hele, der bliver lagt af skolekammeraterne Wili Jønsson og Franz Beckerlee, der mødes om en fælles kærlighed til Louis Armstrong og jazz. De vokser op og begynder at begå sig i det københavnske jazzmiljø, men efter at have hørt Jimi Hendrix i radioen mod slutningen af 60'erne skifter Jønsson og Beckerlee hest rent musikalsk. De bliver fuldstændig vilde med den nye beatmusik. Jønsson og Beckerlee danner et orkester sammen med skolelæreren og sangeren Kim Larsen. Kim Larsen bor som de andre på Sofiegården i et flippet, hippieagtigt og ofte stof-påvirket slumstormermiljø, der ligger langt fra Larsens oprindelige drøm om villa og god bil. Bandet bliver fuldtalligt, da trommeslageren Bjørn Uglebjerg kommer med ombord. Gasolin' er en realitet.

Passionen omkring Gasolin' er så stor hos medlemmerne, at både Kim Larsen og Franz Beckerlee går fra koner og børn. Og efterhånden begynder rockstjernedrømmen så småt at gå i opfyldelse. I 1970 kommer den første single "Silky Sally"/"I've Got To Find The Loser" efterfulgt af en ep med tre sange fra Franz Ernsts socialrealistiske film "Ang. Lone", der bliver udgivet i samarbejde med pladeselskabsmanden Poul Bruun. Alle Gasolin'-sange har indtil da været på engelsk, men efter at have hørt Steppeulvenes "Hip"-plade og de danske tekster på den, bliver Kim Larsen tændt: Han vil også lave musik på dansk.

Det synes Franz Beckerlee til gengæld ikke er nogen god plan – han mener, at rockmusikkens sprog er engelsk. Men Kim Larsen får sammen med en enig Poul Bruun ideen om de danske tekster trumfet igennem. Og det viser sig at være det helt rigtige for Gasolin'. Også selv om beslutningen får det til at slå gnister mellem Kim Larsen og Franz Beckerlee. Trommeslager Bjørn Uglebjerg får nok af den efterhånden evige konflikt mellem Larsen og Beckerlee og ender med at forlade etablissementet. Tre uger før indspilningerne af debutalbummet bliver han erstattet af Søren Berlev.

Konflikten mellem Kim Larsen og Franz Beckerlee bliver hele tiden tilspidset: Franz Beckerlee vil ikke have, at Kim Larsen spiller guitar, og håner samtidig Kim Larsens egne sange som folkemusikagtige. Allerede her er de interne stridigheder i Gasolin' så massive, at Poul Bruun bliver bange for, at bandet går i opløsning, og indgår derfor et kompromis med gruppen. Kim Larsen får lov til at udgive en soloplade, "Værsgo", så han kan få afløb for den del af sin kreativitet. "Værsgo" udkommer i 1973, bliver et hit og er med til at løfte Gasolin' op. Og så kører det ellers. 'Vi er på hovedvejen om lidt/og den skal ikke ha' for lidt/vi trykker sømmet i bund og drøner/derudaf', som Gasolin' selv synger i sangen "På banen (derudaf)". Bandet udgiver syv albums og to live-plader og bliver verdensberømte i Danmark. De får blod på tanden efter mere, men en turné i USA i 1976 ender som en fiasko. Modsat de helt tomme amerikanske spillesteder spiller bandet i udsolgte store sportshaller i Danmark og efterhånden også i resten af Skandinavien. Men mens Franz Beckerlee nyder succesen og at blive transporteret i limousine, begynder en træthed at dukke op hos Kim Larsen.

Bruddet kommer i 1977. Det er Kim Larsen, der tager initiativet til det, og både Wili Jønsson og Søren Berlev er enige. Det er Franz Beckerlee ikke, men må bøje sig for flertallet. De skilles ad som venner og slutter på toppen – rent succesmæssigt. For hvad bandet ikke ved, er at de økonomisk er fuldstændigt på lavpunktet. Deres revisor har formøblet hele kassebeholdningen.

I de efterfølgende år søsætter Kim Larsen en solokarriere, der hurtig bliver mindst lige så succesfuld som Gasolin'. Hvad angår Franz Beckerlee, Wili Jønsson og Søren Berlev lever deres videre karriere op til Beckerlees bemærkning, da han træder ind på det lokale socialkontor tre måneder efter afskedskoncerten og bandets endeligt. Som svar på den overraskelse han møder, siger han: 'Tja, det går op og ned i showbiz.'

Henvisninger til litteratur, links og film

Litteratur

  • Peder Bundgaard: "Gasolin': masser af succes" (Lindhardt og Ringhof 2003)
    En personlig skildring af Gasolin' skrevet af Peder Bundgaard, musikekspert og samtidig tegneren bag Gasolin's pladecovers. Udgivet i 1993 (Borgen) og genudgivet i 2003 i en revideret version.

Links

  • www.kimlarsen.dk
    Kim Larsens officielle hjemmeside.
  • www.1960erne.dk/dkhalvfjerdserne.php
    Let læst afsnit om Danmark i 70'erne.
  • www.cfje.dk/cfje/VidBase.nsf/ID/VB00001288
    En udbygget definition og beskrivelse af dokumentarfilm af Alex Frank Larsen fra Center for Journalistik og Efteruddannelse ved Danmarks Journalisthøjskole.

Dokumentarfilm

Følgende to film har været vist på DR TV og kan muligvis skaffes via dit lokale amtscenter:

  • "Benzindrengene" (1972): et tv-portræt af et helt ungt Gasolin' lavet af Jens Højmark til DR.
  • "Aqua – Turn Back Time" (2005): dansk musikdokumentar instrueret af Tómas Gislason om et andet af Danmarks mest succesfulde bands, Aqua.

Desuden:

  • "Rocket Brothers" (2003): dansk musikdokumentarfilm om bandet Kashmir, instrueret af Kasper Torsting.

Følgende to film kan ses på Filmcentralen: