Hormoner, hængerøve og hårde bananer Lærer

Hjem
  • Til læreren
  • Filmens handling
  • Fra barn til voksen
  • Drenge er fra Mars, piger er fra Venus
  • Tasks in English

Til læreren

'Hormoner, hængerøve og hårde bananer' er en romantisk komedie, der kaster sig frygtløst ud i teenagepigers dramatiske og problemfyldte verden. Hovedpersonen Georgia kæmper med alle de problemer, der gør tilværelsen til en benhård kamp for overlevelse, når man er 14 år gammel; håbløse og dybt pinlige forældre, en næse, der er for stor, og en lillesøster, der skubber, mens man barberer øjenbryn. Og hvad mener drenge egentlig, når de siger "vi ses"!?!?

'Hormoner, hængerøve og hårde bananer' er en amerikansk produktion, men har et utvetydigt engelsk præg: Den udspiller sig i et nutidigt England, og såvel skuespillerne som instruktøren Gurinder Chadha er englændere. Filmen ligner i mangt og meget komedier som 'Nynnes dagbog' (filmatiseret i 2005) og 'Bridget Jones Dagbog' (filmatiseret i 2001), bortset fra at de romantiske forviklinger i 'Hormoner, hængerøve og hårde bananer' udspiller sig blandt 14-16-årige. I filmens romanforlæg – en serie bøger med fællestitlen 'The Confessions of Georgia Nicholson' – skriver Georgia flittigt i sin dagbog. Hun laver mange lister over de ting, der er vigtige i hendes liv – ikke mindst drenge og alt, hvad dertil hører. 'Hormoner, hængerøve og hårde bananer' er således en film, der først og fremmest vil underholde og more sit publikum, men dens let karikerede fremstilling af teenagepigers genvordigheder har dog hjertet på rette sted og en række fine pointer om venskab, ansvarsfølelse og kærlighed, som et jævnaldrende publikum vil kunne spejle sig i. Karikaturen fremmer forståelsen, og hvad der synes overdrevent for den voksne tilskuer, er dødelig alvor for den 14-årige, der befinder sig i den smertefulde vridemaskine, der også omtales som overgangen fra barn til voksen. Og her er det skæve livstykke Georgia Nicholson et glimrende forbillede.

Romanserien bag filmen er skrevet af den engelske forfatter Louise Rennison, der indtil videre har begået ikke færre end 18 bøger om Georgia og hendes veninder. Det er de to første bøger i serien, der her er skrevet sammen til en film, og det er samtidig de bøger, som er udkommet på dansk med titlerne: 'Bare rolig, jeg har gigatrusserne på' (2008) og 'Hormoner, hængerøve og hårde bananer' fra 2009. Filmatiseringen er instrueret af Gurinder Chadha, der tidligere har begået bl.a. 'Bride and Prejudice' (2004), der overfører Jane Austens kærlighedsforviklinger til et nutidigt Bollywood-miljø. Chadha er i Danmark dog nok mest kendt for den meget succesfulde ungdomskomedie 'Bedre end Beckham' (2002). Med 'Hormoner, hængerøve og hårde bananer' demonstrerer Chadha endnu engang sin evne til at lave tøsefilm med kant og hjertet på rette sted – og selv drengene kan more sig med at kigge med!

Undervisningsmaterialets opbygning

Dette undervisningsmateriale er opdelt i tre temaer; ”Fra barn til voksen”, ”Drenge er fra Mars, piger er fra Venus” og ”Tasks in English”. Materialet arbejder mod at styrke elevernes forståelse af og identifikation med de følelsesmæssige konflikter, som er kernen i filmen. Det er skrevet til læreren, som kan formidle temaer og opgaver til eleverne på det niveau, der passer til klassen. Georgias og venindernes fascination af at lave lister har været en inspiration for mange af opgaverne, der sætter eleverne i gang med deres egne lister og til slut lægger op til refleksion over trangen til at lave lister. Afsnittet ”Fra barn til voksen” beskæftiger sig med filmens fremstilling af overgangen fra barn til voksen. Her arbejdes der med forståelsen af filmens nøglescener og med den udvikling, som filmens hovedperson gennemgår i løbet af filmen. Dette afsnit ser desuden nærmere på filmens fremstilling af venskab, og hvilken funktion venskaber har for pigerne. Afsnittet ”Drenge er fra Mars, piger er fra Venus” ser nærmere på den morsomme og let karikerede fremstilling af de to køn og inviterer til kritisk refleksion over for de stereotype forestillinger. Afsnittet ”Tasks in English” indeholder spørgsmål omkring filmens karakterer og nøglescener og har mundtlige og skriftlige opgaver til engelskundervisningen.

God fornøjelse!

Lars Knudsen

Filmens handling

Det er første dag i det nye skoleår, og 14-årige Georgia er sammen med slyngveninderne Jas, Ellen og Rosie ved at gennemgå den liste med snavningens ti udviklingstrin, som Jas og Georgia har udviklet i sommerferien. Ingen af dem har ganske vist snavet, men de har læst brevkasser og researchet pigeblade. De bliver dog afbrudt, da de får øje på skolens to nye drenge: tvillingerne Tom og Robbie. Drengene slår fuldstændigt benene væk under pigerne, der bruger resten af dagen på at udspionere de to sexguder.

Veninderne aftaler, at det er Jas og Georgia, der skal efterstræbe Tom og Robbie, og Georgia går straks i gang med at lægge planer. De finder ud af, at begge drenge arbejder i deres mors nyåbnede butik med økologiske grønsager. Planen er, at Jas skal forbi og købe ind, og så kommer Georgia tilfældigvis forbi. Det går dog ikke helt, som det skal, da Jas er så betaget af Tom, at hun glemmer sine replikker, og det bliver ikke meget bedre, da Georgias mor kommer forbi og minder Georgia om, at hun jo slår prutter, hvis hun spiser æbler.

Midt i Georgias afgrundsdybe fornedrelse er der dog et lyspunkt; ligesom hun selv holder Robbie af katte. Men netop som humøret igen er kommet op over kælderniveau, får Georgia et nyt slag i ansigtet, da det viser sig, at Robbie er blevet kæreste med Lindsay, der har skolens mest fremtrædende barm, og som Georgia og co. ynder at omtale som 'sækken Lindsay'. Veninderne bliver enige om at få kysseundervisning af Peter Dyer, som synes, at Georgia kysser fantastisk, og bliver forelsket i hende, men hun er ikke interesseret.

Hjemme har Georgia også sine problemer. Mor og far har vanskeligt ved at forstå, at Georgia er blevet voksen og derfor skal holde sin 15-årsfødselsdag på en natklub. Her ser Georgia dog en lille fordel i det faktum, at hendes far for en tid skal til New Zealand for at arbejde. Så er der kun morens modstand at overvinde, tænker hun.

Næste skridt i planen om at vinde Robbie går gennem Georgias kat Angus. Hun lader som om, han er forsvundet og dukker nedslået op i grønsagsbutikken. Ganske som planlagt tilbyder Robbie at hjælpe hende med at lede efter det elskede kæledyr, og det bliver en fin eftermiddag, indtil Jas igen forkludrer planen. Hun er endnu engang faldet i svime over Tom og har glemt at slippe Angus løs i parken. Det hele udvikler sig dramatisk, da Angus jagter en puddelhund, og til slut er det både Tom og Robbie, der indfanger katten, hvorefter Tom inviterer Jas ud.

Kort efter er Jas og Tom kærester, og Georgias misundelse er til at tage og føle på. En eftermiddag lykkes det imidlertid for Georgia at møde Robbie i friluftsbadet, og her har de deres første kys. Efterfølgende trækker Robbie sig dog væk og forklarer, at "han har noget at tænke over". Da han efter et par dage ikke har ringet til Georgia, er hun på sammenbruddets rand. Jas betror Georgias mor, hvad der er på færde, og hun låner Georgia bogen 'Mænd er fra Mars, kvinder er fra Venus', for at hun bedre kan forstå, hvordan drenge tænker og kommunikerer.

Der er dog også grund til bekymringer på hjemmefronten. Georgias mor har hyret en superlækker indretningsarkitekt til at bygge om i stuen, og de har det lidt for hyggeligt, synes Georgia. Far er på New Zealand, og hun frygter, at forældrenes ægteskab nærmer sig enden.

'Mænd er fra Mars, kvinder er fra Venus' har dog givet hende inspiration til en ny plan. Robbie skal gøres jaloux, og det gør Georgia bedst ved at invitere hans gode ven Dave ud. Endnu engang giver det bagslag. Dave bliver ulykkeligt forelsket, hvorefter Jas kommer til at røbe, at Georgia blot brugte Dave for at gøre Robbie jaloux, og Georgia falder i unåde hos både Robbie og Dave. Efterfølgende bliver Georgia og Jas uvenner, og Georgia må indse, at hun er gået for vidt i sin jagt på Robbie. Hun bliver enig med sig selv om at flytte til New Zealand og møder Robbie på stranden for at undskylde. Her fortæller han, at han har slået op med Lindsay.

Til slut løser alt sig imidlertid til alles tilfredsstillelse – eller i hvert fald til Georgias. I al hemmelighed har hendes mor og Jas planlagt en formidabel fest på en cool natklub. Indretningsarkitekten viser sig at være homoseksuel, far er kommet hjem fra New Zeeland, Lindsay ydmyges, og Robbie og Georgia bliver kærester.

Fra barn til voksen

Filmens første, meget morsomme scene, hvor Georgia er klædt ud som en oliven, fortæller meget om Georgias personlighed og om filmens konflikt mellem at opføre sig barnligt og at opføre sig voksent. Georgia har fået en ide til en original udklædning og ser stadig kostumefesten som en anledning til at have det sjovt. Alle andre piger er imidlertid klædt ud som prinsesser, engle eller andet, som får dem til at se smukke og kvindelige ud. Georgia kommer derfor til at stikke ud med sin barnlighed og med sin skæve tilgang til tilværelsen, fordi alle andre – inklusive veninderne – har valgt at ligne hinanden.

Opgaveforslag

  • Genfortæl filmens første scene i klassen.
  • Hvorfor er det et nederlag for Georgia, at hun er udklædt som en oliven?
  • Er det et godt kostume? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Hvad er olivenkostumet et udtryk for? Hvad ville Georgia opnå ved at klæde sig ud som en oliven?
  • Hvad er de andre piger til festen klædt ud som? Hvad er deres kostumer et udtryk for? Hvad vil de opnå med deres kostumer?
  • Hvordan tror I, festen ville være gået, hvis Georgias veninder havde fulgt aftalen og havde klædt sig ud som andre typer snacks?
  • Hvorfor har veninderne ikke klædt sig ud som det, der var aftalt?
  • Hvem opfører sig mest barnligt – Georgia eller de andre piger?
  • Prøv at sammenligne filmens åbningsscene med filmens sidste scene, som også foregår til en fest. Hvad er der sket med Georgia undervejs?

Livstykket Georgia Nicholson er filmens altdominerende hovedperson. Hun er med i hver eneste scene, og hun er også en form for fortæller af filmen, da vi indimellem hører hendes ”indre dagbogsstemme” kommentere handlingen i voiceover. Georgia er frem for alt charmerende og morsom, og hun er filmens heltinde, som vi som tilskuere identificerer os med og er solidariske med. Vi tager det således også for gode varer, når hun udpeger Lindsay som sin fjende. Vi får ikke nogen særlig begrundelse for, at Georgia og veninderne ikke kan lide Lindsay, men vi kan fornemme, at det måske har at gøre med Lindsays position og udseende. Drengene sværmer om den brystfagre Lindsay, der tydeligvis har fuld fart på skiftet fra barn til voksen. Mens Georgia stadig kun forestiller sig, hvordan det er at snave, så er Lindsay allerede i gang med pushup-bh og g-strengstrusser.

Undervejs i filmen bliver det dog langsomt klart for os, at Georgia måske nok er charmerende, men at hun ikke altid gør det rigtige. Hun har godt nok ikke falsk fyld i bh'en som ”sækken Lindsay”, men hendes opførsel er lige så falsk, da hun udnytter Dave for at gøre Robbie jaloux.

Opgaveforslag

  • Lav en liste med fem ord, der bedst karakteriserer Georgias gode sider.
  • Lav en liste med fem scener fra filmen, der viser nogle mindre pæne sider af Georgia.
  • Georgia og hendes veninder kan ikke lide Lindsay. Hvad er det, de har imod Lindsay?
  • Lav en liste med fem ord, der karakteriserer Lindsay. Sammenlign denne liste med listerne med ord om Georgia. Hvordan er de to piger forskellige? Er der punkter, hvor Georgia og Lindsay ligner hinanden?

Georgia insisterer over for sine forældre på, at hun altså nu er en voksen kvinde. Det er nok ikke helt rigtigt, men hun er i hvert fald på vej til at blive det, og begivenhederne i 'Hormoner, hængerøve og hårde bananer' er et par skridt på vejen. Undervejs i filmen lærer Georgia fx noget om at tage ansvar for sine egne handlinger og at have respekt for de mennesker, hun omgiver sig med. Hendes egne behov er indledningsvis det eneste, der betyder noget for hende. At far skal til New Zealand er således kun interessant i forhold til, at det vil gøre det lettere for Georgia at få den fest, hun vil have, og i sin intense jagt på Robbie opdager Georgia slet ikke, at hun gør andre mennesker fortræd. Robbie kan således konstatere, at hun opfører sig som et barn, fordi hun kun tænker på, hvad hun selv vil have.

Opgaveforslag

  • Tag en snak i klassen om Georgias forældre. Hvordan oplever Georgia sine forældre? Hvad synes I om Georgias forældre?
  • Hvordan reagerer Georgia, da hendes far fortæller, at han skal til New Zealand? Hvad fortæller det om Georgia?
  • Georgia vil meget gerne tages alvorligt som voksen. Lav en liste med fem ting, I har iagttaget i filmen, som viser, at Georgia stadig er et barn.
  • I sin jagt på Robbie glemmer Georgia efterhånden at tage hensyn til sine omgivelser. Hvornår i filmen går det op for os, at Georgia er gået over stregen?
  • Robbie bliver vred på Georgia og siger, at hun er et stort barn. Hvorfor mener Robbie, at Georgia opfører sig barnligt? Er I enige med Robbie?
  • Hvad har Georgia lært i løbet af filmen? Er hun mere voksen i filmens slutning end ved filmens begyndelse? Begrund jeres svar med konkrete iagttagelser fra filmen.

'Hormoner, hængerøve og hårde bananer' handler meget om kærlighed, men det er også en film, hvor venskab har stor betydning. De tre veninder og i særdeleshed Jas spiller en stor rolle i Georgias liv. De deler følelser og erfaringer med hinanden og forsøger at hjælpe hinanden – i en vis udstrækning i hvert fald. Vi er ikke i tvivl om, at Georgia er sjov at være veninde med, men hun er måske også en smule dominerende. Hun får således hurtigt afgjort, at det er hende og Jas, der skal jage Robbie og Tom, og det er hele tiden hendes planer, der kommer i første række. At Jas og Tom rent faktiske er forelskede i hinanden, ser Georgia mest som noget, der forstyrrer hendes egne planer. At Jas og Tom er blevet kærester, gør desuden, at Georgia ikke har Jas' fulde opmærksomhed længere, og det får hende til at føle sig svigtet og jaloux.

Opgaveforslag

  • Tag en snak i klassen om filmens fremstilling af venskab. Hvad er det for et venskab, de fire piger har? Hvad er det, de har tilfælles? Hvordan bruger de hinanden?
  • Hvordan er Georgia som veninde? Kunne I tænke jer at have Georgia som bedste veninde? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Lav en liste med Georgias fem bedste egenskaber som veninde.
  • Hvilken position har Georgia i gruppen af veninder?
  • Find eksempler fra filmen, der viser, at Georgia ikke altid er lige sød over for sine veninder.
  • Hvorfor er Georgia ikke glad, da Jas og Tom bliver kærester?
  • Fortjener Georgia al den venskab, popularitet og kærlighed, som hun vinder til slut? Begrund jeres svar.
  • Lav en liste med de fem vigtigste egenskaber for en god ven eller veninde.

Drenge er fra Mars, piger er fra Venus

Der er mange før Georgia, der har kunnet skrive under på, at mænd og kvinder ikke altid taler samme sprog eller har samme følelsesmæssige behov. Det kan man – som også Georgia gør det – læse om i bl.a. selvhjælpsbogen 'Mænd er fra Mars, kvinder er fra Venus' (1992). Her forsøger den amerikanske psykolog John Gray at forklare, hvorfor mænd og kvinder ofte misforstår hinanden. Det skyldes, at de to køn taler vidt forskellige sprog, mener Gray. Den opfattelse deles tydeligvis af Georgia. Hun har klare ideer om, hvad hun gerne selv vil, og hvordan hun skal opnå det, men hvad der foregår i hovedet på drengene, er et mysterium. ”Hvad mener drenge, når de siger "vi ses"?,” spørger Jas og Georgia hinanden i filmen, som om drengene havde talt til dem på et fremmed sprog. Robbie fortæller desuden Georgia, at han vil ringe, og at han har fået noget at tænke over, men den information er langt fra tydelig nok for Georgia. Hvornår vil han ringe? Hvad vil han tænke over? Hvad foregår der i hovedet på ham?

Resultatet af den haltende kommunikation mellem kønnene bliver i 'Hormoner, hængerøve og hårde bananer', at Georgia laver planer med udgangspunkt i det, hun selv vil og det, hun forestiller sig om drengene. Det giver bagslag hver gang.

Opgaveforslag

  • Find eksempler fra filmen på, at Georgia og Jas ikke forstår drengene. Hvad er det, pigerne ikke forstår?
  • Er det drengene eller pigerne, der ikke taler rent ud om deres følelser i 'Hormoner, hængerøve og hårde bananer'? Kom med eksempler fra filmen.
  • Diskutér i klassen om det er rigtigt, at drenge og piger taler forskellige sprog. Kom med eksempler fra jeres egne oplevelser.
  • Hvordan reagerer Georgia og Jas, når de ikke forstår drengene? Hvad er resultatet af de planer, de lægger for at komme i kontakt med drengene?
  • Georgia lægger mange mere eller mindre snedige planer i filmen. Hvordan kunne hun ellers have båret sig ad over for Robbie?

'Hormoner, hængerøve og hårde bananer' handler primært om pigerne. Drengene spiller naturligvis en vigtig rolle, men i filmen ser vi dem kun gennem pigernes øjne – og det vil sige som nærmest overjordisk skønne, følsomme og perfekte (om end uforståelige) eller irriterende og kiksede som kysseunderviseren Peter Dyer. Filmens fremstilling af kønnene kan roligt siges at være en karikeret fremstilling. Ordet "karikatur" kommer af det italienske ord "caricatura", som oprindeligt betyder "en overlæsset vogn", og der er sandt at sige fuldt læs i 'Hormoner, hængerøve og hårde bananer', hvor overdrivelsen af pigernes utålmodige, følelsesstyrede og selvoptagede handlemåde fremmer forståelsen. Og så har de en fantastisk evne til at komplicere selv de simpleste ting. Forstørrelsen af disse egenskaber har naturligvis en komisk effekt, men karikaturen fungerer også med et pædagogisk sigte. Det bliver nemmere at genkende uheldige egenskaber, når de blæses op, og når man er færdig med at grine, kan man tage ved lære af karikaturen.

Opgaveforslag

  • Tag en snak i klassen om filmens fremstilling af kønnene. Hvordan fremstilles pigerne? Hvordan opfører de sig? Hvad styrer deres handlinger? Hvad er deres stærke sider? Hvad er deres svage sider?
  • Hvordan fremstilles drengene i filmen? Hvad er deres stærke sider? Hvad er deres svage sider?
  • Hvad synes I om filmens fremstilling af de to køn? Er den realistisk?
  • Diskutér i klassen, om filmens fremstilling af kønnene er en karikatur. Hvad betyder ordet "karikatur"? Hvilken effekt har karikaturen på os som tilskuere?
  • Hvad er det for nogle træk ved de to køn, som er blevet overdrevet i 'Hormoner, hængerøve og hårde bananer'? Kom med konkrete eksempler fra filmen.

Georgia bruger en stor del af sin tid på at lave lister. Her er lister over snavningens ti udviklingstrin og pointsystemer for næser og personlighed og undervejs tilmed en handlingsplan for at blive voksen og ansvarlig. De mange lister er en måde at kontrollere verden på. Listerne er et forsøg på at fastholde og forstå alt det, som Georgia og veninderne endnu ikke rigtigt har styr på, men som de frygtelig gerne vil blive klogere på. Samtidig kan listerne være med til at opbygge den identitet, som pigerne søger efter.

  • Georgia og hendes veninder er glade for lister og pointsystemer. Kom med eksempler fra filmen på de lister, som pigerne laver.
  • Hvorfor laver pigerne så mange lister? Hvad er funktionen af listerne?
  • Laver I selv lister? Hvad laver I lister over? Hvad er funktionen af jeres lister?
  • Lad klassens drenge og piger lave hver to lister. Pigerne laver en liste med de fem ting, som de sætter pris på ved en dreng og en liste med de fem ting, som de tror, drengene sætter pris på hos en pige. Drengene gør det modsatte. Byt lister mellem kønnene og læs højt i klassen.

Tasks in English

Questions about the film

Take turns asking each other these questions about the film (pair work):

  • What do you think of the film? Do you like it?
  • Describe Georgia. What do you think of her?
  • Describe Jas. What do you think of her?
  • Describe Robbie. What do you think of him?
  • Describe Georgia's parents. What are they like?
  • Who is your favorite character in the film? Describe him or her.
  • Describe the scene where the girls see the two new boys for the first time.
  • What happens to the girls and their friendship when the two new boys arrive?
  • Can you imagine Georgia's thoughts when she sees Robbie for the first time?
  • Describe the ending of the film. Do you like the way the film ended?
  • What was your favorite scene in the film?

Class discussion:

  • What do you think of the film? Do you like it?
  • Describe Georgia. What do you think of her? Would you like to be her friend? Why/why not?
  • Describe the opening scene in the film. What does it tell us about Georgia?
  • Describe the change Georgia goes through after the opening scene.
  • Were you surprised by the way the film ended? Compare the ending to the opening scene. What has happened along the way?
  • Would you prefer another ending? Describe the ending you would prefer? Why is your ending better?
  • Why has the director chosen this ending in your opinion?

Make a radio interview (pair work):

  • Imagine you are a reporter, and you have been lucky enough to get an interview with one of the persons from the film. Imagine that you are conducting the interview at Georgias party.
  • Together with your partner you choose one of the persons: Georgia, Lindsay, Robbie or Jas.
  • Help each other write questions and answers for the interview (Remember to ask open questions with who, how, when, where, why…)
  • Prepare the interview
  • Act out the interview in class, or record it and let the class listen to it

Written tasks:

  • Write a review of the film.
  • The review should contain information about the film (title, nationality, name of the director), a short summary, your opinion and your evaluation (how many stars would you give the film).
  • Remember that your review is a recommendation for others. Try to imagine who would like to see this film, and who would not like to see it.
  • Write a letter.
  • Imagine that you are Georgia after she has fallen out with Robbie. Write a letter to Robbie and explain your actions and feelings.
  • In your letter you have to explain why you went out with Dave and why you told Jas that Tom was not good enough for her.