Jul med Astrid Lindgren elev

Hjem

Introduktion

Foto: 'Jul med Astrid Lindgren' (2024) Qvisten Animation

I skal arbejde med, hvordan flere af Astid Lindgrens fortællinger bliver lavet om til film, og hvilke forskelle der kan være på bøger og film. Bagefter skal I tale om, hvordan man kan gøre noget godt for andre, og hvad man kan gøre, hvis man er ensom eller keder sig. Til sidst skal I lave jeres egne fantasivenner.

I skal arbejde med ...

  • Hvad der sker, når man laver en bog eller historie om til en film.
  • At øve jer i at sammenligne bog og film.
  • Hvordan man fortæller historier på film.
  • Hvordan man kan gøre noget godt for andre.
  • Hvad ”en god gerning” er og høre en historie fra bibelen om det.
  • Hvad man sammen kan gøre mod ensomhed og kedsomhed. 

 

Til læreren: Opgaverne er skrevet som udgangspunkt for klassesamtaler. Tilpas selv formuleringer og brug af fagudtryk i forhold til elevernes alder og faglige niveau.
 

Film og forforståelse

Jul med Astrid Lindgren er en julefilm, der samler flere af hendes bedste fortællinger – nærmest som en ny udgave af Disneys juleshow. I skal blandt andet møde Emil fra Lønneberg, den magiske Muntergøg og den ensomme dreng Bertil.

I skal først arbejde med opgaverne til ”Hvad er en filmatisering?”. Derefter skal I høre nogle af Astrid Lindgrens historier.

Mens I ser filmen, skal I lægge mærke til forskelle og ligheder på historierne fra bøgerne og filmen. I skal også lægge mærke til, hvem der gør noget godt for andre, og hvem der er ensomme.

Foto: 'Jul med Astrid Lindgren' (2024) Qvisten Animation

Handling

To og to i klassen 

  1. Hjælp hinanden med at genfortælle handlingen. Hvor mange historier var der?
  2. Var der noget, I ikke forstod? 
  3. Hvad var det sjoveste sted? Hvorfor?
Foto: 'Jul med Astrid Lingren' (2024) Qvisten Animation

 

Filmsprog

I klassen

Muntergøg

  • Hvilke forskelle på bogen og filmens handling lagde I mærke til?
  • Hvorfor tror I, at de forskelle er der?
  • Hvad gør Muntergøg i filmen, som den ikke gør i bogen? Hvorfor er der forskel?
  • Hvorfor tror I, at det ikke er med, at Muntergøg kan lægge guldæg og køber gaver?
Foto: 'Jul med Astrid Lindgren' (2024) Qvisten Animation

Nils Karlsson-Pusling

  • Hvilke forskelle på bogen og filmens handling lagde I mærke til?
  • Hvorfor tror I, at de forskelle er der?
  • Hvordan får man i bogen at vide, at Bertil er ensom og keder sig?
  • Hvordan er det vist i filmen med billeder? Med lyd?
  • Hvorfor er rotten med i filmen?
  • Hvordan bliver der skabt spænding i filmen?
  • Hvorfor er Bertils søster ikke med i handlingen?
  • Lagde I mærke til, at hun alligevel er med på en måde?

 

KLIP: Bertils søster i dukkehuset

Kitte Kry

  • Hvilke forskelle på bogen og filmens handling lagde I mærke til?
  • Hvorfor tror I, at de forskelle er der?
  • Hvorfor er Fru Larsson med i filmen?
  • Hvorfor skændes torvekonerne i filmen, når de ikke gør det i bogen?
  • Hvorfor er slutningen lavet om?
Foto: 'Jul med Astrid Lindgren' (2024) Qvisten Animation

Temaer

Gode gerninger – at gøre noget godt for andre

I klassen

  • Hvordan gør forældrene noget godt for Gunnar og Gunilla?
  • Hvordan gør Muntergøg?
  • Hvordan gør Ida noget godt for Emil?
  • Hvordan gør nissen noget godt for ræven? Hvordan ændrer det ræven?
  • Hvordan gør Bertil noget godt for Nils? For rotten? 
  • Tror I, at Bertil ville have givet rotten ost, hvis Nils ikke skulle have et sted at bo?
  • Hvordan gør Kitte noget godt for Mormor?

 

  • Fik personerne i filmen noget ud af at gøre noget godt for andre?
  • Hvordan får man det indeni, når andre gør noget godt for en?
  • Hvordan har man det indeni, når man gør noget godt for andre?

 

Den Barmhjertige Samaritaner 

  • Har I hørt om, at man kan gøre en god gerning? Kan I gætte, hvad det betyder?
  • Hvem i historien gør en god gerning?
  • Hvorfor tror I, at de to første mænd gik forbi manden, der var blevet overfaldet?
  • Hvorfor tror I, at manden fra Samaria hjalp? Fik han noget ud af at hjælpe?
  • Hvad ville I have gjort? Hvorfor?
  • Kender I andre historier om folk, der gør gode gerninger?

 

  • En god gerning kan ikke gøres for tit – hvad betyder det? Hvorfor mon man siger det?
  • Får man noget ud af at gøre en god gerning/gøre noget godt?
  • Hvad ville der mon ske, hvis alle gjorde gode gerninger for andre?
  • Skal man altid have noget ud af at gøre noget godt?

 

  • Hvilke gode gerninger kan vi her i klassen gøre for hinanden?
  • Hvilke gode gerninger kan vi gøre for andre?
  • Hvilke gode gerninger kan I gøre for andre derhjemme?
Foto: 'Jul med Astrid Lindgren' (2024) Qvisten Animation

Ensomhed, kedsomhed og fantasi

I klassen

  • Hvad betyder kedsomhed?
  • Hvornår kan man kede sig?
  • Hvorfor keder Gunnar og Gunilla sig? Hvordan løser de det?
  • Hvorfor keder Emil og de andre børn sig? Hvordan løser de det?

   

  • Hvordan føles det, når man keder sig?
  • Hvad kan man selv gøre, hvis man keder sig?
  • Hvordan kan man hjælp andre, der keder sig?

  

  • Hvad betyder det at være ensom?
  • Hvornår kan man være ensom?

 

  • Er ræven ensom? 
  • Hvorfor er Kitte bange for at komme på børnehjem?
  • Tror I, at Mormor var ensom før Kitte kom?
  • Hvorfor keder Bertil sig og er ensom? Hvordan får han hjælp?

 

  • Hvordan føles det, når man er ensom?
  • Hvordan kan man hjælp nogen, der er ensom?
  • Hvad kan man selv gøre, når man er ensom?

    

  • Tror I, at Muntergøg og Nils Karlsson-Pusling findes i virkeligheden? Eller findes de kun i børnenes fantasi?
  • Hvad kan man bruge en fantasi-ven til?
  • Hvad kan en fantasi-ven ikke bruges til?