Kirsebæreventyret Lærer

Hjem

Didaktiske overvejelser

Det vil være en klar fordel at arbejde i grupper af fire både under og efter filmen.
Både iagttagelsesarbejdet og det efterfølgende analysearbejde er delt op i fire hovedspørgsmål. 

Man kan med fordel lade eleverne skrive deres observationer og analytiske betragtninger i fælles-dokumenter, som alle har adgang til. Det vil gøre fortolkningen, genrebestemmelsen, perspektiveringen og en efterfølgende skriftlig fremstilling mere overskuelig for eleverne.

Foto: Danish Documentary Production

Særfagligt

Kirsebæreventyret er særligt velegnet til dansk

Filmen viser, hvordan man starter en virksomhed, men handler om det, som motiverer og engagerer et menneske, der kaster sig ud i et nyt arbejdsfelt. 
Det er en fordel at have læst H.C. Andersens eventyr og gerne andre romantiske tekster, før man går i gang med forløbet.

Foto: Danish Documentary Production

Kernestofområder for dansk A-niveau

  • Filmanalyse med fokus på filmiske virkemidler og dramaturgi
  • Tematisk analyse af forholdet mellem vilje og lyst
  • Analyse med et litterært perspektiv. Inddrag gerne romantik

Faglige mål for dansk A-niveau

  • analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke fiktive tekster i alle medier
  • demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
  • demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
     

Tværfagligt

‘Kirsebæreventyret’ er særligt egnet til tværfagligt samarbejde med fagene biotek og biologi. I dansk vil man kunne belyse emner som motivation, vilje, lyst og kreativitet, mens fag som biotek, biologi og kemi ville kunne belyse omstændigheder omkring vinproduktionen.  

Dokumentarfilmen kan desuden være relevant i forløb om innovation samt fag som erhvervsøkonomi og mediefag.

Foto: Danish Documentary Production