Percy, Buffalo Bill og jeg Lærer

Hjem
  • Til læreren
  • Filmens handling
  • Den første kærlighed
  • Arrig - eller ked af det?
  • I vådt og tørt - nød og lyst

Til læreren

Den 11-årige Ulf skal sammen med far, mor og storebror som sædvanlig på sommerferie hjemme hos farmor og farfar på den lille skærgårdsø. Men denne sommer går intet, som det plejer. Ulf forelsker sig nemlig, og da hans bedste ven, den charmerende Percy, kommer på besøg, blusser jalousien. Percy er af en anden støbning og kan både håndtere piger, en arrig hest og den gnavne farfar, der har en forkærlighed for westernhelten Buffalo Bill. En klassisk filmfortælling i bedste nordiske tradition, hvor handling og drama udspiller sig på tværs af generationer og med en fin balance mellem alvor og humor.

Den svenske filminstruktør Anders Gustafsson er i Danmark mest kendt for ungdomsfilmen ”Bagland”, men med ”Percy, Buffalo Bill og jeg” er han ikke blot rejst hjem, men har desuden foretaget et kvantespring i genre, tid og æstetik. I samarbejde med den svenske forfatter Ulf Stark har Gustafsson omsat dennes elskelige erindringsroman ”Min vän Percy, Buffalo Bill och jag” til en børnefilm af den slags, som kun laves i det solbeskinnede jordbærtærte-sommer-skærgårdsland. Det er ikke ”Vi på Krageøen”, men det smager lidt i den retning.

”Percy, Buffalo Bill og jeg” foregår i 1950’erne – en tidsepoke, der kan virke som om, den ligger lysår væk fra nutidens børn. Men tidsbilledet er tegnet med meget præcise markører, som eleverne kan, om ikke tidsbestemme, så dog placere i kategorien ”gamle dage”. Tematisk er der dog bunker af identifikationspotentiale for dagens 11-årige børn. Den første kærlighed og udfoldelsen af strategier til ”komme sammen”, den ulykkelige forelskelse, jalousi, familieliv, venskab og kammeratskab på tværs af generationer er eviggyldige temaer, som netop i kraft af det store tidsspring måske vil være nemmere for eleverne at forholde sig til. Filmen er nydeligt fotograferet og klippet og ligger i kølvandet på den stolte nordiske filmtradition med fokus på børneliv og førpubertet – men er filmen et genrestykke, eller er den et opkog af noget, vi har set før? Er fremstillingen af forældre og andre voksne klassisk eller klicheagtig? Filmen er et godt udgangspunkt for både analyse og kvalitetsdiskussion.

Filmen er tilladt for alle, og undervisningsmaterialet er skrevet til lærere og elever i 1.–5. klasse. Materialet er oversat og bearbejdet fra svensk og opdelt i tre temaer: Det første tema, ”Den første kærlighed”, er relevant for de fleste elever i forløbet, og arbejdsopgaverne er formuleret, så de kan udleveres til børnene. De to næste temaer, ”Arrig – eller ked af det” og ”I vådt og tørt – i nød og lyst”, stiller lidt større krav og henvender sig til 4.–5. klasse, men dele af arbejdsopgaverne kan plukkes ud og bruges på yngre klassetrin.

God fornøjelse

Keld Mathiesen

Filmens handling

Ulf og Percy er cirka 12 år og kammerater. De bliver blodbrødre, da de ridser i deres håndflader og lægger dem mod hinanden. Blodbrødre gør alting sammen. Specielt er det vigtigt for Percy, som ikke har noget landsted, at tage med Ulf på landet i sommerferien. Modvilligt indvilger Ulf, men han tør ikke sige noget om det til sine forældre. Familien - mor, far, storebror Jan og Ulf - rejser ud til den idylliske skærgårdsø, hvor der ligger en lille gård, som tilhører Ulfs farmor og arrige farfar. Men velkomsten er ikke specielt hjertelig, farfar er som altid sur og gal.

Heldigvis er der dog også andre at snakke med. Ulfs sædvanlige feriekammerater, Klasse og Pia. Klasse har dog hænderne fulde; han har af sin far fået til opgave at samle 35 forskellige biller. Og Pia er denne sommer blevet rigtig sød, så Ulf bliver forelsket ved det første gensyn på cafeteriet, hvor Pia serverer for gæsterne. Da hun lover ham et kys, hvis han kan få hende til at le, bruger han al sin tid på at øve vittigheder.

På Ulfs fødselsdag dukker Percy, til stor overraskelse for alle, op på øen. Farfar er rasende over at skulle huse endnu en snothvalp. Til fødselsdagsfesten vil farfar have sin sædvanlige tykmælk med ingefær og sukker, og han beordrer Percy ud i køkkenet for at hente det. I stedet for ingefær strør Percy hvid peber på, og da farfar selvfølgelig opdager det, bliver han så rasende, at han smadrer en stol. Raseriet stiger yderligere, da farfar finder Percy og Ulf i færd med at rode i gamle ting fra brændeskuret. Ting som farfar har lavet til farmor i deres unge dage. Men Percy lader sig ikke skræmme af den vrede mand og kommer med forslag til, hvordan farfar skal reparere sin stol. Og underligt nok lytter farfar til Percy.

Fra dette tidspunkt bliver Percy en slags forbundsfælle til farfar, og Ulfs forhold til sin farfar ændrer sig også. Farfar viser pludselig interesse for at være sammen med drengene, han lærer dem at skyde med gevær og fortæller drabelige historier om Buffalo Bill, som farfar engang har set optræde i et cirkus i London. De tre hygger sig sammen med højtlæsning af Buffalo Bills erindringer.

Percy kommer til gengæld noget på tværs af Ulfs forsøg på at gøre indtryk på Pia. Snart interesserer hun sig en hel del mere for Percy end for Ulf. Jalousien tager til, da Pia en dag, med Ulf som passiv tilskuer, redder Percy fra at drukne og efterfølgende tørrer ham lige lovlig grundigt og omsorgsfuldt. Da børnene leger dåseskjul (eller ”spark-til-bøtten”), insisterer Ulf på at gemme sig samme sted som Pia. Hun bliver irriteret og beder ham holde op med at rende i hælene på hende. Ufortrødent fortsætter han, for tiden er inde til at fortælle den sjove historie, så han kan indkassere sin præmie. Pia går, før han er færdig, og kort efter fortæller Percy den samme historie. Denne gang ler Pia højt.

En aften er der dans på øen, og Percy og Pia danser med hinanden. Det udløser et slagsmål mellem Ulf og Percy, men da Percy indser, at Ulf er ulykkeligt forelsket og ked af det, tilbyder han Ulf sin hjælp. Han spørger Pia, om hun vil komme sammen med Ulf, men hun svarer, at det er lige så utænkeligt som at ride på den uregerlige hingst ”Sorte”. Farfar ser, at Ulf er nedtrykt, og Ulf fortæller ham om sin ulykkelige forelskelse. I et forsøg på at trøste ham tager farfar Ulf med op på klippen for at rulle en tung sten ud over kanten. Ulf synes dog ikke, det hjælper.

Det går langsomt op for drengene, at farfars arrige lune er blevet til af ulykkelig kærlighed til – farmor. Så en dag spørger Ulf farmor direkte: ”Hvad skulle farfar have gjort for at få dig til at elske ham?” Farmor svarer ikke. Percy tilføjer: ”Måske hvis han havde været lige som Buffalo Bill?” Farmor indrømmer, at hun synes godt om Buffalo Bills skæg, og finder et billede frem, som hun har fået af farfar. Et billede af Buffalo Bill, med teksten: ”To Erika with love”.

Percy får en idé. Han tæmmer Sorte, så Ulf kan ride på ham. Men Pia synes, at de er tossede, da Ulf kommer ridende på hesten. Hun erklærer højlydt, at det jo er Percy, hun kan lide. En aften ved middagsbordet er der tordenvejr. Farmor beordrer alle til at forlade bordet, da lynet kan slå ned i lysekronen. Hun beder til, at Gud skal skåne dem for at blive ramt. ”Gud er kærlighed” siger hun. ”Hvad ved du om kærlighed, når du ikke kan elske farfar, som han elsker dig?” siger Ulf. Farfar bliver vred og går udenfor. Da han kommer ind igen, har lynet slået ned i hans fødder. ”Kære elskede!” siger farmor. ”Hvad sagde du? Elsker du mig?” spørger farfar. ”Jeg ved det ikke” græder farmor, hvorefter farfar går ud og kaster en stor, tung sten ned ad klippen.

Efter denne dag er alt forandret. Farfar menes at have fået en hjerneblødning, og lægen anbefaler ham at tage på sygehuset. Men det vil farfar ikke. Farmor lover at pleje ham hjemme. Ulf er deprimeret og vred på Percy og siger hidsigt, at han skal rejse hjem. Da farfar hører, det siger han til Ulf: ”Du er på vej til at blive ligesom mig, arrig, misundelig og bitter. Der er ingen, der gider være sammen med sådan en.” Farmor lytter i smug. Ulf besinder sig og går ind til Percys seng for at undskylde.

Næste morgen er Percy alligevel forsvundet. Ulf løber ned til færgen og råber til Percy, at han skal blive. Netop som han har opgivet, vender båden rundt, og Percy kommer tilbage. ”Du skulle jo også lære mig at svømme” siger han, da Ulf beder om forladelse. Kort efter viser det sig, at Percy kan svømme både 15 og 30 meter. Farfar lader skægget vokse, og ligner til sidst Buffalo Bill. Som sit store forbillede rider han til sidst med drengene ud mellem klipperne og skyder hul i en mønt som Ulf måbende samler op.

Den første kærlighed

”Percy, Buffalo Bill og jeg” handler om den sommer, Ulf opdager kærligheden. Allerede i starten af filmen spørger han sin krydsordselskende far, hvordan det var, da han mødte mor. ”Dejligt” svarer faren og vender straks tilbage til sit kryds og tværs blad. Det er netop også dejligt, da Pia forsigtigt tørrer Ulfs pande med det samme håndklæde, som hun selv har tørret sig med. Ulf forelsker sig i Pia, men det går langsomt op for ham, at hun ikke gengælder hans kærlighed. Hvordan kan livet være så uretfærdigt? Hvorfor skal det gøre så ondt at være forelsket?

Farfar har været ulykkeligt forelsket hele livet, for Erika, Ulfs farmor, har aldrig elsket ham på samme måde, som han har elsket hende. Det er derfor, han er blevet så bitter og vred, så det piner ham at se Ulf gå igennem de samme følelser. Det har taget farfar et helt liv at forstå, at kærlighed handler om at give, og den erfaring vil han give videre til Ulf, før det bliver for sent. Til sidst i filmen gør farfar op med sin ulykkelige kærlighed. Den smerte, han har båret i sit hjerte, bliver i filmen symboliseret ved den store sten, han kaster ud over klippeskrænten. Han gennemgår en indre forvandling og begynder at se på tilværelsen med nye øjne. Og med den indre forvandling følger den ydre. Denne forvandling gør, at farmor på en måde genopdager farfar, og måske ligefrem bliver forelsket til sidst.

  • Hvorfor bliver man forelsket? Kan det overhovedet forklares? Er det fordi, nogen er sød, charmerende eller ser godt ud? Eller er det fordi, han eller hun griner så dejligt? Hvordan føles forelskelsen? Hvordan føles det at være ulykkeligt forelsket? Forsøg at beskrive billeder og scener i filmen som illustrerer forelskelse og de følelser, der følger med.
  • Tal om hvordan personerne i filmen viser, at de er forelskede. Hvordan kan vi se det på dem? Ulf prøver at gøre indtryk på Pia – ved at være sjov og modig. Tal om de scener, hvor han prøver at gøre indtryk. Hvad gør han? Virker det? Hvordan reagerer Pia? Hvorfor?
  • Percy prøver ikke at gøre indtryk på nogen – han er bare, den han er. Alligevel er det ham, som gør indtryk – på bl.a. Pia og Farfar. Mens Ulf, der gør sig stor umage for at gøre indtryk, nærmest bliver lidt overset. Hvorfor er det sådan?
  • Storebror Jan driller Ulf med, at han er forelsket. Er det pinligt at være forelsket? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvorfor er det så svært at sige ”Jeg kan godt lide dig” til nogen? I filmen er det Percy, der spørger Pia, om hun vil komme sammen med Ulf. Skulle Ulf selv have spurgt?
  • Diskuter hvilken metode der er den bedste, hvis man vil spørge nogen, om han eller hun vil komme sammen med én. Er det bedst hvis en veninde/ven spørger, er det bedst at sende en gave eller blomster – eller er et kærestebrev eller en sms bedre? Lav en liste med fordele og ulemper ved de forskellige metoder. 
  • Diskuter hvorfor det netop er farfar, der støtter Ulf i hans nedtrykte tilstand. Hvorfor snakker Ulf ikke med sine forældre eller med sin storebror? Hvad ville du selv have gjort?
  • Farfar og farmor har svært ved at vise deres følelser. Giv eksempler på hvordan vi viser vores kærlighed til andre.

Arrig - eller ked af det?

Farfar er vred. Ulf og alle andre ved, at farfar er sådan, og det kan der ikke ændres på. Det er derfor, Ulf er lidt ked af at skulle have Percy med på sommerferie. Under ingen omstændigheder havde Ulf forudset, at netop Percys tilstedeværelse skulle kunne ændre på farfars tilstand. Ferien starter, som man kunne forvente. Men langsomt begynder farfar at forandre sit syn på ”snothvalpen” Percy.

  • Beskriv farfar. Hvordan er han? Nævn de scener i filmen, hvor farfar viser tegn på at tø op. Hvordan sker det?
  • Farfar har været sur og gal så længe, alle i familien kan huske. Da Percy dukker op, ændrer det sig. Hvorfor? Hvad er det, Percy kan eller gør, som får farfar til ændre sig? Hvorfor har hverken Ulf eller storebror Jan været i stand til at gøre, hvad Percy gør?
  • Hvorfor bliver Percy ikke bange eller ked af det, da farfar smadrer sin stol i raseri? Hvordan ville du selv have reageret? Synes du, at det virker realistisk, at Percy opfører sig, som han gør? Virker det realistisk, at farfaren ændrer sig på den måde, han gør? Begrund din mening, gerne med eksempler fra filmen.

Som børn tror vi ofte, at voksne handler klogt og erfarent og voksent i alle situationer. Men mange gange er voksne præcis lige så barnlige som børn, når det handler om følelser og konflikter. Farfar har været sur og gal lige så længe, Ulf kan huske. Faktisk så længe, at ingen i familien længere tænker over, hvorfor han mon er så sur. Ikke engang farfar selv tænker over, at han egentlig bare er ked af det.

  • Har du nogensinde oplevet voksne opføre sig barnligt? Beskriv situationen og forklar eventuelt hvorfor de opførte sig sådan.
  • Nogle gange kan det være godt at give udtryk for sin vrede, at komme af med den. Hvorfor har farfar ikke langt tidligere sagt til nogen, hvad han følte?
  • Da Ulf på et tidspunkt er rasende på Percy, slår han ham. Men han fortryder med det samme, og beder Percy gøre gengæld. Hvad sker der videre i scenen? Hvad ville du have gjort i den situation?
  • Har du oplevet at være sur – og så at komme af med følelserne igen ved at skælde ud? Fortæl!
  • At komme af med sine følelser kalder man ofte at ”afreagere”. Det er det farfar gør, da han løfter den tunge sten og smider den. Kan du foreslå andre måder at afreagere på?
  • I filmen har hesten Sorte en opførsel, der minder lidt om farfars. Sorte er umedgørlig og gal, så man ikke kan ride på ham.
  • Hvorfor lykkes det for Percy at tæmme Sorte – hvad kan han have gjort? Virker det realistisk, at han kan tæmme hesten? Troede du på det, da du så scenen?

I filmens slutning anlægger farfar skæg, så han kommer til at ligne Buffalo Bill. Denne ydre forvandling er et symbol på den indre forvandling i farfar.

  • Diskuter hvordan en ændring udenpå, f.eks. ved at tage nyt, smart tøj på, kan virke indvendigt.

”Den som ikke elsker sig selv, kan ikke elske andre” hedder et gammelt ordsprog.

  • Diskuter om det er sandt.
  • Vi vil gerne være lykkelige, uanset hvor gamle vi er. Lav en liste med mindst ti beskrivelser af ”Hvad er lykke?”.

I vådt og tørt - nød og lyst

På trods af at Ulf og Percy er blodbrødre i byen, er Ulf nølende overfor at tage Percy med på landet. Hvordan skal han passe ind sammen med ferievennerne Klasse og Pia samt værst af alle: arrige farfar? Det viser sig, at Percy passer vældig fint ind overalt, måske endda lidt for godt. Han får Pia til at le af en vittighed, og han får farfar til at snakke, selvom han altid tidligere har været tavs og vrissen. Han hjælper Klasse med at ”finde” den manglende 35. skarnbasse, og han byder pigerne op til dans i pavillonen.

Alt det gør, at Ulf bliver jaloux. På trods af det lover han at lære Percy at svømme. Ved et tilfælde er Percy ved at drive til havs, da Ulf distraheres af, at Pia kommer og kigger på. Til Ulfs ærgrelse er det Pia, som redder Percy. Ulf bliver vred på Percy og spørger, hvorfor han ikke kunne være kommet en anden sommer i stedet for. Netop denne sommer står han i vejen for Ulfs kærlighedsplaner. Men Percy er slet ikke interesseret i Pia. Han synes, det er alle tiders at være sammen med Ulf, og at deres venskab er det vigtigste. Til sidst bliver Ulf så vred, at han vil opsige sit broderskab med Percy, og han opfordrer Percy til at rejse hjem. Men ved nærmere eftertanke, og da han har haft en samtale med farfar, indser Ulf, at han ikke vil miste venskabet med Percy. Ulf beder om tilgivelse, og Percy tilgiver ham let. 

  • Beskriv Ulf og Percy. Hvordan er de? Hvilke forskelle og ligheder er der mellem dem? Hvorfor er de venner – hvad er det, de godt kan lide ved hinanden? Kan Ulf lære noget af Percy? Og kan Percy lære noget af Ulf?
  • Diskuter hvad begrebet ”blodbrødre” betyder, og hvad det står for i filmen. Hvordan bliver man blodbrødre, og hvorfor? Hvad kendetegner venskabet mellem blodbrødre – eller hjerteveninder? Kan de modstå alle kriser og konflikter? Kan man have flere blodbrødre/hjerteveninder på en gang?

En aften ved middagsbordet, da uvejret raser med lyn og torden, bliver farfar så vred, at han går udenfor.

  • Hvorfor bliver han så vred, og hvad er der sket med ham, da han kommer tilbage?
  • Senere samme aften går han igen ud og kaster en tung klippeblok ned ad skrænten – hvorfor gør han det?

For det meste er filmen meget realistisk, dvs. tingene kunne godt være foregået sådan i virkeligheden. Men i nogle scener virker begivenhederne ikke helt realistiske.

  • Er der scener eller begivenheder i filmen, som du synes er urealistiske? Beskriv scenerne/begivenhederne og forklar, hvorfor du synes, det virker urealistisk.
  • Diskuter hvad I synes om de urealistiske scener – er det okay, at filmen bliver lidt ”fantasifuld” indimellem? Hvorfor/hvorfor ikke?

Mod filmens slutning kommer farfar mere og mere til at ligne sit idol, Buffalo Bill. Han opfører sig også helt anderledes, han smiler og er glad. I den afsluttende scene er han nærmest forvandlet til Buffalo Bill. Han rider på Sorte og inviterer drengene med ud i klipperne. Her er det næsten som i en cowboyfilm, med lyden af indianere og vilde dyr. Farfar opfordrer drengene til at bruge deres fantasi, men ikke nok med det: Han skyder hul i en sølvmønt, som Ulf måbende samler op.

  • Ulf og farfar forandrer sig begge til det bedre fra filmens start til filmens slutning. Prøv at opremse de begivenheder i filmen, som er med til at forandre dem. Sæt ord på hvordan Ulf og farfaren er i starten af filmen, og hvordan de er til sidst. Hvad er deres gode og dårlige sider? Ville I gerne være venner med Ulf og have farfaren som jeres egen farfar? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Ved at kigge på personernes forandring kan I prøve at formulere filmens budskab. Hvad lærer Ulf og farfar i løbet af filmen? Hvad er filmens morale? Hvad kan vi lære af filmen?
  • Sammenlign jeres ”moraler” og find én, der er dækkende for dem alle. Diskuter om I er enige i filmens morale.
  • Synes I filmen var god? Hvorfor/hvorfor ikke?