Romys Salon

Romys Salon

– et undervisningsmateriale

Fag og temaer

Skilsmisse 

Er der en god hverdag efter forældrenes skilsmisse? Hvor ligger Romys loyalitet, og hvem har egentlig ansvaret for at passe hvem? Filmen er en god mulighed for at belyse skilsmissetemaet fra forskellige vinkler. Som barn kan det være svært at tro på, at det hele nok skal blive godt igen. Romys forældre finder ikke sammen igen, men filmen viser, at ens hverdag kan blive god igen. Ens forældre kan få det godt sammen, selvom de møder nye kærester. Psykiatrifonden har lavet korte tegnefilm, som lægger op til at snakke om temaet i klassen. Se dem her på Psykiatrifondens vimeoside. Se mere info om, hvordan man arbejder med svære emner i undervisningen under Links og litteratur
 
Romy ønsker sig en ny iPhone, men som skilsmissebarn er det ikke sikkert, at ens forældre har pengene til at købe den nyeste model. 'Romys Salon' begynder med, at Romys mor må tage ekstra timer på sit arbejde. En mere samfundsfaglig/matematisk vinkel på skilsmisseproblematikken kan være at tale om årsagen til morens ekstra arbejde. Som enlig forsørger kan det være et slid at få økonomien til at hænge sammen, men det kan være svært for et barn at forstå. Er der fx merudgifter som enlig forsørger? Er der mulighed for støtte – økonomisk eller andre former?

Romys salon
Foto: Angel Films

Familierelationer og sygdom

I starten af filmen bryder Romy sig ikke så meget om sin skrappe mormor, men bliver tvunget til at være meget sammen med hende, fordi moren skal arbejde. Deres forhold bliver dog meget bedre gennem filmen. Båndet mellem dem bliver især stærkere, når Stine fortæller Romy om familiens fortid og vækker gamle minder til live. 'Romys Salon' kan være en god indgang til at snakke om nære relationer i elevernes liv. Der findes mange forskellige familiekonstellationer, og de har hver især deres fordele og ulemper. I nogle lande er det fx normalt at bo sammen med sine bedsteforældre, hvor andre kulturer og levemåder giver mere sporadisk kontakt med ældre familiemedlemmer. Tal med eleverne om deres forhold til familien, fx bedsteforældre. Tal også om, hvad det betyder for Romy, at hun pludselig lærer sin mormor og hendes fortid så godt at kende. 

Alzheimers sygdom nedbryder gradvist hjernens nerveceller, og den kan ikke helbredes. I kan tale om, hvad Alzheimers sygdom er, og om eleverne selv har oplevet sygdom i familien. Tal også om, hvordan det påvirker Romy, at hun finder ud af, at Stine er syg. Hvordan håndterer man som 10-årig, at ens mormor er ved at miste hukommelsen og har svært ved simple ting? Hør også, hvad eleverne tror, der sker med Stine, Romy og hendes forældre efter filmens slutning.

Romys salon
Foto: Angel Films

Kontakt

Martin Brandt-Pedersen, Lisbeth Juhl Sibbesen

Det Danske Filminstitut, Gothersgade 55, 1123 København K. Copyright ©2017.

Kontakt os for spørgsmål vedr. undervisningsmaterialer

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle