Steppeulven

Steppeulven

- et undervisningsmateriale

Før I ser filmen

Inden klassen skal se filmen, vil det være en god idé at tale om begreber som ’rammefortælling’ og ’kronologi’, så eleverne er forberedte på, at ”Steppeulven” ikke ligner de film, de er vant til at se.

Eleverne bør også få en kort introduktion til 1960’ernes samfund og det ungdomsoprør, der er på vej. Angsten for atomkrig, velstandsstigningen, ændringerne på arbejdsmarkedet og velfærdssamfundets fokus på ungdom og uddannelse er en nødvendig ramme for at forstå, hvad det er for en generation, Iben og Eik tilhører.

Filmen byder på megen nøgenhed, eksplicitte sexscener og en meget fri tilgang til stoffer. Det er en god idé at forberede eleverne på dette, og forklare at det er en naturlig del af en film, der handler om ungdomsoprøret.

Tag endelig en snak med eleverne om, hvad det vil sige at lave en film om et menneske, der har eksisteret i virkeligheden. ”Steppeulven” er et forsøg på at forstå Eik Skaløes skæbne, og er en form for fortolkning af hans person. Bed eleverne om at lægge mærke til, hvad det er, der driver Eik. Hvad er det han vil opnå i tilværelsen?

Steppeulven
Foto: Nikola Predović

Kontakt

Martin Brandt-Pedersen, Lisbeth Juhl Sibbesen

Det Danske Filminstitut, Gothersgade 55, 1123 København K. Copyright ©2017.

Kontakt os for spørgsmål vedr. undervisningsmaterialer

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle