Steppeulven

Steppeulven

- et undervisningsmateriale

Fag og temaer

Materialet er tilrettelagt, så det kan bruges af 9. klasse - gymnasiet. Materialet tager udgangspunkt i filmens centrale temaer og kommer med en analyse af de filmiske virkemidler og den dramaturgiske komposition.

I undervisningen hører ”Steppeulven” naturligt hjemme i danskfaget. Men de mange referencer til engelsksproget litteratur åbner muligheden for et tværfagligt samarbejde mellem dansk og engelsk. I et bredere samarbejde om perioden kan filmen desuden indgå i fag som historie, psykologi og samfundsfag.

Materialet præsenterer tre analytiske indgangsvinkler til arbejdet med filmen.

  • Dramaturgi og fremstillingsform lægger op til en grundig analyse af filmens forløb og tema.
  • Billedanalyse ser nærmere på de filmiske virkemidler i tre centrale indstillinger fra filmen.
  • Litteratur og ungdomsoprør bruger filmens mange litterære referencer i en tolkning af filmen og dens samtid.

Steppeulven
Foto: Nikola Predović

Kontakt

Martin Brandt-Pedersen, Lisbeth Juhl Sibbesen

Det Danske Filminstitut, Gothersgade 55, 1123 København K. Copyright ©2017.

Kontakt os for spørgsmål vedr. undervisningsmaterialer

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle