Vitello

Vitello

– et undervisningsmateriale

Fag og temaer

Dansk

Eleverne vil få mulighed for at:

  • behandle filmens temaer.
  • sætte ord på oplevelser og tanker, erfaringer og følelser.
  • træne genfortælling og analyse samt få inspiration til meddigtning.
  • fremlægge og referere en oplevelse samt styrke ordforråd og begrebsdannelse.

Vitello savner sin far

Vitellos mor er mest optaget af sin mobiltelefon. ”Smut ud og leg,” siger hun, når Vitello spørger til sin far. Vi ved ikke, hvorfor faren ikke er i familien længere, men blot, at han ikke er velkommen. Fraværet af både faren og moren får Vitello til at forsvinde ind i legens fantasifulde universer.  

Hjemme finder Vitello nogle gamle familiefotos af sin far, men hans hoved mangler på alle fotografierne. Vitello klipper fotografierne i mindre stykker og begynder at samle en fantasifuld og farverig collage af faren. Collagen udvikler sig undervejs, som handlingen tager fat. Den bliver dermed en symbolsk rekvisit på far-søn-relationen – eller manglen på samme. 

Selvom mor siger, at Vitellos far er en sjuft, synes Vitello godt, at han kan bruge en sjuft til far. For Vitello har nemlig brug for en far; og hvad er mere nærliggende end at gå på jagt efter en i det lokale storcenter? Helt ligetil bliver det dog ikke: Elektrikeren, der holder stigen, forærer Vitello flasker i stedet for faderskab. Men pølsemanden med dårlig hørelse kalder Vitello for ”Min dreng”, hvilket giver ham håb og mulighed for at lyve. Vitello bilder vennerne Max og Hasse ind, at pølsemanden er hans far.

Misundeligt iagttager Vitello forholdet mellem Max og Hasse og deres far. Drengenes far vasker bil sammen med sønnerne, laver sjov og sprøjter med vand. En dag kommer faren susende for at hente sønnerne, for at de kan købe ind til pandekager. Vitello går i stedet i parken. Her møder han en mand, der siger, at han er Gud. Vitello spørger, om han kan få et ønske opfyldt: Hans far skal kigge forbi en aften til spaghetti og kødsovs. Det kan imildertid ikke lade sig gøre, mener manden.

Mødet bidrager til gengæld til Vitellos fantasi. Faren er selvfølgelig en engel, der hjælper de syge og får solen til at stå op. Derfor sætter Vitello vinger på collagen af sin far og er stolt af ham:

”Min far er en superengel, men det ville også være lidt fedt, hvis han var her engang imellem,” siger hovedpersonen til sine to venner.

I mellemtiden kommer Gregers til middag. Vitello er skeptisk over for den "nye faderfigur" og vælter blomsterne på bordet, som Gregers har haft med til mor.

Heldigvis flytter Kamma ind i kvarteret. Kamma forstår, om nogen, at perspektivere Vitellos opfattelse af en far. Kamma får Vitello til at fortsætte med collagen, der nu også får hår på hovedet. Kamma synes godt om Gregers sportsvogn og kalder ham for Vitellos papfar. For det er jo smart at have en far flere steder, siger Kamma.

Vitello og Kamma har efterfølgende en dejlig dag på stranden sammen med mor og Gregers.

Hjemme igen tegner Vitello et ansigt på far-collagen. Mor spørger Vitello, hvem collagen forestiller. ”Kan du ikke se det? Det er jo min far,” siger Vitello glad. Hans mission er lykkedes.

Vitello
Foto: Angel Films

Vitello og mor

Findes der en opskrift på den perfekte mor? Mange forældre kender vist følelsen af ikke at være nærværende i øjeblikket, hvor barnet søger en vigtig forklaring. For hverdagen består af en række valg, især for en enlig mor som Vitellos. I fremstillingen af Vitellos mor giver filmen sit eget humoristiske bud på den uperfekte mor. Man kan godt være en god og kærlig mor og lykkes på sin egen ufuldkomne måde. 

Vitellos mor er ikke altid så nærværende og snaksaglig, som Vitello kunne ønske sig. Mor er optaget af sin mobiltelefon eller af tilbudsaviser. Først tænker man, at Vitello er blevet – og bliver – overset af sine forældre. Men i virkeligheden er moren et troværdigt og moderne portræt af forælderrollen, der sikkert er genkendeligt fra mange elevers perspektiv. På den måde er temaet et godt udgangspunkt for at tale familier og familiemønstre med de yngste.    

Vitello spørger hele tiden sin mor om sin far, men hun afviser, fordi samtalen gør ondt på hende. Det er brutalt, men også ærlig snak, hvilket måske er det vigtigste over for børn. Vi er desuden ikke i tvivl om, at moren elsker Vitello og omvendt. Hun siger søde ting til ham om morgenen, når han er træt, og hun venter derhjemme med chokoladekage. Mor er derudover god til at skræmme monstre væk under Vitellos seng: ”for det eneste, monstre og zombier er bange for, er en vaskeægte mor i natkjole.” 

Ikke mindst er moren stolt af Vitello. Det viser hun netop i filmens slutscene, hvor hun tager billeder af Vitello og Gregers og kalder dem for "mine to drenge".

Vitello
Foto: Angel Films

Kontakt

Martin Brandt-Pedersen, Lisbeth Juhl Sibbesen

Det Danske Filminstitut, Gothersgade 55, 1123 København K. Copyright ©2017.

Kontakt os for spørgsmål vedr. undervisningsmaterialer

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle