Vitello

Vitello

– et undervisningsmateriale

Filmfaglige vinkler

fantasiens virkemidler   

Filmens æstetik inviterer os ind i fantasiens legeland, hvor farver og grafik varierer fra farverige universer til enkle blå streger afhængig at tematik, sjov og alvor. Mørke nuancer og musik hjælper fx med at trappe stemningen op, når der er uhyggelige skygger på væggen i soveværelset og afrevne kropsdele overalt.

Ved hjælp af de filmiske virkemidler bliver der skruet op for dramatikken i legeuniverset om monstre, zombier. Filmen har dog i de uhyggelige scener en legende og undersøgende grafik, der gør, at målgruppen ikke er i tvivl om, at det er leg og fantasi – og ikke virkelighed. 

Børne-bløde stemmer og animationer fører os trygt, humoristisk og i et behageligt langsommeligt klippetempo gennem de små fantasiuniverser. Af den grund har de yngste eleverne let ved at identificere sig med karaktererne, der netop er animeret i børnehøjde.

Leg og Konflikt

Børns venskaber er mangfoldige, dybe, kærlige og af og til fyldt med konflikter, kompromiser og udvikling. For hvem er det lige, der bestemmer, når fantasien slippes fri? Er det den med den største og bedste fantasi? Hvordan sættes grænsen i legen? Og hvad sker der, når den overskrides? Venskabernes "magtkamp" og grænseleg giver filmen et både realistisk og genkendeligt bud på.

Vitello har en meget livlig fantasi. Vitello finder på, at drengene skal ”katnappe” naboens kat, men drengene er ikke så gode til at være kriminelle, som Vitello kunne ønske sig. En gang imellem bliver Vitellos livlige fantasi for meget for vennerne Max og Hasse, som trækker sig fra legen. En dag finder Vitello på en farlig leg om spøgelser, zombier og monstre. Vitello er den farlige hånd, som vil æde dem. Max og Hasse protesterer og siger, at deres far ved.. "Hvad ved jeres far om zombier," afbryder Vitello dem "når han arbejder i en bank"?

I den forstand bliver Vitellos venskaber en ydre konflikt, han skal slås med at dominere. Men fantasien kan faktisk også blive for farlig for Vitello, der også oplever en indre konflikt på grund af sin fantasifuldhed:

Da Vitello skal lægge sig til at sove om aftenen, er han overbevist om, at der ligger en afskåret hånd under sengen, eller et stort monster med hugtænder. Hans egen fantasi er altså løbet af med ham.

Vitello
Foto: Angel Films

De gamle familiefotos sætter gang i hovedkonflikten, hvor Vitello alene og sammen med sine venner skal prøve at finde sin far. Vitellos collage udvikler sig undervejs, som forestillingen om faren bliver skabt og tager form. Moren er ikke til nogen hjælp i spørgsmålet om hans far, så fantasien får her frit spil. 

Først da Vitello (med Kammas hjælp) får en god oplevelse med stedfaren, bliver hovedpersonen i stand til at sætte ansigt på collagen af sin far; og pludselig er fantasi gået hen og blevet til virkelighed.  

Filmstills til collage 

Til opgaverne i elevarket om billedcollagen kan man bruge de stills, der er til rådighed til filmen (se Filmstills i den orange menu til venstre), eller tag framegrabs fra Vitello-kortfilmene på Filmcentralen. 

Filmstills af drengenes lege kunne være: katnapning, monster- og zombielege, halloween og gode gerninger.

Vitello
Foto: Angel Films

Kontakt

Martin Brandt-Pedersen, Lisbeth Juhl Sibbesen

Det Danske Filminstitut, Gothersgade 55, 1123 København K. Copyright ©2017.

Kontakt os for spørgsmål vedr. undervisningsmaterialer

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle