Mr. Freeman elev

Hjem
  • Introduktion
  • Film og forforståelse
  • Handling
  • Temaer
  • Filmsprog
  • Videre arbejde

Introduktion

'Mr. Freeman' (2023) / Zentropa

I dette undervisningsmateriale skal I arbejde med filmen ’Mr. Freeman’. I har også mulighed for at læse et interview med instruktøren, Mads Matthiesen. Jeres lærer bestemmer, hvor meget I skal læse. 

Først skal I se traileren for filmen og besvare et par spørgsmål. Derefter skal I se filmen og lave nogle opgaver. 
  
I opgaverne arbejder i frem mod at …

  • Blive klogere på karakterernes identiteter og forhold til hinanden.

  • Forstå og genkende intertekstualitet.

  • Kende og anvende rekvisitter

  • Forstå filmens dramaturgi i forhold til aktantmodellen.

  • Analysere filmens genretræk.

Film og forforståelse

'Mr. Freeman' er en dansk film, skrevet og instrueret af Mads Matthiesen, der har vundet flere internationale priser. Blandt andet for sin spillefilmsdebut, ’10 timer til paradis’.

Se traileren for filmen.

Alene

  • Overvej: Hvordan tror du, filmen ender?
*Mr. Freeman' (2023) / Zentropa

To og to

  • Hvad viser traileren om handlingen?
  • Hvad bliver man nysgerrig på?
  • Hvad tror I, der kommer til at ske mellem Simone og Mr. Freeman?
  • Hvorfor tror I, at moren siger, at Simone kommer til at lære det på den hårde måde?
  • Hvilken funktion har traileren?

I klassen

  • Hvad menes der med ”African scam”?
  • Hvilke associationer giver titlen, ’Mr. Freeman’?
     

Handling

Alene

To og to

  • Genfortæl filmen for hinanden.
'Mr. Freeman' (2023) / Zentropa

I klassen

  • Opstil de 10 vigtigste scener fra filmen på tavlen eller en væg i klassen. Sæt dem i kronologisk rækkefølge, og skriv overskrifter.
  • Diskuter slutningen. Hvorfor skilles de, hvis de begge to elsker hinanden?

Temaer

Alene

To og to

  • Sammenlign, hvilke temaer I har fundet hver især.

Opgaverne fokuserer på tre temaer:

  • Identitet
  • Familien (mor-datter-forholdet)
  • Intertekstualitet
'Mr. Freeman' (2023) / Zentropa

Identitet

Identitet handler om, hvad der kendetegner en person og gør personen anderledes end andre. 

Alene

Vælg en af de to opgaver

  • Lav et mindmap over Simones personlighed og karaktertræk.
  • Lav et mindmap over Freemans personlighed og karaktertræk.

To og to

Freeman lever på en løgn og har opfundet sin egen, fiktive livshistorie med forældrenes død. Samtidig (over)lever han ved at spejle sig i og bruge skuespilleren Morgan Freeman som forbillede.

Freeman fungerer som en katalysator for Simones udvikling. Han stiller hende vigtige spørgsmål, der får hende til at tænke over, hvad hun drømmer om, og hvem hun i virkeligheden er inderst inde. Han får hende til at holde af sig selv og opfatte verden på en ny måde, fx at hun egentlig har en god familie sammenlignet med ham.

  • Diskutér, hvordan Freeman ”skubber” til Simones karakterudvikling.

I klassen 

Simone synger ’I morgen er der også en dag’ af Andreas Odbjerg for Freeman.

  • Kender I sangen i forvejen?

Lyt til sangen 

  • Hvilke temaer er der i sangen (se tekst i hjælpeark)?
  • Hvordan relaterer temaerne til filmen?
'Mr. Freeman' (2023) / Zentropa

Familien

I samfundsfag i gymnasiet har Simone om familiestrukturer. Emnet spejler en af filmens vigtige tematikker.

Alene

Vælg en af de to opgaver:

  • Beskriv Simones familie med dine egne ord.
  • Lav en personkarakteristik af Kirsten. 

To og to

Mor Kirsten behandler sine to døtre meget forskelligt. Vælg en af de to opgaver.

  • Kom med eksempler på forskelle i opdragelsen af de to døtre.
  • Brug hjælpearket Kirstens tale til at analysere, hvordan moren gør forskel.

Søsteren hedder Silja, som er en kortform af Cecilie og betyder ”blind”. Hun siger ikke så meget i filmen, men stiller til gengæld to centrale spørgsmål: Hun spørger Simone, om det er morens skyld, og faren, om de skal skilles.

  • Diskuter spørgsmålene og svarene. Hvad sætter spørgsmålene i gang? 

I grupper

  • Læs om de fire forskellige familiestrukturer, og diskuter, hvad I tænker om Simones familie.
  • Diskuter, om gamervennerne fungerer som en form for familie for Simone? Hvorfor/hvorfor ikke? 

 

Fælles

Se klippet.

  • Hvordan fungerer spejlene som rekvisitter?
  • Hvilken betydning kan et forhæng have?
  • Hvad mener moren med ”No hanky panky”?

Intertekstualitet

Intertekstualitet er, når tekster ”taler sammen” og refererer til noget andet uden for sig selv. Det kan fx være andre film eller musik. Mange rappere battler med andre rappere i deres sange, eller som i Gulddrengs sang ’Se mig nu’, hvor han synger om andre sangere. Når Simone synger ’I morgen er der også en dag’, er det et direkte citat fra sangen og dermed en intertekstuel reference.

Se sangteksten i hjælpeark 'I morgen er der også en dag'.

I klassen 

  • Kender I nogle eksempler på intertekstualitet?
  • Filmens titel har dobbeltbetydning, da den både peger på Freeman som en fri mand og er en intertekstuel reference til skuespilleren Morgan Freeman. Hvorfor har instruktøren valgt den titel, tror I? 

To og to

  • Søg på Morgan Freeman. Hvem er han, og hvad er han kendt for?
  • Hvad bidrager den intertekstuelle reference til?
  • Hvad står Mr. for? Kan det have en betydning?
  • Hvad betyder navnet Simone? (Søg på navnet)
  • Hvordan kommer betydningen til udtryk i scenen, hvor Freeman siger sin mening om, hvad det vil sige at være et godt menneske?

I grupper

Det er ikke tilfældigt, at familien spiser othellolagkage, da Freeman ankommer.

  • I skal søge på othellolagkage og diskutere dens intertekstuelle betydning.

Filmsprog

Filmiske virkemidler: Rekvisitter 

Forforståelse

I skal hver især vise og fortælle om en personlig ting, der har stor betydning for jer. Det kan fx være et spil, en yndlingsbamse, en fodbold, en ring eller andet. 

Læs om rekvisitter.

Alene

  • Brug hjælpeark om rekvisitter til at komme i tanke om de mange rekvisitter i filmen.
  • Brug hjælpeark om lyserøde rekvisitter til at skrive et digt:
  • Markér alle de lyserøde rekvisitter. 
    • Hvor mange kommer du frem til?
    • Hvilken betydning har den lyserøde farve i rekvisitterne?
    • Skriv et digt, hvor en eller flere af rekvisitterne indgår. 
'Mr. Freeman' (2023) / Zentropa

To og to

Tal om bornholmeruret som rekvisit.

  • Hvilken funktion har bornholmeruret i filmen? 
  • Hvorfor hedder det bornholmerur? Søg på det. 

I grupper

Bacon bliver brugt som rekvisit og gentagelsesfigur gennem hele filmen, selv om man aldrig ser nogen spise bacon.

I klassen 

Rekvisitterne i Simones værelse siger alle sammen noget om hende som karakter. Simones værelse er ladet med symboler og tekst, som fx ordet pinlig på spejlet, et hjerte, en enhjørning, en påfugl og heste.

I skal lave en indirekte beskrivelse af Simone som person ud fra rekvisitterne.

  • Hvilke rekvisitter husker I fra Simones værelse, og hvad er deres funktion?

Se klippet: 

I klassen 

  • Hvorfor siger Simone, at Freeman er fra Frankrig, når han er fra Ghana? (Lyver hun, eller er det en hvid løgn?)
  • Hvilken mad bliver brugt som rekvisit?
  • Hvilke associationer giver sommerfuglen på Simones ring?


Moren drikker vand til maden, mens de andre drikker sodavand. Hendes glas er næsten tomt.

  • Kender I udtrykket om ”glasset er halvt fyldt eller halvt tomt”?
  • Hvad kan morens glas symbolisere?
     
  • Kan man kende nogen, man ikke har mødt i virkeligheden, men kun på Instagram?
  • Er der forskel på virkelighed og Instagram, eller er Instagram også virkeligt?
     

Tankstationen som location viser, at historien foregår i provinsen (hvor den nærmeste café er en tankstation). Tanken har referencer til USA i indretningen og gør stævnemødet på en lokal (uromantisk) tankstation til et romantisk gensyn med amerikanske (kærligheds)film. Der er en jukeboks og skilte med Route 66, og møblerne er formet som amerikanske biler.

To og to 

Tankstation:

  • Hvilke rekvisitter giver tankstationen en følelse af at være i 50'ernes USA?

Jordbærshake:


I skal bruge en ting, der betyder noget for jer.


Alene

  • Tag en selfie med tingen.


To og to
 

Den lette:

  • Tag billeder af hinanden med jeres ting.
  • Hvordan fungerer tingen som rekvisit i billedet?
     

Den svære:

  • Tag billeder af hinanden med jeres ting.
  • Eksperimentér med forskellige kameravinkler.
     

I klassen 

Lav en billedvæg med jeres fotos med rekvisitter.

  • Diskuter, hvad rekvisitterne gør ved billederne.

Dramaturgi: Skiftende roller 

Læs om filmens dramaturgi, og hvad der kendetegner en god historie. 

I klassen 

  • Diskuter, hvad der gør ’Mr. Freeman’ til en god historie? 

Læs om aktantmodellen.

Alene

  • Se på aktantmodellen, og tænk Bjørn ind i feltet "Hjælper". Notér i stikordsform, hvordan han hjælper Simone.

To og to

I skal bruge aktantmodellen til få styr på handlingen, karakterernes funktioner og indbyrdes relationer. 

  • Hvordan kan filmen ses som en form for moderne eventyr, hvis nu Simone er ”prinsessen”? 
    • Diskutér karakterernes funktioner som aktanter.

I grupper

Simone kommer ind ad døren efter at have afsløret morens utroskab over for faren. Der er en lyd af gråd på lydsiden. Kirsten sidder helt stille omgivet af smadrede ting på gulvet. Hun vender sig mod Simone og siger ”tak”.

'Mr. Freeman' (2023) / Zentropa

Genre: Blanding af genrer 

Læs introduktionerne til ungdomsfilm, kærlighedsfilm, drama og komedie

Opgaven kan laves alene, to og to eller i grupper.

I klassen

  • Del jeres fund i fællesskab. Skriv dem eventuelt op på tavlen. 

Videre arbejde

Produktionsproces

I klassen 

I skal finde en tankstation som location og lave en scene med Simone, der møder Kenneth sammen med Freeman. 

Lav en rolleliste, og fordel rollerne mellem jer.

  • Manuskriptforfatter
  • Instruktør
  • Rekvisitør
  • Fotograf
  • Researcher
  • M.fl.
'Mr. Freeman' (2023) / Zentropa

Dansk som andetsprog

Opgave rettet mod dansk som andetsprog og tosprogede elever: 

Der er ord, der ikke umiddelbart kan oversættes til dansk, fordi de er særligt danske.

Simone siger fx til Freeman, at han kan få ”en dyne” eller sove i ”bryggerset” (01:07).

  • Er der ord og vendinger, der er særlige for dansk, som ikke kan oversættes til dit modersmål?
    • Kom med eksempler på en liste.