Elevark
Introduktion
Om filmen
Børnene fra Sølvgade er en film fra 2024 om en familie på fire børn, der bor alene i deres egen lejlighed. Det er dog en hemmelighed, at de bor alene, så de ansætter en hushjælp for ikke at blive afsløret.
Før I ser filmen, skal I se traileren og lave jeres egen filmplakat.
Efter filmen skal I arbejde med filmens temaer og undersøge lys og karakterer. Undervejs skal I også producere jeres egen korte film.

Læringsmål
1.-2. klasse
I skal arbejde frem mod at ...
- Kunne lave jeres egen filmplakat
- Kunne genfortælle en handling sammen
- Kunne beskrive, hvad en perfekt voksen skal kunne
- Kunne lave jeres egen kortfilm
- Kunne arbejde i par og grupper
- Vide, hvad varmt og koldt lys gør for en handling
3.-4. klasse
I skal arbejde frem mod at ...
- Kunne lave jeres egen filmplakat
- Kunne skrive en lille tekst
- Kunne beskrive, hvad en voksen skal kunne
- Kunne vurdere, hvornår løgne er okay, og hvornår de ikke er
- Kunne lave jeres egen kortfilm
- Kunne samarbejde i par og i grupper
- Vide, hvad varmt og koldt lys gør for en handling
Film og forforståelse
Før I ser filmen, skal I arbejde med traileren.
I klassen
- Se traileren til filmen.
- Hold øje med, hvilke karakterer der er med, og hvilke farver der bruges.
Trailer
Alene
- Tegn en filmplakat til filmen.
- Brug følgende hjælpespørgsmål:
- Hvilke karakterer er med, både børn og voksne?
- Hvilke farver skal bruges?
- Hvilke ting skal være på?
- Hvad er der i baggrunden?

Handling
Der sker meget for Katinka og hendes søskende i 'Børnene fra Sølvgade'. I skal nu se, hvor meget I kan huske fra filmen, og genfortælle den ved at kigge på billeder fra filmen.
1.-2. klasse
To og to
- Åbn arket ”Billeder fra filmen”.
- En person starter med at fortælle, hvad der sker på billedet.
- Den næste person fortæller, hvad der sker på det næste billede.
- I skiftes, indtil I er færdige med at genfortælle filmen.
I klassen
- Var der noget, der var svært at huske? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hvad var jeres yndlingsdel fra filmen? Hvorfor?
3.-4. klasse
Alene
- I får hver især et nummer fra 1 til …
- Åbn arket ”Billeder fra filmen”.
- Skriv 3-5 sætninger, der beskriver det, der sker på billedet.
I klassen
- Læreren har billederne på tavlen og starter ved billede 1.
- De elever, der har billede 1, læser, hvad de har skrevet.
- Eleverne, der har billede 2, læser, hvad de har skrevet.
- Forsæt indtil I har genfortalt filmen.

Temaer
Hvornår har man brug for en voksen?
Tristan siger, at børn skal kunne klare sig selv. De får dog alligevel brug for en voksen, hvis de ikke skal fanges af kommunetrolden. De beskriver, hvad de har brug for hjælp til på en ”Hushjælp søges”-plakat. I skal nu arbejde med, hvornår man har brug for en voksen.

1.-2. klasse
Alene
- Forestil jer, hvad den perfekte voksen skulle kunne. Lav en ”Eftersøgt”-plakat.
- Tegn den perfekte voksen.
- Rundt om tegningen skal du skrive ord, som beskriver den perfekte voksen.
- Brug eventuelt følgende hjælpespørgsmål:
- Hvordan skal de opføre sig?
- Hvad skal de kunne hjælpe med?
- Hvad skal de ikke gøre?
- Hvad skal de kunne lide?
I klassen
- Hæng jeres ”Eftersøgt”-plakater op – de skal bruges senere!
- Kan I se nogle ord eller ting, der gentager sig?
3.-4. klasse
To og to
- Lav en ”Voksen søges”-plakat.
- Skriv, hvad du søger hjælp til fra en voksen. Skal gerne gøres i hånden. Hvis du skriver på computer, skal det printes ud til sidst.
- Brug eventuelt følgende hjælpespørgsmål:
- Hvordan skal de opføre sig?
- Hvad skal de kunne hjælpe med?
- Hvad skal de ikke gøre?
- Hvad skal de kunne lide?
I klassen
- Hæng jeres ’Voksen søges’-plakater op – de skal bruges senere!
- Kan I se nogle ord eller ting, der gentager sig?
Løgne
Gennem filmen må børnene lyve flere gange for ikke at komme på børnehjem. Det er forskelligt, hvor stor løgnen er. Nogle af løgnene har gode eller dårlige konsekvenser. I skal nu arbejde med nogle af de løgne, som bliver fortalt i filmen.

![]()
1.-2. klasse
|
I klassen – se filmene og tal om:
- Hvilken konsekvens var der for løgnen i filmen?
- Kunne I selv finde på at bruge løgnene?
- Hvilke løgne var mest okay?
- Kunne der være andre konsekvenser for løgnene?
3.-4. klasse
I grupper á 2-3 personer
- I skal bruge arket ”Løgne”. Start med at klippe de 10 løgne ud.
- I skal nu lægge løgnene i rækkefølge, alt efter om det er okay at sige dem.
- Øverst er det mest okay. Nederst er det mindst okay.
- I skal blive enige om rækkefølgen.
I klassen
- Hvilke løgne var mest okay?
- Hvilke løgne var mindst okay?
- Hvilke konsekvenser havde de forskellige løgne?
- Hvornår er det okay at lyve?
Filmsprog
Filmiske virkemidler – Varmt og koldt lys
I 'Børnene fra Sølvgade' ser man nogle gange skift mellem varmt og koldt lys. I skal nu arbejde med, hvad forskellen på varmt og koldt lys er, og hvordan det kan ændre en stemning og følelse.
1.-2. klasse
To og to / i klassen
- Læreren: Læs de tre første afsnit om varmt og koldt lys i Filmleksikon højt.
- Kig på nedenstående billeder. Snak med en makker og derefter i klassen om:
- Hvad sker der på det billede, hvor der er koldt? Hvilke følelser har personen?
- Hvad sker der på det billede, hvor der er varmt lys? Hvilke følelser har personerne?
- Hvilken type lys er der i vores klasselokale nu? Prøv at se, om I kan ændre det til en anden form for lys. Hvilken effekt har det?
- Gå en tur på skolen sammen. I skal vise med jeres ansigt og krop, hvilken følelse lyset giver. Vær glade, når I er i varmt lys. Vær triste, når I er i koldt lys.
Eksempel på brug af koldt lys ![]() |
Eksempel på brug af varmt lys ![]() |
![]()
3.-4. klasse
Grupper á 3-4 personer
|

Dramaturgi – Hvad drømmer karaktererne om?
Karaktererne er de personer, som vi møder i filmen. I 'Børnene fra Sølvgade' er der mange karakterer. De har alle sammen drømme, som betyder meget for dem. I skal nu arbejde med deres drømme for at forstå karaktererne bedre.
I klassen
- Lav en fælles drømme-boble.
- Skriv eller tegn dine drømme på en post-it-seddel.
- Sæt post-it-sedlerne op på tavlen. De skal bruges efter næste opgave.
Alene
- Udfyld arket ”Drømme”.
- Skriv eller tegn i de forskellige bobler, hvad de forskellige karakterer drømmer om.
Hjælpespørgsmål:
- Hvad vil karakteren i sin fremtid?
- Hvad vil karakteren gerne have?
I klassen
- Hvilke af karakterernes drømme gik i opfyldelse? Hvorfor?
- Hvilke drømme gik ikke i opfyldelse? Hvorfor ikke?
- Er der nogle af drømmene i filmen, som er på vores fælles tavle? Hvorfor/hvorfor ikke?

Genre – Komedie og familiefilm
En komedie af typen familiefilm handler ofte om familier, der oplever noget sammen. De kan ses af alle aldre, så man kan også se den sammen med sin egen familie.
I skal nu svare på, hvad en komedie er, og prøve at sammensætte jeres egne familier.
To og to
- Hvad er en komedie? Er den sjov eller trist, og kan den fx også handle om alvorlige ting?
- I får tildelt to tilfældige voksne fra de plakater, som I lavede i starten af forløbet. I skal nu lave en familie, hvor de to voksne er forældrene.
- Beslut jer for, hvem der skal være med i familien, og hvordan de skal se ud.
- Tegn familien. I må gerne tilføje små beskrivelser eller ord, der beskriver familien. I må gerne tegne på forskellige stykker papir – de skal bare limes på det samme papir til sidst.
- Brug eventuelt følgende hjælpespørgsmål:
- Hvor mange børn er der?
- Er det piger eller drenge?
- Hvad for noget tøj går de med?
- Hvor bor familien henne?
- Har de kæledyr?
I klassen
- Forklar, hvorfor I har valgt at ”lave” denne familie til de to voksne.
- Tal om:
- Behøver man en voksen for at være en familie?
- Behøver man at have samme forældre for at være en familie?
- Hvordan er 'Børnene fra Sølvgade' en familiefilm?
