Det levende slot Lærer

Hjem
  • Til læreren
  • Filmens handling
  • Et broget persongalleri
  • Det fantastiske univers
  • Symboler og moraler

Til læreren

Hvad gør en 18-årig pige, når en skør heks pludselig dukker op og forvandler hende til en gammel bedstemor? Denne chokerende oplevelse bliver startskuddet på en masse eventyr og dramatiske begivenheder for vores hovedperson Sophie i den japanske animationsfilm 'Det levende slot'. Sophie drager ud i verden for at få ophævet forbandelsen, og undervejs møder hun både venner, fjender – og den store kærlighed.

'Det levende slot' er en både fantastisk og mærkværdig film. Det vrimler med sære væsner i et univers, der på nogle punkter ligner noget, vi kender fra virkeligheden – og på andre punkter ligner drømme og mareridt. Fortællingen er langtfra stringent, men fuld af krummelurer og skæve indfald, som gør, at tilskueren til tider skal holde tungen lige i munden for at følge med. Men samtidig er filmen visuelt enestående, et overflødighedshorn af stemningsmættede scener og flotte kompositioner. Et imponerende, vildt fantasifuldt og excentrisk alternativ til den Disney-tradition, vi som danskere er opflasket med.

'Det levende slot' er skabt af den 65-årige japanske tegnefilminstruktør Hayao Miyazaki, der har lavet tegnefilm siden 60’erne og af mange betragtes som japansk anime-films nestor. Han blev først for alvor opdaget af det vestlige biografpublikum med 'Chihiro og heksene' (2001), som vandt en Oscar. Men i sit hjemland og blandt alverdens anime-fans har Miyazaki for længst slået sit navn fast som Japans førende tegnefilmskaber.

I tidsskriftet EKKO nr. 29, sept.-okt. 2005 har Jakob Stegelmann skrevet en interessant artikel om Hayao Miyazakis karriere, inklusiv en vurdering af instruktørens vigtigste film. Artiklen findes på www.ekkofilm.dk

På Filmcentralen findes et gratis undervisningsmateriale til Miyazakis 'Chihiro og heksene'.

Og for de, som har lyst til at arbejde mere med tegnefilm generelt, kan vi henvise til Filmcentralens undervisningsmateriale 'Animation i skolen'.

Undervisningsmaterialet til 'Det levende slot' er udformet sådan, at der inden for hvert temaafsnit er en spredning i opgavernes niveau, så de dækker klassetrinene 1.-5. klasse. Det er tanken, at læreren kan lade sig inspirere og vælge de opgaver, der passer bedst til den klasse, han/hun arbejder med.

Eftersom filmens handling er kompliceret og persongalleriet stort, har vi valgt at gøre handlingsreferatet forholdsvis langt og detaljeret, så både lærer og elever kan søge støtte her under arbejdet med filmen. I de følgende afsnit arbejder vi med figurerne og deres interne relationer, filmens univers og miljø, samt filmens morale og brug af symboler.

God arbejdslyst!

Liselotte Michelsen

Filmens handling

18-årige Sophie arbejder i en hattebutik. Landet, hvor hun bor, ligger i krig. I bjergene uden for byen bevæger Det Levende Slot sig rundt – her holder troldmanden Hauro til, og det siges, at han spiser smukke kvinders hjerter. Der er militæroptog i gaderne i byen, folk jubler. På vej gennem byen bliver Sophie standset af to ubehagelige soldater. En flot, ung troldmand – Hauro – dukker op og redder hende. Han bliver forfulgt af sorte, slimede væsner. Hauro og Sophie flygter fra væsnerne ved at lette og flyve over byens tage. Hauro sætter Sophie af på en balkon i huset, hvor hendes søster Letti arbejder. Sophie er blevet betaget af Hauro.

Samme aften dukker den onde Ødeheks og hendes håndlangere, Blokmændene, op i Sophies hattebutik. Ødeheksen bliver vred på Sophie og forvandler hende til en gammel dame. Sophie gemmer sig for sin mor og stikker så i hemmelighed af med kurs mod bjergene, troldmændenes og heksenes land. På sin vej møder hun fugleskræmslet Kålroe; hun hjælper ham ud af en busk, og han hjælper hende med at finde ly for natten, idet han tilkalder Det Levende Slot.

Sophie går ind i Det Levende Slot, hvor hun møder drengen Markl og ilddæmonen Calcifer, som Hauro har bundet til ildstedet med en forbandelse. Det viser sig at være Calcifer, der får Slottet til at bevæge sig. Slottet kan lynhurtigt skifte mellem fire lokaliteter – Havnebyen, Kongebyen, Ødemarken og en navnløs, mørk slagmark.

I Kongebyen kommer borgmesteren med en ordre om, at Hauro skal hjælpe landet i krigen. Markl giver sig ud for troldmanden Pendragon og sælger magiske midler. Da Hauro kommer hjem, siger Sophie, at hun har ansat sig selv som rengøringskone. Hun gør rent, udforsker Det Levende Slot og redder Kålroe, som sidder fast uden på Slottet. Mens de vasker tøj på en idyllisk eng, flyver Hauro rundt i et brændende landskab med bombefly og dæmonflagermus. Hauro kommer hjem i fugleham, da alle sover, og han ser, at Sophie i søvne er ung.

Sophie og Markl går på indkøb i Havnebyen og ser et sønderskudt krigsfartøj komme i havn. Sophie ser en af Ødeheksens Blokmænd. Byen bliver bombet. Da Hauro tager bad, skifter hans hårfarve, fordi Sophie under rengøringen har flyttet rundt på ting i badeværelset. Han bliver rasende og opgivende, tilkalder mørkets magter og driver af grøn slim. Men Sophie bliver også sur, hun synes, han er forkælet og hysterisk. Hun lægger ham i seng og serverer varm mælk, og Hauro overtaler hende til at gå op til kongen på hans vegne og sige, at de skal stoppe krigen. Han giver hende en magisk ring.

Foto: Studio Ghibli

Sophie udgiver sig for at være Hauros mor, fru Pendragon, og begiver sig op til kongen og hans rådgiver, heksen Suliman. Hauro har sagt, at han vil følge med i en anden skikkelse, og da hunden Heen dukker op, regner Sophie med, at det er Hauro. På vej til kongen møder hun Ødeheksen. De kæmper sig begge op ad den enorme trappe, som ælder Ødeheksen betydeligt. Sophie bærer Heen hele vejen. Inde på slottet bliver Ødeheksen omringet af dansende væsner, og hun bliver gammel og senil. Sophie er i audiens hos Madam Suliman og finder ud af, at Heen tilhører Suliman.

Madam Suliman mener, at Hauro (som hun selv har oplært) er farlig, men Sophie forsvarer ham. Suliman siger, at kongen ikke vil finde sig i svigefulde hekse og troldmænd, og at hun vil tage magten fra Hauro. Kongen kommer ind, men viser sig at være Hauro. Suliman sender bølger, kometer og dansende ånder efter dem, men de slipper ud af fortryllelsen. Sophie, Ødeheksen og Heen flygter med Hauro i en flyver. Hauro forvandler sig til fugl, og Sophie flyver ind i Det Levende Slot.

Sophie drømmer, at Hauro kommer udtæret hjem, og at hun går gennem en mørk tunnel, hvor hun finder ham som rovfugl. Da hun vågner, er Hauro frisk og glad, laver magiske tegn og forandrer rummene i Det Levende Slot ved Calcifers hjælp. Hauro og Sophie går ud på en blomstereng, hvor Hauro tilbragte noget af sin barndom. Han sender trolddom mod et krigsfly, som sender angribere efter dem, men Hauro redder i sidste øjeblik Sophie.

Tilbage i Det Levende Slot længes Sophie efter Hauro. Imens flyver han rundt i et krigshærget landskab. Folk i Kongebyen flygter fra krigen. Sofies mor finder hende og virker glad – men efterlader en taske, hvori Ødeheksen finder et Spionkryb, som hun kaster i ilden. Moren er udsendt af Suliman.

I avisen står, at landet har vundet krigen, men øjeblikket efter bliver byen bombet. Sorte slimvæsner angriber huset, men Hauro redder Sophie og de øvrige. Han siger, at han ikke længere vil flygte, men vil forsvare Sophie. Hun flytter Det Levende Slot til Ødemarken, hvor Slottet begynder at falde fra hinanden. Sophie bærer Calcifer ud af Slottet, som braser helt sammen. De går ind i skrotbunken, og Sophie ofrer sin lange fletning til Calcifer, som genopbygger et mindre Levende Slot. Ødeheksen vil tage Calcifer, og Sophie kaster vand på dem. Slottet går midt over, og Sophie og Heen falder i en kløft. Guidet af den magiske ring finder hun en dør i klippen. Her er hun vidne til øjeblikket i Hauros barndom, da han sluger Calcifer.

Sophie vender atter tilbage til kløften, hvor hun finder Hauro i rovfugleham. Han flyver Sophie og Heen hen til resterne af Det Levende Slot (kun gulvet er tilbage). Ødeheksen sidder med den slukkede Calcifer, Hauros hjerte; Sophie får det og trykker det ned i Hauros bryst. Calcifer bliver fri og flyver væk, og Hauro vågner. Kålroe redder dem fra at styrte ned i en kløft, og da Sophie kysser Kålroe som tak, forvandles han til kongen af nabolandet. Sophie og Hauro erklærer hinanden kærlighed. Kongen vil drage hjem og standse krigen. Suliman ser i sin krystalkugle, hvad der sker; hun accepterer den lykkelige slutning og vil gøre en ende på krigen. Calcifer kommer tilbage og slutteligt flyver de af sted på det genopbyggede Levende Slot, som nu ser meget idyllisk ud.

Foto: Studio Ghibli

Et broget persongalleri

'Det levende slot' er et begivenhedsrigt eventyr med mange figurer og handlingstråde. Derfor er det en god ide at starte arbejdet med filmen med at få hold på historien og personerne.

  • Genfortæl historien i hovedtræk i klassen.
  • Skriv navnene og et par karakteriserende stikord på de centrale figurer på tavlen.
  • Tegn en tidslinje på tavlen, og skriv de forskellige begivenhederne på tidslinjen. Diskutér, hvor de dramatiske højdepunkter ligger.
  • Det kan være en god ide at tale med de yngste elever om, hvorvidt de fandt noget i filmen uhyggeligt, og i så fald hvad.
  • Lav et brætspil over filmen. Brug et stort stykke karton, og tegn en start og et mål og en slange med et antal felter mellem start og mål. Brug figurer og situationer fra filmen; diskutér, om figurerne er hjælpere eller modstander, og tegn dem ind i spillet. Fx kan man lande på feltet med et billede af Kålroe: "Kålroe finder husly til dig, og du rykker tre felter frem". Eller man kan lande på et felt med Madam Suliman: "Madam Suliman forhekser dig – bliv stående to omgange."
  • Lav filmen om til et spil kort i stil med Yu-gi-oh, Pokémon eller Magic-kort. Tegn figurerne fra filmen på papstykker i kort-størrelse. Diskutér, hvilke elementer hvert enkelt kort tilhører (jord, vand, ild osv.), hvor meget angrebsstyrke og forsvarsstyrke, samt hvilke evner og ulemper hver enkelt kort har. Snak om, hvilke regler I vil lave i spillet – fx om kortene skal have manaer eller energier, hvordan de skal lægges op, om der skal være skjolde osv.
  • Forestil jer, at filmen skulle laves om til et computerspil. Hvilke baner skulle der være, og hvad skulle målet være på de enkelte baner? Hvilke personer kunne man være, og hvilke egenskaber skulle de have? Hvilke udfordringer ville man komme ud for?

De gode og de onde

Ingen af "heltene" og "heltinderne" i filmen er kun gode – de har også mindre sympatiske sider. Og flere af "de onde" viser sig også at have gode sider.

  • Se nærmere på figurerne Sophie, Hauro, Calcifer og Ødeheksen. Beskriv deres gode og dårlige egenskaber. Hvilke særlige evner har de? Hvilke problemer har de? Hvad er det, de stræber efter? Hvem er deres modstander(e)?
  • Tegn figurerne, eller udform dem som dukker på blomsterpinde eller i fimo-ler. Inddrag evt. flere figurer fra filmen, fx drengen Markl, fugleskræmslet Kålroe, hunden Heen eller Blokmændene. Gå i grupper, og digt hver jeres historie med figurerne. Fortæl eller spil historierne for klassen.
  • Mal et billede fra filmen. Der må meget gerne være en handling i billedet. Fortæl for klassen, hvad der sker på jeres billede. Hvorfor valgte I netop den scene eller det motiv, I gjorde?
  • Skriv et brev til en af figurerne i filmen. Fortæl, hvad I godt kan lide og ikke kan lide ved ham/hende, og giv ham/hende et godt råd med på vejen. 
Foto: Studio Ghibli

Sophie og Ødeheksen 

Sophie og Ødeheksens forhold til hinanden ændrer sig gennem hele filmen. Første gang, Sophie møder Ødeheksen, er i starten af historien, hvor Ødeheksen forvandler Sophie til en gammel dame.

  • Hvorfor gør heksen det? Og hvordan reagerer Sophie? Hvordan ville du selv have reageret?

Næste gang Sophie og Ødeheksen ser hinanden, er de på vej til kongens slot.

  • Hvordan er Sophies holdning over for heksen? Er hun bange for heksen og hendes magt? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvordan viser hun, hvad hun mener om heksen?

Da Sophie og Ødeheksen kæmper sig op ad den lange trappe foran kongens slot, beder Ødeheksen om hjælp, men i starten nægter Sophie og siger: "Du klarer det aldrig!" Da Sophie er nået op ad trappen, og Ødeheksen stadig kæmper sig opad lidt under hende, hepper Sophie på hende: "Kom nu! Du kan godt!"

  • Hvorfor ændrer Sophie holdning til Ødeheksen i løbet af turen op ad trappen?

Da den magiske magt er taget fra heksen, og hun er blevet gammel og senil, tager Sophie hende med på flyveren væk fra Madame Suliman. Senere ser vi, at Sophie sidder og mader Ødeheksen.

  • Hvorfor redder Sophie heksen og tager sig af hende?

Efter lidt tid virker Ødeheksen ikke længere senil. Hun finder en spion i Sophies mors taske og smider den på ilden. Og hun giver sig til at ryge cigar og være småirriterende – og sluttelig tager hun Calcifer.

  • Beskriv, hvad der sker, da Ødeheksen tager Calcifer. Hvorfor kaster Sophie vand på dem? Hvad sker der, da Calcifers ild går ud? Hvordan får Sophie Calcifer – eller Hauros hjerte – fra Ødeheksen?

Både Sophie og Ødeheksen skifter alder flere gange i løbet af filmen.

  • Beskriv, hvornår Sophie og Ødeheksen skifter alder. Hvorfor sker det på lige præcis de tidspunkter i historien?

Sophie og Hauro

'Det levende slot' er et fantasifuldt eventyr med trolddom, krig og dramatik, men det er også en vaskeægte, romantisk kærlighedshistorie.

  • Beskriv Sophie og Hauros første møde. Hvad sker der? Hvordan reagerer Sophie?
  • Der går rygter om, at Hauro spiser smukke kvinders hjerte. Hvorfor bliver Sophie ikke bange?
  • Beskriv, hvad der videre sker for Sophie og Hauro. Hvordan udvikler deres forhold sig? Hvornår ændrer det sig og hvorfor?
  • Kan I se en sammenhæng mellem Sophies alder og hendes forhold til Hauro? Hvis ja, hvilken?
  • Hvad er det, Sophie skal lære i løbet af filmen? Hvad er det, Hauro skal lære i løbet af filmen? Lykkes det for dem, og hvis ja – hvordan?
  • Det er som om, Hauro først rigtig ser Sophie og forelsker sig i hende, da han vågner op til slut, efter at Sophie har givet ham hans hjerte igen, og ilddæmonen Calcifer er fløjet ud af brystet på ham. Hvorfor har Hauro ikke rigtig set Sophie og forelsket sig i hende før dette øjeblik?
  • Hvilke egenskaber ved Sophie er det, som gør, at det lykkes hende at "redde" Hauro – og som gør, at han får øjnene op for hende og forelsker sig i hende?
  • Forestil jer, hvad der videre vil ske for Sophie og Hauro. Skriv det, eller fortæl det mundtligt.
Foto: Studio Ghibli

Det fantastiske univers

'Det levende slot' er karakteriseret ved at foregå i et fantastisk og eventyrligt univers med mærkelige væsner og sine helt egne naturlove. Her kan man kaste forbandelser, ilden kan tale, personerne kan ændre udseende og alder, tunge ubådslignende krigsfartøjer kan flyve uden nævneværdigt store vinger, og det er muligt at bevæge sig fra sted til sted så hurtigt som at knipse med fingrene.

De fire verdener

Vores hovedpersoner, der bor i Det Levende Slot kan bevæge sig mellem fire forskellige steder – Ødemarken, Havnebyen, Kongebyen og den unavngivne krigsskueplads, som Hauro flyver rundt i.

  • Beskriv de fire verdener. Hvem bor her, og hvad oplever Sophie og de andre her? Hvordan bevæger Det Levende Slot sig rundt mellem de fire verdener?
  • Sæt nogle tillægsord på hver af de forskellige verdener. Diskutér, hvilke tre tillægsord, som I synes, bedst karakteriserer filmen som helhed.
  • Tal om hvilke elementer i de fire verdener, der minder om virkeligheden, som vi kender den. Diskutér hvilke elementer, der minder om mareridt og drømme.
  • Eksisterer de samme naturlove, som vi kender, eller findes der andre slags naturlove i 'Det levende slot'? Start evt. med at tale om, hvilke naturlove der gælder i virkeligheden – fx tyngdeloven, tiden osv.
  • Hvilken af de fire verdener ville I helst bo i og hvorfor?
  • Skriv en historie, eller tegn en tegning, som foregår i en af de fire verdener. 

Det Levende Slot

Det Levende Slot er en højst besynderlig ting. I starten er det meget stort, men senere i filmen bliver det mindre og mindre, indtil det kun er et gulv, der nærmest ligner en tømmerflåde. Til allersidst er det atter genopbygget, men det ser anderledes ud end i starten af filmen.

  • Beskriv Det Levende Slot. Hvad er det lavet af? Hvordan virker det? Hvem ejer det? Hvilke særlige egenskaber har det?
  • Beskriv, hvordan Det Levende Slot ser ud udvendig og indvendig, da Sophie første gang træder derind. Beskriv, hvordan det ser ud i den allersidste scene, hvor det er genopbygget. Hvorfor sker der denne forandring med Slottet?
  • Hvorfor falder Slottet fra hinanden, da Calcifer bliver båret ud?
  • I det meste af filmen traver Det Levende Slot. Til slut flyver det. Hvorfor tror I, der sker den forandring?
  • Når psykologer tyder drømme, er der mange, som mener, at et hus i en drøm kan symbolisere den drømmende person selv. Hvad eller hvem kan Det Levende Slot symbolisere i filmen?
  • Tegn eller mal jeres eget Levende Slot. I filmen er det lavet af træ og metal. Hvis alt var muligt, hvilke materialer ville I selv vælge – fx plastik, skumgummi, guld – eller måske flødeskumskager? Hvilke egenskaber skulle jeres eget Levende Slot have – kan det flyve, sejle, tale eller andet?
  • Skriv en historie om jeres eget Levende Slot. Hvordan ser det ud? Hvad kan det? Hvem får I besøg af, og hvor bevæger slottet sig hen? Bliver I forfulgt? Hvor skal I hen, og hvem møder I på vejen? Bliver det styret af Calcifer eller et andet væsen?
Foto: Studio Ghibli

En stemning af uhygge

Indimellem er filmen uhyggelig. Nogle gange ligger det i stemningen, andre gange i landskaberne, i figurerne eller i musikken.

  • Tal om, hvad I syntes var uhyggeligt. Hvorfor var det uhyggeligt?
  • Tegn en uhyggelig scene fra filmen. Tegn derefter en scene fra filmen, som ikke er uhyggelig. Tal om forskellen på de to tegninger. Se på tegningernes farvevalg, lys, ansigtsudtryk osv. – og snak bagefter om filmens farvevalg, lys, ansigtsudtryk osv.

En del af filmens uhygge bunder i, at universet, hvor historien foregår, er underligt og uforudsigeligt og kun delvis genkendeligt i forhold til den virkelige verden, som vi kender den.

  • Find eksempler på det underlige og uforudsigelige i filmen. Virker det uhyggeligt eller ubehageligt? I så fald hvorfor?
  • Forestil dig, at du pludselig stod i filmens univers. Hvilke følelser ville det vække i dig? Hvorfor?
  • Filmen minder indimellem om en drøm eller et mareridt. Er der billeder eller situationer i filmen, som du kan genkende fra en drøm eller et mareridt, du selv har haft? Fortæl om mareridt, I har haft. Tegn eller skriv et lille eventyr over et mareridt, I haft. Har nogle af jer haft mareridt, der ligner hinanden?

Japansk anime-tegnefilm

'Det levende slot' er en japansk tegnefilm i den stil, der kaldes "anime". En del af figurerne og scenerne i filmen er inspireret af japanske myter og japansk kultur. Amerikanske og europæiske tegnefilm er præget af eventyr og symbolik, der hører den amerikanske og europæiske kultur til.

  • Hvordan oplevede I 'Det levende slot'? Hvad virkede genkendeligt, og hvad virkede fremmedartet?
  • Sammenlign 'Det levende slot' med fx en Disney-tegnefilm. Tal om billederne, stregen, fortælletempoet, figurernes udseende, miljøet – og om handlingen og historiens opbygning.
  • Find flere eksempler på japanske og amerikanske tegnefilm, I kender. Hvad kan I bedst lide, amerikansk eller japansk tegnefilmstil – og hvorfor?

Symboler og moraler

I 'Det levende slot' finder vi forskellige typer symbolik. Fx ligger der en symbolik i en handling, som optræder mange gange i løbet af filmen, nemlig det at flyve. Filmens instruktør, Hayao Miyazaki, er fascineret af flyvning, og i alle hans film findes der sekvenser, hvor personerne flyver – ja, scener med flyvning af forskellig slags er faktisk blevet et særligt kendetegn for Miyazakis film.

  • Hvem eller hvad flyver i 'Det levende slot'? Hvornår flyver de, og hvilke konsekvenser har de forskellige flyveture for den, som flyver? Fremstilles det som dejligt eller ubehageligt at flyve?
  • Hvilken symbolsk betydning tror du, at flyvningen har i filmen? Tal om andre eventyr eller film, hvor flyvning har betydning – fx Peter Pan. Hvad betyder flyvningen her – hvad giver denne evne adgang til?
  • Har du nogensinde haft en drøm, hvor du fløj? Tegn eller mal drømmen, og fortæl om den i klassen.

Hjertet er et andet gennemgående symbol i filmen. Det allerførste, vi hører om Hauro, er, at han er farlig og spiser smukke kvinders hjerter. Da Sophie kommer op på kongens slot, siger Madam Suliman, at Hauro har givet sit hjerte til en dæmon og nu kun er troldmand for egen vindings skyld – at han er farlig og kan ende med at blive som Ødeheksen. Da Sophie er "på besøg" i Hauros barndomsminde, ser hun ham sluge noget, der ligner et stjerneskud, hvorefter noget glødende kommer ud af hans bryst. Slutteligt giver Sophie Hauro hans hjerte – den slukkede Calcifer – igen ved at trykke det ned mod hans bryst, hvorefter Calcifer bliver befriet og flyver af sted, og Hauro vågner og bliver forelsket i Sophie.

  • Kan I komme i tanke om flere scener, der har noget med hjerter at gøre? Hvorfor tales der så meget om hjerter i filmen? Hvad er hjertet symbol for – i filmen og generelt?

Krigen og de sorte væsner

Der er en tæt forbindelse mellem krigen og de sorte, slimede væsner. Både Ødeheksen og Suliman bruger sorte slimvæsner som håndlangere, og da Hauro er sur over sin ændrede hårfarve, påkalder han mørkets væsner, som bl.a. viser sig som sort og grøn slim.

  • Beskriv, hvor og hvornår de sorte slimvæsner dukker op. Hvad forestiller I jer, at de er lavet af? Hvad tror I, de symboliserer? Diskutér, hvilke følelser de vækker – og hvilke følelser de er forbundet med (fx Hauros opgivenhed).
  • Hvordan kan vi se, at der er krig i landet? Hvilket indtryk giver filmen af krigen – hvilke følelser vækker scenerne med soldater, militærmarch, bomber, krigsfly, krigsfartøjer og brand?
  • Hvilke flyvende væsner findes der i filmen? Beskriv dem, og diskutér om de er gode eller onde. Hvordan adskiller de gode og de onde sig udseendemæssigt? Flyene minder om dyr – hvilke? Hvorfor tror I, instruktøren har valgt, at flyene skal ligne dyr?
  • Kender I andre historier, hvor maskiner opfører sig som levende væsner eller som mennesker?
  • Tegn maskiner, så de ligner dyr – fx biler, fly, tog osv. Tegn både sjove og uhyggelige, "levende" maskiner.
Foto: Studio Ghibli

Replikker med morale

I begyndelsen af filmen, da Sophie første gang har mødt Hauro og fløjet med ham gennem byen, lander hun på balkonen i det hus, hvor hendes lillesøster Letti arbejder. De sidder og taler sammen, og Sophie virker lidt fraværende. Lige inden de skilles igen, siger Letti til hende, at hun er for pligtopfyldende: ”Man bliver nødt til at tænke på sig selv engang imellem.”

  • Beskriv forskellen på Letti og Sophie. Hvorfor giver Letti hende det råd? Er det noget, Sophie efterlever senere i filmen?
  • Er I enige med Letti i hendes råd? Hvad sker der, hvis man aldrig tænker på sig selv og altid kun tænker på andre?

Da Sophie er flyttet ind i Det Levende Slot og har gjort hovedrent, er hun kommet til at flytte rundt på tingene i badeværelset. Hauro kommer til at vaske sit hår i noget forkert hårmiddel, så hans hår skifter farve. Hauro siger: ”Jeg gider ikke mere, hvis jeg ikke er smuk!” Calcifer kommenterer, at nu tilkalder han mørkets magter ligesom sidst, han blev svigtet af en kvinde. Sophie går ud i regnen og siger, at hun synes, han er forkælet. Da hun kommer ind igen, siger hun, at der endnu aldrig er nogen, som er død af et hysterisk anfald.

  • Hvorfor reagerer Sophie og Hauro, som de gør? Kan I genkende eller forstå deres reaktioner? Hvad synes I om deres reaktioner? Er Hauro forkælet? Hvorfor bliver Sophie vred? Beskriv, hvad de herefter gør.

Næsten til slut begynder Det Levende Slot at falde sammen. Da Sophie bærer Calcifer ud, braser det helt sammen. Så går de ind igen i det, der nu ligner en stor skrotbunke. Calcifer kæmper for at tænde noget vådt brænde. Sophie siger: ”Modgang gør stærk”.

  • Hvad mener hun med det? Hvordan hænger den bemærkning sammen med resten af historien i 'Det levende slot'?
  • ”Modgang gør stærk” er et ordsprog. Nævn andre ordsprog, I kender, og skriv dem på tavlen. Hvorfor findes ordsprog egentlig? Se på ordsprogene på tavlen – synes I, at de er rigtige og sande, eller er I uenige i det, de siger?
  • Vælg et af ordsprogene, og lav en tegning af det.
  • Digt jeres egne ordsprog.

Til slut, da Kålroe har forvandlet sig til kongen af nabolandet, vågner Hauro op i Sophies arme. De erklærer hinanden deres kærlighed. Kongen kommenterer: ”Det lunefulde hjerte er det eneste, man rigtig kan regne med.”

  • Hvad mener Kongen med det? Hvorfor er det ham, som siger det, og hvorfor siger han det lige på det tidspunkt? Start evt. med at tale om, hvad ordet ”lunefuld” egentlig betyder.
  • Hvad er filmens morale? Hvad tror I, instruktøren vil fortælle med sin film?
  • Hvad tror I, instruktøren synes om krig? Hvorfor tror I det?