Om filmen
I den animerede kortfilm ’Drøm’ tvinges en ung og fantasifuld pige på flugt fra sit krigshærgede hjemland. Undervejs kæmper hun for at holde fast i sine drømme men oplever til sin store frygt, hvordan mørket følger efter, selvom faren driver over.
’Drøm’ er skrevet og instrueret af Snobar Avani, der kom til Danmark som kurdisk flygtning i 1992, og bygger på hendes egne erfaringer med krig og flugt. Fortalt i jegform bringer kortfilmen seeren helt tæt på barnets perspektiv og viser, hvor svært det kan være at bevare fodfæste, når alting ramler.
’Drøm’ er en hyldest til børns rettigheder og fantasi fortalt i et poetisk og indlevende sprog.
Om undervisningsmaterialet
Forstå.dk har i samarbejde med Røde Kors udviklet undervisningsforløbet ’Drøm: en kortfilm om flugt’, som er støttet af Frederiksbergfonden. Her bruges den animerede kortfilm som afsæt for grundig filmanalyse, hvor elever i udskolingen undersøger flugtens vilkår med afsæt i kort- og animationsfilmens fortælleformer og filmsprog.
Materialet ligger frit tilgængeligt digitalt og kan findes her.
Forløbet er grundigt stilladseret i tre trin med forklarende videoer og aktiverende opgaver, der skærper elevernes filmfaglige blik og giver dem indsigt i den indre og ydre rejse, børn på flugt gennemlever.
Trin 1: Eleverne undersøger temaet flugt og ser, hvordan det folder sig ud på film.
Trin 2: Eleverne bevæger sig ned i filmens dybere lag og analyserer dramaturgi og filmiske virkemidler. De reflekterer over, hvordan grebene understøtter fortællingen og vurderer, hvordan filmen leverer sit budskab.
Trin 3: Eleven vælger en af tre afsluttende opgaver. Her beskæftiger de sig med flugtrelaterede dilemmaer, idégenerering og filmpitch eller omskrivning af kortfilmens åbne slutning til et bud på en mere lukket.
Forløbet åbner for perspektiverende samtaler om empati, rettigheder, nødhjælp og levevilkår og understreger animationsfilmens evne til at skildre følelser og komplekse temaer på en tilgængelig måde.