Leg med perspektiv
Varighed: 1-2 lektioner til stillbilleder, 3-4 lektioner til videooptagelser
Gruppe: 2 personer til stillbilleder, 3-4 personer til videooptagelser
I denne aktivitet eksperimenterer eleverne med billedkomposistion og perspektiv. De afprøver, hvordan små ting kan blive store – og omvendt – ved at tage billeder fra et bestemt perspektiv. Vi opfatter størrelse som et forhold, der står over for et andet. Noget er ikke stort medmindre du sammenligner det med noget andet. Teknikken kaldes tvunget perspektiv eller forced perspective.
Eleverne skal bruge et kamera, og så skal de udforske deres omgivelser og placere sig selv eller objekter i positioner, hvor perspektivet skaber en illusionen.
Aktiviteten får eleverne til at observere deres omgivelser på en ny måde, og der findes et hav af kreative og fantasifulde måder at lege med perspektivet på.
Aktiviteten kan løses individuelt med at tage billeder af objekter, men det er en super samarbejdsøvelse både at finde på opstillingerne og løse dem i fællesskab.
|
|
Nu handler det om at bruge jeres fantasi og lave opstillinger, hvor det der skal gøres stort står forrest i billedet. Det kan godt tage lidt tid at få opstillingen til at stå ordentlig så illusionen fungerer.
Har I mod på det, kan man også bruge teknikken i små videoklip. Se et videoeksempel, hvor der bruges forced perspective i forskellige små situationer.
Se et par eksempler på billeder nedenfor eller søg på forced perspective for at sætte idéerne i gang.
|
|
|
|
Lav en thermatrope
Tid: 1-2 lektioner.
Gruppe: Individuelt eller to og to
Med denne aktivitet oplever eleverne filmens grundlæggende illusion: At billeder smelter sammen, når de afspilles hurtigt.
I skal bruge: Karton, saks, tegneredskaber, to køkkenelastikker eller kraftig snor, samt en hullemaskine eller hæftemaskine. Og så børnenes gode fantasi!
Se i videoen, hvordan I gør:
NB. Det er vigtigt at elastikkerne placeres i midten af figuren, så den ikke drejer "skævt".
TIP: Start med helt simple former placeret i midten, så man starter med en aha-oplevelse og succes. Herefter kan man eksperimentere med flere detaljer.
Læg lyd på stumfilm
Varighed: 2-4 lektioner
Gruppe: 2-3 personer
Lyd er et fantastisk virkemiddel i film! Men før 1927 var der ikke lyd på film. I denne aktivitet downloader eleverne et klip fra en dansk stumfilm, som de selv lægger lyd på. De kan lave dialog (stemmer), effektlyde, musik – eller lidt af det hele.
Hver gruppe skal have adgang til en computer eller tablet med klippeprogram. Start med at downloade klippet fra "En Urolig Vagt" eller "Filmens Helte". Begge klip er ca. 5 minutter, så find evt. 30-60 sekunder, som I vil lægge lyd på – eller klip noget ud af scenen, så den bliver lidt kortere.
Både "En Urolig Vagt" og "Filmens Helte" er komediefilm, hvor handlingen fortælles tydeligt i billederne. Faktisk var de to hovedpersoner i "Filmens Helte" – Fyrtårnet og Bivognen – nogle af tidens allerstørste verdensstjerner!
Men hvad kunne personerne egentlig sige til hinanden? Og hvordan lyder slagsmålet i Filmens Helte?
|
|
DOWNLOAD EN UROLIG VAGT
DOWNLOAD FILMENS HELTE
NB. De to filmklip må bruges rettighedsfrit, men husk, at det er forbudt at dele filmene, hvis I bruger musik, I ikke har rettighederne til!
Se evt. disse eksempler som inspiration:
Det er en sjov og kreativ aktivitet at fremstille egne effektlyde og/eller musik. Find inspiration til selv at lave effektlyde i denne video af Nana Torp.
Se et væld af danske stumfilm på stumfilm.dk
Filmstafet
Varighed: 2-4 lektioner
Gruppe: 4-6 elever - kan også samles af klip fra alle elever i en klasse
I skal bruge: Kamera/smartphone, holder til telefonen og klippeprogram. I vores eksempel bruges desuden ”en hjælpende hånd” fra en anden person.
I denne filmaktivitet samarbejder eleverne om at sende en sætning, en genstand eller en bevægelse videre til en person, der fysisk befinder sig på en anden location.
Filmklipningen skaber en sammenhæng, så man kan skabe en fortælling, formidle et budskab eller bare lave en sjov stafet.
Se et eksempel på en action stafet-video som er rigtig godt planlagt og flot udført.
I eksemplet nedenfor sender en gruppe kollegaer fra FILM-X en hilsen videre til hinanden under corona-nedlukningen .
Start med at inddele eleverne i hold. Der aftales et overordnet emne og en rækkefølge for, hvem der skal reagere på hinandens optagelser.
I kan vælge to fremgangsmåder:
- Hver elev modtager et klip, som de skal reagere på og sende videre til den næste, så filmen langsomt bygger sig op
- Holdet aftaler på forhånd, hvad der skal filmes, og filmen klippes sammen til sidst - et manus kan anbefales
I jeres optagelser skal I huske:
- Brug blikretningen så det ligner at personerne kigger på hinanden
- Lav en bevægelse, som den næste skal bygge videre på – fx send en genstand eller en ”high five” ud af skærmen, lav et danse move osv.
- Brug dialog / lyd til at binde billederne sammen
- Tip: I kan bevæge jer frem mod kameraet, så billedet går i sort. Her klippes der til næste indstilling, hvor en ny person træder tilbage.
En eller flere elever slutter med at klippe alt sammen. Brug tid på at justere lydniveauerne, så det bliver jævnt og mindre tydeligt, at man springer fra et sted til et andet. Læg evt. musik på for at binde det hele sammen.
Lav et videoportræt
Varighed: 4-6 lektioner
Gruppe: 2-4 personer
Brug videoformatet til at fortælle om en person med billeder og lyd. Det kan både være personer, man kender, er inspireret af, eller har en vigtig betydning for samfundet/historien.
Til denne aktivitet skal eleverne bruge: Kamera og klippeprogram, fx smartphone eller tablet.
I vores tutorial nedenfor følger vi Lua, der går i 4. klasse. Han laver et portræt af sin far og har valgt at filme tre situationer, hvor hans far gør noget, han rigtig godt kan lide, og som derfor siger noget særligt om ham.
I kan vælge at gøre portrættet mere uddybende med fx interviews og / eller baggrundsmateriale om personen.
Uanset hvilken person eleverne skal portrættere, anbefaler vi, at de starter med en researchfase og på den baggrund udvælger, hvad de vil fokusere på i portrættet.
Elever i udskolingen kan trække en konflikt eller diskussion ind i portrættet for at give filmen kant og fx samfundsrelevans.
Lav skuespil på hovedet
Varighed: 2-4 lektioner
Gruppe: 2-3 personer
Eleverne skal skabe en sjov karakterer på deres hage – en så kaldt ”chinface” figur. Aktiviteten er både legende og kreativ. Samtidigt giver den mulighed for at skabe en fortælling, dialog og afprøve helt enkel klipning.
TIP. Lav dialogen på andre sprog og tænk filmaktiviteten ind i sprogundervisningen.
Til aktiviteten skal eleverne bruge: Kamera, klippeprogram og fx garn, vat, tusch, sminke osv. til at lave deres ansigt.
Man kan både producere filmen med en enkelt karakter, der fortæller en historie, synger en sang osv., eller man kan skabe en dialog mellem to eller flere karakterer. Det kan være én person, der spiller flere roller, eller I kan lave filmen sammen flere personer.
Vi anbefaler, at eleverne skriver replikker ned i et manuskript, hvis der skal være en længere dialog eller fortælling.
Når I skal optage, bør I beskære billedet, så man kun ser hagen lige forfra. Vend billedet om bagefter og beskær evt. ekstra, hvis omgivelserne kommer med. Det kan du enten gøre direkte på mobilen eller i et klippeprogram.
Optag først den ene karakters replikker og så den næste – og måske optager I dem to forskellige steder.
Dialogen klippes sammen bagefter, og eleverne kan evt. lægge ekstra billeder samt lyd og musik på for at skabe stemning og en ramme for fortællingen.
Eksemplet nedenfor er en helt enkel fortælling, hvor en grønthandler har meget svært ved at forstå sin kunde.
Filmmanuskriptet
Varighed: 1-2 lektioner
Gruppe: Individuelt eller grupper på 2-3 elever
Manuskriptet er skelettet i alle film - både fiktion og dokumentar. Det er her, man udfolder sin historie og beslutter, hvad der skal siges og hvad der skal vises for at gøre fortællingen stærk og interessant.
I denne aktivitet ser eleverne eksempler på, hvordan man bygger et filmmanuskript op, og undervejs møder de små praktiske elementer, som vil klæde dem på til at gå i gang med at skrive deres eget manuskript.
Der findes to differentierede aktiviteter: