Lola rennt Lærer

Hjem

Filmens handling

Kriminelle Manni glemmer ved et uheld 100.000 tyske mark i en S-togskupé. Pengene skal han aflevere til en bagmand, inden der er gået tyve minutter, ellers er han dødsdømt. Hårdt presset ringer Manni til sin kæreste, Lola, og beder hende om hjælp. I en skæbnesvanger duel med tiden kaster Lola sig ud i en heftig og energisk jagt på kontanter. Tiden er knap, og et enkelt fejltrin kan forhale sagen. I tre gange tyve minutter løber Lola for Mannis liv. En spurt, hvor ethvert valg har sin konsekvens, som filmen viser i tre vidt forskellige episoder.

I første forløb løber Lola ned af trappen og opsøger sin far, som er chef i en bank. Lola overrasker faren i samtale med sin elskerinde. Elskerinden har netop fortalt ham, at hun venter hans barn. I et fast greb fører faren Lola ud af bygningen, imens han siger til hende, at Lola skal tage hjem til moren og fortælle, at han har i sinde at forlade familien. Lola løber videre og når lige at se ryggen af Manni på vej ind i et supermarked for at begå røveri. Lola hjælper Manni med røveriet. Sammen flygter de med pengene, men bliver omringet af politiet, og Lola bliver skudt af en betjent.

Foto: Bavaria Film

Andet forløb starter med, at Lola falder ned af trappen. På farens kontor overrasker hun igen faren og elskerinden på kontoret. Denne gang bliver hun klar over, at faren har et forhold til en anden kvinde. Der opstår skænderi og håndgemæng, og Lola vælter møblerne på farens kontor. Med en pistol for farens pande truer Lola faren til at låse bankens pengeboks op, og Lola stikker af med pengene. Lola når at stoppe Manni, inden han begår røveri i supermarkedet. Episoden slutter med, at Manni bliver kørt ned af en rød ambulance.

I tredje og sidste forløb forlader faren banken, inden Lola når frem. Faren bliver dræbt i en trafikulykke. Lola løber videre og stopper ved kasinoet. Lola satser og spiller på tallet 20 – og vinder pengene. I mellemtiden har Manni fundet pengene, som i filmens første forløb blev taget i S-togskupéen af en bums. Manni overrækker pengene til bagmanden og bliver genforenet med Lola. Hånd i hånd går de afsted – med pengene fra kasinoet i Lolas plastikpose.

Om filmen

Den tyske instruktør Tom Tykwer havde som ung et job som filmoperatør i sin hjemby. Han hævder, at han har brugt 10 af sine drenge- og ungdomsår på at se film. Filminstruktører som Federico Fellini, John Cassavetes og Alfred Hitchcock var blandt hans favoritter. Selv fik Tom Tykwer sit internationale gennembrud som instruktør og manuskriptforfatter med 'Lola rennt' i 1998. Den eksperimenterende og topenergiske film, der er optaget i Berlin, fik med det samme anmeldernes og publikums interesse. Filmen er solgt til mere end 40 lande og har såvel i USA som i flere europæiske lande opnået kultstatus. Senere fulgte 'Krigeren og kejseren' (2000) og 'Heaven' (2002), baseret på et efterladt manuskript af polske Krzysztof Kieslowski ('Dekalog').

Fortællingen i 'Lola rennt' kan sammenlignes med Kieslowskis spillefilm 'Blind Chance' fra 1982. I denne film løber filmens unge hovedperson Witek efter et tog. Turen gentager sig, og fortællingen tager en ny drejning, da Witek ikke når toget. I 'Lola rennt' fortælles der ud fra samme startpunkt tre forskellige historier. Fælles for de to film er den formmæssige konstruktion og ideen om fortællingens sammenbrud og genopbygning.

Viljestærke Lola løber for livet og for kærligheden til Manni. En hæsblæsende spurt, hvor hvert sekund tæller, og hver handling har sin konsekvens. Filmen stiller skarpt på menneskets evne og vilje til at ville lykkes som medmenneske. På et tidspunkt i filmens forløb spørger Manni Lola: "Hvis jeg døde, hvad ville du så gøre?" og Lola svarer: "Jeg ville ikke lade dig dø." Således står Lolas viljestyrke og kærligheden til Manni som motivation for filmens tre episodiske forløb .

Foto: Bavaria Film

Lolas næstekærlige mission er et skrøbeligt og letpåvirkeligt projekt. Netop på grund af ydre påvirkninger bryder fortællingen sammen gang på gang for at samle sig på ny i en anderledes form.

Tiden spiller en afgørende rolle. En fyr spænder ben for Lola på vej ned af trappen i tidsrummet mellem klokken 11.40 og 12.00, og afgørende sekunder går tabt. En opringning forhindrer Lolas far i at møde Lola, og senere bliver han dræbt i et biluheld. I jagten på pengene løber Manni ud foran Lolas fars bil og forårsager ulykken. Små tidsforskydninger flytter og omformer historiens gang. Filmen rejser et eksistentielt spørgsmål: Er livet skæbnebestemt eller sat sammen af en lang række mere eller mindre tilfældige begivenheder?

Adrenalinen pumper i Lolas krop. I sin desperate og frygtløse kamp for Mannis liv viser Lola sig at være i besiddelse af overnaturlige kræfter; Lola fornemmer begivenheder, før de sker. Eller befinder hun sig blot i en tilstand, hvor intuitionen er skærpet til det yderste, fordi døden er nærværende? I Lolas højspændte sindstilstand gør hun sig forskellige forestillinger om skelsættende hændelser i de menneskeliv, hun passerer.

Filmen benytter sig af postmoderne fortælletekniske virkemidler. Stilen er rå, poetisk og ungdommelig. Med farven rød som gennemgående element er billedsiden et overvældende festfyrværkeri med animerede sekvenser og fotos. Sammenholdt med technomusikken, som i staccato-lignende rytmer ledsager filmen, er 'Lola rennt' en æstetisk velfungerende cocktail.

Foto: Sony Pictures / Bavaria Film

Brug filmen i undervisningen

  • Overordnet beskæftiger filmen sig med kærlighed. Diskutér filmens tematik.
  • Lola løber, og hvert valg har en konsekvens. Diskutér, hvorvidt skæbnen spiller ind på vores valg i livet.
  • Hvordan forholder filmen sig til tanken om, at visse begivenheder i menneskets liv er forudbestemte? Tag udgangspunkt i udvalgte scener og diskutér, hvorvidt Lola er i besiddelse af overnaturlige kræfter?
  • Tiden spiller en vigtig rolle i filmen. Hvordan forholder filmen sig til tidsbegrebet?
  • Instruktøren Tom Tykwer har udtalt, at Lola former verden efter sit eget forgodtbefindende. Diskutér, hvorvidt det moderne menneske har mulighed for at forme sit eget liv uafhængig af arv, miljø – og skæbne.
  • Filmen benytter sig af postmoderne fortælletekniske virkemidler. Tag udgangspunkt i billedsiden, lyden, musikken, stilen og klipningen og diskutér, hvordan filmens æstetik påvirker fortællingen.
  • Instruktøren Tom Tykwer har genrebestemt filmen til at være: "En romantisk-filosofisk-action-kærligheds-eksperimenterende-thriller". Hvorfor har instruktøren fundet det nødvendigt med denne genresammenblanding?
  • Diskutér, hvilke af de seks genre-etiketter, der passer bedst på filmen.
Foto: Bavaria Film

Litteratur og links